Download: HAIR cover 02.jpg
HAIR (1979)
produkcja: USA , RFN
gatunek: Musical
data premiery: 2009-07-31 (Polska) , 1979-03-14 (Świat)
reżyseria: Milos Forman
scenariusz: Michael Weller
zdjęcia: Miroslav Ondříček
muzyka: James Rado
czas trwania: 121 min.
aktorzy
John Savage :Claude
Treat Williams :Berger
Beverly D'Angelo :Sheila
Annie Golden :Jeannie
Dorsey Wright :Hud
Cheryl Barnes :narzeczona Huda
Milos Forman jest jednym z nielicznych reżyserów, którego filmy dobrze jest obejrzeć o każdej porze, można czerpać niesamowitą przyjemność z ich oglądania, a zarazem niosą ze sobą wiele ukrytych przesłań. Po filmie "Lot nad kukułczym gniazdem", który zasłużenie został obsypany nagrodami i na zawsze zapisał się w pamięci widzów między innymi poprzez genialną reżyserię, nastał czas na następny obraz społeczeństwa od strony mentalnej.
"Hair", bo o nim mowa, jest manifestem przeciwko wojnie - przedstawiony z punktu widzenia hippisów, połączony z piękną muzyką, wspaniałą grą aktorów oraz niepowtarzalną fabułą. Wszystko to łączy się w musical idealny, z piosenkami uważanymi już za klasyki melodii musicalowych ('Let the sunshine in', czy choćby tytułowe 'Hair')
Wyreżyserowanie "Hair" było, jak sam stwierdzał w wywiadach, jego marzeniem od 1967, gdy zobaczył broadwayowską wersję musicalu. Mógł go zrealizować dopiero po ogromnym sukcesie "Lotu nad kukułczym gniazdem". Oba filmy, mimo że odmienne w formie, mają zresztą ze sobą wiele wspólnego, chociażby głównego bohatera, nieprzystosowanego do rzeczywistości, który nie do końca rozumie, że w społeczeństwie istnieją granice, których przekroczenie okazuje się tragiczne w konsekwencjach. Forman jednak daje widzom nadzieję. W "Locie..." jest nią zachowanie i postać Indianina uciekającego z zakładu psychiatrycznego, a w "Hair" tłumy gromadzące się pod Białym Domem.
Ciekawostka:
Fabuła filmu znacznie odbiega od fabuły oryginalnego musicalu. W musicalu Claude Bukowski był hippisem z Queens, który ostatecznie wstąpił do armii i został wysłany do Wietnamu. Również Sheila Franklin była hippiską, która zakochała się w Bergerze, a nie w Claudzie. Najbardziej drastyczna dotyczy losów Claude'a - to on, a nie Berger zginął w Wietnamie.
Autorzy musicalu, James Rado i Gerome Ragni, byli niezadowoleni ze zmian, jakie Forman wprowadził do fabuły opowieści. W ich przekonaniu Formanowi nie udało się oddać ducha sztuki, a hippisi, przedstawieni w filmie są odszczepieńcami i dewiantami, oderwanymi od ruchu pacyfistycznego.