Étienne de La Boétie (modern French pronunciation: [etjɛn də la bwaˈti, bɔeˈti]; November 1, 1530–August 18, 1563) was a French judge, writer, political philosopher and friend of Montaigne, author of the Discourse on Voluntary Servitude (Discours de la servitude volontaire).
Life
Born in Sarlat, Dordogne, he served with Montaigne in the Bordeaux parlement and is immortalized in Montaigne's essay on friendship. La Boétie’s writings include a few sonnets, translations from the classics, and an essay attacking absolute monarchy and tyranny in general, Discours de la servitude volontaire ou le Contr'un (Discourse on Voluntary Servitude, or the Anti-Dictator).
The essay asserts that tyrants have power because the people give it to them. Liberty has been abandoned once by society, which afterward stayed corrupted and prefers the slavery of the courtesan to the freedom of one who refuses to dominate as he refuses to obey. Thus, La Boétie linked together obedience and domination, a relationship which would be later theorised by latter anarchist thinkers. By advocating a solution of simply refusing to support the tyrant, he became one of the earliest advocates of civil disobedience and nonviolent resistance.
It was once thought, following Montaigne's claims, that La Boétie wrote the essay in 1549 at the age of eighteen but recent authorities argue that it is "likely that the Discourse was written in 1552 or 1553, at the age of twenty-two, while La Boétie was at the university." The essay was circulated privately and not published until 1576 after La Boétie's death. He died at Germignan near Bordeaux in 1563. His last days are described in a long letter from Montaigne to his own father.
Bibliography
* Œuvres complètes, Editions William Blake & Co., 1991
* Discours de la servitude volontaire, Editions Mille et une nuits, 1997
* Discours de la servitude volontaire, Editions Flammarion, 1993
* The Politics of Obedience: The Discourse of Voluntary Servitude, translated by Harry Kurz and with an introduction by Murray Rothbard, Montrèal/New York/London: Black Rose Books, 1997
* The Politics of Obedience: The Discourse of Voluntary Servitude, translated by Harry Kurz and with an introduction by Murray Rothbard, Free Life Editions, 1975.
„Jak się wydaje, ludzie tylko dlatego gardzą wolnością, że gdyby jej prawdziwie pragnęli, toby ją mieli. Można odnieść wrażenie, że odtrącają ten cenny dar, ponieważ zbyt łatwo jest on dostępny”. Fragmentom XVI-wiecznej "Rozprawy o dobrowolnej niewoli" Etienne’a de la Boétie towarzyszyła stosowna oprawa muzyczna: Woven Hand - "The Good Hand", Hugo Race - "Before The Flood", Nick Cave & Warren Ellis - fragment ścieżki dźwiękowej do filmu "The Proposition", Black Rebel Motorcycle Club - "As Sure As The Sun", The Church - "Grind", Willard Grant Conspiracy - "Notes From The Waking Room", Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - "Horses In The Sky", Low - "Your Poison", Matthew Parmenter - "O Cesare". W stałym cyklu jesiennym pojawił się Barclay James Harvest z płyty "Barclay James Harvest And Other Stories" (1971), a na zakończenie zabrzmiał "Mirador" z ubiegłorocznej płyty duńskiej formacji Efterklang (występującej na festiwalu Ars Cameralis 21 listopada w Katowicach) - "Parades".
zachomikowany
Książka: Rozprawa o dobrowolnej niewoli, po raz pierwszy ukazała się w Polsce w roku 2008 (!!!), z inicjatywy francuskiego malarza i grafika Jeana Michela Alberoli.
zachomikowany
XVII FESTIVAL ARS CAMERALIS:
Jean Michel Alberola: „Echa i fantomy 1968”
Jean-Michel Alberola (urodzony w 1953 w Saïda w Algierii) mieszka i pracuje w Paryżu
i realizuje dzieła różnorakiej natury wykorzystując przy tym całe ogromne bogactwo materii i różne nośniki, co sprawia, że jego twórczość jest niezwykle bogata. Jego niecodzienne realizacje, które powstają budowane w oparciu o tematy, postawy, kwestie polityczne i estetyczne, tworzone są z pasteli, rzeźb, fotografii, plakatów, instalacji, retuszowanych przedmiotów, widokówek oraz słowa pisanego. Jego sposób tworzenia zamazuje granice pomiędzy tradycyjnymi kategoriami. Na swojej pierwszej wystawie w Katowicach Alberola zaprezentuje swoją nieznaną wcześniej twórczość, w tym w głównej mierze rysunki ścienne – rysunki in-situ. Rysunki do oglądania i do rozszyfrowania będą tak skomponowane, by przywoływać
na myśl jednocześnie plakaty i graffiti, którymi przesycone jest na co dzień nasze pole widzenia. W neonie „1968”, który pokazany zostanie w Katowicach, artysta stara się stworzyć dyskurs, zrozumieć nową sytuację, w jakiej znalazła się sztuka po 1968 i zmianach, które po tej rewolucji zaszły. Artysta nakłania
do refleksji nad wartością sloganu, hasła, każe widzowi zastanowić się nad jego stosunkiem do dzieła sztuki i do jego komercjalizacji. Refleksja, jaka przebija z neonowych dzieł Alberoli mogłaby zostać oddana przez pytania: w jaki sposób oświecić świat? W jaki sposób myśli uda się uczynić z władzy jedyne wyzwanie,
a ze społeczeństwa konsumpcyjnego swoją jedyną ofiarę? Artysta nie udziela
odpowiedzi na postawione pytania, ale jego zasługą uzmysłowienie najważniejszego
pytania: jaka rewolucja jest jeszcze dzisiaj możliwa.
zachomikowany
Audycja z dnia 20-11-2008 r. bardzo ciekawa i trudna zarazem i to zarowno w warstwie muzycznej jak i tekstowej . Cytowane są fragmenty ,, Rozprawy o dobrowolnej niewoli ,, Etiene de la Boetie ksiażki z XVI wieku która ukazuje się w Polsce poraz pierwszy genialnie przetłumaczona - polecam !!! audycja w dwóch częśćiach - przerwało ...
z chomika: ramol 62
-----------------------------------------------------------------
Radio eM - śląska stacja radiowa prowadzona przez archidiecezję katowicką. Ma siedzibę w Katowicach przy ulicy Wita Stwosza 16.
Radio eM odbierane jest na częstotliwości 107,6 MHz na terenie prawie całego województwa śląskiego oraz części województw opolskiego i małopolskiego. Jest także odbierane w Czechach i na Słowacji.
zachomikowany
- Odtwórz folder
- Pobierz folder
- Zachomikuj folder