Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

23.jpg

WYMIANA ROZRZĄDU W FORDZIE MONDEO KOMBI 1.8 TD - 23.jpg
Download: 23.jpg

25 KB

(500px x 375px)

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Wymiana rozrządu w Mondeo Mk II 1.8 TD


Artykuł ten opisuje wymianę kompletnego rozrządu w silniku 1.8 TD wyprodukowanego po sierpniu 1996 roku.


UWAGA: Nie ponoszę odpowiedzialności za złą interpretację niniejszego artykułu, ten artykuł ma pomóc, jeśli coś źle zrobiłeś ,proszę nie obarczaj o to mnie.

A oto lista co będzie nam potrzebne do wymiany pasków rozrządu:
Z uwagi tego iż wymieniałem też pompę wody, płyn chłodzący, wszystkie paski klinowe, napiszę to wszystko z mojej listy

- kompletny rozrząd (dwa paski zębate, jedna rolka zębata pośrednia mimośrodowa, jedna rolka napinająca pasek pompy wtryskowej, jedna rolka samonapinająca paska rozrządu no i komplet śrub)
- blokady do rozrządu, czyli trzpień blokujący wał korbowy F-2005, liniał blokujący wałek rozrządu F-10336, trzpień o średnicy 6 mm do blokowania pompy wtryskowej Lukasa lub trzpień o średnicy 9.2 mm do blokowania pompy Boscha
- zestaw kluczy (nie będę pisał jakich, biorąc się za tak poważną wymianę jak rozrząd, myślę że posiadamy jakieś zaplecze techniczne)
- nowa uszczelka pokrywy zaworów
- podnośnik typu żabka
- klocki drewniane do podtrzymania auta i silnika
- jakieś naczynie na stary płyn chłodzący (np. 2 bańki po 5 litrów)
- pompa wody
- koncentrat płynu chłodzącego wraz z wodą destylowaną
- jakieś stare szmaty np. do wycierania czegoś itp.
- kompresor (nie nie jest niezbędny, ale przyda się do wydmuchania starego płynu chłodzącego)

obrazekobrazekobrazekobrazekobrazek

- grubość liniału to 5.8mm
Gdy już mamy zebrane wszystkie rzeczy możemy zaczynać:

1. Podnosimy prawą przednią część w celu odkręcenia koła
2. Ustawiamy auto na klockach drewnianych tak żeby było stabilne
3. Ściągamy koło i odkręcamy plastikową osłonę pasków w nadkolu:

obrazek

4. Spuszczamy stary płyn chłodzący, odkręcamy korek spustowy w chłodnicy, który znajduje się stojąc przodem w kierunku silnika po lewej stronie na dole chłodnicy odkręcamy korek w zbiorniczku wyrównawczym. Dobrze jest w tym miejscu posłużyć się kompresorem z końcówką do przedmuchiwania, bierzemy pistolet, wtykamy go do otworu w zbiorniczku wyrównawczym, pozostały otwór zatykamy starymi szmatami, gdy mamy wszystko szczelne naciskamy spust i wtłaczamy sprężone powietrze do układu chłodzenia, w tym momencie reszta starego płynu silnym strumieniem ucieka nam ze spustu w chłodnicy.
5. Podnosimy silnik i opieramy go na klockach drewnianych tak aby był stabilny i nam nie spadł odkręcając np. jakieś mocno dokręcone śruby.
6. Odkręcamy górną podporę silnika wraz z poduszką, zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego, rurę łączącą intercooler z kolektorem dolotowym, przewody i wężyki odginamy na bok żeby nam nie przeszkadzały, pompę wspomagania odkręcamy z kadłuba silnika i odginamy ją na bok w kierunku intercoolera, przewodów do niej idących nie ruszamy:


obrazek

Wyciągamy coś takiego z naszego bolidu:

obrazek

7. Następnie ściągamy paski klinowe wielorowkowe napędzające alternator i sprężarkę klimatyzacji (ci którzy nie mają klimatyzacji, ściągają tylko pasek alternatora): Na zdjęciu znajduje się napinacz paska alternatora, luzujemy go imbusem 10, tak samo robimy przy napinaczu paska klimatyzacji.


obrazek

8. Następnie ściągamy plastikową osłonę pasków rozrządu, na dole przy kole paskowym są 3 śruby 10 do odkręcenia i wyciągamy plastikowe półkole osłaniające, następnie przy pompie wtryskowej odkręcamy dwie śruby 10, później ściągamy dwa klipsy metalowe i już mamy naszą osłonę zdjętą.

obrazek

Naszym oczom ukazuje się cały rozrząd silnika wraz z pompami oleju i płynu chłodzącego:

obrazek

obrazek

9. Kiedy mamy już rozrząd odsłonięty, możemy przejść do blokowania całego silnika blokadami. W tym miejscu należy jeszcze odkręcić pokrywę zaworów żeby móc zablokować wałek rozrządu:

obrazek

Na zdjęciu poniżej widać rowek w wałku rozrządu, który to będziemy blokować naszym liniałem F-10336

obrazek

10. W tym miejscu wrzucamy 4 bieg w naszym aucie i kręcimy kołem (zgodnie z kierunkiem pracy silnika, czyli tak jak byśmy jechali do przodu), tak aby wcięcie na wałku rozrządu było w takiej pozycji jak na zdjęciu: Na zdjęciu poniżej widać rowek w wałku rozrządu, który to będziemy blokować naszym liniałem F-10336

obrazek

11. Następnie cofamy minimalnie wałek tak aby wcięcie znajdowało się nie w położeniu 9-3 tak jak przedtem, tylko 10-4 (wskazówki zegara), w tym miejscu wkręcamy nasz trzpień blokujący wał korbowy F-2005, miejsce do wkręcenia trzpienia znajduje się między pompą wtryskową a sprężarką klimatyzacji:

obrazek

- przepraszam, za jakość zdjęcia, trzpień jest zaznaczony w czerwonym kółeczku

12. Następnie obracamy wałem zgodnie do kierunku jazdy, tak aby wał oparł się o trzpień, w tym miejscu powinniśmy usłyszeć takie delikatne, metaliczne "puk", jeśli wszystko pójdzie dobrze to mamy I-szy tłok w pozycji GMP, sprawdzamy jeszcze raz czy wcięcie w wałku rozrządu jest w pozycji 9

obrazek

- przepraszam, za jakość zdjęcia, trzpień jest zaznaczony w czerwonym kółeczku

13. Jeśli wszystko będzie dobrze wałek rozrządu blokujemy naszym liniałem F-10336:
Na zdjęciu wałek jest zablokowany kluczem 10, gdyż nie miałem właśnie tego liniału

obrazek

14. Teraz blokujemy trzpieniem 6mm dla pompy Lukasa (lub 9.2mm w wypadku pompy Boscha) pompę wtryskową, trzpień po umieszczeniu w szczelinie blokującej w pompie wtryskowej powinien znajdować się na godzinie 12

obrazek

15. Kiedy mamy już wszystko zablokowane, możemy zaczynać popuszczać napinacze, najpierw napinacz paska rozrządu, odkręcamy jedną małą śrubę z tyłu napinacza (od strony intercoolera) a następnie większą, następnie odkręcamy rolkę zębatą na mimośrodzie, po czym ściągamy pasek zębaty, następnie odkręcamy napinacz paska pompy wtryskowej, w tym miejscu należy uważać na sprężynkę, która może wystrzelić i polecieć gdzieś w dalej nie określonym miejscu, kiedy już ściągniemy pasek pompy wtryskowej możemy zabrać się za odkręcenie pompy płynu chłodzącego:

16. Pompa płynu chłodzącego jest zamocowana do bloku na 4 śrubach. Kiedy już wyciągniemy pompę wody i starą uszczelkę, naszym oczom ukaże się taki obraz:


obrazek

17. Miejsce po starej pompie należy przeczyścić starą szmatą, w celu wytarcia i osuszenia miejsca mocowania. Nową pompę zakładamy wraz z uszczelką dodaną do pompy (nową), uszczelkę z jednej i z drugiej strony smarujemy cienką warstwą silikonu żaroodpornego, po czym ostrożnie i delikatnie zakładamy ją do bloku i przykręcamy czterema śrubami.

18 Kiedy mamy już założoną pompę cieczy chłodzącej bierzemy się za założenie paska pompy wtryskowej, na nowym pasku zaznaczone są dwa miejsca białą linią, jedna linia ma się znajdować na wale korbowym na godzinie 12, a druga na kole pasowym pompy wtryskowej, również na godzinie 12, należy również zwrócić uwagę na kierunek ruchu paska, strzałki mają się kierować do przodu pojazdu, czyli zgodnie z pracą silnika kiedy jedziemy do przodu. Kiedy pasek jest na miejscu przychodzi czas na napinacz, napinacz zakładamy na swoje miejsce, delikatnie go przykręcamy (nie do oporu, tylko tak żeby można było nim ruszać), następnie zakładamy sprężynkę, kiedy sprężynka będzie na miejscu, kciukiem lewej ręki naciskamy na pasek z wyczuciem, tak aby nie był on luźny, wtedy dokręcamy napinacz momentem 45 Nm, należy jeszcze w tym miejscu sprawdzić jeszcze białe kreski na pasku czy są w odpowiednich pozycjach.

19. Następnie przychodzi pora na założenie paska rozrządu (tego długiego), należy sprawdzić czy żadna z blokad się nie przesunęły, czy liniał jest na swoim miejscu i czy wał korbowy opiera się o trzpień. Nowy napinacz możemy założyć i lekko go przykręcić, nie dokręcając. Należy nałożyć nowy pasek, zwracając uwagę na jego kierunek, czyli strzałki zwrócone tak jak w wypadku pompy wtryskowej do przodu pojazdu, następnie zakładamy rolkę zębatą mimośrodową, kiedy już ją założymy należy obrócić mimośrodem w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu zegara i ustawić go na godzinę 9 i przykręcić śrubę momentem 15 - 20 Nm.

20. W tym miejscu usuwamy wszystkie blokady, po czym należy obrócić wałem 4 - 6 razy (wałek rozrządu obraca się wtedy 2 - 3 razy), po to, aby pasek zębaty się ułożył i napinacz zaczął nam napinać nasz pasek.

21. Następnie należy ponownie zablokować silnik (zgodnie z punktami od 10 do 12).

22. Później należy popuścić śrubę rolki mimośrodowej i obrócić cypelek w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara i ustawić go na godzinę 6 i dokręcić. Cypelek jest wtedy w dolnej pozycji.

23. Ściągnąć wszystkie blokady, obrócić wał korbowy, do takiego momentu, w którym otwór do blokowania pompy wtryskowej znajdzie się na godzinie 11. Następnie należy wkręcić trzpień blokujący wał korbowy i kręcić wałem aż się oprze o trzpień, wsadzić liniał blokujący wałek rozrządu, następnie regulując rolką mimośrodową między godzinami 6 a 12 ustawić, aby wskazówka na
napinaczu znalazła się przy lewej krawędzi wcięcia (linie na zdjęciu mają się pokryć), najlepiej posłużyć się przy tym małym lusterkiem i dokręcić rolkę momentem 45 Nm:

obrazek

24. Później sprawdzamy położenie strzałki na napinaczu, jeżeli znajduje się w zakresie wcięcia (tak jak na zdjęciu) to wszystko jest OK, jeśli nie to musimy się cofnąć do punktu 21.

obrazek

25. W tym punkcie należy odblokować silnik poprzez odkręcenie trzpienia blokującego wał korbowy, wyciągnąć liniał blokujący wałek rozrządu i trzpień blokujący pompę wtryskową. Następnie obracamy wałem parę razy, tak jak poprzednio żeby pasek sie ułożył.

26. Blokujemy jeszcze raz wał korbowy tak jak wcześniej i sprawdzamy jeszcze raz czy strzałka na napinaczu znajduje się w określonym zakresie. Jeśli wszystko jest w porządku to odblokowywujemy silnik.

obrazek

27. Kiedy wszystko jest ok, możemy przystąpić do składania wszystkiego:

obrazek

28. Kiedy mamy już wszystko złożone, przystępujemy do uzupełnienia układu chłodzenia płynem chłodzącym, odpalamy silnik i sprawdzamy czy nic nie rzęzi, nie klepie, czy silnikiem nie telepie. Jak wszystko jest ok to możemy założyć koło i opuścić auto.
Podsumowując:, Jeśli masz jakieś pojęcie techniczne, to taka czynność jak wymiana rozrządu w Twoim bolidzie nie powinna być taka trudna, na jaką wygląda.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności