-
4618 -
1359 -
4515 -
2765
14409 plików
393,86 GB
"Ciało może przechodzić przez pięć różnych etapów egzystencji, znane jako annamaya, pranamaya, manomaya, vijnanamaya i wreszcie anandamaya. Na początku życia świadomość każdej żywej istoty ogranicza się jedynie do jedzenia. Dziecko czy też zwierzę zadowolone jest tylko wtedy, kiedy otrzymuje smaczne pożywienie. Ten etap, na którym świadomość koncentruje się na jedzeniu, nazywany jest annamaya. Anna oznacza pożywienie. Następnie żyje się posiadając świadomość istnienia. Jeśli ktoś potrafi żyć nie obawiając się ataku czy zniszczenia, wówczas uważa się go za szczęśliwego. Ten etap nazywa się pranamaya, czyli bycie świadomym swojej egzystencji. Po tym etapie, kiedy wznosimy się do platformy mentalnej, świadomość nasza określana jest słowem manomaya. Ta materialna cywilizacja ogranicza się do tych trzech etapów: annamaya, pranamaya i manomaya. Pierwszą sprawą dla osób cywilizowanych jest rozwój gospodarczy, następną rzeczą jest obrona przed napastnikami, a następnym etapem świadomości jest spekulacja umysłowa, filozoficzne podejście do wartości życia.
"Jeżeli poprzez ewolucyjny proces życia filozoficznego zdarza się nam dotrzeć do platformy życia intelektualnego i zrozumieć, że nie jesteśmy tym ciałem, lecz duszą, wówczas poprzez ewolucję życia duchowego dochodzimy do zrozumienia Najwyższego Pana, czyli Duszy Najwyższej.
Kiedy rozwijamy z Nim jakiś związek i pełnimy służbę oddania, wówczas ten etap życia nazywany jest anandamaya. Anandamaya jest życiem wiecznym, pełnym wiedzy i szczęśliwości. Vedanta-sutra mówi: anandamayo 'bhyasat. Najwyższy Brahman i podległy Mu Brahman, albo, inaczej mówiąc, Najwyższa Osoba Boga i żywe istoty, są z natury radosne.
Tak długo, jak długo żywe istoty usytuowane są na czterech niższych etapach życia, tzn.: annamaya, pranamaya, manomaya i vijnanamaya, to uważa się, że znajdują się one w materialnych warunkach życia, lecz jak tylko ktoś wznosi się do poziomu anandamaya, to staje się on duszą wyzwoloną. Etap anandamaya wyjaśniony jest w Bhagavad-gicie jako platforma brahma-bhuta. Powiedziane jest tam, że na platformie brahma-bhuta nie ma niepokoju i pragnień. Ten etap życia żywej istoty rozpoczyna się wtedy, gdy jest ona jednakowo usposobiona do wszystkich innych żywych istot, a następnie dochodzi do świadomości Krsny, w której zawsze pragnie służyć Najwyższej Osobie Boga. Pragnienie rozwoju w świadomości Krsny nie jest takie same jak pragnienie zadowalania zmysłów. Innymi słowy, pragnienia są również obecne w życiu duchowym, lecz zostają one oczyszczone. Kiedy nasze zmysły zostają oczyszczone, wtedy uwalniają się one od wszystkich materialnych etapów w rozwoju świadomości, mianowicie: annamaya, pranamaya, manomaya, i vijnanamaya i zostają usytuowane na najwyższej platformie, zwanej anandamaya, czyli platformie pełnego szczęścia w świadomości Krsny. Filozofowie Mayavadi uważają anandamayę za stan połączenia się z Najwyższym, niejako wtopienie się w Niego. Rozumieją to w ten sposób, że Dusza Najwyższa i dusza jednostkowa stają się jednym. Lecz faktem jest, że jedność nie oznacza roztopienia się w Najwyższym i zatracenia swej własnej indywidualnej egzystencji. Roztopienie się w egzystencji duchowej to osiągnięcie realizacji, że jakościowo jest się jednym z Najwyższym Panem w Jego aspektach wieczności i wiedzy. Rzeczywistą platformę anandamayi (szczęścia) osiąga się wtedy, kiedy jest się zaangażowanym w służbę oddania. Potwierdzone jest to w Bhagavad-gicie. Mad-bhaktim labhate param: stan brahma-bhuta anandamaya jest kompletny jedynie wtedy, gdy istnieje wymiana miłości pomiędzy Najwyższym i podlegającymi Mu żywymi istotami.
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB