Strategia czasu rzeczywistego pozwalająca graczom stanąć na czele legendarnych cywilizacji i poprowadzić milionowe armie do bitew na lądach, morzach, oceanach oraz w powietrzu.
Empires: Dawn of the Modern World to strategia czasu rzeczywistego stworzona przez zespół Stainless Steel Studios, który zasłynął w świecie dzięki grze zatytułowanej Empire Earth. Twórcy bardzo szczegółowo przeanalizowali gusta graczy dotyczące ulubionych okresów historycznych i w odróżnieniu od Empire Earth, gdzie tematem był rozwój ludzkości od jej początku, aż do odległej przyszłości, tu skupiono się na 1000 lat historii naszej cywilizacji obejmujących okres od Średniowiecza do II Wojny Światowej. To samo tyczy się wielkości map, na których tyczy się akcja – gracze uznali, że w Empire Earth najbardziej podobały im się te ogromne (typu „gigantic” lub „large islands”), dlatego też w Empires: Dawn of the Modern World skupiono się właśnie na terenach o tych rozmiarach.
Jest to gra traktująca o rozwoju imperium i podboju. Pozwala graczom stanąć na czele legendarnych cywilizacji i poprowadzić milionowe armie do bitew na lądach, morzach, oceanach oraz w powietrzu. Każda z cywilizacji (m.in. Anglia, Niemcy i Korea) posiada inne jednostki wojskowe, dysponuje inną technologią i innymi możliwościami ekonomiczno-gospodarczymi, wykorzystuje też różne taktyki walki - rzecz jasna wszystko oparto o autentyczne możliwości i cechy danej nacji. Dla przykładu Niemcy mogą wynaleźć słynną taktykę wojenną „Blitzkrieg”, posiadają Gestapo i mogą wykorzystywać w walce broń chemiczną (chlor). Anglicy zaś są potęgą imperialistyczną i naukową, mogą też wykorzystywać w walce zarazę „Czarną Śmierć”. Z kolei siłą Korei jest ślepe oddanie narodu władcy (graczowi), wyznawanie filozofii Konfucjanizmu oraz sztuka wojenna.
Dwa różne tryby gry: jeden dedykowany tym graczom, którzy lubują się w dynamicznej rozgrywce skupiającej się na walce i bitwach, drugi przeznaczony dla miłośników spokojniejszej gry i powolnego rozwijania imperium, budowania budynków, wynajdowania nowych technologii, itp.
W trybie single player przygotowano kilka rozbudowanych kampanii (każda z składająca się z szeregu rozdziałów). W każdej występuje postać pierwszoplanowa, słynny z historii dowódca czy bohater.
Udoskonalony silnik graficzny 3D, wykorzystany wcześniej w Empire Earth (real-time shadows, vertex shaders, bump mapped terrain, water reflections oraz environment reflection mapping).
Rozbudowany tryb rozgrywki wieloosobowej za pośrednictwem sieci lokalnej i Internetu.
Szereg surowców, w tym: produkty rolne, zwierzęta, drewno, itp.