Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Zamość.jpg

kasiakdk / Religijne / Polskie Madonny / Zamość.jpg
Polskie Madonny - Zamość.jpg
Download: Zamość.jpg

102 KB

(373px x 495px)

0.0 / 5 (0 głosów)
MATKA BOŻA OPIEKI.

ZAMOŚĆ. DIECEZJA ZAMOJSKO-LUBACZOWSKA.
BAZYLIKA KATEDRALNA ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO I ŚW. TOMASZA APOSTOŁA.
Obraz z XVIII wieku, koronowany 9 IX 2000 przez Józefa kardynała Glempa, prymasa Polski. Tradycja głosi, że obraz został naszkicowany węglem, na drzwiach celi, przez niewinnego więźnia zamojskiego odwachu. Stąd Matka Boża nazywana jest często "Odwachowską".Obraz był szczególnie wyróżniany spośród wszystkich wizerunków Maryi w kolegiacie w Zamościu, w której umieszczony został w roku 1803. Wyrazem czci były liczne wota, jak również sukienki i korony, którymi przyozdobiony został już w XIX wieku, a także kilkakrotne przemalowania, dążące do jego upiększenia. 12 czerwca 1999 katedrę w Zamościu nawiedził Jan Paweł II, który, po zakończonej liturgii Słowa poświęcił korony dla obrazu Matki Bożej Opieki

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

۞ Polskie Madonny ۞


MATKA BOZA CZESTOCHOWSKA KRÓLOWA POLSKI
obrazek

obrazek


CZĘSTOCHOWA... ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA.
BAZYLIKA JASNOGÓRSKA POD WEZWANIEM :
WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY...

Obraz koronowany trzykrotnie:
8 IX 1717 r. przez biskupa chełmskiego Krzysztofa Jana Szembeka,
2 V 1910 r. przez biskupa włocławskiego Stanisława Zdzitowieckiego,
3 V 1966 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.

Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej - Częstochowskiej to wizerunek typu Hodegetria. Przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w postaci stojącej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Maryja jest frontalnie zwrócona do wiernych. Twarz Dzieciątka oscyluje w kierunku patrzącego, choć nie zatrzymuje na nim wzroku. Obydwie twarze łączy wyraz zamyślenia i powagi. Jezus spoczywa na lewym ramieniu Maryi, przyodziany w sukienkę koloru karminowego. W lewej ręce trzyma księgę, prawą zaś unosi ku górze w charakterystycznym geście nauczyciela, władcy lub do błogosławieństwa. Prawa ręka Maryi spoczywa na piersi. Niebiesko-granatowa suknia i tego samego koloru płaszcz Maryi ozdobione są motywami złocistych lilii. Nad czołem Dziewicy namalowana została sześcioramienna gwiazda. Główne tło obrazu jest koloru niebiesko-zielonego, który przechodzi w odcień morskiej fali. Dominującym elementem ikony są złote nimby wokół głowy Maryi i Jezusa, które zlewają się w jedną kompozycję, stanowiąc bardzo charakterystyczny detal kontrastujący z ciemną karnacją twarzy postaci. Obraz został namalowany na drewnianej tablicy o wymiarach: 122,2/82,2/3,5 cm. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równolegle biegnące rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi występuje sześć cięć, z których dwa są widoczne dość wyraźnie, cztery zaś pozostałe - słabiej. Twarz Matki Bożej jest koloru brązu, miodu, co jest związane ze sposobem malowania ikon. Twarz jest ciemna również dlatego, że ma wiele warstw werniksu, który z czasem ciemnieje. Pobożny przekaz przypisuje autorstwo obrazu św. Łukaszowi Ewangeliście, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Ostatnie badania wskazują na jego VI - IX-wieczne bizantyjskie pochodzenie. W XIV w. podczas konserwacji przemalowano obraz w zupełnie innym stylu. Podjęli się tego malarze, którzy prawdopodobnie pochodzili w Włoch, bo oblicze Maryi ma cechy znane ze sieneńskiego malarstwa tych czasów. Wizerunek nie jest ikoną w ścisłym sensie, choć posiada jej cechy.

obrazek

Zgodnie ze zwyczajem, cudowny obraz się przyozdabia. Początkowo kosztowne klejnoty mocowano bezpośrednio do deski. Po restauracji w roku 1430 obraz został przyozdobiony w złote i srebrne blachy oraz korony. Od połowy XVII wieku cudowny wizerunek jest ubierany w sukienki wykonane z cennych tkanin, haftowane złotem i ozdobione klejnotami. W zbiorach sanktuarium znajduje się aktualnie siedem sukien, z których każda ma własna nazwę. Najcenniejsze to diamentowa i rubinowa najstarsze klejnoty pochodzą z XV w. Są jeszcze dwie sukienki koralowe, milenijna z 1966 roku i dwie wykonane na jubileusz 600-lecia Jasnej Góry. Wszystkie są unikalnymi dziełami sztuki jubilerskiej.
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Polskie Madonny - Staniatki.jpg
STANIĄTECKA MATKA BOLESNA STANIĄTKI, ARCHIDIECEZJA KRAK ...
STANIĄTECKA MATKA BOLESNA STANIĄTKI, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚCIÓŁ ŚW. WOJCIECHA Obraz z w. XVII (?), o wymiarach 176x107 cm, koronowany 21 IX 1924 r. przez arcybiskupa krakowskiego Adama Sapiehę. Cudowny obraz namalowany jest na drewnie lipowym przez nieznanego artystę. Jest on prawdopodobnie XVII wieczną kopią obrazu Matki Bożej Bolesnej z Kościoła OO. Franciszkanów w Krakowie. Historia mówi, że fundator klasztoru i kościoła w Staniątkach, Klemens z Ruszczy, kasztelan krakowski, ofiarował również swojej świątobliwej córce Wizennie, pierwszej ksieni benedyktynek w Staniątkach, obraz Matki Bożej Bolesnej nie ustalonego dotąd pochodzenia. Matka Boża ratowała klasztor, siostry, wychowanki i lud okoliczny w czasie najazdu Tatarów, Szwedów, w czasie rzezi galicyjskiej i dwóch wojen światowych. Wielka cześć dla Cudownego Obrazu szybko przekroczyła mury klasztoru sióstr benedyktynek. U stóp Matki Bożej Staniąteckiej modliła się przyjaciółka Wizenny - św. Kinga, jej wychowanka - bł. Salomea, oraz Bolesław Wstydliwy. Była tu św. Królowa Jadwiga, był Władysław Jagiełło, idąc na wojnę z Krzyżakami, i wracając po zwycięstwie pod Grunwaldem. Modlili się tu również Zygmunt Stary, Jan III Sobieski, konfederaci barscy, powstańcy z 1831 i 1863 r.
Polskie Madonny - Krakow_Fr.jpg
SMĘTNA DOBRODZIEJKA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. B ...
SMĘTNA DOBRODZIEJKA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. BAZYLIKA ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU. Obraz z w. XVI, o wymiarach 260x160 cm, koronowany 20 IX 1908 r. przez biskupa krakowskiego, Jana kardynała Puzynę. Późnogotycki, pochodzący z początku XV wieku obraz w kaplicy bazyliki OO.Franciszkanów od wieków przyciąga tłumy pragnące przed obliczem Smętnej Dobrodziejki otrzymać wypraszane łaski. Maryja cierpiąca, z sercem przeszytym mieczem boleści w dawnych wiekach stała się orędowniczką skazanych na śmierć zbrodniarzy. Przed Jej Wizerunkiem, w Wielki Czwartek, skazańcy kajający się przed tronem Najwyższego, po odbytej spowiedzi i przyjęciu Komunii świętej odzyskiwali wolność. Działo się to na mocy przywileju przyznanego przez królów polskich pierwszemu w Polsce Bractwu Męki Pańskiej. Ile łask wyproszono za pośrednictwem Maryi pokazywały liczne, umieszczone na ścianach kaplicy tablice, na których wymalowano cudowne zdarzenia mające być widocznym znakiem dla potomnych. Niestety, w pożarze który miał miejsce w świątyni przepadło one wszystkie ulegając zniszczeniu. Ocalał tylko cudowny Wizerunek który teraz, tak samo jak przed laty, gromadzi wiernych na modlitwie, a Smętna Dobrodziejka jak dawniej przeniknięta matczynym bólem utożsamia się z cierpieniami i bólami garnących się do Jej stóp, wypraszając dla nich przed Ojcem potrzebne łaski.
Polskie Madonny - Koden.jpg
MATKA BOŻA KODEŃSKA KRÓLOWA I MATKA PODLASIA KODEŃ, DIE ...
MATKA BOŻA KODEŃSKA KRÓLOWA I MATKA PODLASIA KODEŃ, DIECEZJA SIEDLECKA. BAZYLIKA ŚW. ANNY. Obraz z w. XV/XVI, o wymiarach 223x128 cm, koronowany 15 VIII 1723 r. przez biskupa łuckiego Stefana Rupniewskiego.Tradycja podaje, że obraz kodeński przywiózł, a właściwie wywiózł z Rzymu chorąży wielki litewski Mikołaj Sapieha, zwany Pobożnym. Będąc chorym udał się z pielgrzymką do Rzymu, aby tam uprosić łaskę uzdrowienia. Papież Urban VIII przyjął go bardzo serdecznie i zaprosił do swojej kaplicy, gdzie był czczony obraz Matki Bożej Gregoriańskiej. W czasie modlitwy przed tym właśnie obrazem Sapieha został uzdrowiony. Zapragnął posiąść ten cudowny wizerunek na własność i usilnie prosił aby mu go podarowano. Spotkał się jednak z odmową. Wtedy przekupił zakrystianina papieskiego i ten wykradł obraz z kaplicy. Po otrzymaniu wizerunku Sapieha natychmiast wyjechał z nim do kraju i umieścił w Kodniu. Było to 15 września 1631 roku. Obraz został początkowo umieszczony w kaplicy zamkowej Sapiehów. Papież pod karą ekskomuniki polecił obraz zwrócić do Watykanu. Wypadki dziejowe jednak sprawiły, że Mikołaj Sapieha na sejmie w 1634 roku dzielnie bronił praw Kościoła. Na wieść o tym papież przebaczył mu zuchwały czyn wykradzenia obrazu i wyraził zgodę aby pozostał on w Kodniu. W dniu 8.01.1636 roku biskup łucki Bogusław Radoszewski przeniósł łaskami słynący wizerunek z kaplicy zamkowej do drewnianego kościółka św. Anny. Car kasując parafię kodeńską zarządził, że cudowny obraz Matki Bożej Kodeńskiej wraz z wotami i relikwiami ma być przewieziony na Jasną Górę, bez żadnych odznak czci. OO. Paulini 3.VIII.1875 roku umieścili obraz w bazylice jasnogórskiej w kaplicy aniołów Stróżów. W 1926 roku obraz przewieziono do Warszawy i poddano konserwacji. W nocy 4 na 5 lipca przeniesiono święty wizerunek do Siedlec. 17.VIII.1927 roku obraz wyruszył w uroczystym pochodzie z Siedlec do Kodnia. Po 52 latach wygnania wróciła Najświętsza Wygnanka do swojej stolicy.
Polskie Madonny - Czerwinsk.jpg
KRÓLOWA MAZOWSZA ZWYCIĘSKA MATKA POCIESZENIA CZERWIŃSK, ...
KRÓLOWA MAZOWSZA ZWYCIĘSKA MATKA POCIESZENIA CZERWIŃSK, DIECEZJA PŁOCKA. BAZYLIKA ZWIASTOWANIA N.M.P. Obraz z początku XVIw., o wymiarach 275x125 cm, koronowany 6 IX 1970 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Najcenniejszym skarbem tutejszego kościoła jest Cudowny Obraz Matki Boskiej Czerwińskiej malowany w roku 1612 przez Łukasza z Łowicza. Obraz przystraja sukienka srebrna bogato pozłacana. Na obrazie i przy ołtarzu widnieją gęsto pozawieszane wota. Brak tu jednak dziś wot królewskich: hełmu Jagiełły, srebrnego wotum Władysława IV i chorągwi Jana Kazimierza zdobytych pod Beresteczkiem. Z najstarszych wot pozostało do tej pory 106. Są one cenne i jeżeli chodzi o sztukę przedstawiają większą wartość niż w Częstochowie. Po komisyjnym zbadaniu wiarygodności cudów, Obraz ten został przez biskupa płockiego Karola Ferdynanda uznany za cudowny. Przybywali tutaj do Matki Boskiej Czerwińskiej książęta mazowieccy i królowie polscy, prymasi, biskupi, nuncjusze apostolscy, rycerstwo, a najwięcej lud polski. Wota zawieszały tu nie tylko jednostki, ale całe miasta. Matka Boska Czerwińska to Królowa Mazowsza, do Której przychodzą nie tylko mazowszanie ale i pątnicy ze wszystkich dzielnic Polski. Ile razy przed uroczystymi nabożeństwami ze śpiewem, przy wtórze organów, Obraz się odsłania, trudno powstrzymać łzy ze wzruszenia. Matka Boska Czerwińska przemawia do każdego serca i przenika je do głębi.
Polskie Madonny - Sulislawice.jpg
MATKA BOŻA SULISŁAWSKA SULISŁAWICE, DIECEZJA SANDOMIERS ...
MATKA BOŻA SULISŁAWSKA SULISŁAWICE, DIECEZJA SANDOMIERSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA N.M.P. Obraz z w. XV, o wymiarach 25x25 cm, koronowany 8 IX 1913 r. przez biskupa sandomierskiego Mariana Ryksa.Sulisławice - wioska nad rzeką Koprzywianką, ok. 30 km od Sandomierza, nieopodal szosy Sandomierz - Kraków.Pierwszy kościół powstał tu dzięki Cystersom, którzy w pobliskiej Koprzywnicy mieli swoje opactwo. Około 1600 roku postawiono murowany kościół istniejący do dziś. W 1870 roku przystąpiono do budowy obszernej neogotyckiej świątyni, którą konsekrowano w 1888 roku. Stała się ona nową siedzibą sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, która w swym obrazie odbiera w Sulisławicach hołd wiernych od 1655 roku.Obraz ten powstał około 1473 roku w warsztacie malarskim na terenie Małopolski. Należy do typu obrazów zwanych "Misericirdia Domini" (Miłosierdzie Pańskie), na których stojący w sarkofagu umęczony Chrystus ukazuje swe rany. Bolesna Matka dotykająca ran swojego Syna - Odkupiciela ukazana jest jako Orędowniczka i Wspomożycielka, Pośredniczka łask. Obrazy tego typu oprócz treści eucharystycznych - Msza św. jest uobecnieniem ofiary Chrystusa - podkreślały rolę współcierpienia Maryi. Ten niewielki obraz odbywał w XVII wieku swoistą perygrynację. Zawędrował w wyprawie wojennej na Ruś i stamtąd w 1610 roku powrócił do Polski. Dlatego też przez wiele lat, do chwili szczegółowych badań porównawczych, utrzymywano błędnie, że obraz jest dziełem bizantyńskiej sztuki ruskiej. Uznany za cudowny przez komisję duchowną w 1659 roku.
Polskie Madonny - Borek Wielkopolski.jpg
MATKA BOŻA POCIESZENIA BOREK WIELKOPOLSKI.ARCHIDIECEZJ ...
MATKA BOŻA POCIESZENIA BOREK WIELKOPOLSKI.ARCHIDIECEZJA POZNAŃSKA. KOŚCIÓŁ POCIESZENIA N.M.P. Obraz z XVI wieku, o wymiarach 125 na 115 cm, koronowany 2 VII 1931 przez Augusta kardynała Hlonda, prymasa Polski.Borek Wielkopolski, małe miasteczko leżące pomiędzy Gostyniem a Jarocinem jest jednym z najstarszych miast Wielkopolski. Na przedmieściu zwanym Zdzież w parafialnym kościele wzniesionym w 1655 roku w głównym ołtarzu króluje Matka Boża Pocieszenia - Pani Borecka.Cudowny obraz pędzla nieznanego malarza z końca wieku XVI, po renowacji w wieku XVII nosi na sobie ślady malarstwa cechowego wielkopolskiej szkoły, i jest jednym z nacenniejszych obrazów końca XVII wieku. Dzieje kultu sięgają juz czasów króla Władysława Jagiełły, kiedy to jego dworzanin wybudował kościół który spłonął w 1423 roku. Źródełko, odkryte w trakcie budowy, okazało się cudownym dla pewnego niewidomego robotnika który przemywszy oczy odzyskał wzrok. Namalowany wtedy obraz słynął licznymi łaskami gromadząc wielu czcicieli Maryi. Lud zwał Ją Matką Pocieszenia być może z racji wzroku jaki kieruje na swojego Syna, zachęcając Go niejako do czynienia miłosierdzia względem nieszczęśliwych ludzi. Nieprzerwanie szerzący się kult przybrał szczególne rozmiary w XVI wieku, kiedy to Polskę zalała fala protestantyzmu. Przybywali tutaj biskupi poznańscy głosząc zebranym naukę katolicką. Spośród zachowanych opisów łask i cudów (część z nich uwiecznione zostały na olejnych wizerunkach umieszczonych w północnej kruchcie zdzieskiego kościoła), na uwagę zasługuje jeden, kiedy to w 1519 roku Józef Kaczmarczyk zakradł się do świątyni w celu dokonania grabieży zgromadzonych wotów. W ciemności zauważył stojącą w pobliżu obrazu postać. Przestraszony odszedł aby za chwilę podejść znowu. Postać, teraz klecząca, śpiewała pobożne pieśni. Po głosie Kaczmarczyk rozpoznał w niej swoję zmarłą matkę. Od tej pory do końca życia stał się pokutnikiem przy świętym obrazie.Obraz Matki Bożej Pocieszenia w Borku na Zdzieżu słynący nie tylko w Wielkopolsce, ale i w całej Polsce zalicza sie do najcenniejszych i najstarszych cudownych wizerunków Matki Bożej. Uznany został oficjalnie za cudowny w 1619 roku, gdy specjalna komisja powołana przez biskupa Andrzeja Opalinskiego zbadała cuda i łaski za przyczyną Matki Bożej Boreckiej.
Polskie Madonny - Borek Stary.jpg
MATKA BOSKA BORECKA. BOREK STARY - JASNA GÓRA RÓŻAŃCOWA ...
MATKA BOSKA BORECKA. BOREK STARY - JASNA GÓRA RÓŻAŃCOWA. ARCHIDIECEZJA PRZEMYSKA. KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA N.M.P. Obraz z wieku XV, o wymiarach 59 na 59 cm, koronowany 15.VIII 1919 przez biskupa przemyskiego Józefa Pelczara. W głównym ołtarzu boreckego kościoła znajduje się świętość Jasnej Góry Różańcowej - cudowny obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem. Namalował go nieznany autor na drewnie lipowym. Wizerunek ów, słynący według zapisków historycznych już od 1336 roku łaskami i cudami, umieszczono w wybudowanej na początku XIV wieku kapliczce, wśród lesistych wzgórz. W roku 1670 sprowadzono do Borku Dominikanów, którzy w 1736 roku przenieśli obraz do nowego kościoła.W latach zaborów Austriacy zagarnęli cenne wota umieszczone przy obrazie. Obraz ukoronowany w 1919 roku został obrabowany z koron w roku 1960, jednak już rok później dokonano rekoronacji. W pobliżu kościoła, miejscu w którym, według podania objawiła się Matka Boska bije cudowne źródełko. Woda zeń - zdrowa i orzeźwiająca do dziś leczy z chorób tych, którzy z niej korzystają, z wiarą i ufnością w pośrednictwo Maryi.W kaplicy Matki Boskiej Bolesnej znajduje się dzwonek loretański. Gdy ktoś w okolicy cierpi nie mogąc skonać, w jego intencji bliscy zamawiają Mszę św. przed cudownym obrazem a wieczorem zakonnik dzwoni tą sygnaturką. Wówczas Maryja skraca mękę konającemu.
Polskie Madonny - Bardo Śląskie.jpg
DOLNOŚLĄSKA STRAŻNICZKA POLSKI BARDO ŚLĄSKIE. DIECEZJA ...
DOLNOŚLĄSKA STRAŻNICZKA POLSKI BARDO ŚLĄSKIE. DIECEZJA ŚWIDNICKA. KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Figura z XII wieku, o wysokości 42,7 cm, koronowana 3.VII 1966 przez arcybiskupa wrocławskiego Bolesława Kominka. Od stuleci z Barda Śląskiego promieniuje na cały Dolny Śląsk niesłabnący kult Maryjny, który ogniskuje się wokół cudownej figurki Matki Bożej. Jest to najstarszy, a zarazem najcenniejszy zabytek rzeźby romańskiej na tych terenach. Wysoka na 43 cm figurka wykonana z lipowego drzewa, dzieło anonimowego twórcy, pochodzi z początków XII wieku. Przedstawia ona Matkę Bożą Tronującą. Maryja siedząca na tronie trzyma w prawym ręku kulę ziemską, na lewej zaś Dzieciątko Jezus, które błogosławi światu. Wiadomo, że już w XIII wieku figurka zasłynęła cudami i otaczana była wielka czcią wiernych. W książce wydanej w 1655 roku historyk Balbinus wymienia 1321 udokumentowanych cudów. W okresie walk nasilonych na tym terenie figurkę, ze względów bezpieczeństwa wywożono do Kłodzka, lub, jak w czasie Reformacji, do Kamieńca. Zawsze jednak powracała do swojego Sanktuarium w Bardzie. W 1810 roku Ojcowie Cystersi zmuszeni byli do opuszczenia kościoła i klasztoru. Opiekę nad Sanktuarium przejęło duchowieństwo diecezjalne. Dopiero w 1900 roku osiedlili się tutaj Ojcowie Redemptoryści.
Polskie Madonny - Szamotuly.jpg
SZAMOTULSKA PANI POCIESZYCIELKA STRAPIONYCH SZAMOTUŁY, ...
SZAMOTULSKA PANI POCIESZYCIELKA STRAPIONYCH SZAMOTUŁY, ARCHIDIECEZJA POZNAŃSKA KOLEGIATA MATKI BOŻEJ POCIESZENIA I ŚW.STANISŁAWA BISKUPA Obraz z I poł. w. XVII, o wymiarach 32,5x26 cm, koronowany 20 IX 1970 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Właścicielem ikony był kniaź ruski przebywający w niewoli na dworze Jana Kazimierza. Na dworze królewskim często bywał właściciel Szamotuł Aleksander Wolff, który bezskutecznie próbował odkupić od kniazia ikonę. Po śmierci kniazia jego żona podarowała obraz staroście w zamian za odzyskaną wolność. W 1665 roku obraz zapłakał "krwawymi łzami" co wywołało strach starosty - nowego właściciela obrazu. Powołana specjalna komisja stwierdziła ślady łez na obrazie, owinięto go więc starannie, opieczętowano i zaniesiono do skarbca fary. W czerwcu 1666 roku następna komisja uznała obraz za cudowny i poleciła wystawić go do czci publicznej. W 1668 roku Jan Kazimierz ofiarował dla Cudownego Wizerunku srebrno-złotą, przyozdobioną drogimi kamieniami sukienkę oraz wieczną, płonącą do dziś lampkę. Jan Łęcki, wyruszając w 1683 roku na wyprawę wiedeńskę zabrał obraz ze sobą . Przy nim to właśnie, jak podaje tradycja, ojciec St. Papczyński, spowiednik króla Jana III Sobieskiego odprawił Mszę Św. przed samą bitwą z Turkami na Wzgórzach kallenberskich. Po wyprawie wiedeńskiej obraz powrócił do Szamotuł. W 1941 roku gestapowcy wtargnęli do kolegiaty i doszczętnie ją obrabowali. Dzięki odwadze kościelnego Henryka Ciężkiego który wybłagał go od gestapowca i przechował do końca wojny, obraz ocalał.
Polskie Madonny - Swarzewo.jpg
MATKA BOŻA SWARZEWSKA GWIAZDA POLSKIEGO MORZA SWARZEWO, ...
MATKA BOŻA SWARZEWSKA GWIAZDA POLSKIEGO MORZA SWARZEWO, ARCHIDIECEZJA GDAŃSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z w. XV, o wysokości 66 cm, koronowana 8 IX 1937 r. przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego. Figura Matki Boskiej Swarzewskiej wyrzeźbiona z drzewa lipowego pochodzi z początku XV w. Według pobożnej legendy ludu kaszubskiego zasłynęła cudami na miejscu, gdzie stoi kapliczka ze studzienką, otoczona olbrzymimi jesionami, nad drogą wiodącą z kościoła do Zatoki Puckiej. Stąd przeniesiona została do kościoła w Helu. W czasie reformacji Lutra wyrzucona przez odszczepieńców z kościoła do morza, z powrotem przypłynęła do Swarzewa i nad studzienką w promieniach zajaśniała. Przeniesiona do kościoła słynie cudami, czego dowodem są liczne wota z dawniejszych wieków i najnowszych czasów. Przed Cudowną Figurą Matki Bożej Swarzewskiej tysiące ludu kaszubskiego, nadbrzeżnego i z dalszych okolic szukały pokrzepienia w czasie niewoli i wymodliły swój powrót na ojczyzny łono ; twardą swą wytrwałością przy ojców wierze zachowały swój język, choć twardy, lecz płynący z serca patriotycznego, a jako wiano oddały Polsce ten skrawek wybrzeża, te drzwi otwarte na pełne morze, na świat daleki. Nic przeto dziwnego, że obok nazwy " Opiekunki rybaków" wnet powstała i przyjęła się nowa nazwa " Matka Boska Swarzewska - Królowa Polskiego Morza".
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności