Towarzysze Zmierzchu_Calosc.pdf
-
9.11. volume 2 -
Apokalipsa - Oczy Zagłady -
Ares -
Asceltyckie Mgły -
Bicz Boży -
Buddy Longway -
Czarna Maria Integral -
Czlowiek bez imienia -
Dziecko Burzy -
Figurki Z Tilos -
Front -
Good Morning Vietnam -
Gość z Kosmosu, Zbuntowana -
Gulliveriana -
Hipotezy -
Hobbit -
Hugo -
Jankes na dworze króla Artura -
Jeż Jerzy -
Kalendarze 2012 -
Kompleks Szympansa -
Kosmiczny detektyw -
Kroniki Goblinów -
Legendy Wyspy Labiryntu -
Leviatan -
Light Brigade - Brygada Światła -
Lot Kruka -
Marszalek Pilsudski (2001) -
Morderstwa i Tajemnice -
Niebieski zeszyt -
Old Shatterhand i Winnetou -
Old Shatterhand i Winnetou - Kopalnia -
Papierowy Czlowiek -
Pirenejka -
Polstar -
Przeprowadzki (2000-2001) -
Sanktuarium -
Sekretna Księga Karłów -
Skarb w Zatoce Kanu -
Skażenie - Containment -
Skradziony Skarb -
Szczury Blasku -
Terry Pratchett - Blask Fantastyczny -
Umpa-Pa Czerwonoskóry -
Więzy krwi -
Wladcy chmielu -
Wrzesień - Wojna Narysowana -
Yakari -
Zaraza -
Ziemia obiecana (1975)
Egmont popełnił zasadniczy błąd, wydając Towarzyszy zmierzchu w jednym, opasłym tomie. Ten komiks powinien był być wydany w trzech osobnych woluminach, a jeszcze lepiej by było, gdyby dwa pierwsze wyszły szybko, jeden po drugim, trzeci zaś po czteroletniej przerwie. Rzecz w tym, że trzecia część Towarzyszy zmierzchu tak dalece odstaje od dwóch wcześniejszych, że łatwiej jest Ostatnią pieśń Malaterre'ów zaakceptować jako rzecz zupełnie osobną (choć z bohaterami znanymi skądinąd) niż jako kontynuację opowieści z części zatytułowanych Czary w Lesie Mgieł i Cynowe oczy posępnego miasta. Na pozór wszystko tu jest tym samym i jest takie samo: spotykamy trójkę bohaterów obecnych w każdej z części, akcja toczy się w tym samym czasie i w tym samym świecie, a jej wątki wysnute zostały z wydarzeń, o których mowa była w części pierwszej i drugiej. Zarazem jednak wszystko jest zupełnie inne i ku czemu innemu zmierza.
Pierwsze dwie części rozgrywają się na pograniczu świata realnego i fantastycznego, a nawet fantazmatycznego, gdyż granica miedzy jawą i snem, jasnowidzeniem i złudzeniem, prawdą i marzeniem jest tu nieustannie zacierana. Każdy z trójki bohaterów obarczony jest innym rodzajem winy, czytelnik może więc spodziewać się, że wraz z rozwojem fabuły dojdzie do jakiegoś rodzaju owej winy odkupienia. Pierwsze dwie części myśl tę podtrzymują i rozwijają. Potem jednak następuje część trzecia.
Polskie wydanie obejmuje trzy tomy i tworzy swoistą całość:
Tom 1 - Czary w Lesie Mgieł
Tom 2 - Cynowe oczy Posępnego Miasta
Tom 3 - Ostatni śpiew Malaterre'ów
Jeden z najsławniejszych komiksów francuskich, stworzony przez rysownika, który uznawany jest za klasyka gatunku.