Hamerki z wioski w dolinie Omo, Etiopia.bmp
-
☺ Jestem przy tobie -2cd +lektor -
☺ Nigdy nie mow zegnaj -2cd +lektor -
☺ Ta Ra Rum Pum -2cd +lektor -
☺ To właśnie przyjaźń -2cd +napisy -
☻ Bajki Disneya -
☻ Filmy i Bajki Świąteczne -
☻ Filmy Komedie -
☻ Filmy Przygodowe -
• Najlepsze Filmy Akcji +lektor -
• Najlepsze Filmy Komedie +lektor -
1939-1944 -
1979. Papierz z Polski -
Antyczne sekrety Biblii -
Barbarzyńcy -
Bylo sobie zycie -
Dzika Arabia -
Dzika Skandynawia -
filmy krótkie -
filmy napisy PL -
filmy RMVB -
Gry do 500 mb -
Ja bym z takim papieżem nie wytrzymał -
Jan Paweł II i jego przyjaciel -
Jan Paweł II powiedział(...) -
Jan Paweł II w Hiszpanii i świecie -
Jan Paweł II w Ziemi Swiętej -
JEROZOLIMSKIE -
komplet -
Kraków - Błonia - 18 sierpnia 2002 r -
Natasza Zylska -
Papieskie okno - Franciszkańska 3 -
PI0SENKI JP.II -
Scooby Doo -
Smerfy -
Smerfy 2 3D chomikuj -
Starożytne Cywilizacje -
Syberyjskie domy drewniane -
TAJEMNICE NATURY -
Tapety na pulpit -
Tom i Jerry -
Widziane na Ziemi -
W-wa zdjęcia -
Wybrzeże Europy z lotu ptaka -
Z archiwum FN - Kresy -
Z archiwum FN - Zabytki kinematografii -
Zaczęło się od Iluzjonu -
Złota kolekcja cz.1 -
Złota kolekcja cz.2 -
Złota kolekcja cz.3 -
Złota kolekcja cz.4
6 kontynentów, 60 krajów w 20 lat
Psie smutki " Wjeżdżając do Wietnamu, postanowiliśmy zostać wegetarianami . Przeżyć na ryżu i warzywach, no, może z wyjątkiem słynnej zupy pho, czyli rosołu z zieleniną, ryżowymi kluskami i kawałkami wołowiny . Traf chciał, że w Sajgonie natrafiliśmy na garnek, z którego kucharka wyciągnęła z dumą wielkimi szczypcami kaczkę gotowaną w całości, z łbem, dziobem, oczami, łapkami, o wnętrznościach nie wspominając . Apetyt na pho straciliśmy w tej chwili . Wyruszyliśmy na samą północ Wietnamu, gdzie w górach na granicy z Chinami czekał nas trekking w towarzystwie kobiet z plemienia Hmong . Urocze Hmnożki, znające kilka obiegowych pytań po angielsku, próbowały nawiązać z nami kontakt . Nasz dialog wyglądał mniej więcej tak : - Jak się nazywasz ? - Ola . A ty ? - Hiu . Masz męża ? - Mam . Idzie z tyłu, robi zdjęcia . - A masz dzieci ? - Mam, dwóch synów, a ty ? - Piątkę . A masz psa ? - Mam. - A jesz psa ? - Co ? Hiu jest zaskoczona moim zaskoczeniem . Gdy dochodzimy do jej domu, pierwsze, co robi, pokazuje zagrodę pełną brązowych szczeniaków . Tak pięknych, że każdego od razu chciałoby się przytulić . Hiu mówi tymczasem, że to najlepsza mięsna rasa . Okropność ".
Dala-dala " Dala-dala jest najtańszym i najbardziej typowym sposobem podróżowania po wschodniej Afryce . Gdy taksówka z miasta do miasta kosztuje 50 dolarów, przejazd dala-dala na tej samej trasie zaledwie dwa dolary . Oczywiście to cena dla tubylca. Mzungu, czyli biały, musi płacić więcej . Dala-dala to półciężarówka, która ma na pace ustawione ławeczki, a na dach ładuje się rowery, kosze z towarem, wiązki drewna na opał i wszystko, co trzeba przewieźć z miejsca na miejsce . Na każdym odcinku swej trasy przypomina winorośl cierpiącą na klęskę urodzaju . Z każdej strony ludzie zwisają jak winogronowe kiście . Mimo to, ciężarówka zatrzymuje się wszędzie, gdzie czekają na nią ludzie . Pod wpływem pohukiwań biletowego na jednej z ławek robi się szpara . Na tym skrawku zmieściłaby się może dziesięcioletnia wychudzona dziewczynka . Przede mną w kolejce do ciężarówki stoi jeszcze lokalna pasażerka słusznej afrykańskiej postury . Tyle, że ona wcale tą sytuacją nie jest przerażona . Wdrapuje się na pakę, wcelowuje pupę w szparę i zaczyna się w nią wwiercać . Energicznymi ruchami bioder . W prawo, w lewo, w prawo, w lewo i po chwili, ku memu zdumieniu, siedzi . I robi kolejną szczelinę dla mnie . To samo dziej się z dziećmi . Jeśli dosiada się kobieta, najpierw podaje biletowemu najmłodsze z dzieci i ono wędruje na koniec dala-dala . Na pierwsze wolne kolana . Potem następne i następne . Na koniec gramoli się matka, podczas gdy jej dzieci rozparcelowane są już po całej ciężarówce . W ten sposób już na drugim przystanku mam na kolanach dwójkę uroczych maluchów, z których jedno z glutami do pasa drze się jak opętane . Dala-dala zatrzymuje się nie tylko tam, gdzie czekają pasażerowie . Także przed licznymi posterunkami policji . Przy czym wówczas nawet po kilka razy . Pierwszy raz kilkaset metrów przed posterunkiem . Chodzi o to, by wyrzucić " wiszących " pasażerów, bo takie podróżowanie oficjalnie jest nielegalne . " Winogrona " odpadają więc i ruszają na piechotę ścieżką w buszu . Policjant często ma dwa różne buty i pistolet owinięty w gazetę . Kierowca wyciąga papier za papierem . Mija pięć-dziesięć minut . Dopiero po odbyciu tego rytuału dala-dala rusza dalej . W tym czasie wędrujące bokiem " winogrona " wymijają posterunek i czekają kilkadziesiąt metrów za beczką policjanta . Dala-dala zatrzymuje się przy " winogronach ", następuje ich załadunek i telepiemy się do kolejnego punktu strażniczego . I tak trzy razy na przestrzeni 50 kilometrów ".
Tunele Wietkongu " W Wietnamie postanowiliśmy dotrzeć do słynnych tuneli Wietkongu . Z blisko 200 kilometrów podziemnego labiryntu wybudowanego w czasie wojny z USA, którym bojownicy komunistycznej północy przedzierali się w południowym Wietnamie, dla turystów przystosowano 60 m . Przystosowano, czyli poszerzono tunel niemal dwukrotnie, bo w oryginalnym przejściu nie mieści się Europejczyk, o Amerykaninie nie wspominając . Większość wchodzących do podziemia zwiedzających nie jest w stanie przejść nawet i tych 60 metrów . Wychodzą na powierzchnię po 20 metrach, wypchnięci błotnym zaduchem, który pozwala poczuć koszmar, jakiego doświadczali żołnierze Wietkongu . A przecież niektórzy z nich spędzili w tunelach po kilka lat . W tunelach urodziła się Tranh Thi Hien . Przyszła na świat w 1967 roku w podziemnej dziurze wyłożonej nylonem z amerykańskiego spadochronu . Jej matka z ledwością przecisnęła się przez poszerzony do metra średnicy tunel wiodący do szpitala . Mdlała z gorąca i braku powietrza, choć nie należała do wątłych kobie t. Jeszcze w przeddzień porodu kopała motyką podziemny tunel i dała występ dla ukrywających się w tunelach żołnierzy ".
Obcięte palce na znak żałoby " U Papuasów w każdej wiosce można spotkać kobiety z odciętymi palcami . Noszą je dumnie, pokazują na powitanie i na migi wyliczają, ile palców im brakuje . Bo każdy z brakujących palców to historia ich bólu, ich płaczu i ich straty . Papuaski obcinają sobie palce na znak żałoby . Gdy umiera członek najbliższej rodziny, poddają się dobrowolnej amputacji . By demonstracyjnie obnosić się z amputacją, jaką zafundował im los, odbierając męża czy dzieci . Obcięty palec albo jedna jego część - od paliczka do paliczka - nigdy nie pozwala zapomnieć . Gdy w jednej z wiosek podaję rękę kobiecie o dłoni bez trzech palców, słyszę na powitanie : - Ty masz wszystkie dzieci i męża, prawda ? - Tak, mam wszystkich - odpowiadam . Kobieta obraca moją dłoń w swojej, przygląda się jej bardzo dokładnie . Papuasi chętnie wchodzą w kontakt fizyczny, dotykają, przytulają się, poklepują, patrzą w oczy, nazywają siostrą i bratem . Potrzebują zbratania, by sprzedać przybyszowi pióropusz, naszyjnik, pazur kazuara . Ta akurat kobieta nie chce ode niczego . - Jesteś szczęśliwym człowiekiem - mówi . I dodaje : - I niech tak zostanie . - Niech tak zostanie - powtarzam ".
Karo jak malowani " Karo to jeden z najmniej licznych ludów doliny Omo . Szacuje się, że zostało ich nie więcej niż dwa tysiące . A jednak to właśnie Karo, choć do ich wiosek trzeba tłuc się przez wiele godzin po bezdrożach, przyciągają najliczniej białych przybyszy . A właściwe przyciąga ich to, co Karo robią ze swoim ciałem . Sztuka malowania białym wapnem, czerwoną ochrą i czarnym węglem w kropki, fale, gwiazdki, odciski dłoni pokrywające ciała od stóp do głów, znana jest w całej dolinie . Plemiona doliny Omo trwają w tym zastanym świecie, ale jak ostrzegają działacze Survival International, organizacji walczącej o prawa pierwotnych ludów do własnej ziemi i właściwych im sposobów życia, nie potrwa to już długo . Dolinę Omo czekają w najbliższych latach odwierty Amerykanów poszukujących tu ropy naftowej . Małe samolociki przywożące naftowych speców już teraz lądują na prowizorycznie wyrąbywanych w buszu pasach startowych ".
Pola Śmierci w Kambożdży " Wyprawa na Pola Śmierci zaczyna się w muzeum Tuol Sleng . Kiedyś - liceum w środku miasta przekształconym w latach 1975-1979 przez reżim Pol Pota na więzienie . Z 20 tysięcy przetrzymywanych tu ludzi przeżyło zaledwie trzech . Na ścianach wciąż widać ślady krwi i dziury po kulach . Lekcyjne sale podzielone są na prowizoryczne cele, tak małe, że więźniowi trudno w nich nawet usiąść . Mógł tylko stać . Z Tuol Sleng jedzie się na Pola Śmierci . To był następny przystanek dla więźniów . Pola mordu i kaźni, których w Kambodży było 350, a dziś jako miejsce pamięci pokazywane jest jedno . Przy wejściu stoi dwunasto piętrowa szklana pagoda wypełniona od parteru po strop czaszkami i kośćmi wykopanych w okolicy ofiar . Więźniów zabijano z reguły uderzeniem kija zakończonego gwoździem, bo czerwonym Khmerom szkoda było amunicji . Dzieci zabijano, uderzając o drzewo, które rośnie do dziś . Podobnie jak drzewo, na którym wieszano głośniki zagłuszające jęki mordowanych ludzi . Ciała zakopywano w dołach tak płytkich, że w porze deszczowej woda wymywała zwłoki i okoliczni rolnicy znajdowali je na ryżowiskach . W ten sposób w ciągu niespełna pięciu lat wymordowano ponad dwa miliony ludzi ".
Bara-bara "Podczas pierwszego safari w Kenii nie miałam jeszcze aparatu cyfrowego i gdy zobaczyłam pierwszego w życiu lwa, to natychmiast wypstrykałam 36-klatkowy film . Po wywołaniu okazało się, że udało mi się zarejestrować bardzo dokładnie, sekunda po sekundzie oddawanie moczu przez króla zwierząt . Także wtedy dowiedzieliśmy się, co oznacza bara-bara . Kierowca wciąż powtarzał te dwa słowa, co szybko stało się przedmiotem naszych dowcipów. Wiedzieliśmy, co znaczy w języku suahili simba ( lew ) czy pumba ( dzika świnia), bo oglądaliśmy film " Król lew ", ale bara-bara ? Dopiero pod koniec safari okazało się, że to po prostu polna droga i w ten sposób kierowcy nawołują się na walkie - talkie do miejsca, w którym wytropili dziką zwierzynę . Nauka nie idzie w las . Gdy wracaliśmy nocą z safari do Mombasy nasz młodszy syn udowodnił, że dokładnie pojął europejskie znaczenie bara-bara . Przy drodze - głównej, interkontynentalnej trasie łączącej północ kontynentu z południem - jak zresztą przy większości dróg w Afryce, rozstawione były na przedmieściach stragany . Za dnia służą do handlowania tym, co kto ma, nocą zastępują dach nad głową . Małe ogniska oświetlają leżących pod stołami ludzi, czasem całe rodziny . Dwunastoletni wówczas syn krzyknął nagle na cały samochód : - Bara-bara . - Co ? - zapytaliśmy równocześnie . - No, mamo, nie widzisz ? Oni robią seks ! Na stole, pod którym leżało kilka osób, rzeczywiście leżała w miłosnym uścisku para kochanków ".
Człowiek po śmierci jest tylko padliną " Niewielkie, a właściwie żadne przywiązanie do ciała po śmierci przejawiają kenijscy Masajowie . Podczas wizyty w wiosce w samym sercu Serengeti zapytałam, jak wygląda ceremonia pogrzebowa . - Ceremonia pogrzebowa ? - masajski przewodnik patrzy zaskoczony . - Co robicie, gdy ktoś umiera ? - Wystawiamy ciało za palisadę . Wieczorem, by nocą zajęły się umarłym dzikie zwierzęta - odpowiada . Hieny, lwy, lamparty, sępy . Tu, na afrykańskiej sawannie, daleko od miast, człowiek jak wszelkie inne stworzenia jest po śmierci tylko padliną . Ziemia w Afryce jest za twarda, by kopać w niej groby . Drewna jest za mało, by układać z niego stosy . Opał służy tu ludziom, nie zmarłym . Gdy pobędzie się parę dni na odludziu Serengeti, zaczyna się rozumieć, że zmarły jest tu tylko tym, dla którego nie ma miejsca wśród żywych ".
" Ty, daj byrra " " Po kilku dniach podróżowania przez dolinę Omo mam wrażenie, że pierwsze słowa, jakie z mlekiem matki wysysa każde tutejsze dziecko, to " You byrr ", czyli " Ty, daj byrra " ( birr to etiopska waluta, miejscowi wymawiają ja byrr ). Ten byrr ciągnie się za nami wszędzie . Wystarczy przystanąć, ba !, zwolnić tempo jazdy i już pojawiają się wyciągnięte ręce wraz z okrzykiem " You byrr ". Wystarczy sięgnąć po aparat fotograficzny i już słychać " You byrr ". Wystarczy spojrzeć . "Byrrów" domagają się dzieci, kobiety, starcy . Wyciągnięte ręce gonią nas w samochodzie, pociągają za nogawki spodni, szarpią . Są wszędzie . Po pierwszym szoku przypominam sobie, że podobne zjawisko opisywali Ryszard Kapuściński w " Cesarzu " i Oriana Fallaci w swoim wywiadzie z etiopskim cesarzem Hajle Sellasje . Oboje pisali, jak cesarz, wyruszając na przejażdżki po kraju, zabierał skrzynkę drobnych pieniędzy i mijając wioski i mieściny, rzucał biedakom moniaki garściami . Ci zaś, próbując złapać w locie pieniądze, rozdeptywali się, bili, a nawet zabijali . Hajle Sellasje od dawna nie żyje, monarchię zastąpiła wątpliwa, bo wątpliwa, ale demokracja, a wyniesione z imperialnych czasów oczekiwania na jałmużnę przetrwało . I wydaje się mieć coraz lepiej . Dzięki budowanym drogom dociera do pierwotnych krain Etiopii, zaraża plemiona doliny Omo myśleniem, że każdy przybysz zjawia się wyłącznie po to, by płacić . Że to jego psi obowiązek . Że nie jest niczym więcej jak tylko " You byrrem ".
Męskie stringi Papuasów " Papuascy mężczyźni mieszkają z synami w jednym wielkim domu . Kobiety, ich żony z małymi dziećmi, z córkami i ze świniami - każda w swoim domu . Świnie, a zwłaszcza prosiaki, małe, czarne wałeczki, noszone są jak dzieci w siatkach zawieszanych przez kobiety na głowie . Nierzadko razem: prosie i niemowlę . Podczas wędrówki doliną Baliem można trafić na zadziwiający widok Papuaski przycupniętej na poboczu ścieżki, karmiącej jedna piersią niemowlę, a drugą pierś podająca do possania prosiakowi . Każdy koniecznie chce nam coś sprzedać . Naszyjniki z kłów świni, amulety z pazura kazuara, korony z piór, którymi Papuasi zdobią swoje głowy . I koteki, w których chowają swoje penisy . Koteka, czyli długa tykwa, to wciąż dla Papuasów jedyny męski przyodziewek . Mocowana dwoma sznurkami - jedynym oplatającym biodra i drugim podwiązanym do moszny, sprawia, że ubrany w nią penis wygląda, jakby cały czas był w stanie wzwodu . Wielkość koteki związana jest z plemienną przynależnością. Dani noszą krótkie, 20-30 centymetrowe. Lani i Yali długie na metr rury, z którymi paradują jak słonie z trąbami. W latach 70. Ubiegłego wieku Papuasów próbowano pozbawić kotek. Prezydent Suharto operację "koteka" czyli akcję nakłaniania do zamiany koteki na szorty. Mimo przekupywania, a nawet represji nie udało się jednak wytrzebić kotek. Rozdawane szorty, owszem, noszono, ale jako nakrycie głowy chroniące przed palącym słońcem. Po roku operacja zakończyła się fiaskiem".