Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

IMG_0009.jpg

CUDOWNE IMIĘ - IMG_0009.jpg
Download: IMG_0009.jpg

1,07 MB

(1093px x 1717px)

0.0 / 5 (0 głosów)
Opisy postaci Boga. Bóg jest istotą duchową i człowiek nie może Go zobaczyć (Jn 4:24), toteż każda próba scharakteryzowania Jego wyglądu za pomocą ludzkich pojęć jedynie w przybliżeniu oddaje Jego niezrównaną chwałę (Iz 40:25, 26). Niektórzy słudzy Boży — choć nie widzieli swego Stwórcy (Jn 1:18) — otrzymali w natchnieniu wizje Jego niebiańskich dziedzińców. Z ich opisów Jehowy przebija nie tylko ogromne dostojeństwo i olśniewający majestat, ale także spokój, porządek, piękno i wspaniałość (Wj 24:9-11; Iz 6:1; Eze 1:26-28; Dn 7:9; Obj 4:1-3; zob. też Psalm 96:4-6).
Jak można zauważyć, opisy te zawierają przenośnie i porównania, przy czym wygląd Jehowy przedstawiono za pomocą rzeczy znanych człowiekowi: kamieni szlachetnych, ognia, tęczy. Opisano Go nawet tak, jak gdyby miał pewne cechy ludzkie. Chociaż z tych spotykanych w Biblii wyrażeń antropomorficznych — np. ze wzmianek o „oczach”, „uszach”, „obliczu” Boga (1Pt 3:12), o Jego „ramieniu” (Eze 20:33) czy „prawicy” (Wj 15:6) — niektórzy uczeni wysnuwają daleko idące wnioski, jest oczywiste, że użyto takich określeń, by opis był zrozumiały dla ludzi. Gdyby Jehowa Bóg przedstawił nam siebie za pomocą pojęć duchowych, przypominałoby to próbę opowiadania o kolorach niewidomemu od urodzenia albo tłumaczenie czegoś za pomocą skomplikowanych równań algebraicznych osobie znającej jedynie podstawy matematyki (Hioba 37:23, 24).
Antropomorfizmów nie należy więc brać dosłownie, podobnie jak innych metaforycznych określeń odnoszących się do Boga, takich jak „słońce”, „tarcza” czy „Skała” (Ps 84:11; Pwt 32:4, 31). Boża zdolność widzenia (Rdz 16:13) — w przeciwieństwie do ludzkiej — nie zależy od promieni świetlnych; Jehowa widzi nawet czyny popełniane w całkowitej ciemności (Ps 139:1, 7-12; Heb 4:13). Może objąć wzrokiem cały glob ziemski (Prz 15:3), nie potrzebuje też specjalnych przyrządów, by zobaczyć zarodek rozwijający się w łonie kobiety (Ps 139:15, 16). Również Jego zdolność słyszenia nie zależy od fal dźwiękowych rozchodzących się w atmosferze, ponieważ „słyszy” On nawet słowa wypowiedziane bezgłośnie, w sercu (Ps 19:14). Człowiek nie potrafi zmierzyć olbrzymiego materialnego wszechświata, a tymczasem całe te materialne niebiosa — nie mówiąc już o jakimś ziemskim domu lub świątyni — są za małe na miejsce zamieszkania Boga (1Kl 8:27; Ps 148:13). Poprzez Mojżesza Jehowa wyraźnie ostrzegł naród izraelski, by nie sporządzał żadnych Jego wizerunków w postaci mężczyzny czy jakiegokolwiek stworzenia (Pwt 4:15-18). Według sprawozdania Łukasza Jezus wypędzał demony „palcem Bożym”, ale relacja Mateusza wyjaśnia, że chodziło o „ducha Bożego”, czyli czynną siłę Bożą (Łk 11:20; Mt 12:28; por. Jer 27:5 z Rdz 1:2).

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

obrazek

Swój stosunek do imienia Bożego wyraził też Jezus, gdy się modlił: „Objawiłem im Twoje imię i nadal będę objawiał”. A w powszechnie znanej Modlitwie Pańskiej powiedział: „Ojcze nasz, który jesteś w niebie, niech się święci imię Twoje!” (Jana 17:26, BT; Mateusza 6:9, BT).

▪ Jezus posługiwał się imieniem Bożym oraz mówił o nim innym. W modlitwie do Boga rzekł: „Ujawniłem twoje imię ludziom, których mi dałeś ze świata”. Co ciekawe, samo imię Jezus znaczy „Jehowa jest wybawieniem” (Jana 17:6, 11, 12, 26).
▪ W Pismach Greckich występuje skrócona forma imienia Bożego. W Objawieniu 19:1, 3, 4, 6 imię to jest częścią słowa „Alleluja” („Halleluja”). Oznacza ono: „Wysławiajcie Jah!”. Jah to skrócona postać imienia Jehowaobrazek
Widać zatem, że Przekład Nowego Świata nie jest pierwszym tłumaczeniem, w którym przywrócono w Nowym Testamencie imię Boże. Komitet Przekładu Biblii Nowego Świata niczym sędzia rozpatrujący sprawę, w której nie ma naocznych świadków, pieczołowicie analizował dostępne dowody. Biorąc pod uwagę fakty, Komitet ten postanowił przywrócić imię Boże w przekładzie Chrześcijańskich Pism Greckich. Przyjrzyjmy się dwom ważnym powodom tej decyzji.
1) Chrześcijańskie Pisma Greckie są natchnionym przez Boga uzupełnieniem świętych Pism Hebrajskich. Dlatego w przekonaniu tłumaczy nagłe zniknięcie z tekstu imienia Jehowy naruszałoby integralność całej Biblii.
Dlaczego wniosek ten jest rozsądny? Mniej więcej w połowie I wieku n.e. uczeń Jakub oznajmił starszym w Jerozolimie: „Symeon wyczerpująco opowiedział, jak to Bóg po raz pierwszy zwrócił uwagę na narody, aby z nich wziąć lud dla swego imienia” (Dzieje 15:14). Czy twoim zdaniem wypowiedź Jakuba byłaby logiczna, gdyby w I wieku n.e. nikt nie znał lub nie używał imienia Bożego?
2) Gdy odnaleziono odpisy Septuaginty zawierające tetragram, a nie słowo Kýrios (Pan), dla tłumaczy stało się jasne, że w czasach Jezusa imię Boże występowało we wczesnych kopiach tego przekładu greckiego i oczywiście w tekstach hebrajskich.
Wygląda na to, że uwłaczająca Bogu tradycja usuwania świętego imienia z manuskryptów greckich rozwinęła się nieco później. Czy Jezus i apostołowie kultywowaliby taką tradycję? (Mateusza 15:6-9)
obrazek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności