-
203 -
10 -
327 -
95
649 plików
6,42 GB


Tomatis sprawdzał oddziaływanie muzyki wielu różnych kompozytorów, ale okazało się, iż muzyką, która najlepiej stymuluje mózg są utwory Mozarta i chorał gregoriański.
Gordon Shaw i Frances Rauscher. Eksperymenty wykazały, iż najlepszy wpływ na studentów miała muzyka Mozarta, a także Schuberta, czy Mendelssohna, w drugiej kolejności cisza i relaksujące recytacje.
Naukowcy odkryli, że muzyka baroku - Vivaldiego, Telemanna, Bacha, a w szczególności części ich utworów w wolnym
tempie largo lub andante może podnieść poziom inteligencji, przyspieszyć proces przyswajania wiedzy, powiększać
pamięć i uwalniać od stresu. Utwory utrzymane w tempie odpoczywającego serca (60-70 uderzeń na minutę) pozwalają na
osiągnięcie stanu alfa, który charakteryzuje się relaksem organizmu. Muzyka ponadto uaktywnia prawą półkulę mózgu
odpowiedzialną za intuicję i przeżycia estetyczne.
"Efektem Mozarta".Campbell- twórca nazwy. EM pozwala redukować stres, depresje, lęki, likwiduje zaburzenia związane ze snem.
-Utwory Beethovena, Straussa harmonizują i integrują rytm pracy serca i mózgu.
-Utwoty Vivaldiego, Telemanna, Bacha i Handla – pomagają w procesie uczenia się, przyswajania wiedzy, pomagają w
osiągnięciu stanu, w którym mamy gotowość i zdolność do lepszego przyswajania nowych informacji w maksymalnym stopniu.Szczególnie sprzyjać będzie ona„słuchowcom”.
-Muzyka Mozarta ma natomiast szczególny charakter, gdyż potrafi wpływać na układ nerwowy i aktywność
sensomotoryczną, poprawia pamięć i koncentrację. Muzyka Mozarta, słuchana w tle,niezbyt głośna pomaga w koordynacji
oddychania, wpływa korzystnie na pracęserca (wysokie częstotliwości tych dźwięków są zgodne zrytmem pracy serca )
oraz na rytm pracy mózgu ( pomaga w organizowaniumodeli neuronów w korze mózgowej wzmacniając szczególnie prawą,
twórczą częśćmózgu współdziałającą z procesami zmysłu przestrzenno– czasowego). Polepszapodświadome zdolności
postrzegania i szybkość reakcji
-Rondo Eine Kleine Nachtmusik i Allegro moderato z 2 Konceru skrzypcowego to utwory stymulujące procesy myślowe
-Aria Voi che sapete z Wesela Figara, Andante z Casation, Adagio z Grand Partita, Koncert z 9 Serenady to utwory, które relaksują
-do ćwiczeń ruchowych i tańca poleca Arię szampańską z opery Don Giovanni, Rondo alla turca, La Bataille, March
No1.
-Muzyka o regularnym rytmiestymuluje lewą połkulę, Wskazane jest słuchanie jej w czasie wykonywaniaczynności, przy
których wymagana jest dokładność, np. liczenie, werbalizacja
- Muzyka o zmiennym lub niewyczuwalnym rytmie (flamenco, indyjska, niektórerodzaje jazzu i piosenki orientalne)
pomaga w pracy prawej półkuli. Należysłuchać jej szukając pierwszych inspiracji w procesie twórczym, w
czasierysowania lub innych niewerbalnych czynności.
Jak działa efekt Mozarta?
Muzyka Mozarta jest jasna, madoskonałą formę i wysoką częstotliwość dźwięku.
Najbogatszą w wysokie częstotliwości muzyką, któradoenergetyzowuje mózg, jak równieżaktywizuje w jego pracy
sprzyjające uczeniu się fale beta, jest muzyka Mozarta. Ma także wyjątkowe właściwości harmonizacji pracy serca i
mózgu,co daje nam poczucie wewnętrznej spójności, pozwala na bycie w danej sytuacji tu i teraz w zgodzie ze
swoimwewnętrznym rytmem, co ma istotny wpływ na uczenie się.
Zarodek ludzki już od szóstego tygodnia słyszy bicie serca matki, w szesnastym tygodniu życia płodowego podejmuje
pierwsze próby skupiania uwagi na docierających bodźcach dźwiękowych i rozpoczyna ćwiczenie pamięci, a od
dwudziestego szóstego tygodnia słyszy rytm i melodię!
Człowiek zaczyna reagować na bicie serca matki już w 6. tygodniu ciąży. Ten moment jest częścią najważniejszego dla rozwoju płodowego dziecka - okresu pierwszych trzech miesięcy ciąży. Właśnie wtedy kobieta powinna poświęcić
najwięcej czasu własnemu zdrowiu i relaksowi, gdyż wówczas w dziecku kształtują się organy, układ nerwowy i mózg.
Wyciszająca muzyka - zwłaszcza klasyczna - jest w stanie stymulować rozwój komórek mózgowych i zwiększać ilość
połączeń nerwowych pomiędzy obiema półkulami mózgu
Okazuje się, że poznawanie języka zaczyna się już w łonie matki. Serce płodu bije wolniej, gdy mama wymawia jakieś
proste zdanie, na przykład: "Jak się masz, maleństwo?" - przekonują naukowcy z New York’s Columbia Presbyterian
Medical Center. Francuscy uczeni zaobserwowali, że płód, który słyszy powtarzające się dźwięki jak "babi, babi...",
zaczyna kopać, kiedy przestawi się szyk tych parawyrazów na "biba, biba...". Mniej więcej przez cztery doby po
narodzinach niemowlak uczy się odróżniać mowę ojczystą. Jeśli słyszy język obcy, zaczyna łapczywiej ssać pierś
matki. Uczeni dowiedli też, że dzieci uczą się gramatyki, zanim zaczną rozumieć znaczenie słów. Po prostu śledzą wszelkie regularności w mowie rodziców i przyswajają najczęściej pojawiające się w wypowiedziach mamy i taty zbitki wyrazów.
Pierwszy raz słyszę głos mamy
W dwudziestym drugim tygodniu ciąży rozwijający się płód może usłyszeć pierwsze dźwięki: szum maminej krwi, bicie jej serca, a nawet jej śpiew dobiegający spoza brzucha. To nowe doświadczenie może trochę... przestraszyć maleństwo. Naukowcy zaobserwowali, że pod wpływem dźwięków dopływających z zewnątrz płód czasem gwałtownie wierzga nóżkami, a jego serce zaczyna mocniej bić.
Dzięki rozwojowi słuchu w okresie prenatalnym dziecko tuż po porodzie umie rozpoznać mamy głos, a także znajome brzuszka dźwięki: szumy i rytmiczne tykanie. Te odgłosy uspokajają maluszka. Wiele niemowląt usypia przy szumie z radia nastawionego między stacjami (to maluchom przypomina dźwięk przepływającej obok macicy krwi) albo przy piersi
mamy, słuchając bicia jej serca. Maluszek pamięta też kołysanki, które mama nuciła mu jeszcze przed porodem, i usypia, słysząc znajomą melodię.
To jest ważne! Badania potwierdzają, że rytmiczna muzyka sprzyja szybszemu rozwojowi mózgu płodu. Dowiedziono też, że niektóre utwory, np. muzyka Mozarta albo chorały gregoriańskie, wpływają na wzrost inteligencji dziecka, harmonizują napięcie mięśniowe, a także poprawiają pamięć i koordynację ruchową. Takie oddziaływanie muzyki na układ nerwowy dziecka badacze nazywają efektem Mozarta.
Dzieci uczone przez pół roku gry prostych melodii na instrumentach klawiszowych - w tym melodii skomponowanych
przez Mozarta - lepiej wypadły na corocznych testach niż te, które spędzały czas przy komputerze. Kobiety, które
podczas porodu słuchały tej muzyki, odczuwały mniejszy ból.
Muzyka do nauki (koncert:"aktywny")
Tomasz Albinioni: koncert op. 9 nr2, adagio
Carl Philip Bach: koncert Es-dur na organy, adagio
Jan Sebastian Bach: inwencje 2- i 3-głosowe, Das Wohltemperierte Klavier,koncert G-dur na flet i smyczki,
largo, koncert F-dur na harfę, largo, koncert C-dur na harfę,
Wolfgang Mozart: Koncert na skrzypce i oriestrę nr 7 D-dur
Arcangello Corelli: koncert D-dur nr 7, sarabanda, konceret a-moll nr 9,
Piotr Czajkowski: koncert fortepianowy b- moll
Haydn: Symfonia nr 67 F-dur, Symfonia nr 69 B — dur,
Georg Haendel: sześć fantazji na harfę, koncert B-dur op. R nr 6 — wersja naharfę, koncert g-moll na
wiolonczelę i smyczki, largo
Jan Pachelbel: koncert D-dur, andante, sinfonia B-dur, andante,
Antonio Vivaldi: sześć koncertów na flet op. 6, koncert D-dur na lutnie/gitaręEXII nr 15, koncert d-moll na
violę RXII nr 38, largo, koncert C-dur na mandolinę, largo
George Teleman: podwójna fantazja G-dur na harfę, largo
Beethoven: koncert skrzypcowy D-dur, op. 61, koncert fortepianowy V — Es- dur,op. 73
Utwory relaksacyjne (dokoncertu"pasywnego")
Jan Sebastian Bach: Fantazja naorgany G-dur, Fantazja c- moll, Trio d-moll, Wariacje kanoniczne
Arcangello Corelli: Concerti Grossi, op. 6, nr 2, 5, 8, 9, Concerti Grossi, op.4, nr 10, 11, 12
George Haendel: Muzyka na wodzie
Samuel Barber: adagio na orkiestrę
Piotr Czajkowski: nokturn d-moll op. 19 nr 4
Gabriel Faure: Siciliana
Christopher Gluck: Taniec błogosławionych duchów
Vivaldi: pięc koncertów na flet i orkiestrę kameralną
Wolfgang Mozart: koncert klarnetowy A-dur KV 622, adagio
Sergiusz Prokofiew: I. koncert fortepianowy, III. część
Jules Massenet: medytacja na orkiestrę z opery"Thais"
Przykładowe utwory do wykorzystania nalekcjach jak i podczas chwil relaksu :
TomasAlbinioni: Koncert op.9 nr 2, adagio G na instrumenty smyczkowe;
AntonioVivaldi: Sześćkoncertów na flet op. 6, koncert D-dur na lutnie/gitarę EXII 15, koncert d-mollna violę
RXII nr 38, largo, koncert C-dur na mandolinę, largo.
Jan Sebastian Bach: Trio d- moll; Fantazja c — moll; Fantazja na organy G — dur.
Jan Sebastian Bach:Inwencje 2- i 3-głosowe, Das Wohltemperierte Klavier, koncert G-dur na flet ismyczki,
largo, koncert F-dur na harfę, largo, koncert C-dur na harfę, koncertg-moll na flet i skrzypce, largo, koncert f-
moll na harfę BMV 1056, WariacjeGoldbergowskie, Aria na strunie G;
George Haendel: Sześćfantazji na harfę, koncert B-dur op. 4 nr 6– wersja na harfę, koncert g-mollna
wiolonczelę i smyczki, largo, koncert d-moll, largo;
PiotrCzajkowski: Nokturnd-moll op. 19 nr 4;
Mozart: koncerty skrzypcowe 1, 2, 3, 4, 5,symfonia nr 29, 32, 39, 40, wszystkie kwartety smyczkowe,
kontredanse, SinfiniaConcertante.
WolfgangAmadeus Mozart:Koncert klarnetowy A-dur KV 622, adagio
---------------------------
Podaję spis utworów, które do brze nadają się do zajęć z twórczości, muzykoterapii
Bach:
- koncert fortepianowwy a- dur, cz II
- II suita h-mol na flet i orkiestre
- III koncert brandenburski g- dur, d- dur
Czajkowski
-noktur na wiolonczele i orkiestre
-serenada melancholijna b-mol na skrzypce i orkiestere , op 26
serenada na orkiester smyczkową, op 48
Bethoven
-VI symfonia pastoralna, f-dur, cz II
romans f-dur na skrzypce i orkiester
-sonata ksiezycowa
Dla Elizy
Chopin
- Etiudy e-dur, op. 10, nr 3
Etiuda rewolicyjna, c-mol, op 10, nr 12
Mozart
-marsz turecki a -mol
Uwetura do Wesela Figara
- Symfonia nr 40 g-mol, cz I
Strauss
_nad pieknym modrym Dunajem
Scumann
_sceny dziecięce
Korsakow
-Lot trzmiela
-Szeherezada, cz III
Grieg
- Teniec Anitry ...
-Śmierć Azy
_ Czarodziejski ogród
Walc cis mol, op. 64, nr 2
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB

