Kazimierz Moszyński - Kultura ludowa Słowian cz2 Kultura duchowa z1 (1934).pdf
-
▲ Erich von Däniken (zdjęcia i obrazy) -
►Herbarium -
►Joga -
►Kamienie-Minerały -
►Starseed (Indigo) -
0. Sun (Sol, Słońce) -
1. Mercury (Merkury) -
2. Venus (Wenus) -
4b. Asteroid Belt (Pas planetoid) -
7. Uranus (and his moons) -
8. Neptun (and his moons) -
8b. Kuiper Belt (Pas Kuipera) -
A True History of Witchcraft -
Anty-papież Bergoglio -
Astrological symbols -
Axis Mundi - Drzewo Życia -
Bertrand Russell -
Bogini Amerykańskich Indian -
Bogini-Matriarchat-Symbole (z G+) -
Czarodziejka Medea a Maryja -
Francis Israel Regardie -
Giordano Bruno -
Heresis Dea -
Ilustracje SF -
Jabłko z Edenu - Klucz do Wolnej Woli -
John Dee (biografie) -
Kali (Kalika) - Prawdziwe Znaczenie -
Krzyż Ankh (i patriarchalny przekręt) -
Krzyż Ankh-2 -
Laozi (Lao Tzu) -
Mitologia Słowian -
Obrazy -
Obrazy (Skany) -
Obrazy-memy -
Pascha -
Postery promocyjne NASA -
Purim -
R.A. Schwaller de Lubicz -
Różne -
Ryciny -
Supernova -
Szabat -
Tassili n'Ajjer, Algeria (Eden) -
Trój-Bogini w Popkulturze -
Wicca (and Witchcraft) -
Yakovlev and Aleeva (Photography) -
Zioła z Znaki Zodiaku -
Zło według patriarchatu -
Zodiak (Rak-Moi) -
Żydzi w Kościele
Kazimierz Moszyński (ur. 5 marca 1887 r. w Warszawie, zm. 30 marca 1959 r. w Krakowie) – polski etnograf, etnolog, slawista. Brat Wacława.
Po ukończeniu gimnazjum realnego w Warszawie, studiował w latach 1906-1909 biologię w Szwajcarii. Na wieść o śmierci ojca przerwał studia i wrócił do Polski, a następnie w 1910 r. zdał na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, by uczyć się rysunku u Józefa Mehoffera. Pod wpływem atmosfery i zainteresowań Młodej Polski, a zwłaszcza pod urokiem Stanisława Wyspiańskiego planował stworzyć dramat historyczny o walce pogańskiej Słowiańszczyzny z chrześcijaństwem i szukając materiału do tych zamysłów literackich zaczął interesować się kulturą ludu wiejskiego. Już w tym czasie pojawiła się w jego umyśle idea, by poprzez badania kultury ludowej próbować odtwarzać zamierzchłą przeszłość. Aby zbierać materiał etnograficzny na wsi, w latach 1912-17 pracował jako nauczyciel domowy, przygotowujący młodzież w wiejskich dworach do egzaminów w zakresie klas gimnazjalnych.
Równocześnie prowadził terenowe badania etnograficzne i dokształcał się na podstawie lektury w zakresie etnologii, socjologii, filozofii, językoznawstwa i archeologii. W tym okresie, dzięki wsparciu Kasy im. Józefa Mianowskiego podjął też pierwsze systematyczne badania etnograficzne na wschodnim Polesiu, które po 6 tygodniach musiał przerwać w związku z wybuchem I wojny światowej. W 1918 r. wrócił do Warszawy, gdzie pracował początkowo jako wychowawca w internacie, od 1919 r. jako sekretarz w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W 1920 r. wstąpił jako ochotnik do wojska, został odznaczony Krzyżem Walecznych.1 września 1922 r. został starszym asystentem, a w 1924 r. kierownikiem Oddziału Etnologii Słowiańskiej Instytutu Antropologicznego w Towarzystwie Naukowym Warszawskim i odtąd mógł się całkowicie poświęcić pracy naukowej. Dzięki znaczącemu dorobkowi naukowemu, na wniosek i przy poparciu Kazimierza Nitscha i Jana Rozwadowskiego 1 stycznia 1926 r. mianowano go zastępcą profesora i kierownikiem Katedry Etnografii Słowian w Studium Słowiańskim Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1930 r. został profesorem nadzwyczajnym, w 1934 r. – zwyczajnym.
Od 1 września 1935 r. do wiosny 1945 r. przebywał w Wilnie, gdzie do 1940 r. kierował Katedrą Etnologii i Etnografii Uniwersytetu Stefana Batorego. W maju 1945 r. powrócił do Krakowa i odtąd aż do śmierci kierował Katedrą Etnografii Słowian UJ. Od 1929 redagował dział etnograficzny „Ludu Słowiańskiego”. Pochowany został w grobowcu rodzinnym na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie.
Jako jeden z pierwszych polskich uczonych bronił allochtonicznej teorii pochodzenia Słowian, dowodząc że do V wieku zamieszkiwali oni obszar Naddnieprza i doszukując się ich prakolebki na pograniczu Europy i Azji. Teoria ta stała w sprzeczności z dominującymi wówczas poglądami o odwiecznym zasiedzeniu Słowian na terenach nadwiślańskich i przez długi czas spotykała się z krytyką.