23.jpg
-
2015 -
2019 -
Audiobooks PL -
Corel Draw 12 + PL -
Gry(1) -
Radio -
RADIO 1946 -
RADIO 1947 -
RADIO 1948 -
RADIO 1949 -
Radioamator -
RADIO-AMATOR 1951 -
RADIO-AMATOR 1952 -
RADIO-AMATOR 1953 -
RADIOAMATOR 1954 -
RADIOAMATOR 1955 -
RADIOAMATOR 1956 -
RADIOAMATOR 1958 -
RADIOAMATOR 1959 -
RADIOAMATOR 1960 -
RADIOAMATOR 1961 -
RADIOAMATOR 1962 -
RADIOAMATOR 1963 -
RADIOAMATOR 1964 -
RADIOAMATOR 1966 -
RADIOAMATOR 1967 -
RADIOAMATOR 1968 -
RADIOAMATOR 1969 -
RADIOAMATOR 1970 -
RADIOAMATOR 1972 -
RADIOAMATOR 1974 -
RADIOAMATOR 1975 -
RADIOAMATOR 1978 -
RADIOAMATOR 1965 -
RADIOAMATOR 1971 -
RADIOAMATOR 1973 -
RADIOAMATOR 1976 -
RADIOAMATOR 1979 -
Radioelektronik -
Radioelektronik 1980 -
Radioelektronik 1982 -
Radioelektronik 1983 -
Radioelektronik 1984 -
Radioelektronik 1985 -
Radioelektronik 1986 -
Radioelektronik 1987 -
Radioelektronik 1988 -
Radioelektronik 1990 -
Radioelektronik 1991 -
Świat Radio
Artykuł ten opisuje wymianę kompletnego rozrządu w silniku 1.8 TD wyprodukowanego po sierpniu 1996 roku.
UWAGA: Nie ponoszę odpowiedzialności za złą interpretację niniejszego artykułu, ten artykuł ma pomóc, jeśli coś źle zrobiłeś ,proszę nie obarczaj o to mnie.
A oto lista co będzie nam potrzebne do wymiany pasków rozrządu:
Z uwagi tego iż wymieniałem też pompę wody, płyn chłodzący, wszystkie paski klinowe, napiszę to wszystko z mojej listy
- kompletny rozrząd (dwa paski zębate, jedna rolka zębata pośrednia mimośrodowa, jedna rolka napinająca pasek pompy wtryskowej, jedna rolka samonapinająca paska rozrządu no i komplet śrub)
- blokady do rozrządu, czyli trzpień blokujący wał korbowy F-2005, liniał blokujący wałek rozrządu F-10336, trzpień o średnicy 6 mm do blokowania pompy wtryskowej Lukasa lub trzpień o średnicy 9.2 mm do blokowania pompy Boscha
- zestaw kluczy (nie będę pisał jakich, biorąc się za tak poważną wymianę jak rozrząd, myślę że posiadamy jakieś zaplecze techniczne)
- nowa uszczelka pokrywy zaworów
- podnośnik typu żabka
- klocki drewniane do podtrzymania auta i silnika
- jakieś naczynie na stary płyn chłodzący (np. 2 bańki po 5 litrów)
- pompa wody
- koncentrat płynu chłodzącego wraz z wodą destylowaną
- jakieś stare szmaty np. do wycierania czegoś itp.
- kompresor (nie nie jest niezbędny, ale przyda się do wydmuchania starego płynu chłodzącego)
Gdy już mamy zebrane wszystkie rzeczy możemy zaczynać:
1. Podnosimy prawą przednią część w celu odkręcenia koła
2. Ustawiamy auto na klockach drewnianych tak żeby było stabilne
3. Ściągamy koło i odkręcamy plastikową osłonę pasków w nadkolu:
5. Podnosimy silnik i opieramy go na klockach drewnianych tak aby był stabilny i nam nie spadł odkręcając np. jakieś mocno dokręcone śruby.
6. Odkręcamy górną podporę silnika wraz z poduszką, zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego, rurę łączącą intercooler z kolektorem dolotowym, przewody i wężyki odginamy na bok żeby nam nie przeszkadzały, pompę wspomagania odkręcamy z kadłuba silnika i odginamy ją na bok w kierunku intercoolera, przewodów do niej idących nie ruszamy:
12. Następnie obracamy wałem zgodnie do kierunku jazdy, tak aby wał oparł się o trzpień, w tym miejscu powinniśmy usłyszeć takie delikatne, metaliczne "puk", jeśli wszystko pójdzie dobrze to mamy I-szy tłok w pozycji GMP, sprawdzamy jeszcze raz czy wcięcie w wałku rozrządu jest w pozycji 9
13. Jeśli wszystko będzie dobrze wałek rozrządu blokujemy naszym liniałem F-10336:
Na zdjęciu wałek jest zablokowany kluczem 10, gdyż nie miałem właśnie tego liniału
16. Pompa płynu chłodzącego jest zamocowana do bloku na 4 śrubach. Kiedy już wyciągniemy pompę wody i starą uszczelkę, naszym oczom ukaże się taki obraz:
18 Kiedy mamy już założoną pompę cieczy chłodzącej bierzemy się za założenie paska pompy wtryskowej, na nowym pasku zaznaczone są dwa miejsca białą linią, jedna linia ma się znajdować na wale korbowym na godzinie 12, a druga na kole pasowym pompy wtryskowej, również na godzinie 12, należy również zwrócić uwagę na kierunek ruchu paska, strzałki mają się kierować do przodu pojazdu, czyli zgodnie z pracą silnika kiedy jedziemy do przodu. Kiedy pasek jest na miejscu przychodzi czas na napinacz, napinacz zakładamy na swoje miejsce, delikatnie go przykręcamy (nie do oporu, tylko tak żeby można było nim ruszać), następnie zakładamy sprężynkę, kiedy sprężynka będzie na miejscu, kciukiem lewej ręki naciskamy na pasek z wyczuciem, tak aby nie był on luźny, wtedy dokręcamy napinacz momentem 45 Nm, należy jeszcze w tym miejscu sprawdzić jeszcze białe kreski na pasku czy są w odpowiednich pozycjach.
19. Następnie przychodzi pora na założenie paska rozrządu (tego długiego), należy sprawdzić czy żadna z blokad się nie przesunęły, czy liniał jest na swoim miejscu i czy wał korbowy opiera się o trzpień. Nowy napinacz możemy założyć i lekko go przykręcić, nie dokręcając. Należy nałożyć nowy pasek, zwracając uwagę na jego kierunek, czyli strzałki zwrócone tak jak w wypadku pompy wtryskowej do przodu pojazdu, następnie zakładamy rolkę zębatą mimośrodową, kiedy już ją założymy należy obrócić mimośrodem w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu zegara i ustawić go na godzinę 9 i przykręcić śrubę momentem 15 - 20 Nm.
20. W tym miejscu usuwamy wszystkie blokady, po czym należy obrócić wałem 4 - 6 razy (wałek rozrządu obraca się wtedy 2 - 3 razy), po to, aby pasek zębaty się ułożył i napinacz zaczął nam napinać nasz pasek.
21. Następnie należy ponownie zablokować silnik (zgodnie z punktami od 10 do 12).
22. Później należy popuścić śrubę rolki mimośrodowej i obrócić cypelek w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara i ustawić go na godzinę 6 i dokręcić. Cypelek jest wtedy w dolnej pozycji.
23. Ściągnąć wszystkie blokady, obrócić wał korbowy, do takiego momentu, w którym otwór do blokowania pompy wtryskowej znajdzie się na godzinie 11. Następnie należy wkręcić trzpień blokujący wał korbowy i kręcić wałem aż się oprze o trzpień, wsadzić liniał blokujący wałek rozrządu, następnie regulując rolką mimośrodową między godzinami 6 a 12 ustawić, aby wskazówka na
napinaczu znalazła się przy lewej krawędzi wcięcia (linie na zdjęciu mają się pokryć), najlepiej posłużyć się przy tym małym lusterkiem i dokręcić rolkę momentem 45 Nm:
26. Blokujemy jeszcze raz wał korbowy tak jak wcześniej i sprawdzamy jeszcze raz czy strzałka na napinaczu znajduje się w określonym zakresie. Jeśli wszystko jest w porządku to odblokowywujemy silnik.
Podsumowując:, Jeśli masz jakieś pojęcie techniczne, to taka czynność jak wymiana rozrządu w Twoim bolidzie nie powinna być taka trudna, na jaką wygląda.