Wiera Gran - Sztafeta oszczerców.pdf
-
- - ▉ FILMY TYLKO HITY [ 2019 I 2020 ](1) -
Adam Bauman -
Adam Kreczmar -
Akademia pana Kleksa -
Andrzej Mularczyk -
Arkady Fiedler -
Arthur Hailey -
bajki filmy dla dzieci -
Baśnie i Mity -
Beletrystyka -
Bolek i Lolek -
Brian Callison -
Charles Dickens -
Colargol -
David Morrel -
Do terapii -
Galaktyka Gutenberga -
Graham Masterton -
Henryk Sienkiewicz -
Horatio Hornblower -
Irving Stone -
Irwin Shaw -
James Grady -
James Jones -
John Steinbeck -
Joseph Conrad -
Kampanie Richarda Sharpe’a -
Kir Bułyczow -
mój piękny Ogród -
Muszkieterowie -
Nik Pierumow -
Ogród moich marzeń -
Pan Samochodzik -
Pomysł na ogród -
Powieści Piastowskie -
Powieści Piastowskie(1) -
Przygodowe -
Robert Graves -
Rosja SF -
Rumcajs -
Tadeusz Dołęga-Mostowicz -
Tarzan -
Twój Dom i Ogród -
Twój Ogrodnik -
Wiesław Wernic -
Winnetou -
Wojciech Chmielewski -
Wojciech Fułek -
Wydania specjalne -
Złoto Gór Czarnych
Obowiązkowa lekcja patriotyzmu
„Kondotierzy” to książka autobiograficzna Rafała Gan-Ganowicza, jednego z największych polskich najemników XX wieku. Nie jest typową autobiografią, gdyż nie opisuje całego życia autora, a jedynie jego część. Są nimi dwa epizody w życiu Ganowicza: Kongo oraz Jemen. W tych dwóch państwach Gan służył jako wojskowy najemnik. Rafał Gan-Ganowicz uciekł z Polski na początku lat 50’ – właściwie to uciekł przed komunistami. Losy pokierowały go do Afryki, gdzie uczestniczył w dwóch z licznych wojen afrykańskich, które co i rusz wybuchały w trakcie procesu dekolonizacji czarnego kontynentu. Przygody opisane przez Ganowicza są tak fantastyczne, a zarazem napisane lekkim piórem i z dużymi umiejętnościami pisarskimi, że każdy chciałby je przeżyć razem z nim. Wielokrotnie w swojej książce Ganowicz odnosi się do polskich akcentów w wojnach afrykańskich: głównie do innych polskich najemników, takich jak sierżant Wiatr. Jego historia szczególnie może urzec, gdyż w brutalnym świecie, gdzie każdy walczy za pieniądze, potrafi działać zgodnie z własnymi ideami. „Kondotierzy” są tak dobrze napisani, że zapomina się o tym, że jest to autobiografia, a ma wrażenie że książka przygodowa.
+ film dokumentalny "Pistolet do wynajęcia"
/p>
Józef Mackiewicz był jednym z nielicznych polskich świadków, obok pisarzy Ferdynanda Goetla i Emila Skiwskiego, którzy byli obecni przy ekshumacji grobów katyńskich, odkrytych przez Niemców w 1943 r. Prawda o tym, kto dokonał mordu katyńskiego, była dla nich oczywista. Mackiewicz ogłosił ją zaraz w wileńskiej gazecie „Goniec Codzienny”, prawda, że wydawanej przez Niemców, co uznano za kolaborację i wydano na niego wyrok śmierci. Odtąd pisarz był w różny i często zaskakujący sposób prześladowany za głoszenie prawdy o Katyniu. (...) Mackiewicz i jego twórczość nie mają szczęścia. Piętnowany jako antykomunista w PRL, bywał też nazywany „zoologicznym antykomunistą” po 1989 r. Zaufany wydawca, na którego liczył – jak się okazało po śmierci pisarza – nie był wcale tak lojalny, jak to zapowiadał. Paradoksalnie, jedynym okresem, kiedy pisarz cieszył się większą poczytnością i uznaniem, bez dzisiejszych zastrzeżeń i warunków, były lata 80. w PRL, gdy jego książki wydawano masowo w wydawnictwach podziemnych. W wolnej Polsce należy do pisarzy niemal podziemnych, ledwie uznawanych i tolerowanych, marginesowych. Tym dziwniejsze są losy jego książek o Katyniu, faktycznie pierwszych świadectw o tej zbrodni. Jakby piętno Katynia, tej „zbrodni bez sądu i kary” naznaczało nie tyle sprawców, ile także świadków, tych, co nie chcą, by zapomnieć, zatrzeć ślady, unicestwić zbrodnię. Jakby to piętno miało być trwalsze od spychanej w przeszłość zbrodni, dosięgnąć właśnie świadków przywołujących prawdę, by i ich pogrzebać razem ze sprawcami i ofiarami. Marek Klecel 2010r. "W roku 1945, gdy przedostałem się z kraju do Włoch, "Biuro Studiów" II Korpusu Polskiego(Zdzisław Stahl) zwróciło się do mnie z propozycją napisania książki o zbrodni katyńskiej. Ale nie pod moim nazwiskiem, lecz w postaci "białej księgi", urzędowego zbioru dokumentów i relacji. Zgodziłem się na to. Książkę napisałem. Była w niej również moja osobista relacja z pobytu w Katyniu w 1943r." Józef Mackiewicz 1980r.
"(...) nad wszystkie dramaty, które się na tem miejscu rozegrały góruje jeden: tragedja z chwili nieprzewidzianego przełomu w dziejach kościelnych a niewidzianego pogromu w annalach Wiecznego Miasta, kiedy już nie ramiona same, lecz zbuntowana dusza Północy targnęła się na Rzym i spieniona fala protestantyzmu uderzyła po raz pierwszy o mury Zamku św. Anioła. Osobami dramatu byli, jak w wiekach średnich, choć w odmiennych teraz całkiem warunkach, papież i cesarz a tragedja zwała się Sacco di Roma."
Książka polemiczna w stosunku do stereotypowego postrzegania tego, czym była w istocie Inkwizycja. Fragment: "Walka Inkwizycji hiszpańskiej przeciw nieortodoksyjnym lub szalbierczym nurtom mistycyzmu, prowadzona nie tylko w imię czystości wiary, ale także w imię zdrowego rozsądku, była walką bardzo trudną i nie została nigdy uwieńczona pełnym sukcesem. Zapotrzebowanie na cudowność i niemal namacalne dowody istnienia świata nadprzyrodzonego było w ówczesnej Hiszpanii tak wielkie i powszechne, że Święte Oficjum płynęło w tym wypadku pod prąd wierzeń i oczekiwań przytłaczającej większości społeczeństwa. W miejsce jednych zdemaskowanych heretyków lub oszustów natychmiast pojawiali się inni i walka z nimi przypominała pojedynek z hydrą. Inkwizycja potrafiła rozgromić judaizantes, przyczynić się do wykorzenienia w Hiszpanii islamu i zlikwidować w zarodku rodzimy protestantyzm, ale nie umiała dać sobie rady z wynaturzeniami mistycyzmu, które pieniły się bujnie na glebie ludowej religijności, skłonnej do zabobonu, łatwowierności i, tak charakterystycznego dla Hiszpanów, anarchicznego indywidualizmu. O porażce poniesionej przez inkwizytorów na tym polu świadczy najlepiej fakt, że przypadki fałszywego mistycyzmu i podejrzanej sławy, jaką cieszyły się rozmaite rozhisteryzowane beatas, zdarzały się w Hiszpanii jeszcze w mocno zaawansowanym wieku XIX, a więc w wiele lat po zniesieniu samego Trybunału Wiary."
Rewelacyjna (pełna sensacyjnych treści i bulwersujących opinii) rozprawa Waldemara Łysiaka o współczesnej literaturze polskiej. Zadziała jak granat wrzucony w środowisko.