Evil Genius to oryginalna gra strategiczno-symulacyjna utrzymana w charakterystycznym stylu thrillerów szpiegowskich z lat 60 i 70-tych XX wieku (klimat jak z wczesnych filmów opowiadających o Jamesie Bondzie lub też z filmów o Austinie Powersie). Powstała ona w studiu developerskim Elixir Studios, które zasłynęło w świecie dzięki grze Republic: The Revolution. Twórcy klasyfikują swoje dzieło takim sformułowaniem „evil-empire-building sim”, ponieważ gracz nie staje się w nim prawym i niebywale odważnym agentem rządowym próbującym pokrzyżować plany zawładnięcia światem jakiegoś szalenie niebezpiecznego „typa”, lecz właśnie tym „typem”.
Jesteśmy więc tytułowym „Geniuszem Zła”, a naszą przepustką do przejęcia panowania nad Ziemią jest skonstruowanie ostatecznego urządzenia zagłady. Problem w tym, że takowego „cudeńka” nie można kupić w byle sklepie, lecz trzeba go skonstruować od podstaw, a do tego potrzebna jest super-tajna baza i odpowiednie zaplecze finansowe (starujemy tylko ze 100 milionami dolarów). W związku z tym gracz musi zbudować bazę, wykonywać kolejne niebezpieczne misje, które przynoszą mu rozgłos i „złą” sławę, przeciwstawiać się siłom wymiaru sprawiedliwości (walka toczy w czasie rzeczywistym) oraz projektować i konstruować wymyślne bronie. Tylko połączenie tych czynników zagwarantuje sukces.
Należy jeszcze dopowiedzieć, że wzorem starych filmów szpiegowskich, nasza baza umiejscowiona jest na wyspie, a pod naszymi rozkazami znajduje się masa najrówniejszej maści przestępców, u boku zaś niespotykane piękności.
Budowa bazy rozwiązana w sposób przypominający to, co widzieliśmy w grze Dungeon Keeper, tj. wznoszenie pomieszczeń o określonych funkcjach (m.in. laboratoriów, warsztatów, bibliotek, sal treningowych), konstruowanie pułapek, które mają powstrzymać przedstawicieli prawa, itp.
Pięć regionów świata, w których możemy wykonywać misje: Ameryka, Europa, Afryka, Związek Radziecki i Azja. Humorystyczne cele misji, typu: zmniejsz Wieżę Eiffela do rozmiarów plastikowej pamiątki.
Werbowanie i doskonalenie umiejętności swoich podkomendnych, zarówno wiernych sług jak i pomocników/najemników o wyjątkowych cechach indywidualnych.
Wynajdywanie nowych technologii i konstruowanie wymyślnych „złych” broni, np. promieni zmniejszających przedmioty.