06. Kafka Franz - Zamek.mp3
-
♦ Słuchowiska - TPR -
♦Cykl - Detektyw Aleks Zamojski -
♦Cykl - Frywoliki -
♦Cykl - Jej Królewska Mość prowadzi śledztwo -
♦Cykl - Klementyna Kopp -
♦Cykl - Kuba Krall -
♦Cykl - Matylda -
♦Cykl - Medea Steinbart -
♦Cykl - Saga rodu Deynarowiczów -
♦Cykl - Upalne lato -
♦Cykl - Z dziejów przytułku położniczego -
♦Kądziel -
♦Magnat -
♦Proces -
01. Krasińska Aneta - Droga ku przyszłości -
01. Trzcinowisko (K. Wójcik) -
01.Zyskowska Katarzyna - Upalne lato Marianny -
02. Krasińska Aneta - Droga ku marzeniom -
03. Sońska Natalia - Wyrok namiętności -
04. Link Charlotte - Samotna noc -
04. Wtulich Joanna - Narzeczona i hrabia -
05. Oke Janett - Ponad burzą -
10. Bonda Katarzyna - Efekt morza -
11. Wandzel Tomasz - Krwawe party -
Bennett S. J -
Bianek Klaudia - Zatańcz ze mną -
Franz Kafka - Proces (czyta Michał Białecki -
Highsmith Patricia -
Highsmith Patricia - Słodka choroba -
Highsmith Patricia - Znajomi z pociągu -
Jacobs Anne -
Jacobs Anne - Niebo nad Kilimandżaro -
Janiszewska Izabela - Noc kłamstw -
Joyce James -
Kafka Franz -
Kafka Franz - Ameryka -
Kafka Franz - Zamek -
Komora (J. Grisham) -
Kondo Marie -
Kondo Marie - Magia sprzątania -
Łapińska Julia -
Oates Joyce Carol -
Pałkiewicz Jacek -
Pałkiewicz Jacek - Pasja życia -
Pałkiewicz Jacek - Syberia -
Pałkiewicz Jacek - Sztuka podróżowania -
Przerwana melodia (A. Przybyłek) -
Szafrańska Anna - Uważaj, czego pragniesz -
Waller Robert James -
Wysoczańska Barbara - Obiecaj, że wrócisz
Czas trwania: 13 godz. 24 min. 53 s.
Czyta: Ksawery Jasieński
Kategoria: Literatura piękna
W roku 1922 świadomy swej nieuleczalnej choroby Kafka rozpoczął pracę nad Zamkiem. Pierwsza wzmianka o tej powieści pochodzi z 15 marca tego roku - wówczas Kafka przeczytał Brodowi pierwszy fragment - pracę więc musiał rozpocząć nieco wcześniej. Cale dzieło autora Procesu, a więc i Zamek - choć charakteryzuje się przejrzystą ideą przewodnią i spójną konstrukcją - wymyka się interpretacjom.
Lawinę możliwości odczytania powieści rozpoczął Max Brod interpretacją teologiczną (zamek jako symbol Bożej mądrości, która kieruje światem); następnie były odczytania egzystencjalistów (Camusa, Sartre'a), uznających Zamek za ilustrację absurdu świata. Znana jest teza Wilhelma Emricha, wedle której dzieło Kafki przedstawia walkę jednostki z organizacją świata, narzucającą ludziom warunki, w jakich muszą żyć. Interpretacje socjologiczne podkreślały, że zamek stanowi symbol przerośniętej biurokracji. Odczytywano Zamek jako opowieść o człowieku, błądzącym w poszukiwaniu prawdy w labiryncie życia.
Niezliczone są pomysły interpretacyjne, nigdy jednak nie wyczerpią złożoności niedokończonego dzieła Kafki. Na przełomie sierpnia i września 1922 roku Kafka ostatecznie przerwał pracę nad powieścią. Podobnie jak w wypadku Ameryki - podobnie jak w wypadku większości swoich tekstów - nie potrafił znaleźć satysfakcjonującego go zakończenia, osiągnąć celu. Szukał bowiem prawdy o człowieku w ogóle, a w szczególności prawdy o sobie; cel ten na polu literatury zawsze mu się wymykał, efekt stale był fragmentaryczny.