ĆWICZENIA FONACYJNE.pdf
-
1,2,3 liczysz ty (6 lat) -
1983 - Italian Hit Parade(Balkanton) -
50 lekcji grafomotoryki -
Arytmetyka dla kl.0-1 -
czytanie ze zrozumieniem(1) -
ĆWICZENIA GRAFICZNE oD PĘTELKI DO LITERKI -
Ćwiczenia reedukacyjne dla klas I-II -
Domino z mnożeniem i dzieleniem -
Domino z mnożeniem i dzieleniem(1) -
Dzień Babci i Dziadka -
dzień babci i dziadka(1) -
Dzień Babci i Dziadka, szablony -
Dzień mamy i taty -
Dzień Mamy i Taty3 -
Dzień Mamy, Taty -
Dzień Matki -
Dzień Matki(1) -
dzwonki z imionami -
dzwonki z imionami(1) -
dzwonki, dźwięki sms -
Golden Hits From Italy -
GRAFOMOTORYKA ŚWIETNY PAKIET(4) -
Gramatyka -
Gramatyka(1) -
Imiona -
Imiona(1) -
Italiano 3 -
Italo Disco - Najlepsze kawałki -
Italo Disco 1 -
Italo Disco 3 -
kl. I -
Krzyżówki 1 -
Lista Italo Disco Wszechczasów -
Mama i Tata -
Mama i Tata(1) -
NIEPOSEGREGOWANE -
Ortografia w małym paluszku -
Ortografia w małym paluszku kl.1 -
Ortografia w małym paluszku kl.1- cz.2 -
Ortografia w małym paluszku kl.1(1) -
Owoce, warzywa, witaminy -
Pasowanie na ucznia -
piosenki o zdrowiu i higienie -
Po włosku -
Prace plast-tech -
SZABLON WIELKIE LITERY -
testy dojrzałości szkolnej- Cieszyńska -
wpisy do książek -
Zaproszenia -
Zmiękczenia przez '
Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób, a także w danym miejscu jamy ustnej. Na przykład przy realizacji głoski s niezbędne jest zbliżenie siekaczy do siebie, co możliwe jest tylko przy prawidłowym zgryzie. Tak więc dla poprawnego artykułowania dźwięków mowy konieczna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mają na celu:
usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki),
opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków,
usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego,
wyuczenie prawidłowego połykania.
Zestaw i proporcje ćwiczeń uzależniamy od realizacji określonego celu.
Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez 5 - 10 minut. Trzeba jednak pamiętać, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. Ćwiczenia staramy się urozmaicać, prowadzić w formie zabawowej, szczególnie dla dzieci młodszych. Na początku ćwiczymy z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer, jazdę samochodem czy drogę do przedszkola. Ćwiczenia artykulacyjne powinny być wykonane dokładnie, dlatego nie jest wskazany pośpiech, ani zbyt duża liczba ćwiczeń w ciągu jednych zajęć. Korzystniej jest powtarzać je przy różnych okazjach, aż zostanie osiągnięta precyzja i szybkość ruchów narządów artykulacyjnych.