audycja z 28 marca.mp3

Strefa-Rocka.pl / 14 - radio PiK / Radio Planet i Komet / 2016 / audycja z 28 marca.mp3
Download: audycja z 28 marca.mp3

Skąd się wzięła Wielkanoc? Odpowiedź wydaje się oczywista, lecz mało kto zdaje sobie sprawę, iż wiele do powiedzenia na temat datowania Świąt Zmartwychwstania mają astronomowie... W Lany Poniedziałek nadarzyła się okazja, by o tym porozmawiać. Mówiliśmy także o sensacyjnym odkryciu dokonanym przez toruńskiego astronoma!

14 grudnia 2002 roku pod kopułą toruńskiego Planetarium odbyła się premiera seansu poświęconego tajemnicy "Gwiazdy Betlejemskiej" autorstwa Jerzego Rafalskiego. Premierze towarzyszyła dyskusja z udziałem historyków, biblistów i znawców sztuki. W ten oto sposób powstała jedna z najciekawszych audycji w archiwum "Radia Planet i Komet". W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia Piotr Majewski ponownie zapraszał do "Odkrywania Gwiazdy Betlejemskiej".
Przymiarka do tegorocznej gwiazdy wigilijnej – zrobiona w naszym multimedialnym kalendarzu astronomicznym! Czas na rozwinięcie tematu, a poza tym – najnowsze wieści z Wszechświata, ważne odkrycie dotyczące ciemnej materii oraz wizyta w Astrobazie Kruszwica, gdzie miejscowa młodzież zbiera laury w kosmicznej rywalizacji z rówieśnikami.
Dwa gazowe olbrzymy (Jowisz i Saturn) i dwa metalowe okruchy (Juno i Cassini) – oto cele naszych rozważań. Sonda "Juno" kończy pierwszy etap sadowienia się na orbicie wokół Jowisza, zaś próbnik "Cassini" rozpoczyna właśnie ostatnią fazę swej misji do Saturna. W audycji podsumowaliśmy również polowanie na Superksiężyc.
Takiego Superksiężyca w XXI wieku jeszcze nie było! Pełnia najbliżej Ziemi wypada w wieczór z "Radiem Planet i Komet", stąd temat wiodący nasuwa się sam… Skąd się bierze Superksiężyc, czy i jaki ma na nas wpływ, jak prowadzić obserwacje, a jak fotografować ten fenomen – o tym opowiadaliśmy 14 listopada. Był także telegram z ESO.
Europejska Agencja Kosmiczna na Marsie, ale z kłopotami! Spróbujemy poszukać lądownika Schiaparelli – także z perspektywy orbitera TGO. Polecimy więc na Marsa i polecimy także… książkę Jerzego Rafalskiego. Zajrzymy również w głąb jednej z najpiękniejszych mgławic na ziemskim niebie…
Goodbye Rosetta! Najbardziej udana misja kometarna Europejskiej Agencji Kosmicznej dobiegła końca – pora na podsumowania, wspomnienia i efekty naukowe. Rosetta zdominowała nasze pierwsze październikowe spotkanie, znaleźliśmy jednak czas na najnowsze doniesienia z ESO oraz pocztę "Radia Planet i Komet".
W specjalnym wydaniu "Radia Planet i Komet" gościliśmy prof. Dariusza Lisa – jednego z najwybitniejszych polskich astrofizyków, szefa największego laboratorium badawczego LERMA w Obserwatorium Paryskim, specjalisty w dziedzinie astrochemii układów planetarnych. Nasz gość mówił m.in. o wyjątkowości Układu Słonecznego we Wszechświecie i o szansach na znalezienie pozaziemskiego życia.
"Radio Planet i Komet" zabrało słuchaczy w podróż międzygwiezdną – a był ku temu ważny powód, jak również inne przyczyny, by zajrzeć do 13. gwiazdozbioru Zodiaku, a także zaprosić naszych młodych słuchaczy na obóz astronomiczny w Alpach. Sięgnęliśmy też po korespondencję pod adresem planety@radiopik.pl, gdzie padło ciekawe pytanie, na które szczegółowo odpowiedzieliśmy...
Księżyc powoli ustępuje z nieba robiąc miejsce Drodze Mlecznej. Nasza Galaktyka była bohaterką ostatniego już wakacyjnego wydania "Radia Planet i Komet". Jakie są najciekawsze obiekty Drogi Mlecznej, co widać w niej przez teleskop i jak ją fotografować – oto najważniejsze tematy. Wspomnieliśmy też, jak obficie sypnęło Perseidami.
Lornetki, aparaty, statywy, wężyki, piloty i… Perseidy – oto zestaw niezbędnych akcesoriów na sierpniowe noce. Perseidy zapewniają nam niebiosa, o resztę musimy zadbać sami. Jak wybrać optymalny sprzęt do obserwacji i fotografowania najsłynniejszych meteorów, a także o tym jak zatrzymać w kadrze niejedną "spadającą gwiazdę"? O tym opowiadaliśmy w pierwszym - sierpniowym wydaniu Radia Planet i Komet.