23-Wojna 13b.mp3
-
Abercrombie Joe - 2. Nim zawisną -
Abercrombie Joe - 3. Ostateczny argument -
Abercrombie Joe - 5. Bohaterowie -
Ahnhem Stefan - 6. Ostatni gwóźdź -
Aleksijewicz Swietłana - Cynkowi chłopcy -
Appelbaum Anne - Gułag -
Applebaum Anne - Czerwony głód -
Brandon Sanderson - 6. Rytm Wojny II -
Brett Peter V. - Pustynny książę. Księga 1 -
Chmielarz Wojciech - I. Prosta sprawa -
Chmielarz Wojciech - II. Dług honorowy -
Chmielarz Wojciech - Królowa głodu (A) -
Ciszewski Marcin - Most we mgle -
Clavell James - Shogun -
Dębscy Beata i Eugeniusz - 2. Zimny trop -
Follett Ken - Nigdy -
Gołkowski Michał - Komornik. Arena dłużników -
Gołkowski Michał - Stalowe Szczury Fort 72 -
Herron Mick - 1. Kulawe konie -
Herron Mick - 2. Martwe lwy -
King Stephen - Holly -
King Stephen - Oczy Smoka [Ψeðs] -
Kosik Rafał - Cyberpunk 2077. Bez przypadku -
Krajewski Marek - 11. Diabeł stróż -
Link Charlotte - 01. Oszukana -
Link Charlotte - 02. Poszukiwanie -
Link Charlotte - 03. Bez winy -
Łopusińska Joanna - Zderzacz -
MLK -
Mortka Marcin - 1. Nie ma tego złego -
Mróz Remigiusz - Chyłka 14 - Egzekucja -
Mróz Remigiusz - Chyłka 15 - Skazanie -
Mróz Remigiusz - Chyłka 16 - Werdykt -
Mróz Remigiusz - Chyłka 17 - Zarzut -
Mróz Remigiusz - F7 Przepaść -
Mróz Remigiusz - SZ4 - Obrazy z przeszłości -
Mróz Remigiusz - SZ5 - Światła w popiołach -
Nesbø Jo - Zazdrość -
Nesbø Jo - Zemsta -
Pilipiuk Andrzej - Przetaina -
Przybyłek Marcin - G5-02 - Czas silnych istot -
Przybyłek Marcin - G6-01 - Obrazki z Imperium -
Przybyłek Marcin - G6-02 - Obrazki z Imperium -
Severski Vincent V. - Dystopia -
Siembieda Maciej - Orient -
Twardoch Szczepan - Chołod -
Watts Peter - Odtrutka na optymizm -
Zbierzchowski Cezary - Distortion -
Zychowicz Piotr - Obłęd 44 -
Zychowicz Piotr - Skazy na pancerzach
Swietłana Aleksijewicz - Wojna nie ma w sobie nic z kobiety
Czas: 14h 28m 50s
Czyta: Krystyna Czubówna
Wojna nie ma w sobie nic z kobiety była gotowa już w 1983 roku. Dwa lata przeleżała w wydawnictwie. Autorkę oskarżono o "pacyfizm, naturalizm oraz podważanie heroicznego obrazu kobiety radzieckiej". W okresie pieriestrojki książka prawie jednocześnie ukazywała się w odcinkach w czasopiśmie "Oktiabr" i "Roman-gazietie" oraz została wydana w dwóch wydawnictwach: Mastackaja Litieratura oraz Sowietskij Pisatiel. Łączny nakład wyniósł prawie dwa miliony egzemplarzy. Na podstawie książki powstał cykl filmów dokumentalnych, wyróżniony m.in. Srebrnym Gołębiem na Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku. Jegor Letow, założyciel i wokalista legendarnego rosyjskiego zespołu punk rockowego "Grażdanskaja Oborona", napisał piosenkę zainspirowaną książką Aleksijewicz.
"Kiedy mówią kobiety, nie ma albo prawie nie ma tego, o czym zwykle czytamy i słuchamy: jak jedni ludzie po bohatersku zabijali innych i zwyciężyli. Albo przegrali. Jaki mieli sprzęt, jakich generałów. Kobiety opowiadają inaczej i o czym innym. 'Kobieca' wojna ma swoje własne barwy, zapachy, własne oświetlenie i przestrzeń uczuć. Własne słowa. Nie ma tam bohaterów i niesamowitych wyczynów, są po prostu ludzie, zajęci swoimi ludzkimi-nieludzkimi sprawami. I cierpią tam nie tylko ludzie, ale także ziemia, ptaki, drzewa. Wszyscy, którzy żyją razem z nami na tym świecie. Cierpią bez słów, a to jest jeszcze straszniejsze…"
fragment książki
"To książka pasjonująca – i wstrząsająca. Wielka białoruska reporterka, Swietłana Akeksijewicz, jedna z najwybitniejszych dziennikarek Europy, na miarę Oriany Falacci, zapisała wojnę… kobiet. W drugiej wojnie światowej bowiem walczyły przeciw Niemcom hitlerowskim kobiety – rosyjskie, białoruskie, ukraińskie. Z bronią w ręku. Strzelając, rzucając granatami, wysadzając. Jako żołnierze pierwszej linii, jako zwiad, jako dywersantki. A więc – zabijając i same ginąc. W tej książce nie ma patetycznych komentarzy autorskich. Jest zapis opowieści tych kobiet, które przeżyły…"
Stefan Bratkowski
"Księga Swietłany Aleksijewicz ma szanse nie tylko na rozgłos, ale i na lekturę uważną. Nie jest jedynie zbiorem wyznań i relacji o losach kobiet sowieckich, uczestniczących bezpośrednio w minionej wojnie, choć i to stanowi ewenement bez precedensu. Przez przytoczone w niej zwierzenia przebijają się co rusz świadectwa składające się na nieznany lub ukrywany obraz codzienności sowieckiej; są równie wymowne jak opisy przeżyć, cierpień i wojennych przygód relatorek".
Prof. Jerzy Pomianowski
"Swietłana Aleksijewicz uporczywie walczy o pamięć, pisze o wojnie, patrząc oczami kobiet, i nagle okazuje się, że takiej wojny nie znaliśmy - że 'przed nami ukryty jest cały świat'. Przebija się przez mur stereotypów i niechęci, także ze strony samych bohaterek, i spisuje zapomniane historie. Historie, które muszą urodzić się na nowo".
Sylwia Chutnik