Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
czemu102
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

widziany: 26.01.2024 02:59

  • pliki muzyczne
    46112
  • pliki wideo
    8139
  • obrazy
    44887
  • dokumenty
    72143

191065 plików
1674,34 GB

Ukryj opis Rozwiń
FolderyFoldery
czemu102
A nuty ręcznie
AKORDEON BIESIADNE-hasło ela(0)
---AUDIO KSIAZKI---
 
---BAJKI DLA DZIECI---
 
Balladowy wieczor
Biesiada Skautow
C
Chopin, Strauss -
Czardasze
czterej pancerni
Czterej pancerni i pies
D
E_Nuty - Akordeon
F
---FILMY---
 
folklor miejski
G
Gdańska Kapela - Pożeglować
Geburtstag Imieniny
---Grafiki Zdjecia Skany---
 
gramsam.pl
---Historia Żydów---
 
Kaczuchy, cala sala
Kapela Czerniakowska - ... szli Polacy na bój
Kapela Czerniakowska - Chć goło lecz wesoło
Kapela Czerniakowska - Warszawskie Słońce
Kapela Gdańska - Tańczy szmal
Kapela Warszawska - Lwowskich przedmieść piosenki
Kapela Warszawska - Piosenki Legionów Polskich
Kapela Warszawska - Znakiem tego
Kapela Wuja Władka
Kapela z Górnej
Karaoke Patriotyczne
Krakowiaki
La Cumparsita - zatańczmy jeszcze raz
łatwy układ
łatwy układ(1)
---MAZOWSZE---
 
Mazowsze
Mazowsze 60 lat - Koncert Jubileuszowy
Muzyka z Koncertu Jubeliuszowego 60 LAT
midi - prezentacje zapisów nutowych na akordeon
midi - prezentacje zapisów nutowych na akordeon(1)
Musette
Musette(1)
---MUZYKA---
 
Muzyka lekka
Muzyka okresu międzywojennego
Muzyka z chodnika
N
NA AKORDEON
NA AKORDEON(1)
NAUKA GRY NA AKORDEONIE - NUTY
NN
NUTY
---NUTY---
 
NUTY 3
nuty i teksty pieśni patriotycznych
NUTY KOŚCIELNE
NUTY muzyka biesiadna
NUTY NA AKORDEON
nuty na akordeon - moje kompozycje i opracowania
NUTY NA AKORDEON(1)
Nuty na akordeon(2)
Nuty na akordeon(3)
nuty na akordeon(4)
Nuty na Akordeon(5)
NUTY NA AKORDEON(6)
NUTY NA AKORDEON(7)
NuTy Na KeYbOaRd
Nuty na keyboard2
NUTY PDF
nuty weselne
NUTY weselne różne inne
NUTY weselne różne inne(1)
nuty z tekstami
Nuty Zestaw 1
Nuty Zestaw 2
Nuty Zestaw 3 (na akordeon)
Nuty Zestaw 4 (na akordeon)
NUTY(1)
Nuty(1)(1)
NUTY(1)(2)
NUTY(2)
NUTY(2)(1)
nuty(3)
nuty(3)(1)
Nuty(4)
NUTY(5)
nuty(5) bolero
NUTY(6)
Nuty(7)
Nuty(8)
NUTY-różne(1)
O
---O BOGU---
 
Orkiestra Uliczna Z Chmielnej - Piosenki II-ej wojny światowej
Orkiestra Uliczna Z Chmielnej - Wspominałem ten dzień
Orkiestra Uliczna Z Chmielnej - Wspominałem ten dzień(1)
P ulani
Paloma, bolero i inne
patriotyczne
Patriotyczne - Usłysz Ojców śpiew
Pieśni Patriotyczne
piosenki dla dzieci
Piosenki harcerskie Iturystyczne
Piosenki legionowe
Piosenki Mamy
Playlisty
Polka, walczyk
Polonezy
Polonezy(1)
polskie TV
---PRYWATNE---
Przeboje podwórkowe
R
Romanse rosyjskie
romanse rosyjskie(1)
rosyjskie
Różne
Różne(1)
sielanka akordeon
Skarbczyk akordeonisty
---SLASK---
Światowe przeboje na akordeon
Światowe przeboje na akordeonie
Szmelcpaka - kapela krakowska
T
tance narodowe
Tangos partitura
U
Utwory akordeonowe w spokojnym nastroju
Utwory na akordeon
WALC WIEDEŃSKI
Wideo prezentacje zapisów nutowych
---WOJNY SWIATOWE---
 
▣ Fakty i Mity II Wojna Światowa lektor chomikuj
▣ Tajna armia Europy lektor chomikuj
▣ Ulubieńcy Hitlera lektor chomikuj
♠ Auschwitz Naziści i Ostateczne Rozwiązanie ♠
♠ Gestapo ♠
♠ Historia SS ♠
♠ Wehrmacht - Od Powstania Do Upadku ♠
01. Pażdziernik 1918 - Marzec 1919
02. Marzec 1919 - Sierpień 1919
03. Sierpień 1919 - Listopad 1919
04. Grudzień 1919 - Maj 1920
05. Czerwiec 1920 - 4 Lipiec 1920
06. Lipiec 1920 - 12 Sierpień 1920
07. 13 Sierpień 1920 - 19 Sierpień 1920
08. 19 Sierpień 1920 - Pażdziernik 1920
A miracle at Vistula river - Cud nad Wisłą w roku 1920
Afryka mojego dzieciństwa (2009)
Amerykanie w Połtawie (2004)
BBC Ochrona Hitlera
Bitwa o Anglię
Bitwa o Krym
Boskość J. W. Stalina w świetle najnowszych badań (1998)
Bykownia, Gdzie rosną poziomki (2006)
Byliśmy dziećmi (2006)
Czołgi II Wojny Światiwej(12Fi lm.)
Dole i niedole ułana krechowieckieg o (2008)
DRUGA WOJNA ŚWIATOWA
Dzieci generała Andersa (2007)
Dzieci tułacze (2006)
Dzieje Polaków - Szaber 1945 (2009)
Dzień Sybiraków - Historia Aleksandra Laudańskiego (2009)
Film satyryczny przeciwko III Rzeszy
Gazety wojenne - Stalin (2000)
Generał Jaruzelski (2010)
Generał polskich nadziei... (Władysław Anders 1892-1970) (2007)
Generałowie Hitlera(6odc)
Gladiatorzy II Wojny Światowej
Gorki i Lenin na Capri (2010)
Grabieże zwycięzców (2002)
HISTORIA II WOJNY ŚWIATOWEJ
Historia II wojny, Świat w ogniu wojny. 11. Czerwona gwiazda ZSRR (1974)
Historie z karty - Kołyma (2007)
HITLER
Hitler i Stalin, Korzenie zła (2002)
Hitler i Stalin, Podobieństwo tyranów (2000)
Hitler i Stalin, Śmiertelny pojedynek (2008)
I Wojna Swiatowa w filmie fabularnym
II Wojna Światowa w filmie dokumentalnym
II Wojna Światowa w filmie fabularnym
Józef Stalin
Kampania Bałkańska
Kierunek Okinawa
Kołyma... na dnie życia (2005)
Kresowe dzieje - Grodzieńskie Orlęta (2009)
Kto strzelał do Lenina (2002)
Kto zabil Stalina (2004) BBC
Liczył się tylko honor (2009)
Łowcy nazistów
Ludzie historii - Józef Stalin, Czerwony terror (1996)
Luftwaffe Ludzie i maszyny
Marsz wyzwolicieli (2009)
Marszałkowie II wojny światowej - Żukow i Rokossowski (2004)
Miasto na morzu (2009)
Moja Syberia (2009)
My wy oni - 42 - Cud w Oziorne (2007)
Na nieludzką ziemię (2010)
Najwięksi złoczyńcy w historii - Stalin (2001)
Nieznana Białoruś - KPZR, Komunistyczna pańszczyzna Związku Radzieckiego (2011)
NORYMBERGA - Naziści pod sąd
OBRAZY WOJNY
Ostatni Naziści
Oziorne (2008)
Patton z bliska
Pearl Harbor
Piwko dla niedżwiedzia! (2008)
PKF 11-12.53 - Śmierć Józefa Stalina, żałoba (1953)
Pojedynek - Lenin więzień mauzoleum (2012)
Polacy na Syberii (2005)
Polskie Pociągi Pancerne + Armored Trains of the World (Trains blindés - Panzerzüge)
Powinniście być wdzięczni Stalinowi (1999) [Sybiracy]
Rewolucja Październikowa w kolorze (2004)
Sekrety i skarby III Rzeszy
Sensacje XX wieku - Trocki (1995)
Skrzydla Luftwaffe
Sowieckie kino Stalina (2003)
Stalin - różne filmy
Stalin i spisek lekarzy (2009)
Stalin i zdrada Leningradu (2002)
Stalin wiecznie żywy (2009)
Stalin, Rządy terroru (2003)
Stanislawów, Gród Rewery (2008)
Svetlana, Córka Stalina (2008)
Syberyjska lekcja (1998)
Symfonie wojenne, Szostakowicz kontra Stalin (1997)
The Russian Revolution in Colour (2004)
Trocki, portret rewolucjonisty (2007)
Trudna historia (2009)
U-BOOTY REKINY HITLERA
W poszukiwaniu prawdy - Wieczna młodość towarzysza Stalina (2009)
Warsaw Uprising - Powstanie Warszawskie (1 August - 2 October 1944)
Wiecznie żywy Lenin (2003) National Geographic
Wojna generałów
Wojtek, niedźwiedź, który poszedł na wojnę (2011)
Wypędzeni na Sybir (2009)
Zamachy na Stalina (2009)
Zloto starożytnej Troi (1998)
Złoty wrzesień, Kronika Galicji 1939-41 (2010)
Złowrogi alians, Pakt Ribbentrop - Mołotow i jego konsekwencje dla Polski (2009)
ZZ - różne
Z
Z akordeonem przez świat
zachomikowane
ZAGRAJ TO SAM
zapis nutowy video
Żydzi
obrazek


Bitwa pod Mokrą 1-IX-1939
« poprzednia stronanastępna strona »
  • 6,8 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

A history of rail mounted guns covering American, French, British and German guns. Landscape format narrative supported by many diagrams and photographs.

zachomikowany

  • 263 KB
  • 1 kwi 13 9:22

z chomika buchman.gd

  • 390 KB
  • 1 kwi 13 9:22

z chomika buchman.gd

  • 237 KB
  • 1 kwi 13 9:22

z chomika buchman.gd

  • 47 KB
  • 1 kwi 13 9:22

z chomika buchman.gd

  • 101 KB
  • 1 kwi 13 9:22

z chomika simba2

  • 244 KB
  • 1 kwi 13 9:22

zachomikowany

  • 277,7 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

"Мы мирные люди, но наш бронепоезд стоит на запасном пути..." - эта песня, которую перед войной распевала вся страна, оказалась пророческой: именно Великой Отечественной суждено было стать последней великой войной бронепоездов - в 1941-1945 гг. в боевых действиях активно участвовали более 200 "стальных крепостей" Красной Армии. И хотя многие теоретики считали этот род войск безнадежно устаревшим, советские бронепоезда на деле доказали свою высокую боевую эффективность, особенно в первый период войны, когда их строительство приняло по-настоящему массовый характер, - и по количеству, и по качеству бронепоездов СССР превзошел всех остальных участников Второй Мировой, вместе взятых!
Однако до сих пор данная тема фактически не освещена в отечественной литературе. Эта книга - первая. Собирая материал для нее более 20 лет, обработав и проанализировав колоссальный объем информации, проследив боевой путь всех "сухопутных броненосцев" Красной Армии, ведущий историк бронетехники создал не просто лучшую, а единственную на сегодняшний день энциклопедию бронепоездов Великой Отечественной.

zachomikowany

  • 7,9 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

Кировское общество любителей военной техники и моделизма

zachomikowany

  • 84,0 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

Czasopismo o modelowaniu i malowaniu figurek i dioram. Zawiera 60 kolorowych stron z kilkoma...

zachomikowany

  • 16,0 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

Shown are Soviet armored trains as used during the Russian Revolution, the Russian Civil War, and World War II.

zachomikowany

  • 132 KB
  • 1 kwi 13 9:22

zachomikowany

  • 132 KB
  • 1 kwi 13 9:22

zachomikowany

  • 154 KB
  • 1 kwi 13 9:22

zachomikowany

  • 234 KB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

Pociąg pancerny Nr 11 „Danuta” – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP.

16 września 1939 w trakcie bitwy nad Bzurą został uszkodzony w walce z oddziałami niemieckimi, a następnie zniszczony przez załogę.


„Danuta” została zbudowana w Poznaniu 29 maja 1919, pociąg brał udział w powstanie wielkopolskim. W późniejszym czasie brał udział w bitwa pod Warszawą w sierpniu 1920. W 1924 został przydzielony do jednostki w Jabłonnie, później do 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych. Został zmodernizowany na początku lat 30., otrzymując nową lokomotywę (Ti3), i dodatkowe uzbrojenie (w tym przeciwlotnicze). We wrześniu 1939 był uzbrojony w 2 haubice 100 mm, 2 armaty 75 mm i 22 ckm-y.

Od wiosny 1939 roku „Danuta” była przydzielona do Dowództwa Okręgu Korpusu nr VII w Poznaniu. W kampanii wrześniowej został z numerem 11 przydzielony do 26 Dywizji Piechoty przy Armii Poznań. Pociąg przybył na teren rozlokowania 26 dywizji (koło Wągrowic) nocą z 27 na 28 sierpnia. Od następnego dnia pociąg rozpoczął zwiad terenu w okolicach Piły. 30 sierpnia pociąg dostał rozkaz dozorowania i ochrony linii kolejowych nad Notecią na odcinku Chodzież – Szamocin – Margonin – Gołańcz – Kcynia – Nakło – Bydgoszcz. 1 września pociąg patrolował odcinek Chodzież – Szamocin. 2 września pociąg ubezpieczał prawe skrzydło 26 Dywizji, dokonując wypadów do Kcyni. 3 września „Danuta” osłaniała odwrót oddziałów dywizji wycofujących się z Wielkopolski na linię jezior żnińskich. 4 września pociąg dotarł do Żnina odpierając nalot niemiecki; w nocy z 4 na 5 września 26 Dywizja obsadziła pozycje w tym rejonie. 5 września pociąg razem z 2 Batalionem 37 Pułku Piechoty wydzielony do obrony Inowrocławia; wieczorem pociąg dotarł do stacji Białe Błota. 6 września „Danuta” pod rozkazami gen. Juliusza Drapelli osłaniała odwrót wojski polskich spod Torunia (6-7 września). 7 września pociąg operując na linii Gniewkowo – Inowrocław wspierał odwrót 27 Dywizji Piechoty, wieczorem docierając do Babiaka. W tym czasie pociąg utracił kontakt ze swoim składem gospodarczym.

zachomikowany

  • 18,7 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

This new book is the third by Wolfgang Sawodny on German armored trains in World War II, and presents all new information not previously discussed in his first two highly successful volumes. The main emphasis here is on the operational history of German armored train units on the Russian front, and includes many previously unpublished photographs.

zachomikowany

  • 133,9 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

Продолжение бестселлера "Бронепоезда Великой Отечественной". В отличие от первого тома, где упор был сделан прежде всего на материальную часть и организацию подразделений бепо (эта аббревиатура прижилась не только в просторечии, но и в официальных документах), данное издание полностью посвящено боевому применению бронепоездов на всех фронтах Великой Отечественной - от Прибалтики до Волги и Кавказа.

Максим Коломиец - Бронепоезда в бою 1941-1945: "Стальные крепости" Красной Армии (2010)

zachomikowany

  • 31,3 MB
  • 1 kwi 13 9:22
obrazek

This book covers all the 'railway wars' - the US Civil War, the Franco-Prussian War and the two World Wars - are given detaiiled coverage in a book that is essential reading for railway enthusasts and military historians alike.

zachomikowany

  • 181 KB
  • 1 kwi 13 9:22

zachomikowany

  • 22 KB
  • 1 kwi 13 9:22
"Красная звезда" (Krasnaja zwiezda KZ-1)

Ciężka drezyna pancerna "Krasnaja Zwiezda" została zbudowana w lutym 1942 r. w Kolomieńskich Zakładach Budowy Parowozów im. Kujbyszewa. Konstruktorem drezyny był inżynier Lebiedieński.

Projekt zakładał maksymalne wykorzystanie podzespołów czołgowych, w tym przypadku czołgu KW. Dwa typowe silniki z przekładniami zapewniały prędkość 47 km/h (każdy silnik służył do poruszania się w inną stronę).

Uzbrojenie złożone z armaty 76,2 mm (F-34) umieszczonej w typowej wieży czołgu KW, uzupełniały 4 karabiny maszynowe [dwa w wieży, dwa w kadłubie po bokach] i jeden przeciwlotniczy. Niestety w czasie jazd próbnych drezyna wykazała zbyt wiele wad i nie została przyjęta do produkcji seryjnej.

Dane techniczne:
Długość - 11,72 m;
Szerokość - 2,48 m;
Wysokość - 2,7m;
Uzbrojenie: 1 armata 76,2 mm;
4 karabinów maszynowych DT 7,62 mm;
1 karabinu maszynowego DSzK 12,7 mm na podstawie przeciwlotniczej;
Pancerz: kadłub 45-20 mm,
wieża 82-40 mm;
Napęd: 2 silniki wysokoprężne W-2K o mocy 600 kM;
Prędkość 43 km/h (w każdą stronę);
Załoga 8 ludzi.

zachomikowany

  • 185 KB
  • 1 kwi 13 9:22
Heavy scout car train

These heavy armored rail cars were introduced in 1944 and saw service in Russia and Yugoslavia, and after the war Czechoslovakia used some until the mid 50s. Although each of these cars were self propelled and could, if necessary run independently, they were designed to operate in a train of about 20 cars. But, in practice the self propelled rail cars often did operate independently or in small numbers, due to battle conditions and fuel shortages. The s.SP's were produced by Steyer in 1944 and 1945, for the Deutsche Reichsbahn. They weighed approximately 18 ton, with 20mm armor plate. They were powered by a air cooled 76-HP Steyer motor which was a bit inefficient to move such a heavy car. They could operate singly, but the Reichsbahn had envisioned them to be in a complete Armored Train (Artillerywagen, Infantriewagen, AA Flakwagen).

zachomikowany

  • 221 KB
  • 1 kwi 13 9:22
Pociąg Pancerny Nr 2, Pociąg Pancerny "Śmiały", Pociąg pancerny Nr 53 - pierwszy i najbardziej znany polski pociąg pancerny (wcześniej, przed odzyskaniem niepodległości, w dniach 10 lutego - 10 maja 1918, walczył improwizowany pociąg pancerny Związek Broni).

Służył kolejno w armiach:

* Austrii
* Polski - od 1 listopada 1918 do 22 września 1939 (kapitulacja Lwowa)
* ZSRR (75 Pułk NKWD) - do 7 lipca 1941
* Niemiec - do 10 czerwca 1944 - skreślenie ze stanu

Pierwszy skład powstał na bazie taboru zdobytego 1 listopada 1918 r pod Krakowem.

Zdobyty tabor:

* parowóz opancerzony typu 377 (2 szt.):
o 377-117 – użyty w pociągu Śmiały
o 377-402 – użyty w pociągu Piłsudczyk
* wagon artyleryjski (2 lub 3 szt.):
o 141164 – użyty w pociągu Śmiały
o 141455 – użyty w pociągu Piłsudczyk
o 148066
* wagon szturmowy:
o 140866 – użyty w pociągu Piłsudczyk
o 150060 – użyty w pociągu Śmiały
* platformy kontrolne

Pociąg brał udzial w konflikcie polsko-ukraińskim w 1918 r. Od 1928 na składzie 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach. Zmobilizowany z końcem sierpnia 1939 roku, stacjonował w Swoszowicach pod Krakowem (opuścił stację Kraków-Płaszów 26 VIII), przydzielony został do Wołyńskiej Brygady Kawalerii (bocznica stacji Siemkowice) operującej w ramach Armii „Łódź", a następnie przydzielony do Armii „Prusy" i „Modlin". Pociąg brał udzia w bitwie pod Mokrą; przedostał się do Brześcia (zob. Obrona twierdzy brzeskiej (1939)), a następnie przez Kowel w okolice Lwowa, gdzie wziął udział w obronie miasta. Po kapitulacji przed najeźdźcą sowieckim 22 września pociąg, opuszczony przez załogę, został zajęty przez wojska radzieckie.

zachomikowany

  • 281 KB
  • 1 kwi 13 9:22
Pociąg Pancerny "Piłsudczyk" (Pociąg Pancerny Nr 1 i 52) - pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP.

W 1918 r. na stacji Prokocim koło Krakowa zdobyto nieuszkodzony, nowoczesny, austro-węgierski pociąg pancerny, składający się z dwóch wagonów czołowych-artyleryjskich, dwóch wagonów piechoty i jednego szturmowego. Ze składu tego pociągu zorganizowane zostały dwa pociągi pancerne: "Piłsudczyk" (P.P. nr 1) i "Śmiały" (P.P. nr 2), które wzięły udział w walkach o Lwów.

W 1921 r. załoga pociągu wzięła udział w III powstaniu śląskim, między innymi w walkach o Kędzierzyn, w których straciła 20% stanu osobowego.

W 1927 r. przeniesiony został z Dywizjonu Szkolnego Pociągów Pancernych do nowo powstałego 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach. Był pociągiem manewrowym (utrzymywanym w gotowości także w okresie pokoju). Tuż przed wojną stacjonował w Siemkwicach.

We wrześniu 1939 został przydzielony do Armii "Łódź" (hasło-kryptonim „Baszta") przy 30 Dywizji Piechoty. Pociąg brał udział ciężkich walkach w okolicach Warszawy. 20 września 1939 roku przy niemożliwości dalszego przebicia się pociąg został przez załogę opuszczony i zniszczony w okolicach miejscowości Mrozy na linii Warszawa-Brześć nad Bugiem. Żołnierze pociągu po nieudanej próbie dotarcia do Warszawy w ramach grupy płk. M. Prus-Więckowskiego, weszli w skład SGO Polesie gen. Kleeberga i walczyli pod Kockiem.

Dowódcy pociągu

* kpt. Stanisław Tabisz (1918-1919)
* por. art. Jan Witold Komorowski (od 1 XI 1922 [1])
* kpt. art. Janusz Józef Grzesło (p.o. od XI.1926 [2])
* kpt. Mikołaj Gonczar

Skład pociągu

* parowóz opancerzony nr 377.402
* wagon szturmowy zaopatrzony w radiostację RKDP/P
* 2 wagony artyleryjskie
* 2 platformy na końcach składu

Uzbrojenie

Pociąg był uzbrojony w arm. wz. 02/26 i haub. wz. 14/19A, a także wyposażony w czołgi R-17FT oraz TK-3.

zachomikowany

  • 229 KB
  • 1 kwi 13 9:22
Pancerna drezyna Tatra T-18, stanowiła wyrób Zakładów Motorowych Ringhoffer-Tatra, założonych w Koprivnice w 1897 roku. Budowę drezyny oparto na opancerzonym podwoziu wcześniejszego wzoru, tj. T-14, a samą konstrukcję zakończono w 1925.
Drezyna nie spotkała się ze szczególnym zainteresowaniem strony czechosłowackiej, która to zakupiła jedną sztukę (numer D2001), która używana była jako środek zwiadu. Stało sie tak zapewne wobec szczupłości czechosłowackich wojsk kolejowych. Po kapitulacji Czechosłowacji, czechosłowacka drezyna została przejęta przez Niemców i wcielona w skład jednego z pociągów pancernych. Jej szlak bojowy zakończył się najprawdopodobniej na Ukrainie.

W Polsce

Polska była jedynym krajem, po Czechosłowacji, który zdecydował się na zakup drezyn marki Tatra. Kontrakt podpisano w roku 1926 i obejmował on dostawę 6 drezyn pancernych wraz z częściami zapasowymi. Cena jednej sztuki z dostawą wynosiła 94.300 koron, czyli 14,710 zł. Pojazdy przybyły w listopadzie 1926 roku i wcielone zostały do szkolnego dywizjonu pociągów pancernych w Jabłonnie k/Warszawy.

Po przeprowadzeniu pierwszych prób oceniono je stosunkowo krytycznie. Od razu pojawia się tu pytanie dlaczego nie sprowadzono wcześniej jednej sztuki do prób poligonowych, jak zwykle to miało miejsce. "Tatry" były powolne, miały zbyt niskie przyśpieszenie, co spowodowane było słabą jednostką napędową.
Potrzeby wojsk kolejowych zdecydowały jednak o dalszym zakupie drezyn pancernych. Sprowadzono więc do kraju kolejne 9 sztuk, jednak bez opancerzenia. Te zlecono Centralnym Warsztatom Samochodowym, według planów dostarczonych przez stronę Czeską. Istnieją domniemania, iż mogły one różnić się nieco od oryginalnych drezyn, gdyż zwykle przy takich okazjach wprowadzano własne usprawnienia.

"Tatry" używane były w obu dywizjonach pociągów pancernych. Niektóre z nich nosiły nazwy własne. Dużo wskazuje też na to, iż pod koniec lat trzydziestych wyposażono je w radiostacje N2/C. Jako środek łączności na pewno służyły tarcze sygnałowe. Zrodził się także nigdy nie zrealizowany pomysł zamontowania na Tatrach wieżyczki adaptowanej z samochodu pancernego wz.29. Uzbrojenie miało by stanowić działo 37 mm SA-18 Puteaux oraz jeden lub dwa k.m. wz.25. Wszelkie plany modernizacji zarzucono, gdyż "Tatry" miały być zastąpione przez drezyny typu R i TK. Wycofane "Tatry" najprawdopodobniej miały wrócić na potrzeby szkolenia wojsk kolejowych.
Wiadomo, iż niektóre pojazdy posiadały nazwy własne. Na chwilę obecną znamy jedynie nazwy "Osa" i "Żuk".

zachomikowany

  • 163 KB
  • 1 kwi 13 9:22
Pierwsze próby z samobieżnym wagonami pancernymi miały miejsce w Rosji już w czasie I Wojny Światowej. W zakładach Kirowskich w Leningradzie pod koniec lat 30-tych skonstruowano pancerny wagon motorowy MBW-2 uzbrojony w 3 działa 76 mm, ustawionych w obrotowych wieżach takiego samego typu jak w czołgach "T-28". Była to bardzo nowatorska konstrukcja, potencjałem bojowym porównywalna z etatowym pociągiem pancernym (3 działa zamiast 4), jednakże górująca nad "Broniepojezdem" innymi zaletami. Po pierwsze długość MBW-2 wynosiła 19 m. czyli 1/3 długości etatowego wówczas pociągu pancernego typu BP-35, który bez platform kontrolnych miał 58 m. Prędkość maksymalna obloczona była na 120 km/h. Było to za dużo w stosunku do potrzeb, gdyż prowadzenie ognia przy takiej prędkości było raczej niemożliwe, ale dawało dużą swobodę przy przemieszczaniu się.

zachomikowany

« poprzednia stronanastępna strona »
Dodaj plikDodaj plik
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    32
  • obrazy
    41
  • pliki wideo
    4
  • pliki muzyczne
    0

79 plików
2,03 GB




koral61

koral61 napisano 2.09.2017 12:42

zgłoś do usunięcia
Audiobooki spakowane,czytane przez profesjonalnych polskich lektorów. Thrillery,sensacja,kryminały. Filmy z lektorem polskim. Zapraszam do pobierania.
wagnerka9595

wagnerka9595 napisano 1.09.2019 17:19

zgłoś do usunięcia
obrazek
empa07

empa07 napisano 30.12.2019 19:56

zgłoś do usunięcia
super muzika
vepinan112

vepinan112 napisano 29.03.2022 12:27

zgłoś do usunięcia
Super chomik
Kot_Mateusz

Kot_Mateusz napisano 20.05.2022 09:30

zgłoś do usunięcia
xovabi9498

xovabi9498 napisano 5.01.2023 07:35

zgłoś do usunięcia
Super chomik
M.K-16

M.K-16 napisano 24.04.2023 19:10

zgłoś do usunięcia
Witam , pozdrawiam i zapraszam do siebie. 🔐UnicornVIP🔐
cexidod454

cexidod454 napisano 21.05.2023 14:30

zgłoś do usunięcia
Zapraszam
Stare.dobre.filmy

Stare.dobre.filmy napisano 17.04.2024 14:16

zgłoś do usunięcia

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (2)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (2)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności