Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Zielenice.jpg

kasiakdk / Religijne / Polskie Madonny / Zielenice.jpg
Polskie Madonny - Zielenice.jpg
Download: Zielenice.jpg

74 KB

(300px x 473px)

0.0 / 5 (0 głosów)
MATKA BOŻA ZIELENICKA.

ZIELENICE. DIECEZJA KIELECKA.
KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO POCZĘCIA N.M.P.
Obraz z pierwszej połowy XVII wieku, koronowany 19.VI 1983 przez papieża Jana Pawła II. Zielenice to niewielka wieś leżąca nieopodal Słomnik w odległości 30 km na północ od Krakowa. W tutejszej parafii od 1613 roku znajduje się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem przywieziony przez księdza Mikołaja Tarnowskiego, kanonika krakowskiego. Wizerunek Madonny zasłynął łaskami i zyskał rozgłos w okolicy ściągając do Zielenic rzesze pielgrzymów. Umieszczony w głównym ołtarzu oprawny w złoconą, ozdobną ramę ukazuje się oczom patrzących po odsłonięciu zasuwy, na której znajduje się XVIII wieczne wyobrażenie Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej stojącej na oplecionym przez węża globie ziemskim. Obraz Matki Boskiej to przedstawienie w typie Madonny Salus Populi Romani z rzymskiej bazyliki Santa Maria Maggiore. Nie jest jednak kopią swego pierwowzoru, choć zachowuje taki sam układ kompozycyjny. Podobnie jak i w rzymskim obrazie, Zielenicka Matka Boża ukazana jest w półpostaci z Dzieciątkiem na lewym ramieniu, prawą ręką dodatkowo przytrzymująca Syna. Ubrana jest w ciemny maforion; Dzieciątko ma jasną, długą koszulkę i sandałki, prawą rączką błogosławi, a w lewej trzyma księgę. Ponad głowami, zarówno Matki jak i Syna, widoczne są złociste aureole.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

۞ Polskie Madonny ۞


MATKA BOZA CZESTOCHOWSKA KRÓLOWA POLSKI
obrazek

obrazek


CZĘSTOCHOWA... ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA.
BAZYLIKA JASNOGÓRSKA POD WEZWANIEM :
WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY...

Obraz koronowany trzykrotnie:
8 IX 1717 r. przez biskupa chełmskiego Krzysztofa Jana Szembeka,
2 V 1910 r. przez biskupa włocławskiego Stanisława Zdzitowieckiego,
3 V 1966 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.

Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej - Częstochowskiej to wizerunek typu Hodegetria. Przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w postaci stojącej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Maryja jest frontalnie zwrócona do wiernych. Twarz Dzieciątka oscyluje w kierunku patrzącego, choć nie zatrzymuje na nim wzroku. Obydwie twarze łączy wyraz zamyślenia i powagi. Jezus spoczywa na lewym ramieniu Maryi, przyodziany w sukienkę koloru karminowego. W lewej ręce trzyma księgę, prawą zaś unosi ku górze w charakterystycznym geście nauczyciela, władcy lub do błogosławieństwa. Prawa ręka Maryi spoczywa na piersi. Niebiesko-granatowa suknia i tego samego koloru płaszcz Maryi ozdobione są motywami złocistych lilii. Nad czołem Dziewicy namalowana została sześcioramienna gwiazda. Główne tło obrazu jest koloru niebiesko-zielonego, który przechodzi w odcień morskiej fali. Dominującym elementem ikony są złote nimby wokół głowy Maryi i Jezusa, które zlewają się w jedną kompozycję, stanowiąc bardzo charakterystyczny detal kontrastujący z ciemną karnacją twarzy postaci. Obraz został namalowany na drewnianej tablicy o wymiarach: 122,2/82,2/3,5 cm. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równolegle biegnące rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi występuje sześć cięć, z których dwa są widoczne dość wyraźnie, cztery zaś pozostałe - słabiej. Twarz Matki Bożej jest koloru brązu, miodu, co jest związane ze sposobem malowania ikon. Twarz jest ciemna również dlatego, że ma wiele warstw werniksu, który z czasem ciemnieje. Pobożny przekaz przypisuje autorstwo obrazu św. Łukaszowi Ewangeliście, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Ostatnie badania wskazują na jego VI - IX-wieczne bizantyjskie pochodzenie. W XIV w. podczas konserwacji przemalowano obraz w zupełnie innym stylu. Podjęli się tego malarze, którzy prawdopodobnie pochodzili w Włoch, bo oblicze Maryi ma cechy znane ze sieneńskiego malarstwa tych czasów. Wizerunek nie jest ikoną w ścisłym sensie, choć posiada jej cechy.

obrazek

Zgodnie ze zwyczajem, cudowny obraz się przyozdabia. Początkowo kosztowne klejnoty mocowano bezpośrednio do deski. Po restauracji w roku 1430 obraz został przyozdobiony w złote i srebrne blachy oraz korony. Od połowy XVII wieku cudowny wizerunek jest ubierany w sukienki wykonane z cennych tkanin, haftowane złotem i ozdobione klejnotami. W zbiorach sanktuarium znajduje się aktualnie siedem sukien, z których każda ma własna nazwę. Najcenniejsze to diamentowa i rubinowa najstarsze klejnoty pochodzą z XV w. Są jeszcze dwie sukienki koralowe, milenijna z 1966 roku i dwie wykonane na jubileusz 600-lecia Jasnej Góry. Wszystkie są unikalnymi dziełami sztuki jubilerskiej.
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Polskie Madonny - Sieradz.jpg
MATKA BOŻA CHARŁUPSKA KSIĘŻNA SIERADZKA CHARŁUPIA MAŁA ...
MATKA BOŻA CHARŁUPSKA KSIĘŻNA SIERADZKA CHARŁUPIA MAŁA, DIECEZJA WŁOCŁAWSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Obraz z w. XVII, o wymiarach 109x83 cm, koronowany 8 IX 1937 r. przez biskupa włocławskiego Karola Radońskiego.
Polskie Madonny - Chelm.jpg
BOGARODZICA CHEŁMSKICH UNITÓW CHEŁM, ARCHIDIECEZJA LUBE ...
BOGARODZICA CHEŁMSKICH UNITÓW CHEŁM, ARCHIDIECEZJA LUBELSKA. BAZYLIKA NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Namalowana w 1939 roku kopia obrazu z wieku (?), o wymiarach 113 na 70 cm, koronowany trzykrotnie: 15 IX 1765 r. przez arcybiskupa smoleńskiego Herakliusza Lizańskiego, 7 VII 1946 r. przez biskupa lubelskiego Stefana Wyszyńskiego, 8 IX 1957r. przez biskupa lubelskiego Piotra Kałwę. Żona księcia Włodzimierza, księżniczka Anna z Konstantynopola w posagu między innymi wniosła obraz Matki Bożej, namalowany na drzewie cyprysowym. Obraz został umieszczony w specjalnie wzniesionym na Górze Chełmskiej kościele. Tatarzy, którzy w XIII wieku kilkakrotnie bez skutku oblegali gród, pod koniec wieku wtargnęli jednak do niego, niszcząc miasto, świątynię, profanując obraz. Wiele lat upłynęło zanim mieszkańcy Chełma odnowili porzucony i odarty z kosztowności obraz. Po odnowieniu wprowadzili go z wielka czcią do odbudowanej świątyni. Mijały wieki. Madonna Chełmska w cudowny sposób przyczyniła się do zwycięstwa Polaków pod Beresteczkiem. Od tego czasu zaczęto nazywać Ją Madonną Wojenną. Do roku 1652 za Jej przyczyną zanotowano 698 łask i cudów. W czasie Insurekcji 1794 roku, Tadeusz Kościuszko przybył na Górę, aby publicznie podziękować Matce Bożej za zwycięstwo pod Racławicami. Kustosz Sanktuarium pobłogosławił Naczelnika i przekazał do jego dyspozycji wszelkie kosztowności klasztoru.Obraz został wywieziony w głąb Rosji w roku 1915, gdzie zaginął. Na jego miejscu w 1919 umieszczono znalezioną na strychu kopię, którą dwadzieścia lat później zastąpiono nową.Największym świętem jest tu, podobnie jak przed wiekami, odpust na Narodzenie Matki Bożej - 8 września. Bardzo uroczyście obchodzą chełmianie również dzień 3 maja, gromadząc się licznie u stóp swej Pani na modlitwy w intencji Ojczyzny. Wpatrzeni w piękne oblicze Ciemnolicej Chełmskiej Pani szepczą jak ich pradziadowie przed wiekami: Ratuj nas Matko, nasza Chełmska Pani, miej nas w opiece i módl się za nami !
Polskie Madonny - Gostyn.jpg
ŚWIĘTOGÓRSKA RÓŻA DUCHOWNA GOSTYŃ, ARCHIDIECEZJA POZNAŃ ...
ŚWIĘTOGÓRSKA RÓŻA DUCHOWNA GOSTYŃ, ARCHIDIECEZJA POZNAŃSKA. BAZYLIKA NIEPOKALANEGO POCZĘCIA N.M.P. I ŚW. FILIPA NERI Obraz z w. XVI, o wymiarach 145x107 cm, koronowany 24 VI 1928 r. przez Augusta kardynała Hlonda, prymasa Polski. Cudowny obraz nieznanego wielkopolskiego artysty, namalowany prawdopodobnie na cyprysowej desce, pochodzi z 1540 roku i posiada dużą wartość artystyczną. Łaskami słynący obraz znajduje się w pięknej bazylice, zbudowanej według planów włoskiego architekta Balthazara Longhena. Duchem i racją bytu tej pięknej świątyni jest kult Najświętszej Maryji Panny, który istniał od niepamiętnych czasów. Prawdopodobnie, dawniej czczona tu była gotycka pieta, znajdująca się dziś w jednym z bocznych ołtarzy, jednak ogniskiem życia kościoła i klasztoru obecnie, jest wspomniany Cudowny Wizerunek.
Polskie Madonny - Gidle.jpg
MATKA BOŻA GIDELSKA GIDLE, ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA. ...
MATKA BOŻA GIDELSKA GIDLE, ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA. KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA N.M.P. Figura z w. XVII, o wysokości 9 cm, koronowana 19 VIII 1923 r. przez biskupa włocławskiego Stanisława Zdzitowieckiego. Historia dziewięciocentymetrowej figurki Matki Bożej z Dzieciątkiem zaczyna się w 1516 roku. Wiosną tego roku, tuż przed pierwszą niedzielą maja gidelski rolnik Jan Czeczek orał pole w miejscu gdzie dziś wznosi się klasztorny kościół. Naraz ku jego zdziwieniu woły ustały w orce, a nawet padły na kolana. Nic nie pomogły przynaglania ani bicze. Wtedy i on zauważył niezwykłą jasność bijącą z ziemi, a wśród tej jasności był "obrazek mały, głazowy Najświętszej Panny wielkości na dłoń, na kamieniu wielkim, który był wydrążony na kształt kielicha". Wieśniak ukrył figurkę w swojej chałupie, na dnie skrzyni z odzieżą. Trzeba było dopiero aby on i jego rodzina utracili wzrok. Wtedy pobożna kobieta, która zaopiekowała się nieszczęśliwymi, zainteresowała się cudowną wonią i światłością bijącą ze skrzyni. Opowiedziała o wszystkim gidelskiemu proboszczowi, księdzu Piotrowi Wodce (albo Wołpkajowi) i odtąd rozpoczęło się publiczne oddawanie czci Maryi w tym wizerunku. Posążek obmyto z prochu ziemi i przeniesiono do kościoła parafialnego. Wodą, która pozostała po tym obmyciu Czeczkowie przetarli swe oczy i wtedy odzyskali wzrok. Na pamiątkę tego wydarzenia zachował się do dziś zwyczaj "kąpiółki" to znaczy obmywania raz w roku figurki w winie. W pobożnym przekonaniu pątnicy używają wina z tej "kąpiółki" na znak swej wiary w moc Tej, którą nazywają Uzdrowieniem Chorych. Matka Boża w Gidlach cieszy się sławą cudownej lekarki. Mówiło się nawet, że na Jasnej Górze Matka Boża jest lekarką dusz, a w Gidlach lekarką ciał. Zachowało się bardzo wiele świadectw, pisanych i malowanych na tabliczkach wieszanych wokół Jej ołtarza, o dokonanych dzięki Jej wstawiennictwu cudownych uzdrowieniach.
Polskie Madonny - Czerwinsk.jpg
KRÓLOWA MAZOWSZA ZWYCIĘSKA MATKA POCIESZENIA CZERWIŃSK, ...
KRÓLOWA MAZOWSZA ZWYCIĘSKA MATKA POCIESZENIA CZERWIŃSK, DIECEZJA PŁOCKA. BAZYLIKA ZWIASTOWANIA N.M.P. Obraz z początku XVIw., o wymiarach 275x125 cm, koronowany 6 IX 1970 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Najcenniejszym skarbem tutejszego kościoła jest Cudowny Obraz Matki Boskiej Czerwińskiej malowany w roku 1612 przez Łukasza z Łowicza. Obraz przystraja sukienka srebrna bogato pozłacana. Na obrazie i przy ołtarzu widnieją gęsto pozawieszane wota. Brak tu jednak dziś wot królewskich: hełmu Jagiełły, srebrnego wotum Władysława IV i chorągwi Jana Kazimierza zdobytych pod Beresteczkiem. Z najstarszych wot pozostało do tej pory 106. Są one cenne i jeżeli chodzi o sztukę przedstawiają większą wartość niż w Częstochowie. Po komisyjnym zbadaniu wiarygodności cudów, Obraz ten został przez biskupa płockiego Karola Ferdynanda uznany za cudowny. Przybywali tutaj do Matki Boskiej Czerwińskiej książęta mazowieccy i królowie polscy, prymasi, biskupi, nuncjusze apostolscy, rycerstwo, a najwięcej lud polski. Wota zawieszały tu nie tylko jednostki, ale całe miasta. Matka Boska Czerwińska to Królowa Mazowsza, do Której przychodzą nie tylko mazowszanie ale i pątnicy ze wszystkich dzielnic Polski. Ile razy przed uroczystymi nabożeństwami ze śpiewem, przy wtórze organów, Obraz się odsłania, trudno powstrzymać łzy ze wzruszenia. Matka Boska Czerwińska przemawia do każdego serca i przenika je do głębi.
Polskie Madonny - Kalwaria_Zebrzydowska.jpg
MATKA BOŻA KALWARYJSKA. KALWARIA ZEBRZYDOWSKA. ARCHIDIE ...
MATKA BOŻA KALWARYJSKA. KALWARIA ZEBRZYDOWSKA. ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. BAZYLIKA MATKI BOŻEJ ANIELSKIEJ. Malarz nieznany, datowany na I połowa XVII wieku farba olejna na płótnie 74 × 90 cm. Obraz został koronowany 15 sierpnia 1887 przez kard. Albina Dunajewskiego. Wizerunek ten był własnością Stanisława Paszkowskiego z Kopytówki, kiedy 3 maja 1641 zauważono na nim krwawe łzy płynące z oczu Matki Bożej. Do Kopytówki ściągnęli wówczas przedstawiciele okolicznego duchowieństwa i szlachty, którzy potwierdzili nadzwyczajne wydarzenia. Wkrótce zjawił się też gwardian klasztoru bernardynów, który namówił Paszkowskiego do przekazania obrazu do Kalwarii. Tak też się stało obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem został podarowany przez Paszkowskiego w 1641 roku. Znajduje się w ufundowanej przez Michała Zebrzydowskiego kaplicy przy południowej ścianie kościoła, który zostaje tam umieszczony w 1667 roku. Kalwaryjskie sanktuarium jest jednym z ważniejszych miejsc kultu pasyjnego i maryjnego oraz centrum pielgrzymkowym w Polsce.W historii sanktuarium kalwaryjskiego oprócz koronacji, niewątpliwie historycznym wydarzeniem były dwie wizyty Ojca Św. Jana Pawła II - w 1979 i w 2001 roku.
Polskie Madonny - Ludzmierz.jpg
KRÓLOWA PODHALA LUDŹMIERZ, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚ ...
KRÓLOWA PODHALA LUDŹMIERZ, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z w. XV, o wysokości 125 cm, koronowana 15 VIII 1963 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Wizytacja biskupia przed rozbiorami (1765 r.) podaje: W bocznym ołtarzu po stronie Ewangelii istnieje pozłacana drewniana rzeźba Matki Boskiej, trzymającej na swym ręku Dzieciątko Jezus. Figurka ta - według wizytacji - słynie od wieków niezliczonymi łaskami i ściąga tłumy pielgrzymów.Wielki napływ wiernych do Ludźmierza powoduje , że cudowna statua MB Ludźmierskiej zostaje umieszczona w głównym ołtarzu, za zgodą władz diecezji (1776 r.). Niebawem wzniesiono rokokowy ołtarz wielki dla łaskami słynącej figury MB Ludźmierskiej (1795 r.).Trzeba dodać, że pierwotnie w głównym ołtarzu kościoła w Ludźmierzu znajdowała się figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem, pod względem artystycznym piękniejsza od łaskami słynącej i trochę od niej młodsza (1420 r.). W XVIII wieku figurę Madonny przerobiono na postać Niepokalanie Poczętej NMP. Obecnie owa statua jest w depozycie w muzeum mieszczącym się w Colegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.Nie wiadomo kiedy pojawia się w Ludźmierzu figura Boskiej słynącej łaskami. Historycy sztuki określają jej powstanie na 1400 rok. Luki historyczne uzupełniają legendy. Pierwsza legenda mówi o kupcach jadących na Węgry, którym ukazała się postać Matki Bożej. Na miejscu ukazania wzniesiono kościół i umieszczono statuę Matki Boskiej.Druga legenda głosi, że pewien kupiec handlujący winem węgierskim, z wdzięczności za uratowanie życia przez Maryję, sprawił Jej figurę. Jadąc bowiem starym szlakiem handlowym prowadzącym z Węgier przez Dolinę Nowotarską do Polski wozem wyładowanym towarem, zabłądził i ugrzązł na torfowiskach w pobliżu Ludźmierza. W obliczu grożącego niebezpieczeństwa zaczął gorąco modlić się do Matki Bożej obiecując, że za wybawienie z nieszczęścia ufunduje Jej piękną figurę. Nagle przed wozem nad torfowiskiem zajaśniał złocisty obłok, a w nim ukazała się piękna postać Niewiasty z Dzieciątkiem na ręku. Ruchem ręki wskazywała aby szedł za Nią. Jadąc za jaśniejącą Postacią szybko wydostał się na twardy trakt szlaku. Zrozumiał, że piękna Pani, która go wyprowadziła i zatrzymała nad brzegiem Dunajca w pobliżu kościoła w Ludźmierzu, to Matka Najświętsza. Podbiegł do Niej aby uściskać Jej stopy i podziękować za ocalenie, ale kiedy padł na kolana, Postać zniknęła, a w miejscu w którym stała, wypłynęło źródło czystej wody. Wdzięczny kupiec przysięgi dotrzymał i w niedługim czasie piękną figurę Matki Bożej w takiej postaci, jaką widział nad torfowiskiem przywiózł do Ludźmierza.Ofiara kupca musiała być miłą NMP, bo odtąd hojnie zaczęła obdarzać tych, którzy o wstawiennictwo u Boga Ją prosili. Szybko rozeszła się wieść o cudownej Matce Bożej Ludźmierskiej.Tyle mówią legendy. Natomiast od XVIII wieku akta wizytacji biskupich stwierdzają wyraźnie, że liczni pielgrzymi przybywają do Ludźmierza nie tylko z Podhala, Spisza i Orawy, lecz także z rejonu Mszany Dolnej i Słowacji. Wydaje się, że kult Królowej Podhala musiał istnieć od średniowiecza.
Polskie Madonny - Lubawa.jpg
MATKA BOŻA LIPSKA LUBAWA, DIECEZJA TORUŃSKA KOŚCIÓŁ NAW ...
MATKA BOŻA LIPSKA LUBAWA, DIECEZJA TORUŃSKA KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. I ŚW. ANNY Figura z w. XVI (?), o wysokości 30 cm, koronowana 2 VII 1969 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Jest to maleńka renesansowa 30 cm figurka Matki Bożej wykonana w drewnie. Historia Sanktuarium sięga XIII wieku, kiedy to przybył do pięknego lipowego boru - "świętego gaju" pogańskich Prusów - misjonarz, dawny cysters z Łękna a następnie pierwszy biskup nadbałtyckiej krainy Chrystian. Biskupa ściągnęła w pobliże Lubawy niezwykła wieść. Oto nad lipą stojącą nad strumieniem, ukazała się wielka jasność i tam znaleziono drewnianą figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem na ręce. Razem z biskupem przybył również, niedawno ochrzczony w Rzymie przez papieża Inocentego III, książę Sasinów, Surwabuno. Wszystkim wydawał się, że nie można tej świętej figury pozostawić na miejscu, gdzie jeszcze niedawno czczono pogańskich bożków. Zabrano ją więc i z uszanowaniem przeniesiono do kościoła farnego w Lubawie, ale święta figura trzykrotnie niewiadomą mocą powracała na lipę. Wobec tego "święty pogański gaj " wycięto a w tym miejscu wybudowano niewielką kaplicę, gdzie często przybywali pielgrzymi by pomodlić się do Matki Najświętszej. Właśnie w tej kaplicy, wyremontowanej pół wieku później przez Krzyżaków, zamieszkał pustelnik. W 1263 roku Krzyżacy ponieśli klęskę w ostatnim krwawym powstaniu Sasinów. W bitwie zginęło 40 Krzyżaków co było dla nielicznego jeszcze zakonu poważną stratą. Cześć Matki Bożej Lipskiej szerzyła się coraz bardziej przyciągając rzesze pielgrzymów z różnych stron kraju. Z czasem, dla bezpieczeństwa figury, i coraz liczniejszych wotów, przeniesiono ją do kościoła farnego w Lubawie, a tylko w dni odpustu, to jest w święto Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, szła uroczysta procesja do kapliczki w Lipnie gdzie przez cały dzień pielgrzymi mogli cieszyć się Jej widokiem.
Polskie Madonny - Piekary.jpg
MATKA BOŻA PIEKARSKA PIEKARY ŚLĄSKIE. DIECEZJA SOSNOWIE ...
MATKA BOŻA PIEKARSKA PIEKARY ŚLĄSKIE. DIECEZJA SOSNOWIECKA. BAZYLIKA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY I ŚW. BARTŁOMIEJA Obraz z połowy XVII wieku, o wymiarach 97 na 77 cm koronowany dwukrotnie: * 15.VIII 1925 przez arcybiskupa Lorenzo Lauri - nuncjusza apostolskiego * 13.VI 1965 przez Stefana Kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski 20 sierpnia 1683 roku król Jan III Sobieski, zmierzając pod Wiedeń, gdzie stoczył zwycięską bitwę z wojskami wezyra Kary Mustafy zapragnął pomodlić się w piekarskim kościele, gdzie wysłuchał mszy i przed obrazem Matki Bożej prosił o zwycięstwo. Niestety w 1702 roku ze względu na bezpieczeństwo, które zagrożone było walkami religijnymi obraz Matki Bożej wywieziono do kościoła św. Krzyża w Opolu, gdzie znajduje się do dziś. Tam ikona przez długi czas nie wyróżniał się szczególną czcią i nie przyciągała pielgrzymek. Natomiast do Piekar, mimo iż w kościele znajdowała się tylko replika obrazu przybywały pielgrzymki, co jeden z ówczesnych księży skwitował słowami: Nie pędzel tu mocen, ni praca człowieka, ni drzewo, ni płótno, jeno Duch Boży, który sobie to miejsce i ten lud upodobał. Obecny obraz ma wymiary 99x77 cm, układ ma taki sam jak oryginał, tzn. Maryja trzyma Dzieciątko na lewej ręce, w prawej trzyma jabłko, jednak znikła widoczna w pierwowzorze bizantyjska surowość formy. Niewiele pozostało też z cech gotyckich: dłonie i palce zostały skrócone, fałdy szat nabrały płynności, przekształcono rysy twarzy i stonowano kolory. Namalowany pod koniec XVII wieku obraz początkowo pełnił rolę kopii, po wywiezieniu oryginału, sam zajął z czasem jego miejsce i zasłynął licznymi łaskami. 15 sierpnia 1925 roku obraz Madonny Piekarskiej został koronowany przez nuncjusza papieskiego Wawrzyńca Lauri, a korony podarował i poświęcił papież Pius XI. Podczas II wojny światowej, w nocy z 7/8 grudnia 1940 roku nieznani sprawcy ukradli z obrazu papieskie korony. Do dziś nie wiadomo czy była to prowokacja ze strony władz niemieckich, czy po prostu zwykły rabunek. Pierwszej rekoronacji dokonano w 1965 roku. Kolejna profanacja miała miejsce w nocy z dnia 29 lutego/1 marca 1984 roku. W kościele trwały wtedy prace konserwatorskie, m.in. polegające na wymianie witraży. Okoliczności te ułatwiły rabunek. Dnia 15 września 1985 roku biskup Herbert Bednorz dokonał drugiej rekoronacji cudownego obrazu, zaś biskup Damian Zimoń odmówił akt zawierzenia diecezji katowickiej Pani Piekarskiej. Od tej pory Matka Boska Piekarska jest główną patronką archidiecezji katowickiej.
Polskie Madonny - Krakow_Karm.jpg
MATKA BOŻA PIASKOWA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. K ...
MATKA BOŻA PIASKOWA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Obraz z w. XVI, o wymiarach 150x100 cm, koronowany 8 IX 1883 r. przez biskupa krakowskiego, Albina kardynała Dunajewskiego."Jeden Karmelita, ksiądz pobożny i snadź niepospolity artysta - malarz (około 1500 r.), powziął szczęśliwą myśl z wyższego widocznie natchnienia, odmalowania wizerunku Matki Bożej na zewnętrznej ścianie, ponad drzwiami bocznymi kościoła". Tak przedstawił powstanie obrazu i preludium kultu, znany kapucyn O. Wacław Nowakowski, łączący elementy przekazu źródłowego z podaniem ustnym. Gdy rzeczony karmelita - malarz, rozpoczął swe dzieło nakreśliwszy kontur, zadzwoniono właśnie "na pacierze", więc skierował swe kroki do chóru, zostawiwszy malowanie. Tymczasem podczas jego nieobecności - jak chce legenda - niewidzialna ręka dokończyła tworzenia wizerunku. Następnego dnia zbierały się gromadki ludzi podziwiając Madonnę. Takie były początki kultu Najświętszej Maryi Panny zwanej na Piasku zrodzonego na początku XVI wieku. Ponoć królowa Bona zaraz po przybyciu do Krakowa, w każdy czwartek i sobotę udawała się na modły. Nasilenie kultu miało miejsce po pożarze w 1587 roku, podczas którego obraz ocalał z pożogi. Historia powtórzyła się w 1655 roku, w czasie potopu szwedzkiego. Wtedy wprawdzie ograniczony został ruch pielgrzymkowy, ale niebawem odrodził się jeszcze z większym natężeniem. Przybywali do odbudowanego sanktuarium wszyscy, poczynając od prostego ludu, a kończąc na koronowanych głowach. Szerokim echem zaznaczyła się w tym miejscu obecność Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Król zatrzymał się tutaj 15 sierpnia 1683 roku, po drodze na Wiedeń. Obydwoje małżonkowie po złożeniu modlitewnych próśb ślubowali - w razie zwycięstwa - fundację. Ona przyrzekła wystawić kościół i klasztor dla SS. Sakramentek. On obiecał wybudować przybytek OO. Kapucynom. Obydwa klasztory zgodnie ze ślubami stanęły w Warszawie. Dla wszystkich bez wyjątku na wiek, pochodzenie, stan urodzenia czy posiadania, koneksje itp. zawsze stała otworem tak kaplica, jak i prowadzone księgi, w które każdy mógł wpisać doznane przez siebie lub bliskich cuda i łaski.Na koniec posłuchajmy słów barokowej modlitwy za Kraków skieropwanej do Matki Bożej Piaskowej znajdującej się w karmelitańskiej światyni, spisanej piórem ks. Klemensa Szmida (z zakonu kanoników regularnych od Pokuty) :"Herbowym miasta tego wieżom uproś pokój i wszelką pociech abundancję. Niech płynie na obywatele miasta tego błogosławieństwo, wesele i konsolacyja (...), jako jesteś Rzeką stołeczne miasto Kraków uweselającą spraw to, aby każdy tego miasta obywatel mógł mówić : Według mnóstwa boleści moich w sercu moim, Twoje pociechy uweseliły duszę moją".
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności