Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

page.jpg

WIELKI POST - page.jpg
Download: page.jpg

95 KB

(507px x 523px)

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować



Wstęp

Liturgia Wielkiego Postu przygotowuje wiernych na obchody Zmartwychwstania Pańskiego, aby mogli przeżywać je radośnie z oczyszczoną duszą i ożywioną wiarą.

Pierwsza wiadomość o istnieniu Wielkiego Postu pochodzi z II wieku przed Chrystusem. Pisze o tym starożytny pisarz Tertulian (+ ok. 240). Już wówczas wierni przez dwa dni przygotowywali się na obchody Paschy Chrystusa. Św. Ireneusz (+ ok. 202) podaje, że za jego czasów zwyczaj ten istniał również w Galii, gdzie ku czci 40-dniowego postu Pana Jezusa przeżywano post 40-godzinny (w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę).

W III w. jak pisze Dionizy Al przygotowania te trwały już tydzień.

Post 40-dniowy wprowadzono na początku wieku IV na pamiątkę postu Jezusa Chrystusa.

Przykład czterdziestodniowego postu dał Chrystus Pan (Mt 4,2), a także Mojżesz (Wj 34,28) i Eliasz (l Kil 19,8). Pod ich wpływem Wielki Post stał się czasem ożywionej modlitwy, pokuty, dzieł miłosierdzia, walki z grzechem oraz pogłębiania życia religijnego.

W VI w. w Rzymie post rozpoczynał się 6 tygodni przed Wielkanocą. Po odliczeniu niedziel, w które nigdy nie poszczono, okazało się jednak, że jest zaledwie 36 dni postnych. Dlatego właśnie w VII wieku dodano dni, których brakowało i wyznaczono Środę Popielcową jako początek okresu Wielkiego Postu.

Św. Leon Wielki (+ 361r.) pouczał, że: „Modlitwą utrzymuje się wiarę nieskażoną, postem niewinne życie, jałmużną ducha miłości”. Jest to program wielkopostnej pracy nad sobą.

Obecnie Wielki Post rozpoczyna się Środą Popielcową i trwa czterdzieści dni.

„Boże, Ty pozwalasz twoim wiernym, co roku z oczyszczoną duszą radośnie oczekiwać świąt wielkanocnych, aby gorliwie oddając się modlitwie i dziełom miłosierdzia, przez uczestnictwo w sakramentach odrodzenia osiągnęli pełnię dziecięctwa Bożego”.




Post dla chrześcijanina

Co to jest post?

Przede wszystkim jest to powstrzymywanie się od jedzenia niektórych potraw. Post to także rezygnowanie z wielu przyjemności, m.in. z telewizji czy gry na komputerze.



Po co mamy pościć?

Post uczy panowania nad naszymi zachciankami. W ten sposób ćwiczymy swoją wolę, wyrabiamy sobie naszą dyscyplinę wewnętrzną. Post jest czasem naprawy i wyrównywania krzywd wyrządzonych Bogu, ludziom i sobie. Jest także dowodem, że nasze nawrócenie jest szczere.



Jak możemy wynagrodzić krzywdy przez post?

To proste. Na przykład postanawiamy nie jeść czekolady w Wielkim Poście. Czasami jednak odczuwamy ochotę, żeby po nią sięgnąć. Wtedy może być nam smutno, odczuwamy pewien wewnętrzny ból. I to nasze małe cierpienie możemy ofiarować Bogu, jako wynagrodzenie za nasze grzechy czy w intencji osoby przez nas skrzywdzonej. Jednocześnie uczymy się panować nad swoimi zachciankami. Stajemy się bardziej dojrzali w wierze, bo potrafimy odmówić sobie czegoś w imię miłości do Boga. Ale Jezus uczył nas kochać każdego człowieka, bo On sam mieszka w ludzkim sercu. I wtedy, kiedy zobaczymy kogoś potrzebującego pomocy albo jeśli ktoś nas poprosi o cokolwiek - będziemy na tyle silni duchowo, że zostawimy to, co w danej chwili będziemy robić, i z pewnością uczynimy dobry uczynek.



Jakie są przepisy dotyczące postu chrześcijanina?

1.Wstrzymanie się od pokarmów mięsnych obowiązuje:

a) we wszystkie piątki w roku,

b) 24 grudnia,

c) w Środę Popielcową.

Nie ma obowiązku wstrzemięźliwości, jeżeli w piątek wypadnie święto nakazane lub uroczystość.



2. Wstrzymanie się od pokarmów mięsnych i zachowanie postu ilościowego obowiązuje:

a) w Środę Popielcową,

b) w Wielki Piątek.

Wstrzymanie się od pokarmów mięsnych obowiązuje wiernych, którzy ukończyli 14 rok życia, natomiast post ścisły tych, którzy ukończyli 18 rok życia, a nie rozpoczęli 60-tego.



3.Wolni są od obowiązku wstrzymania się od potraw mięsnych w piątki:

a) wszyscy, którzy stołują się w zakładach zbiorowego żywienia, w których nie są przestrzegane kościelne przepisy postne,

b) wszyscy, którzy nie mają możliwości wyboru potraw, a muszą spożywać to, co jest dostępne do spożycia.

Dyspensa nie dotyczy Środy Popielcowej, Wielkiego Piątku i Wigilii Bożego Narodzenia.

Wierni korzystający z dyspensy powinni pomodlić się w intencji Ojca Świętego oraz złożyć drobną ofiarę do skarbonki z napisem „Jałmużna postna”, albo częściej spełniać uczynki miłosierdzia chrześcijańskiego.





Środa Popielcowa



Środa Popielcowa rozpoczyna okres Wielkiego Postu - czas rozważania Tajemnicy Męki i Śmierci Chrystusa, czas dany nam dla lepszego przygotowania się do obchodów corocznej pamiątki Zmartwychwstania Chrystusa.

W tym dniu każdy z nas zostaje podczas mszy św. posypany popiołem, na znak podjęcia wielkopostnej pokuty i nawrócenia.

Pan Bóg przypomina o tym przez proroka Joela: „Nawróćcie się do Mnie całym swym sercem, przez post i płacz, i lament. Rozdzierajcie jednak serca wasze, a nie szaty! Nawróćcie się do Pana Boga waszego! On bowiem jest łaskawy, miłosierny, nieskory do gniewu i wielki w łaskawości, a lituje się na widok niedoli” (Jl 2, 12-13).

Tekst ten mówi nie tylko o potrzebie nawrócenia i pokuty, ale także o niezmierzonym miłosierdziu Boga i Jego gotowości do przebaczenia. Pełne ufności zwrócenie się ku Bogu, który kocha grzesznika, jest już odwróceniem się od zła, a na pewno jest początkiem nawrócenia.

Obrzęd poświęcenia i nałożenia na głowę popiołu w Środę Popielcową łączy dwie różne tradycje istniejące w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.

Od najdawniejszych czasów praktykowany byt w Kościele zwy­czaj nakładania na publicznych grzeszników pokuty. Od VII wieku miał on miejsce w środę poprzedzającą pierwszą niedzielę Wielkiego Postu. Za ciężkie grzechy zwłaszcza publiczne, jak odstępstwo od wiary, świadome zabójstwo, złamanie przysięgi małżeńskiej (cudzołóstwo), obowiązywała publiczna pokuta. Pokutnicy zbierali się w świątyni, oskarżali się wobec zebranych ze swoich win, przywdziewali włosiennice, a kapłani posypywali ich głowy popiołem. Po odmówieniu odpowiednich modlitw biskup (lub w jego imieniu kapłan) mówił do nich: „Oto wypędzamy was teraz z obrębu kościoła z powodu grzechów i zbrodni waszych” i wyprowadzał ich ze świątyni. To wyprowadzenie pokutników poza mury świątyni miało być ostrzeżeniem dla pozostałych wiernych i podkreślało prawdę, że grzech ciężki nie tylko obraża Boga, ale wyklucza ze społeczności Kościoła.

Uroczyste pojednanie pokutników z Bogiem i Kościołem następowało w godzinach porannych w czasie Mszy św. w Wielki Czwartek.

Od X wieku praktyka pokuty publicznej zaczyna powoli zanikać. W liturgii pozostał po niej tylko obrzęd posypania głów popiołem. Papież Urban II (+1099) polecił nakładać popiół na głowę wszystkich wiernych, aby przypomnieć im o kruchości życia ludzkiego, przemijaniu, potrzebie pokuty i nawrócenia.

Przy posypywaniu głów popiołem kapłan może używać zamiennie jednej z dwóch formuł.

Pierwsza, dawna, ale wciąż jeszcze używana, wzięta jest z Księgi Rodzaju i brzmi: „Pamiętaj człowieku, że prochem jesteś i w proch się obrócisz” (Rdz 3,19).

Druga formuła, nowa, ma wyraźnie aspekt duszpasterski. Została wypowiedziana przez samego Jezusa Chrystusa: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię” (Mk 1, 15).

Bóg nie chce śmierci grzesznika, ale żeby się nawrócił i żył. Nawrócić się - znaczy wyrzucić grzech z myśli i z serca i wrócić do Boga. Oznacza to również stałą pamięć, że Bóg zawsze jest gotowy przebaczyć, bo jest bogaty w miłosierdzie. W akcie przebaczenia objawia się najpełniej Jego miłosierna miłość do człowieka.

Każda z tych formuł ma swoją wymowę. Pierwsza - dosadna, uczy realizmu i zmusza do refleksji nad życiem człowieka. Druga - zachęca do prawdziwej pokuty i odmiany życia w duchu Ewangelii. Obrzęd posypania głów popiołem rozpoczyna wielkie dzieło odnowy życia.

W symbolice chrześcijańskiej popiół jest obrazem ułomności i przemijania człowieka. Popiół ze Środy Popielcowej, którym zostaną nam posypane głowy, pochodzi z gałązek palmowych z Niedzieli Palmowej poprzedniego roku. Popiół jest także znakiem żałoby i pokuty. Posypywanie głów popiołem wyraża żal i skargę, smutek i skruchę. Przyjęcie popiołu na swoją głowę oznacza, że człowiek wyraża przed Bogiem żal z powodu wielu sytuacji, w których wybrał zło zamiast dobra. Oznacza ono także chęć zmiany swojego postępowania, a więc nawrócenie. Jest to wyraz prośby Boga o miłosierdzie nad nami.





Zwyczaje Wielkiego Postu



W Środę Popielcową kapłan posypując głowy popiołem przypomina: „Pamiętaj człowiecze, żeś jest prochem i w proch się obrócisz”; „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. Już pierwszy dzień Wielkiego Postu przypomina wiernym potrzebę zadumy nad sobą. W miarę zbliżania się Wielkanocy spotykamy następujące zwyczaje ludowe:

W połowie Wielkiego Postu ze śpiewem obnoszono po domach gałąź świerkową, znak nadchodzącej wiosny. W przesileniu zimy i wiosny spotyka się też zwyczaj topienia Judasza, które w wymowie jest podobne do topienia Marzanny, znak radości i przezwyciężania złych mocy zimy.

Niedziela Palmowa była zawsze dniem poświęcania palm. Aby dom chronić przed piorunami, zwyczaj kazał nowopoświęconą palmę kłaść pod dach. Dla zapobieżenia kaszlom i chorobom gardła, połykano poświęcone bazie z palmy. W Niedzielę Palmową zatykano także gałązki palmowe na polach, dla obrony przed szkodnikami, gradobiciem i suszą.

W Wielki Czwartek istniał zwyczaj umywania nóg dwunastu starcom. Czynili to królowie polscy, biskupi i magnaci. Klękali przed starcami i umywali im stopy. W liturgii Wielkiego Czwartku tradycja ta zachowała się do dzisiaj.

W Wielki Piątek - dzień powagi i skupienia - panował zanikły już zwyczaj uderzania domowników rózgą przez głowę rodziny, dla upamiętnienia biczowania Chrystusa. Nazywało się to: Boże rany. Wielki Piątek to również dzień odwiedzania Bożych Grobów.

W Wielką Sobotę przynoszono - i tak czyni się nadal w naszych czasach - do poświęcenia różne potrawy, a głównie chleb, mięso, wędliny, jajka, sól, spożywane przy stole wielkanocnym. Był też zwyczaj poświęcania wszystkich artykułów spożywczych.





Niedziela Palmowa



O uroczystym wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy piszą wszyscy czterej Ewangeliści. Świadczy to o tym, jak wielką rangę przywiązują do tego wydarzenia z życia Jezusa. Chrystus poleca uczniom swoim przyprowadzić oślicę z oślęciem i wskazuje dokładnie, gdzie są zwierzęta. Wsiada na oślę i z Góry Oliwnej udaje się do Jerozolimy, aby wypełniło się proroctwo Zachariasza: „Oto Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski. Pokorny - jedzie na osiołku, na oślątku, źrebięciu oślicy” (Za 9,9). Na Jego widok wielka rzesza wyszła Mu naprzeciw, obcinano gałązki drzew i rzucano na drogę, którą miał Chrystus przejeżdżać. Rozentuzjazmowany tłum kładł szaty pod nogi zwierzęcia i wołał: „Hosanna Synowi Dawida! Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie!” (Mt 21, 9).

Kiedy byli już blisko miasta, Pan Jezus zapłakał nad nim, przepowiadając, że nie pozostanie w nim kamień na kamieniu, bo nie poznało czasu swojego nawiedzenia (por. Łk 19, 41-44). Kiedy Chrystus znalazł się w świątyni, uzdrowił wielu chorych. Tam też podeszły dzieci i ogarnięte ogólnym entuzjazmem zaczęły wołać: „Hosanna!”. Gdy zaś zarzut czynili Mu z tego powodu Żydzi, wtedy Chrystus Pan przypomniał im proroctwo Psalmu:, ,Czy nigdy nie czytaliście: „Z ust niemowląt i ssących zgotowałeś sobie chwałę?” (Mt 21, 16). Tymczasem zapadł wieczór i Jezus, widząc, że „pora była już późna, wyszedł razem z Dwunastoma do Betanii” (Mk 11, 11).

Jak widzimy, centralnym momentem Niedzieli Palmowej jest uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy. Na jego pamiątkę, już w IV wieku powstał w Jerozolimie zwyczaj, że w ten dzień patriarcha otoczony tłumem radośnie pokrzykującym wsiadał na oślę i wjeżdżał na nim z Góry Oliwnej do miasta. Zwyczaj ten od VI w. stał się na długo powszechną praktyką w całym Kościele. Zwyczaj poświęcania palm wprowadzono do liturgii dopiero w wieku XI.

Procesja z palmami ma charakter triumfalny. W wielu parafiach i miejscowościach dzieci, młodzież i dorośli przygotowuj ą własnoręcznie wykonane piękne palmy. Procesja z palmami przypomina, że Chrystus wkraczał do Jerozolimy jako jej Król i Pan. Przez to Kościół chce podkreślić, że chociaż Chrystus za kilka dni podejmie drogę krzyżową zakończoną okrutną śmiercią, to jednak nigdy nie pozbawi się swojego majestatu królewskiego i prawa do panowania. Dla wszystkich uczestniczących w procesji jest to kolejna okazja do przypomnienia, że Jezus umiera za grzechy każdego człowieka, za moje grzechy, że jest On moim Panem, Królem i Zbawicielem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności