87928fb5bcf261e5ff7214a86e50a550.jpg
-
+1 -
+2 -
+3 -
+4 -
■Henryk Sienkiewicz-Krzyżacy 2 Tomy -
Aneta-Keys -
Aspartam -
Audiobook -
Chemtrails w Polsce -
Czarno Biale -
czym jest przestrzen astralna -
Dlaczego swiat jest spryskiwany -
Droga do wolnosci -
E-booki -
Film dla przyszlego Prezydenta Polski -
GMO -
Harry Potter -
Jan Taratajcio -
Jedzenie ma znaczenie -
Katherine Jenkins -
Klamstwa w podrecznikach -
Ludzie bezdomni -
Moja Farmerama -
Muza Ducha -
Nasza Ziemia jest plaska -
Nie rozmawiaj o pogodzie -
Nowe zdrowie i zycie -
Nowosc-Zbigniew Jan Popko -
Nowy Porzadek Swiata -
Ogrod Eden -
Orwell przewraca sie w grobie -
Piekna Prawda -
Pobutka Wedrussow -
Poza Krawedzia Nauki -
Protesty w London -
Przelom -
Psychomanipulacja umyslu -
Rak -
Stworzenie -
Surowa dieta -
Swiadectwa -
Szczepienia -
Te ktore warto zobaczyc -
Teoria Hovinda -
Terapia Gersona -
Teresa Werner -
Transformacja -
Waterfall_girls -
Wojciech Cejrowski -
Yarra_Girls
– Tak naprawdę – nie wiadomo! Jeśli znów odwołać się do przewodników po Indiach, to jedną z często podawanych interpretacji jest teza, że seksualne pozycje miały być lekcją erotyki dla dorastających w pustelniach braminów, by zdołali się później odnaleźć w roli mężów. Ale faktem jest również, że my, ludzie Zachodu, próbujemy na siłę doszukiwać się w tej erotycznej ornamentyce ukrytych znaczeń. Tymczasem dla Hindusów nie jest ona niczym nadzwyczajnym, szokującym. Kłania się tu różnica religii i kultur, w jakich zostaliśmy wychowani. Hołdujący erotyce hinduski tantryzm?
– Tantryzm to bardzo skomplikowany system wierzeń i łatwo tu o uproszczenia. Ale owszem, według wyznawców tantryzmu, powrót do pierwotnej natury człowieka i osiągnięcie nirwany możliwe jest dzięki wykorzystaniu zarówno energii umysłu, jak i ciała. Adepci tantry nie wykluczają żadnego przejawu życia i świata, uznając, że wszystko jest doskonałością i może być umiejętnie użyte na drodze do oświecenia. Ciało ludzkie przedstawiane jest często jako odwrócona roślina, której korzenie żywią się czystą energią Boga (Brahmana, Absolutu). Energia ta płynie w człowieku przez sieć kanałów rozmieszczonych wzdłuż osi kręgosłupa. Obdarzeni nią, w akcie zespolenia, łącząc pierwiastek męski z żeńskim, powtarzamy boski akt kreacji, a wyzwolona energia przenosi naszą świadomość na wyższy poziom. Natomiast w niektórych odłamach tantryzmu, np. tzw. tantrze lewej ręki, stosunki seksualne były i są traktowane w sposób szczególny, jako element cielesnej magii i – w opinii znawców tematu – nierzadko nadużywane. Można tylko domniemywać, że być może władcy dynastii Ćandella nie mieli nic przeciwko takiemu pojmowaniu tantryzmu. Jak tłumaczą powstanie świątyń i ich ornamentykę sami Hindusi?
– Bardzo prosto. Jak opowiadał nasz przewodnik po Khadżuraho, w świadomości wielu wyznawców hinduizmu świątynie te są hołdem złożonym bogowi Śiwie i jego boskiej małżonce Parwati, których związek był źródłem pierwotnej energii i dał początek wszystkiemu wokół nas.Przyznam, że gdy oglądałam zdjęcia świątyń w Khadżuraho, najbardziej zastanowiły mnie posągi całkowicie nagich świętych mężów. Mają oni związek z…
– …z dżinizmem. Najpiękniejszą i najlepiej zachowaną dżinijską budowlą sakralną w Khadżuraho jest świątynia Parśwanatha. Nie ma w niej rzeźb erotycznych, lecz są posągi medytujących nagich tirthankarów, czyli dżinijskich proroków, świętych mistrzów.Kim był patron świątyni, Parśwanatha?
– Według dżinistów dwudziestym trzecim świętym mistrzem, według zachodniego religioznawstwa – pierwszym tirthankarą historycznym i najprawdopodobniej założycielem tej religii, która powstała w kontrze do coraz bardziej zrytualizowanego braminizmu (pierwszych 22 tirthankarów jest uważanych za mitycznych). Żył w VIII wieku p.n.e., w wieku 30 lat został wędrownym ascetą. Jego nauki rozwinął w VI wieku p.n.e. (a więc w tym samym czasie, gdy żył i nauczał Budda), Wardhamana, nazwany później Mahawirą. Obecnie w Indiach (dżinizm nie wyszedł nigdy szerzej poza granice Indii) jest około czterech milionów wyznawców tej religii. Wśród zasad, którym hołdują, są przede wszystkim ścisły wegetarianizm oraz bezwzględny szacunek dla wszelkich form życia. Dżiniści praktykują ascetyzm, posty, medytacje, pielgrzymki do miejsc świętych. W jednym z dwóch odłamów dżinizmu ascetyzm jest posunięty do tego stopnia, że mnisi – na znak odrzucenia wszelkich dóbr materialnych – chodzą tak, jak zostali stworzeni. Mam przed oczami obraz nagiego mnicha zamiatającego przed sobą drogę, by przez przypadek nie uczynić krzywdy mrówce lub żukowi…
– Zapewniam, że to widok dużo bardziej szokujący niż świątynna erotyka.