Ford-T-idolsPL-217215.jpg
-
01.Ford T -
01.Opowieści z Zielonej Doliny -
01.Volkswagen AG -
02.Farma wiktoriańska -
03.Farma edwardiańska -
04.Wiktoriańska apteka -
05.Farma wojenna -
06.Farma za panowania Tudorów -
1 -
10.Producenci samochodów -
100.Z Archiwum X sezon X -
2 -
90.Nowe seriale -
Barabasz -
Biblia -
Boże Narodzenie -
Chevrolet -
Cuda Jezusa -
DVB-T -
Fajne bryki -
Film Dokument -
Filmy Farma w czasach -
Filmy Fokus Tv -
Filmy Mercedes Hitler -
Filmy Pick up -
Filmy reklamy hamburgerów -
Filmy UFO -
Filmy Vifon -
Granice czasu -
Historia Chrześcijaństwa -
Jezus -
Klara i Franciszek -
Lupo -
Mob City -
MUX 1 -
MUX 2 -
MUX 3 -
Narodzenie -
Nasz ojciec neandertalczyk -
Plastikowa Planeta -
Polo -
Przypadki Cezarego P -
Skandaliczny magazyn historyczny -
Spisek żarówkowy -
Święta Bożego Narodzenia za Tudorów -
Tajemnica Atacamy -
Tajemnice zamku -
Transporter -
Turn -
Wiktoriańska apteka
Historia modelu
Samochód Ford Model T powstał w 1908 roku. Jego głównymi konstruktorami byli: Henry Ford, C. Harold Wills, József Galamb i Jenő Farkas. Głównym założeniem Henry'ego Forda było stworzenie samochodu dla przeciętnej amerykańskiej rodziny. Dodatkowo auto miało być tanie, o prostej budowie, łatwe w naprawie, proste w prowadzeniu, mieć miękkie zawieszenie i duży prześwit, umożliwiający jazdę po bezdrożach. Koncepcja okazała się trafiona. 27 września 1908 roku bramy fabryki Piquette Plant w Detroit opuścił pierwszy egzemplarz Forda T. Datę tę uznaje się za początek masowej motoryzacji.
Wraz ze wzrostem produkcji malała cena pojazdu. Początkowo cena wynosiła 850 $, jednak tuż przed przystąpieniem Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej, cena spadła poniżej 400 $. W latach 20. XX wieku cena oscylowała wokół 300 dolarów, przy zarobkach robotnika fabrycznego wynoszących 5 $, a w latach 20. 7 $ dziennie (co stanowiło ok. 150% płacy rynkowej)[potrzebne źródło].
Mimo dewizy Henry'ego Forda z 1914 roku: "możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny", model T nie stracił na powodzeniu. Wyłącznie na czarno malowano go w latach 1914 – 1926. Samochód znany był również z różnych pieszczotliwych a nieraz złośliwych określeń. Najbardziej znana, to "Tin Lizzie" (ang.: Blaszana Elżunia).
Forda T wyprodukowano w liczbie ponad 15 milionów egzemplarzy. Jeżeli chodzi o samochody o jednorodnej, niezmienianej zasadniczo konstrukcji, rekord ten pobił tylko Volkswagen Garbus.