Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Lewiczyn.jpg

 Polskie Madonny - Lewiczyn.jpg
Download: Lewiczyn.jpg

138 KB

(482px x 750px)

0.0 / 5 (0 głosów)
PANI ZIEMI GRÓJECKIEJ POCIESZYCIELKA STRAPIONYCH.

LEWICZYN. ARCHIDIECEZJA WARSZAWSKA.
KOŚCIÓŁ ŚW. WOJCIECHA.
Obraz z XVII wieku, o wymiarach 118 na 85,5 cm, koronowany 10.VIII 1975 przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski. Lewiczyn, to mała wioska położona 7 km od Grójca w archidiecezji warszawskiej. Stojący na niewielkim wzgórzu w cieniu starych drzew modrzewiowych kościół z początku XVII wieku posiada piękny obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem. Wykonany na wzór rzymskiej Matki Bożej Śnieżnej i sprowadzony do Lewiczyna prawdopodobnie w 1667 roku. Uznany za cudowny przez biskupa Stefana Wierzbowskiego w 1684 roku. Matka Boża czczona jest w Lewiczynie jako Pani Ziemi Grójeckiej.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

۞ Polskie Madonny ۞


MATKA BOZA CZESTOCHOWSKA KRÓLOWA POLSKI
obrazek

obrazek


CZĘSTOCHOWA... ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA.
BAZYLIKA JASNOGÓRSKA POD WEZWANIEM :
WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY...

Obraz koronowany trzykrotnie:
8 IX 1717 r. przez biskupa chełmskiego Krzysztofa Jana Szembeka,
2 V 1910 r. przez biskupa włocławskiego Stanisława Zdzitowieckiego,
3 V 1966 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.

Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej - Częstochowskiej to wizerunek typu Hodegetria. Przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w postaci stojącej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Maryja jest frontalnie zwrócona do wiernych. Twarz Dzieciątka oscyluje w kierunku patrzącego, choć nie zatrzymuje na nim wzroku. Obydwie twarze łączy wyraz zamyślenia i powagi. Jezus spoczywa na lewym ramieniu Maryi, przyodziany w sukienkę koloru karminowego. W lewej ręce trzyma księgę, prawą zaś unosi ku górze w charakterystycznym geście nauczyciela, władcy lub do błogosławieństwa. Prawa ręka Maryi spoczywa na piersi. Niebiesko-granatowa suknia i tego samego koloru płaszcz Maryi ozdobione są motywami złocistych lilii. Nad czołem Dziewicy namalowana została sześcioramienna gwiazda. Główne tło obrazu jest koloru niebiesko-zielonego, który przechodzi w odcień morskiej fali. Dominującym elementem ikony są złote nimby wokół głowy Maryi i Jezusa, które zlewają się w jedną kompozycję, stanowiąc bardzo charakterystyczny detal kontrastujący z ciemną karnacją twarzy postaci. Obraz został namalowany na drewnianej tablicy o wymiarach: 122,2/82,2/3,5 cm. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równolegle biegnące rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi występuje sześć cięć, z których dwa są widoczne dość wyraźnie, cztery zaś pozostałe - słabiej. Twarz Matki Bożej jest koloru brązu, miodu, co jest związane ze sposobem malowania ikon. Twarz jest ciemna również dlatego, że ma wiele warstw werniksu, który z czasem ciemnieje. Pobożny przekaz przypisuje autorstwo obrazu św. Łukaszowi Ewangeliście, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Ostatnie badania wskazują na jego VI - IX-wieczne bizantyjskie pochodzenie. W XIV w. podczas konserwacji przemalowano obraz w zupełnie innym stylu. Podjęli się tego malarze, którzy prawdopodobnie pochodzili w Włoch, bo oblicze Maryi ma cechy znane ze sieneńskiego malarstwa tych czasów. Wizerunek nie jest ikoną w ścisłym sensie, choć posiada jej cechy.

obrazek

Zgodnie ze zwyczajem, cudowny obraz się przyozdabia. Początkowo kosztowne klejnoty mocowano bezpośrednio do deski. Po restauracji w roku 1430 obraz został przyozdobiony w złote i srebrne blachy oraz korony. Od połowy XVII wieku cudowny wizerunek jest ubierany w sukienki wykonane z cennych tkanin, haftowane złotem i ozdobione klejnotami. W zbiorach sanktuarium znajduje się aktualnie siedem sukien, z których każda ma własna nazwę. Najcenniejsze to diamentowa i rubinowa najstarsze klejnoty pochodzą z XV w. Są jeszcze dwie sukienki koralowe, milenijna z 1966 roku i dwie wykonane na jubileusz 600-lecia Jasnej Góry. Wszystkie są unikalnymi dziełami sztuki jubilerskiej.
Inne pliki do pobrania z tego chomika
 Polskie Madonny - Swarzewo.jpg
MATKA BOŻA SWARZEWSKA GWIAZDA POLSKIEGO MORZA SWARZEWO, ...
MATKA BOŻA SWARZEWSKA GWIAZDA POLSKIEGO MORZA SWARZEWO, ARCHIDIECEZJA GDAŃSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z w. XV, o wysokości 66 cm, koronowana 8 IX 1937 r. przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego. Figura Matki Boskiej Swarzewskiej wyrzeźbiona z drzewa lipowego pochodzi z początku XV w. Według pobożnej legendy ludu kaszubskiego zasłynęła cudami na miejscu, gdzie stoi kapliczka ze studzienką, otoczona olbrzymimi jesionami, nad drogą wiodącą z kościoła do Zatoki Puckiej. Stąd przeniesiona została do kościoła w Helu. W czasie reformacji Lutra wyrzucona przez odszczepieńców z kościoła do morza, z powrotem przypłynęła do Swarzewa i nad studzienką w promieniach zajaśniała. Przeniesiona do kościoła słynie cudami, czego dowodem są liczne wota z dawniejszych wieków i najnowszych czasów. Przed Cudowną Figurą Matki Bożej Swarzewskiej tysiące ludu kaszubskiego, nadbrzeżnego i z dalszych okolic szukały pokrzepienia w czasie niewoli i wymodliły swój powrót na ojczyzny łono ; twardą swą wytrwałością przy ojców wierze zachowały swój język, choć twardy, lecz płynący z serca patriotycznego, a jako wiano oddały Polsce ten skrawek wybrzeża, te drzwi otwarte na pełne morze, na świat daleki. Nic przeto dziwnego, że obok nazwy " Opiekunki rybaków" wnet powstała i przyjęła się nowa nazwa " Matka Boska Swarzewska - Królowa Polskiego Morza".
 Polskie Madonny - Tuchow.jpg
MATKA BOŻA TUCHOWSKA PANI TARNOWSKIEJ ZIEMI TUCHÓW, DIE ...
MATKA BOŻA TUCHOWSKA PANI TARNOWSKIEJ ZIEMI TUCHÓW, DIECEZJA TARNOWSKA KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Obraz z w. XVI, o wymiarach 59x44 cm, koronowany 2 X 1904 r. przez biskupa tarnowskiego Leona Wałęgę. Obraz Matki Bożej Tuchowskiej przedstawia Maryję z Dzieciątkiem i kwiatem róży w lewej dłoni. Od XVI wieku obraz zasłynął cudami i zaczęły doń przybywać pielgrzymki. W 1641 roku biskup krakowski Jan Zadzik wyznaczył komisję do zbadania cudów, a już rok później potwierdzono nadprzyrodzone wydarzenia, które dokonały się w Tuchowie. Od 1893 stróżami sanktuarium są ojcowie redemptoryści.
 Polskie Madonny - Szamotuly.jpg
SZAMOTULSKA PANI POCIESZYCIELKA STRAPIONYCH SZAMOTUŁY, ...
SZAMOTULSKA PANI POCIESZYCIELKA STRAPIONYCH SZAMOTUŁY, ARCHIDIECEZJA POZNAŃSKA KOLEGIATA MATKI BOŻEJ POCIESZENIA I ŚW.STANISŁAWA BISKUPA Obraz z I poł. w. XVII, o wymiarach 32,5x26 cm, koronowany 20 IX 1970 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Właścicielem ikony był kniaź ruski przebywający w niewoli na dworze Jana Kazimierza. Na dworze królewskim często bywał właściciel Szamotuł Aleksander Wolff, który bezskutecznie próbował odkupić od kniazia ikonę. Po śmierci kniazia jego żona podarowała obraz staroście w zamian za odzyskaną wolność. W 1665 roku obraz zapłakał "krwawymi łzami" co wywołało strach starosty - nowego właściciela obrazu. Powołana specjalna komisja stwierdziła ślady łez na obrazie, owinięto go więc starannie, opieczętowano i zaniesiono do skarbca fary. W czerwcu 1666 roku następna komisja uznała obraz za cudowny i poleciła wystawić go do czci publicznej. W 1668 roku Jan Kazimierz ofiarował dla Cudownego Wizerunku srebrno-złotą, przyozdobioną drogimi kamieniami sukienkę oraz wieczną, płonącą do dziś lampkę. Jan Łęcki, wyruszając w 1683 roku na wyprawę wiedeńskę zabrał obraz ze sobą . Przy nim to właśnie, jak podaje tradycja, ojciec St. Papczyński, spowiednik króla Jana III Sobieskiego odprawił Mszę Św. przed samą bitwą z Turkami na Wzgórzach kallenberskich. Po wyprawie wiedeńskiej obraz powrócił do Szamotuł. W 1941 roku gestapowcy wtargnęli do kolegiaty i doszczętnie ją obrabowali. Dzięki odwadze kościelnego Henryka Ciężkiego który wybłagał go od gestapowca i przechował do końca wojny, obraz ocalał.
 Polskie Madonny - Przemysl_Jackowa.jpg
MATKA BOŻA JACKOWA PANI PRZEMYSKA PRZEMYŚL, ARCHIDIECEZ ...
MATKA BOŻA JACKOWA PANI PRZEMYSKA PRZEMYŚL, ARCHIDIECEZJA PRZEMYSKA BAZYLIKA KATEDRALNA WNIEBOWZIĘCIA N.M.P. I ŚW. JANA CHRZCICIELA Figura z w. (?), o wysokości 60 cm, koronowana 15 VIII 1773 r. przez biskupa przemyskiego Ignacego Krzyżanowskiego. Cudowna późnogotycka alabastrowa statua przedstawia Matkę Bożą siedzącą na srebrnym tronie. Legenda głosi, że w roku 1240 do klasztoru dominikanów w Przemyślu przybył św. Jacek Odrowąż, który uchodząc z Kijowa przed Tatarami uniósł ze sobą wspomnianą figurę i zostawił ją w przemyskim kościele zakonnym. Ponieważ w Krakowie w bazylice dominikanów znajduje się również przeniesiona ze Lwowa figura określana mianem "Jackowej", rzeczą historyków będzie rozstrzygnięcie dla której figur nazwa ta jest bardziej właściwa. Czczona przez wieki w Przemyślu figura Madonny Jackowej ogłoszona została cudowną przez biskupa Wacława Sierakowskiego w 1786 roku.
 Polskie Madonny - Krakow_Karm.jpg
MATKA BOŻA PIASKOWA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. K ...
MATKA BOŻA PIASKOWA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Obraz z w. XVI, o wymiarach 150x100 cm, koronowany 8 IX 1883 r. przez biskupa krakowskiego, Albina kardynała Dunajewskiego."Jeden Karmelita, ksiądz pobożny i snadź niepospolity artysta - malarz (około 1500 r.), powziął szczęśliwą myśl z wyższego widocznie natchnienia, odmalowania wizerunku Matki Bożej na zewnętrznej ścianie, ponad drzwiami bocznymi kościoła". Tak przedstawił powstanie obrazu i preludium kultu, znany kapucyn O. Wacław Nowakowski, łączący elementy przekazu źródłowego z podaniem ustnym. Gdy rzeczony karmelita - malarz, rozpoczął swe dzieło nakreśliwszy kontur, zadzwoniono właśnie "na pacierze", więc skierował swe kroki do chóru, zostawiwszy malowanie. Tymczasem podczas jego nieobecności - jak chce legenda - niewidzialna ręka dokończyła tworzenia wizerunku. Następnego dnia zbierały się gromadki ludzi podziwiając Madonnę. Takie były początki kultu Najświętszej Maryi Panny zwanej na Piasku zrodzonego na początku XVI wieku. Ponoć królowa Bona zaraz po przybyciu do Krakowa, w każdy czwartek i sobotę udawała się na modły. Nasilenie kultu miało miejsce po pożarze w 1587 roku, podczas którego obraz ocalał z pożogi. Historia powtórzyła się w 1655 roku, w czasie potopu szwedzkiego. Wtedy wprawdzie ograniczony został ruch pielgrzymkowy, ale niebawem odrodził się jeszcze z większym natężeniem. Przybywali do odbudowanego sanktuarium wszyscy, poczynając od prostego ludu, a kończąc na koronowanych głowach. Szerokim echem zaznaczyła się w tym miejscu obecność Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery. Król zatrzymał się tutaj 15 sierpnia 1683 roku, po drodze na Wiedeń. Obydwoje małżonkowie po złożeniu modlitewnych próśb ślubowali - w razie zwycięstwa - fundację. Ona przyrzekła wystawić kościół i klasztor dla SS. Sakramentek. On obiecał wybudować przybytek OO. Kapucynom. Obydwa klasztory zgodnie ze ślubami stanęły w Warszawie. Dla wszystkich bez wyjątku na wiek, pochodzenie, stan urodzenia czy posiadania, koneksje itp. zawsze stała otworem tak kaplica, jak i prowadzone księgi, w które każdy mógł wpisać doznane przez siebie lub bliskich cuda i łaski.Na koniec posłuchajmy słów barokowej modlitwy za Kraków skieropwanej do Matki Bożej Piaskowej znajdującej się w karmelitańskiej światyni, spisanej piórem ks. Klemensa Szmida (z zakonu kanoników regularnych od Pokuty) :"Herbowym miasta tego wieżom uproś pokój i wszelką pociech abundancję. Niech płynie na obywatele miasta tego błogosławieństwo, wesele i konsolacyja (...), jako jesteś Rzeką stołeczne miasto Kraków uweselającą spraw to, aby każdy tego miasta obywatel mógł mówić : Według mnóstwa boleści moich w sercu moim, Twoje pociechy uweseliły duszę moją".
 Polskie Madonny - Krakow_Fr.jpg
SMĘTNA DOBRODZIEJKA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. B ...
SMĘTNA DOBRODZIEJKA KRAKÓW, ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. BAZYLIKA ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU. Obraz z w. XVI, o wymiarach 260x160 cm, koronowany 20 IX 1908 r. przez biskupa krakowskiego, Jana kardynała Puzynę. Późnogotycki, pochodzący z początku XV wieku obraz w kaplicy bazyliki OO.Franciszkanów od wieków przyciąga tłumy pragnące przed obliczem Smętnej Dobrodziejki otrzymać wypraszane łaski. Maryja cierpiąca, z sercem przeszytym mieczem boleści w dawnych wiekach stała się orędowniczką skazanych na śmierć zbrodniarzy. Przed Jej Wizerunkiem, w Wielki Czwartek, skazańcy kajający się przed tronem Najwyższego, po odbytej spowiedzi i przyjęciu Komunii świętej odzyskiwali wolność. Działo się to na mocy przywileju przyznanego przez królów polskich pierwszemu w Polsce Bractwu Męki Pańskiej. Ile łask wyproszono za pośrednictwem Maryi pokazywały liczne, umieszczone na ścianach kaplicy tablice, na których wymalowano cudowne zdarzenia mające być widocznym znakiem dla potomnych. Niestety, w pożarze który miał miejsce w świątyni przepadło one wszystkie ulegając zniszczeniu. Ocalał tylko cudowny Wizerunek który teraz, tak samo jak przed laty, gromadzi wiernych na modlitwie, a Smętna Dobrodziejka jak dawniej przeniknięta matczynym bólem utożsamia się z cierpieniami i bólami garnących się do Jej stóp, wypraszając dla nich przed Ojcem potrzebne łaski.
 Polskie Madonny - Czerwinsk.jpg
KRÓLOWA MAZOWSZA ZWYCIĘSKA MATKA POCIESZENIA CZERWIŃSK, ...
KRÓLOWA MAZOWSZA ZWYCIĘSKA MATKA POCIESZENIA CZERWIŃSK, DIECEZJA PŁOCKA. BAZYLIKA ZWIASTOWANIA N.M.P. Obraz z początku XVIw., o wymiarach 275x125 cm, koronowany 6 IX 1970 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.Najcenniejszym skarbem tutejszego kościoła jest Cudowny Obraz Matki Boskiej Czerwińskiej malowany w roku 1612 przez Łukasza z Łowicza. Obraz przystraja sukienka srebrna bogato pozłacana. Na obrazie i przy ołtarzu widnieją gęsto pozawieszane wota. Brak tu jednak dziś wot królewskich: hełmu Jagiełły, srebrnego wotum Władysława IV i chorągwi Jana Kazimierza zdobytych pod Beresteczkiem. Z najstarszych wot pozostało do tej pory 106. Są one cenne i jeżeli chodzi o sztukę przedstawiają większą wartość niż w Częstochowie. Po komisyjnym zbadaniu wiarygodności cudów, Obraz ten został przez biskupa płockiego Karola Ferdynanda uznany za cudowny. Przybywali tutaj do Matki Boskiej Czerwińskiej książęta mazowieccy i królowie polscy, prymasi, biskupi, nuncjusze apostolscy, rycerstwo, a najwięcej lud polski. Wota zawieszały tu nie tylko jednostki, ale całe miasta. Matka Boska Czerwińska to Królowa Mazowsza, do Której przychodzą nie tylko mazowszanie ale i pątnicy ze wszystkich dzielnic Polski. Ile razy przed uroczystymi nabożeństwami ze śpiewem, przy wtórze organów, Obraz się odsłania, trudno powstrzymać łzy ze wzruszenia. Matka Boska Czerwińska przemawia do każdego serca i przenika je do głębi.
 Polskie Madonny - Bialystok.jpg
MATKA MIŁOSIERDZIA. BIAŁYSTOK. ARCHIDIECEZJA BIAŁOSTOCK ...
MATKA MIŁOSIERDZIA. BIAŁYSTOK. ARCHIDIECEZJA BIAŁOSTOCKA. BAZYLIKA KATEDRALNA WNIEBOWZIĘCIA N.M.P. Kopia obrazu ostrobramskiego koronowana 5 VI 1995 przez Franciszka kardynała Macharskiego, metropolitę krakowskiego.Kult Matki Bożej Miłosierdzia rozpoczął się prawdopodobnie na Ziemi Białostockiej dopiero w XIX wieku. Niemałą rolę odegrał w tym mickiewiczowski "Pan Tadeusz" ze słynną inwokacją. W Wilnie kult Matki Boskiej Ostrobramskiej był tłumiony. Dopiero w roku 1905 kiedy to ukaz tolerancyjny pozwolił na swobodniejsze wyznawanie wiary wzmogły się praktyki pobożnościowe ku czci Matki Najświętszej. Wówczas także wyruszyły pielgrzymki z Białegostoku. Odzyskanie niepodległości przez Polskę i koronacja Obrazu Matki Bożej Ostrobramskiej w 1927 r. przyczyniły się do jeszcze większego upowszechnienia czci do Matki Miłosierdzia. Do Białegostoku kult Matki Bożej Miłosierdzia przeniósł Arcybiskup Metropolita Wileński Romuald Jałbrzykowski. Po wyjeździe z Wilna, do czego był zmuszony, osiadł w Białymstoku przy obecnej katedrze skąd kierował archidiecezją. W 1945 roku zapoczątkował on nowennę opieki Matki Boskiej Ostrobramskiej. Kolejni biskupi podtrzymali tą tradycję. Bp Henryk Gulbinowicz zorganizował w 1971 roku uroczystości 300-lecia kultu Matki Boskiej Ostrobramskiej, natomiast Bp Edward Kisiel z okazji 50-lecia koronacji obrazu w Wilnie przygotował specjalną kaplicę w obecnej Bazylice, w której umieszczono wierną kopię obrazu namalowaną w 1927 roku przez wileńską malarkę Łucję Bałzukiewicz. Arcybiskup metropolita białostocki Edward Kisiel obrał Ostrobramską Matkę Miłosierdzia za patronkę arcybiskupstwa. On też wystąpił do Stolicy Apostolskiej z prośbą o koronację Wizerunku czczonego w katedrze. Następca arcybiskupa Edwarda, arcybiskup Stanisław Szymecki dokończył dzieło poprzednika.
 Polskie Madonny - Licheń.jpg
BOLESNA KRÓLOWA POLSKI. LICHEŃ. DIECEZJA WŁOCŁAWSKA. K ...
BOLESNA KRÓLOWA POLSKI. LICHEŃ. DIECEZJA WŁOCŁAWSKA. KOŚCIÓŁ ŚW. DOROTY. Obraz z XVIII wieku, o wymiarach 23 na 16 cm, koronowany 15.VIII 1967 przez Stefana Kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski. Historia sanktuarium sięga czasów napoleońskich. W 1813 roku po klęsce pod Lipskiem, ciężko ranny Tomasz Kłossowski, kowal spod Lichenia, tracąc chwilami przytomność - modlił się do Matki Bożej o ratunek. Wtedy to, według legendy, ujrzał Matkę Najświętszą idącą przez pobojowisko, w sukni amarantowej, w królewskiej koronie, zapłakaną i tulącą do serca Orła Białego. Tomasz twierdził, że Najświętsza Panna pochyliła się nad nim i obiecała, że będzie uratowany. Poleciła mu przy tym, aby Jej się dobrze przypatrzył i postarał się o taki sam wizerunek, a następnie umieścił go w swych rodzinnych stronach, aby ludzie oddawali mu cześć. Kłossowski odzyskał zdrowie, jednak dopiero po 23 latach od widzenia, wracając z pielgrzymki do Częstochowy zobaczył zawieszony na przydrożnym drzewie we wsi Ligota obrazek odpowiadajacy wizerunkowi który nosił w sercu. Uzyskawszy zgodę właściciela, zabrał obrazek przynosząc go w swoje strony. W 1844 roku umieścił wizerunek w grąblińskim lesie, gdzie w maju 1850 roku pasterzowi bydła Mikołajowi Sikatce, modlącemu się często przed owym obrazem, objawiła się Najświętsza Panienka, polecając mu aby zachęcał ludzi do poprawy życia i pokuty za liczne grzechy gdyż zbliża się straszna kara boża. Ludzie nie wierzyli opowiadaniom pasterza, uznano go nawet za umysłowo chorego. Kiedy jednak dwa lata później wybuchła groźna epidemia cholery przypomniano sobie całą sprawę. W miejscu ukazania się Matki Bożej wybudowano kaplicę i umieszczono w niej obraz. Gromadziły się przed nim nieprzeliczone tłumy chorych. Epidemia ustąpiła. Ówczesny proboszcz licheński ks. Franciszek Kosiński, za zgodą władz kościelnych przeniósł procesjonalnie obraz do kościoła parafialnego, a w 1856 roku umieszczony on został w nowo wzniesionej murowanej świątyni. W latach 1920 - 1922 Stefan Wyszyński - Prymas Polski, jako alumn włocławskiego seminarium przebywał w Licheniu, aby ratować zdrowie zagrożone zaawansowaną gruźlicą. Obecnie,obok istniejącego kościoła, wybudowano wspaniałą bazylikę którą w 1999 roku pobłogosławił papież Jan Paweł II.
 Polskie Madonny - Kalwaria_Zebrzydowska.jpg
MATKA BOŻA KALWARYJSKA. KALWARIA ZEBRZYDOWSKA. ARCHIDIE ...
MATKA BOŻA KALWARYJSKA. KALWARIA ZEBRZYDOWSKA. ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. BAZYLIKA MATKI BOŻEJ ANIELSKIEJ. Malarz nieznany, datowany na I połowa XVII wieku farba olejna na płótnie 74 × 90 cm. Obraz został koronowany 15 sierpnia 1887 przez kard. Albina Dunajewskiego. Wizerunek ten był własnością Stanisława Paszkowskiego z Kopytówki, kiedy 3 maja 1641 zauważono na nim krwawe łzy płynące z oczu Matki Bożej. Do Kopytówki ściągnęli wówczas przedstawiciele okolicznego duchowieństwa i szlachty, którzy potwierdzili nadzwyczajne wydarzenia. Wkrótce zjawił się też gwardian klasztoru bernardynów, który namówił Paszkowskiego do przekazania obrazu do Kalwarii. Tak też się stało obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem został podarowany przez Paszkowskiego w 1641 roku. Znajduje się w ufundowanej przez Michała Zebrzydowskiego kaplicy przy południowej ścianie kościoła, który zostaje tam umieszczony w 1667 roku. Kalwaryjskie sanktuarium jest jednym z ważniejszych miejsc kultu pasyjnego i maryjnego oraz centrum pielgrzymkowym w Polsce.W historii sanktuarium kalwaryjskiego oprócz koronacji, niewątpliwie historycznym wydarzeniem były dwie wizyty Ojca Św. Jana Pawła II - w 1979 i w 2001 roku.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności