Levinas.rar
-
© © Sezon 01 -
1997 Leszek Długosz -
2011 Leszek Długosz 2011 -
Ajschylos -
Andrzej Garczarek -
Andrzej Garczarek - Drelichowa -
Andrzej Garczarek - Szabadabada -
Andrzej Mróz -
Antyk -
Arystofanes -
Biznes -
Blade Runner -
Colombo - Season 02 (Lektor) -
Colombo - Season 03 (Lektor) -
Colombo - Season 04 (Lektor) -
Columbo S07 41-45 -
Columbo S10 56-58 -
Copleston F -
Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz -
Ebooki FILOZOFIA -
Edward Stachura - Nowy Dzien -
Edward Stachura - Piosenki prawie wszystkie -
Egipcjanin Sinuhe -
Eurypides -
Film Dokumentalny -
Film polski_Dokument -
Filozofia -
Fizjoterapia -
Grecja -
Jan Parandowski - Mitologia mp3 -
Jan Witold Suliga -
Król Edyp -
Kryminalni.S01.PL.DVDRip.XviD-X2X -
Kurs Fotografii -
kurs gorzelnictwa -
Mitologia -
O CO NAS PYTAJĄ WIELCY FILOZOFOWIE -
od chomika crankygodwin (Polecam!) -
Piotr Kuncewicz - Antyk zmęczonej Europy -
Powiastki filozoficzne -
Rydwany ognia -
Safjan Zbigniew - Kanclerz -
Sofokles -
Sztuka.spania.i.wstawania -
Thoreau - Walden -
Voltaire -
Wiem co jem -
Wolne Lektury Audiobooki -
www.AlpaMale.pl -
Zygmunt Kubiak - Mitologia Greków i Rzymian
Horkheimer - Krytyka instrumentalnego rozumu
Przewodnim motywem rozprawy Horkheimera są dzieje europejskiej racjonalności, wskazujące na postępującą instrumentalizację rozumu, w której Autor upatruje symptom kryzysu kultury. Uważa bowiem, że zdegradowanie myśli do roli narzędzia musi prowadzić w rezultacie do barbaryzacji życia społecznego. Swą diagnozę kryzysowej sytuacji kultury europejskiej - opartą na założeniach teorii krytycznej - konfrontuje z koncepcjami innych teoretyków kultury, od Nietzschego przez Spenglera, Ortegę y Gasseta po Huxleya. Jesteśmy dziedzicami Oświecenia i postępu technicznego na dobre i na złe. Przeciwstawianie się im przez regresję do prymitywnych stadiów nie złagodzi wywołanego przez nie permanentnego kryzysu. Przeciwnie, takie rozwiązania prowadzą od historycznie rozumnych do skrajnie barbarzyńskich form społecznego panowania. Jedynym sposobem dopomożenia naturze jest wyzwolenie jej pozornego przeciwieństwa ? niezależnego myślenia ( Max Horkheimer)
Berger - Etyka kapitalizmu
Zbiór esejów poszukujących w tradycji religijnej judaizmu i chrześcijaństwa oraz w pewnych wątkach etyki i teologii przesłanek dla zbudowania na fundamencie religijnym etyki kapitalizmu. Autorzy - m.in. Michael Novak, Richard John Neuhaus, George Weigel - szukają podstaw etyki, której normy odnosiłyby się do realnych zjawisk, procesów i zachowań mających miejsce w gospodarce rynkowej.
Ernst Cassier - O teorii względności Einsteina
Praca "O teorii wzglęgności Einsteina" stanowi wyjątkowo ciekawy wykład podstawowych filozoficznych problemów, jakie niesie z sobą tytułowa teoria i mimo dystansu czasowego, jaki dzieli współczesnego czytelnika od jej powstania, dzięki wspomnianemu specyficznemu sposobowi ujęcia tematu, wciąż można mówić o jej aktualności (ze wstępu prof. Michała Tempczyka).
Max Scheler - Problemy socjologii wiedzy
Max (1874-1928) filozof niem.; nie był uczniem Husserla, ale bardzo wcześnie przyłączył się do ruchu fenomenologicznego rozwijając etykę, teorię wartości i filozofię religii. Uważał, że istnieje w pełni obiektywny, hierarchicznie uporządkowany świat wartości, który obejmuje 5 ich rodzajów: wartości hedoniczne, utylitarne, witalne, duchowe i religijne. W odróżnieniu od Kanta, którego krytykował za formalizm w etyce, uważał, że wartości są pierwotne wobec obowiązku, a ich uchwycenie dokonuje się w aktach emocjonalnych. Ducha ludzkiego nie można sprowadzać do aktów rozumu lub woli, tworzą go bowiem także akty emocjonalne, wśród których najważniejsze są akty miłości, które otwierają nas na byt świata jako całość i na inne osoby. Jakkolwiek S. stosuje metodę fenomenologiczną, to od Husserla różni go zaangażowanie w problematykę praktyczną (etyka normatywna, kwestie polityczne, problem cierpienia). Gł. dziełem S. jest Formalizm w etyce a materialna etyka wartości, nadto Resentyment i moralność, Istota i formy sympatii, Cierpienie, śmierć, dalsze życie, Problemy socjologii wiedzy, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy i Problemy religii.
"O postępowaniu człowieka" (On Human Conduct) porusza - jakże ważne dla współczesnego społeczeństwa - kwestie zaangażowania, moralnego postępowania i czynów człowieka. Autor, wybitny konserwatywny filozof brytyjski, Michael Oakeshott bada wszelkie rodzaje postępowania: irracjonalne, instynktowne, masowe. Analizuje oraz zestawia w pary: "naturę ludzką" i "byt społeczny"; teorię i praktykę ludzkiego zachowania.
Książka ta składa się z trzech związanych z sobą esejów. Każdy z nich wyraża pewne swoiste dążenie: pierwszy zajmuje się rozumieniem teoretycznym, postępowaniem człowieka w ogóle [...]; drugi dotyczy pewnego idealnego typu więzi międzyludzkiej, który nazywam stowarzyszeniem cywilnym; wreszcie esej trzeci poświęcony jest owej wieloznacznej, historycznej odmianie więzi międzyludzkiej, którą powszechnie nazywa się nowożytnym państwem europejskim.
Leszek Kołakowski, Rozmowy z diabłem
Książeczka zawiera kazanie, wiersz, relację... Różne są formy literackie, ale problemy zawsze najistotniejsze, od wieków sprawiające kłopot teologom, filozofom i każdemu z nas: istnienia w świecie zła, niemożność pogodzenia miłości i sprawiedliwości, Absolutu i przypadku. Nawet jeśli ktoś nie para się na co dzień filozofią, czasami warto się nad tymi kwestiami zastanowić. Nasze wielkie dobro, miłość ziemska, jest zarazem tak wielką pokusą, że potrafi zrodzić w nas pytania, czy Bóg jest bezsilny, czy zły, a więc - grzech zwątpienia. Ten zaś rodzi pychę, z której kolejne grzechy wypływają. Ale też i odwrotnie, zło się potrafi na dobro obrócić. Królestwem Szatana nie były tylko wieki średnie - i dzisiaj Zły harce wokół nas wyczynia i nas w nie wciąga.
Immanuel Kant - Krytyka praktycznego rozumu
Bezpośrednie zetknięcie się z poglądami zawartymi w tej książce, jest niezbędne dla każdego, kto chce owocnie i odpowiedzialnie pracować nad zagadnieniami współczesnej teorii poznania i teorii świata, nie mówiąc już o historykach filozofii.
Mieczysław Albert Krąpiec OP - Człowiek jako osoba ludzka
Książka została poświęcona filozoficznemu rozumieniu osoby ludzkiej. Wśród zagadnień poruszonych w książce znalazły się m.in. opis faktu bycia człowiekiem dokonany od strony jego poznania i postępowania moralnego, twórczości artystycznej i technicznej, od strony jego życia religijnego i społecznego. Ponadto, został poruszony problem śmierci i przeznaczenia człowieka oraz ukazana rola ciała w bytowej strukturze człowieka. Osoba ludzka jawi się w aktach swego działania jako jednostkowy podmiot rozumnej natury przekraczający świat przyrody. Refleksja nad dziedzinami ludzkiej aktywności prowadzi do wskazania, że wszechstronny rozwój osoby ludzkiej następuje w oparciu o prawdę, dobro i piękno bytów. Jak podkreśla Autor, właściwe rozumienie osoby ludzkiej jest konieczne dla prawidłowego rozwoju kultury i społeczności. Tylko człowiek zanurzony w świat prawdy, dobra i piękna tworzy wokół siebie cywilizację miłości.
Pobierz
