Vanitas_s.jpg
-
03) CD 011 - Handel - Muzyka dla króla -
Andre Rieu -
André Rieu koncerty -
Andrea Bocelli -
Andrea Bocelli koncerty -
Anna German koncerty -
Anna German(1) -
Auguste Renoir -
Bajkowy ogród -
balet -
Brodzińska Grażyna -
Brzechwa Jan(1) -
Claude Monet(1) -
Czajkowski-Arcydzieła -
Czesław Miłosz -
Demis Roussos -
DRUPI -
Dziadek do orzechów -
Filharmonia Dowcipu -
Gałczyński Konstanty Ildefons -
Grupa MoCarta -
Handel Frideric -
Jan Lechoń -
Julio Iglesias(1) -
Koncert noworoczny - Wiedeń 2012 -
Krzysztof Daukszewicz(1) -
KWIATY W MALARSTWIE -
Leonard.Cohen -
Leopold Staff -
Małgorzata Walewska -
Montserra Caballe -
muzyka relaksacyjna -
PIĘKNE OGRODY -
Piotr Szczepanik -
pory roku -
Przeboje muzyki powaznej -
rachmaninov- koncert No.3 d-moll - mp3 -
Rembrandt van Rijn -
Rod Stewart -
Salvadore Dali -
Sarah Brightman -
ŚLICZNE WIDOKI -
Tango -
Teresa Żylis - Gara -
Vanessa Mae -
Vincent van Gogh -
W uzdrawiającej tonacji -
Walc(1) -
Wisława Szymborska -
Zima
Dramatopisarz, poeta, malarz i reformator teatru.
Nieoficjalnie nazywany Czwartym Wieszczem Polskim
W latach 1884-85 i 1887-95 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (był m.in. uczniem i współpracownikiem Jana Matejki) oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1890-94 za granicą, głównie w Paryżu, gdzie oddziałała na niego sztuka Paula Gauguina, nabistów oraz drzeworyt japoński. W latach 1898-98 był kierownikiem graficznym krakowskiego "Życia"; 1898-1905 dzialal m.in. jako inscenizator w krakowskim teatrze (w 1905 zabiegał o dyrekcję). W 1906 został docentem w Szkole Sztuk Pięknych. Od 1897 byl czlonkiem towarzystwa Sztuka.
Ulubioną techniką Stanisława Wyspiańskiego był pastel (wizerunki dzieci, portrety, Macierzyństwo). Zajmował się też grafiką (m.in. ilustracje do Iliady, winiety i układy graficzne tygodnika krakowskiego "Życie" oraz publikowanych własnych dramatów). Ważne miejsce w jego działalności, rozpoczętej współpracą z Janem Matejką i Józefem Mehofferem przy polichromii Kościoła Mariackiego, zajmowały projekty witraży i polichromii wnętrz: np. w krakowskim kościele Franciszkanów 1897-1905, w katedrze lwowskiej 1892-94 i wawelskiej 1900-02 (nie zrealizowane). W twórczości plastycznej Wyspiańskiego przeważał portret, w dziedzinie którego reprezentował ekspresjonizm (np. portrety Kazimierza Lewandowskiego i Lucjana Rydla 1898) i pejzaż (m.in. cykl widoków na Kopiec Kościuszki 1904-05). Wyspiański opracowywał scenografie do własnych dramatów, projekty dekoracji wnętrz (np. Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie), mebli i tkanin, oraz projekty architektoniczne. Był jednym z twórców programu i praktyki tzw. sztuki stosowanej w Polsce, reformatorem grafiki książkowej. W jego stylu widoczny jest zarowno trwały wpływ Matejki, jak i żywe związki z secesją (dekoracyjność, charakterystyczna giętka i kapryśna linia, stylizacje roślinne) i impresjonizm.
(Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1976)