Audycja z 22 września.mp3

Strefa-Rocka.pl / 14 - radio PiK / Radio Planet i Komet / 2014 / Audycja z 22 września.mp3
Download: Audycja z 22 września.mp3

Rozpoczyna się misja próbnika MAVEN na Marsie. Wejście sondy na okołomarsjańską orbitę stwarza okazję do rozmowy o... tamtejszej pogodzie. W programie również o zderzeniu galaktyk, śledzonym z Europejskiego Obserwatorium Południowego.

Czy pobiliśmy toruński rekord wysokości? Jak zachowały się nasiona słoneczników w stratosferycznym locie ku Słońcu? Podsumowanie 3. Astrofestiwalu. O inicjatywie "Stop dla mostu świetlnego w Toruniu" oraz o tegorocznych obłokach srebrzystych.
Ile wynosi toruński rekord wysokości? Odpowiedź na to pytanie będzie zarazem zaproszeniem na 3. Astrofestiwal (7.06, Golub-Dobrzyń), w czasie którego spróbujemy osiągnąć rekordowy pułap za pomocą stratostatu. Zapowiedź święta miłośników astronomii zdominowała to wydanie Radia Planet i Komet w Polskim Radiu PiK, ale były tez inne tematy: wbicie łopaty pod budowę największego teleskopu świata (E-ELT) oraz podsumowanie weekendowego deszczu meteorów.
Teleskop o rozmiarach galaktyki - czy to możliwe? Astronomowie zdają się mieć niezły pomysł na zrewolucjonizowanie metod obserwowania najdalszych zakątków Wszechświata. Młodzi entuzjaści astronomii o swych obserwacjach Słońca, wyprawie w Alpy do obserwatorium ESO i locie przedszkolaków na Marsa! W programie także część poświęcona największej gwieździe w kategorii żółtych olbrzymów.
Ostatni poniedziałkowy lipcowy wieczór spędziliśmy w Niedźwiadach koło Szubina, gdzie znajduje się obserwatorium prowadzone przez Pałucko-Pomorskie Stowarzyszenie Astronomiczno-Ekologiczne. Entuzjaści kosmosu od lat budują tam pawilony obserwacyjne, konstruują teleskopy i prowadzą obserwacje mające wartość naukową. Co nowego w Niedźwiadach? Jak wygląda program sierpniowego Ogólnopolskiego Zlotu Miłośników Astronomii? Gościem audycji był Marek Nikodem - prezes PPSAE.
Jak, kiedy i w jakim celu Polacy latają stratostatem? Odpowiedzi udzielał Maciej Jakimiec - prezes fundacji Copernicus Project, która zajmuje się organizacją misji balonów stratosferycznych.
Kosmiczna turystyka w Układzie Słonecznym? To z pewnością dość odległa perspektywa, ale coraz bardziej realna. Jak dostać się na Marsa i jakie atrakcje przygotować dla kosmicznych gości na Czerwonej Planecie? Który z księżyców Jowisza zajmie pierwsze miejsce na turystycznej liście przebojów? Czy przelot wśród pierścieni Saturna jest możliwy i bezpieczny? Wydanie specjalne z Wieży Ratusza Staromiejskiego w Toruniu
Jak się mają „bliźnięta”: LEM i HEWELIUSZ? Odpowiedzi udzielał Tomasz Zawistowski - szef projektu BRITE-PL, którego zadaniem jest umieszczenie na orbicie pierwszych polskich satelitów naukowych. Rozmowa m.in. o kondycji krążącego już wokół Ziemi LEM-a i o przygotowaniach do startu HEWELIUSZA.
Sonda Rosetta została wybudzona z długiego snu i szykuje się na spotkanie z kometą Czuriumow-Gierasimienko. W programie także o szczegółach odkrycia planety wokół gwiazdy bliźniaczo podobnej do Słońca.
W Układzie Słonecznym ruch jak na autostradzie! Marsa musnęła kometa Siding-Spring, do lądowania na komecie Czuriumow-Gierasimienko szykuje się próbnik sondy Rosetta, a trochę dalej – na Tytanie - coś tajemniczego pojawia się i znika... Na Ziemi także trochę zmian: Polska przystępuje do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO), a kujawsko-pomorskie Astrobazy startują z projektem "Odkrywamy planety"
Europa ląduje na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko, a kometa zdaje się być gościnna... Wiele było do powiedzenia o wynikach misji Rosetta. Mówiliśmy także o najnowszym odkryciu Europejskiego Obserwatorium Południowego oraz o niezwykłym odkryciu redakcji "Uranii".