Download: siatka.jpg
Zrozumienie znaczenia definicji słowa szabbat w Kpł. 23,15 prowadzi ku 16. abib/nisan bądź do niedzieli stronnictwa bajtosim. Większość współczesnych niedzielników, którym Pięćdziesiątnica zawsze wypada w niedzielę, nie pojmuje, że na początku tak nie było. Wszystko zaczęło się od Heroda Wielkiego i obsadzenia na stanowisku arcykapłana Szymona, syna Bajtosa. Reguła niedzielna wprowadzona wtedy podzieliła Żydów i sprawiła, że były dwa różne terminy liczenia 50-ki a jeszcze inaczej słowo szabbat rozumieli falasze z Etiopii, stąd mamy trzy różne sposoby liczenia tego święta w historii.
Jaki to jednak ma praktyczny sens dla nas??? Kluczem jest zrozumienie pierwociny manny na pustyni danej 16. dnia 2. miesiąca jako stróż 16-ki drugiej paschy w roku i podpowiedź Bożą, jak należy rozumieć frazę "pierwszego dnia po szabbacie" z Kpł. 23,15. Skoro manna była dana 16. dnia 2. miesiąca, to i 16. dnia powinno się ofiarowywać snop pierwociny jęczmienia, czyli szabbatem tu nie jest sobota, siódmy dzień tygodnia, ale 15. abib/nisan jeden z szabbatów rocznych, który przypominał wyprowadzenie Izraelitów z Egiptu (por. Lb. 33,3-4; Pwt. 5,12-15). Stróż szabbatu z Kpł. 23,15 to 16. dnień 2. Paschy, o czym zapominają różnej maści nowatorzy kalendarza biblijnego promujący dzisiaj niedzielę początku 50-ki i niedzielę końca 50-ki. Owszem 30. roku n.e. 16. abib/nisan wypadł w niedzielę, ale nie działo się to, co roku, bo nie wszyscy Żydzi przyjęli tę regułę niedzielną Szymona, syna Bajtosa, co sprawiało kontrowersję między zwolennikami niedzieli a zwolennikami 16. abib/nisan, a po zburzeniu świątyni w Jerozolimie kontrowersja pojawiła się w zborze chrześcijańskim w Aleksandrii i w Rzymie i tak zrodziła się niedziela wielkanocna, dając początek niedzieli tygodniowej na miejsce soboty.
Nauka o niedzieli zaś odwróciło podstawę zrozumienia tajemnicy 14-ki z Rdz. 1,1-2,3 oraz 3. świadków na niebie i minimum 100-lecia Bożej obietnicy.
Dlatego wraz z niedzielą żyjemy krótko i jesteśmy bardziej schorowani niż gdybyśmy stosowali mądre nauki Pisma Świętego. A na dodatek jesteśmy wystawieni na pokusy wpływów ery Wodnika i medycyny Wschodu, która ma częściowo rację w stosunku do medycyny pochodzącej z ropy naftowej...
Johanan ben Mazzarot