Chopin Polonaise_ Op.44_.pdf
-
Albinioni, Tomaso -
Alphonse Leduc -
Arrangemnets (Masterpieces -
ave maria - gounod -
Bach, Jan Sebastian -
Best, William Thomas -
Boellmann, Leon - Suita Gotycka -
Boely -
Bonnet, Joseph -
Breitkopf & Hartel -
Breitkopf und Hartel Ediotion -
Capocci -
Collins -
Dandrieu, Jean Francois -
Dandrieu, Pierre -
Debussy, Claude -
D'Indy -
Ecole Classique -
Ed. Gabriel Faure -
Edycje mistrzów francuskiego baroku -
edytor -
Elevation en Fugue -
Fanstasia op. 30 -
Francuski barok -
Gambini, C.A -
gigault, Nicolas -
Klawesyniści francuscy -
Kwartet smyczkowy d-moll -
La Tombelle, Fernand de -
Le Clerk -
Le trésor des chapelles -
Lefebure-Wely -
Lemmens -
Liber organi (Sandro dalla Libera) -
Liber Organi (Schott) -
Liszt, Franciszek -
Loretz -
L'orgue mystique -
Morandi, G -
Noel en Pologne -
Pachelbel -
Pieśni żałobne -
Rheinberg -
Rok w pieśn i kościelnej 1 - Adwent -
Rok w pieśni kościelnej - Wielki Post -
Rok w pieśni kościelnej op 42 -
Saemtliche Orgelwerke -
Symphonie -
Święty Boże op 38 -
Trio Sonaty
Chopin jest uważany za jednego z najważniejszych kompozytorów romantycznych, a także za jednego z najważniejszych polskich kompozytorów w historii. Był jednym z najsłynniejszych pianistów swoich czasów, często nazywany poetą fortepianu. Elementem charakterystycznym dla utworów Chopina jest pogłębiona ekspresja oraz czerpanie z wzorców stylistycznych polskiej muzyki ludowej.
Okresy twórczości
Do 1830 (wczesne utwory)
Pierwszy młodzieńczy okres twórczości Chopina ukształtował się pod wpływem polskiej tradycji dworskiej i wiejskiej (np. Michał Kleofas Ogiński, Karol Kurpiński), z drugiej strony na europejskim stylu brillant wczesnych romantyków (Johann Nepomuk Hummel, John Field, Carl Maria von Weber). Takimi popisowymi, a zarazem błyskotliwymi wirtuozowsko utworami są oba koncerty fortepianowe. W młodzieńczym dorobku Chopina obecne są formy klasyczne, takie jak rondo, wariacje, sonata, koncert, trio. Formy poloneza i mazurka nawiązują do tradycji narodowej i ludowej. Z łączenia form klasycznych i tradycji narodowej powstawały takie utwory jak Rondo à la Mazur, Rondo à la Krakowiak.
Do 1839 (dojrzałe utwory)
Drugi dojrzały okres twórczości tak charakteryzuje Józef M. Chomiński:
W drugim okresie twórczości (począwszy od op. 6) skrystalizował się w pełni styl Chopina jako kompozytora narodowego i romantycznego. Wyrastająca z ducha okresu Romantyzmu stylizacja muzyki tanecznej otrzymała w walcach pogłębiony artystycznie wyraz. Nowe podejście do techniki pianistycznej, manifestujące się w obu cyklach etiud, zaczęło decydować o obliczu wszystkich podstawowych gatunków... Kontrast wyrazowy o silnych znamionach dramatycznych stał się charakterystycznym rysem takich form jak scherzo, ballada, nokturn[20].
1840–1849 (późny okres)
Ostatni trzeci etap pracy kompozytorskiej Chopina cechują rozbudowane utwory cykliczne (Sonaty b-moll, h-moll, g-moll). Powiększeniu uległy rozmiary utworów jednoczęściowych (Ballada f-moll, Fantazja f-moll, Polonezy fis-moll i As-dur, Polonez-Fantazja, Barkarola). Utwory te często budziły protest pierwszych słuchaczy, uważane za „trudne”, a zwłaszcza – zanadto dysonujące[21].
Jego dorobek kompozytorski to m.in.:
57 (41+2) mazurków
16 (7) polonezów
19 (8) walców
19[1] (18) nokturnów
4 ballady
4 scherza
3 sonaty fortepianowe i jedna na wiolonczelę i fortepian
26 (25) preludiów
27 (24+3) etiud
4 (3) impromptus
2 koncerty fortepianowe
4 inne utwory na fortepian z orkiestrą
17 + 2 pieśni
2 utwory na wiolonczelę i fortepian (oprócz Sonaty wiolonczelowej), trio fortepianowe
inne utwory fortepianowe (ronda, wariacje, marsze), kilka utworów na 4 ręce
utwory pojedyncze: Fantazja, Barkarola, Berceuse, Tarantella, Bolero