Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
bogus62
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna Bogdan

widziany: 18.12.2019 12:09

  • pliki muzyczne
    41
  • pliki wideo
    3850
  • obrazy
    539
  • dokumenty
    1139

5799 plików
1235,71 GB

obrazek


Bitwa pod Mokrą 1-IX-1939
« poprzednia stronanastępna strona »
  • 263 KB
  • 3 wrz 12 6:57

z chomika buchman.gd

  • 390 KB
  • 3 wrz 12 6:57

z chomika buchman.gd

  • 237 KB
  • 3 wrz 12 6:57

z chomika buchman.gd

  • 47 KB
  • 3 wrz 12 6:57

z chomika buchman.gd

  • 101 KB
  • 3 wrz 12 6:57

z chomika simba2

  • 244 KB
  • 3 wrz 12 6:57

zachomikowany

  • 277,7 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

"Мы мирные люди, но наш бронепоезд стоит на запасном пути..." - эта песня, которую перед войной распевала вся страна, оказалась пророческой: именно Великой Отечественной суждено было стать последней великой войной бронепоездов - в 1941-1945 гг. в боевых действиях активно участвовали более 200 "стальных крепостей" Красной Армии. И хотя многие теоретики считали этот род войск безнадежно устаревшим, советские бронепоезда на деле доказали свою высокую боевую эффективность, особенно в первый период войны, когда их строительство приняло по-настоящему массовый характер, - и по количеству, и по качеству бронепоездов СССР превзошел всех остальных участников Второй Мировой, вместе взятых!
Однако до сих пор данная тема фактически не освещена в отечественной литературе. Эта книга - первая. Собирая материал для нее более 20 лет, обработав и проанализировав колоссальный объем информации, проследив боевой путь всех "сухопутных броненосцев" Красной Армии, ведущий историк бронетехники создал не просто лучшую, а единственную на сегодняшний день энциклопедию бронепоездов Великой Отечественной.

zachomikowany

  • 7,9 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

Кировское общество любителей военной техники и моделизма

zachomikowany

  • 84,0 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

Czasopismo o modelowaniu i malowaniu figurek i dioram. Zawiera 60 kolorowych stron z kilkoma...

zachomikowany

  • 16,0 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

Shown are Soviet armored trains as used during the Russian Revolution, the Russian Civil War, and World War II.

zachomikowany

  • 132 KB
  • 3 wrz 12 6:57

zachomikowany

  • 132 KB
  • 3 wrz 12 6:57

zachomikowany

  • 154 KB
  • 3 wrz 12 6:57

zachomikowany

  • 234 KB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

Pociąg pancerny Nr 11 „Danuta” – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP.

16 września 1939 w trakcie bitwy nad Bzurą został uszkodzony w walce z oddziałami niemieckimi, a następnie zniszczony przez załogę.


„Danuta” została zbudowana w Poznaniu 29 maja 1919, pociąg brał udział w powstanie wielkopolskim. W późniejszym czasie brał udział w bitwa pod Warszawą w sierpniu 1920. W 1924 został przydzielony do jednostki w Jabłonnie, później do 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych. Został zmodernizowany na początku lat 30., otrzymując nową lokomotywę (Ti3), i dodatkowe uzbrojenie (w tym przeciwlotnicze). We wrześniu 1939 był uzbrojony w 2 haubice 100 mm, 2 armaty 75 mm i 22 ckm-y.

Od wiosny 1939 roku „Danuta” była przydzielona do Dowództwa Okręgu Korpusu nr VII w Poznaniu. W kampanii wrześniowej został z numerem 11 przydzielony do 26 Dywizji Piechoty przy Armii Poznań. Pociąg przybył na teren rozlokowania 26 dywizji (koło Wągrowic) nocą z 27 na 28 sierpnia. Od następnego dnia pociąg rozpoczął zwiad terenu w okolicach Piły. 30 sierpnia pociąg dostał rozkaz dozorowania i ochrony linii kolejowych nad Notecią na odcinku Chodzież – Szamocin – Margonin – Gołańcz – Kcynia – Nakło – Bydgoszcz. 1 września pociąg patrolował odcinek Chodzież – Szamocin. 2 września pociąg ubezpieczał prawe skrzydło 26 Dywizji, dokonując wypadów do Kcyni. 3 września „Danuta” osłaniała odwrót oddziałów dywizji wycofujących się z Wielkopolski na linię jezior żnińskich. 4 września pociąg dotarł do Żnina odpierając nalot niemiecki; w nocy z 4 na 5 września 26 Dywizja obsadziła pozycje w tym rejonie. 5 września pociąg razem z 2 Batalionem 37 Pułku Piechoty wydzielony do obrony Inowrocławia; wieczorem pociąg dotarł do stacji Białe Błota. 6 września „Danuta” pod rozkazami gen. Juliusza Drapelli osłaniała odwrót wojski polskich spod Torunia (6-7 września). 7 września pociąg operując na linii Gniewkowo – Inowrocław wspierał odwrót 27 Dywizji Piechoty, wieczorem docierając do Babiaka. W tym czasie pociąg utracił kontakt ze swoim składem gospodarczym.

zachomikowany

  • 18,7 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

This new book is the third by Wolfgang Sawodny on German armored trains in World War II, and presents all new information not previously discussed in his first two highly successful volumes. The main emphasis here is on the operational history of German armored train units on the Russian front, and includes many previously unpublished photographs.

zachomikowany

  • 133,9 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

Продолжение бестселлера "Бронепоезда Великой Отечественной". В отличие от первого тома, где упор был сделан прежде всего на материальную часть и организацию подразделений бепо (эта аббревиатура прижилась не только в просторечии, но и в официальных документах), данное издание полностью посвящено боевому применению бронепоездов на всех фронтах Великой Отечественной - от Прибалтики до Волги и Кавказа.

Максим Коломиец - Бронепоезда в бою 1941-1945: "Стальные крепости" Красной Армии (2010)

zachomikowany

  • 31,3 MB
  • 3 wrz 12 6:57
obrazek

This book covers all the 'railway wars' - the US Civil War, the Franco-Prussian War and the two World Wars - are given detaiiled coverage in a book that is essential reading for railway enthusasts and military historians alike.

zachomikowany

  • 181 KB
  • 3 wrz 12 6:57

zachomikowany

  • 22 KB
  • 3 wrz 12 6:57
"Красная звезда" (Krasnaja zwiezda KZ-1)

Ciężka drezyna pancerna "Krasnaja Zwiezda" została zbudowana w lutym 1942 r. w Kolomieńskich Zakładach Budowy Parowozów im. Kujbyszewa. Konstruktorem drezyny był inżynier Lebiedieński.

Projekt zakładał maksymalne wykorzystanie podzespołów czołgowych, w tym przypadku czołgu KW. Dwa typowe silniki z przekładniami zapewniały prędkość 47 km/h (każdy silnik służył do poruszania się w inną stronę).

Uzbrojenie złożone z armaty 76,2 mm (F-34) umieszczonej w typowej wieży czołgu KW, uzupełniały 4 karabiny maszynowe [dwa w wieży, dwa w kadłubie po bokach] i jeden przeciwlotniczy. Niestety w czasie jazd próbnych drezyna wykazała zbyt wiele wad i nie została przyjęta do produkcji seryjnej.

Dane techniczne:
Długość - 11,72 m;
Szerokość - 2,48 m;
Wysokość - 2,7m;
Uzbrojenie: 1 armata 76,2 mm;
4 karabinów maszynowych DT 7,62 mm;
1 karabinu maszynowego DSzK 12,7 mm na podstawie przeciwlotniczej;
Pancerz: kadłub 45-20 mm,
wieża 82-40 mm;
Napęd: 2 silniki wysokoprężne W-2K o mocy 600 kM;
Prędkość 43 km/h (w każdą stronę);
Załoga 8 ludzi.

zachomikowany

  • 185 KB
  • 3 wrz 12 6:57
Heavy scout car train

These heavy armored rail cars were introduced in 1944 and saw service in Russia and Yugoslavia, and after the war Czechoslovakia used some until the mid 50s. Although each of these cars were self propelled and could, if necessary run independently, they were designed to operate in a train of about 20 cars. But, in practice the self propelled rail cars often did operate independently or in small numbers, due to battle conditions and fuel shortages. The s.SP's were produced by Steyer in 1944 and 1945, for the Deutsche Reichsbahn. They weighed approximately 18 ton, with 20mm armor plate. They were powered by a air cooled 76-HP Steyer motor which was a bit inefficient to move such a heavy car. They could operate singly, but the Reichsbahn had envisioned them to be in a complete Armored Train (Artillerywagen, Infantriewagen, AA Flakwagen).

zachomikowany

  • 221 KB
  • 3 wrz 12 6:57
Pociąg Pancerny Nr 2, Pociąg Pancerny "Śmiały", Pociąg pancerny Nr 53 - pierwszy i najbardziej znany polski pociąg pancerny (wcześniej, przed odzyskaniem niepodległości, w dniach 10 lutego - 10 maja 1918, walczył improwizowany pociąg pancerny Związek Broni).

Służył kolejno w armiach:

* Austrii
* Polski - od 1 listopada 1918 do 22 września 1939 (kapitulacja Lwowa)
* ZSRR (75 Pułk NKWD) - do 7 lipca 1941
* Niemiec - do 10 czerwca 1944 - skreślenie ze stanu

Pierwszy skład powstał na bazie taboru zdobytego 1 listopada 1918 r pod Krakowem.

Zdobyty tabor:

* parowóz opancerzony typu 377 (2 szt.):
o 377-117 – użyty w pociągu Śmiały
o 377-402 – użyty w pociągu Piłsudczyk
* wagon artyleryjski (2 lub 3 szt.):
o 141164 – użyty w pociągu Śmiały
o 141455 – użyty w pociągu Piłsudczyk
o 148066
* wagon szturmowy:
o 140866 – użyty w pociągu Piłsudczyk
o 150060 – użyty w pociągu Śmiały
* platformy kontrolne

Pociąg brał udzial w konflikcie polsko-ukraińskim w 1918 r. Od 1928 na składzie 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach. Zmobilizowany z końcem sierpnia 1939 roku, stacjonował w Swoszowicach pod Krakowem (opuścił stację Kraków-Płaszów 26 VIII), przydzielony został do Wołyńskiej Brygady Kawalerii (bocznica stacji Siemkowice) operującej w ramach Armii „Łódź", a następnie przydzielony do Armii „Prusy" i „Modlin". Pociąg brał udzia w bitwie pod Mokrą; przedostał się do Brześcia (zob. Obrona twierdzy brzeskiej (1939)), a następnie przez Kowel w okolice Lwowa, gdzie wziął udział w obronie miasta. Po kapitulacji przed najeźdźcą sowieckim 22 września pociąg, opuszczony przez załogę, został zajęty przez wojska radzieckie.

zachomikowany

  • 281 KB
  • 3 wrz 12 6:57
Pociąg Pancerny "Piłsudczyk" (Pociąg Pancerny Nr 1 i 52) - pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP.

W 1918 r. na stacji Prokocim koło Krakowa zdobyto nieuszkodzony, nowoczesny, austro-węgierski pociąg pancerny, składający się z dwóch wagonów czołowych-artyleryjskich, dwóch wagonów piechoty i jednego szturmowego. Ze składu tego pociągu zorganizowane zostały dwa pociągi pancerne: "Piłsudczyk" (P.P. nr 1) i "Śmiały" (P.P. nr 2), które wzięły udział w walkach o Lwów.

W 1921 r. załoga pociągu wzięła udział w III powstaniu śląskim, między innymi w walkach o Kędzierzyn, w których straciła 20% stanu osobowego.

W 1927 r. przeniesiony został z Dywizjonu Szkolnego Pociągów Pancernych do nowo powstałego 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach. Był pociągiem manewrowym (utrzymywanym w gotowości także w okresie pokoju). Tuż przed wojną stacjonował w Siemkwicach.

We wrześniu 1939 został przydzielony do Armii "Łódź" (hasło-kryptonim „Baszta") przy 30 Dywizji Piechoty. Pociąg brał udział ciężkich walkach w okolicach Warszawy. 20 września 1939 roku przy niemożliwości dalszego przebicia się pociąg został przez załogę opuszczony i zniszczony w okolicach miejscowości Mrozy na linii Warszawa-Brześć nad Bugiem. Żołnierze pociągu po nieudanej próbie dotarcia do Warszawy w ramach grupy płk. M. Prus-Więckowskiego, weszli w skład SGO Polesie gen. Kleeberga i walczyli pod Kockiem.

Dowódcy pociągu

* kpt. Stanisław Tabisz (1918-1919)
* por. art. Jan Witold Komorowski (od 1 XI 1922 [1])
* kpt. art. Janusz Józef Grzesło (p.o. od XI.1926 [2])
* kpt. Mikołaj Gonczar

Skład pociągu

* parowóz opancerzony nr 377.402
* wagon szturmowy zaopatrzony w radiostację RKDP/P
* 2 wagony artyleryjskie
* 2 platformy na końcach składu

Uzbrojenie

Pociąg był uzbrojony w arm. wz. 02/26 i haub. wz. 14/19A, a także wyposażony w czołgi R-17FT oraz TK-3.

zachomikowany

  • 229 KB
  • 3 wrz 12 6:57
Pancerna drezyna Tatra T-18, stanowiła wyrób Zakładów Motorowych Ringhoffer-Tatra, założonych w Koprivnice w 1897 roku. Budowę drezyny oparto na opancerzonym podwoziu wcześniejszego wzoru, tj. T-14, a samą konstrukcję zakończono w 1925.
Drezyna nie spotkała się ze szczególnym zainteresowaniem strony czechosłowackiej, która to zakupiła jedną sztukę (numer D2001), która używana była jako środek zwiadu. Stało sie tak zapewne wobec szczupłości czechosłowackich wojsk kolejowych. Po kapitulacji Czechosłowacji, czechosłowacka drezyna została przejęta przez Niemców i wcielona w skład jednego z pociągów pancernych. Jej szlak bojowy zakończył się najprawdopodobniej na Ukrainie.

W Polsce

Polska była jedynym krajem, po Czechosłowacji, który zdecydował się na zakup drezyn marki Tatra. Kontrakt podpisano w roku 1926 i obejmował on dostawę 6 drezyn pancernych wraz z częściami zapasowymi. Cena jednej sztuki z dostawą wynosiła 94.300 koron, czyli 14,710 zł. Pojazdy przybyły w listopadzie 1926 roku i wcielone zostały do szkolnego dywizjonu pociągów pancernych w Jabłonnie k/Warszawy.

Po przeprowadzeniu pierwszych prób oceniono je stosunkowo krytycznie. Od razu pojawia się tu pytanie dlaczego nie sprowadzono wcześniej jednej sztuki do prób poligonowych, jak zwykle to miało miejsce. "Tatry" były powolne, miały zbyt niskie przyśpieszenie, co spowodowane było słabą jednostką napędową.
Potrzeby wojsk kolejowych zdecydowały jednak o dalszym zakupie drezyn pancernych. Sprowadzono więc do kraju kolejne 9 sztuk, jednak bez opancerzenia. Te zlecono Centralnym Warsztatom Samochodowym, według planów dostarczonych przez stronę Czeską. Istnieją domniemania, iż mogły one różnić się nieco od oryginalnych drezyn, gdyż zwykle przy takich okazjach wprowadzano własne usprawnienia.

"Tatry" używane były w obu dywizjonach pociągów pancernych. Niektóre z nich nosiły nazwy własne. Dużo wskazuje też na to, iż pod koniec lat trzydziestych wyposażono je w radiostacje N2/C. Jako środek łączności na pewno służyły tarcze sygnałowe. Zrodził się także nigdy nie zrealizowany pomysł zamontowania na Tatrach wieżyczki adaptowanej z samochodu pancernego wz.29. Uzbrojenie miało by stanowić działo 37 mm SA-18 Puteaux oraz jeden lub dwa k.m. wz.25. Wszelkie plany modernizacji zarzucono, gdyż "Tatry" miały być zastąpione przez drezyny typu R i TK. Wycofane "Tatry" najprawdopodobniej miały wrócić na potrzeby szkolenia wojsk kolejowych.
Wiadomo, iż niektóre pojazdy posiadały nazwy własne. Na chwilę obecną znamy jedynie nazwy "Osa" i "Żuk".

zachomikowany

  • 163 KB
  • 3 wrz 12 6:57
Pierwsze próby z samobieżnym wagonami pancernymi miały miejsce w Rosji już w czasie I Wojny Światowej. W zakładach Kirowskich w Leningradzie pod koniec lat 30-tych skonstruowano pancerny wagon motorowy MBW-2 uzbrojony w 3 działa 76 mm, ustawionych w obrotowych wieżach takiego samego typu jak w czołgach "T-28". Była to bardzo nowatorska konstrukcja, potencjałem bojowym porównywalna z etatowym pociągiem pancernym (3 działa zamiast 4), jednakże górująca nad "Broniepojezdem" innymi zaletami. Po pierwsze długość MBW-2 wynosiła 19 m. czyli 1/3 długości etatowego wówczas pociągu pancernego typu BP-35, który bez platform kontrolnych miał 58 m. Prędkość maksymalna obloczona była na 120 km/h. Było to za dużo w stosunku do potrzeb, gdyż prowadzenie ognia przy takiej prędkości było raczej niemożliwe, ale dawało dużą swobodę przy przemieszczaniu się.

zachomikowany

  • 126 KB
  • 3 wrz 12 6:57
Działo kolejowe K 5 (E) Leopold

The Krupp K5 series were consistent in mounting a 21.5 m long gun barrel in a fixed mounting with only vertical elevation of the weapon. This gondola was then mounted on a pair of 12-wheel bogies designed to be operated on commercial and military rails built to German standards. This mounting did not permit any degree of horizontal traverse, but instead the carriage had to be aligned on the rails first, with only minimal fine levelling capable once halted. Hence the gun could only fire at targets tangential to an existing railway track.

To track targets needing greater traverse either a curved length of railway was used with the gun shunted backwards or forwards to aim; a cross-track was laid with the front bogie turned perpendicular to the rest of the gun and moved up and down the cross-track to train the weapon; or for 360 degree traverse, the so-called "Vögele Turntable" could be constructed, consisting of a raised rail section (the "firing bed") carrying the gun, running on a circular track with a central jack to raise the gun during traverse and to take some of the enormous weight.

The main barrel of the K5 is 283 mm in calibre, and is rifled with twelve 7 mm grooves. These were originally 10 mm deep, but were shallowed to rectify cracking problems.

History

The K5 was the result of a crash program launched in the 1930s to develop a force of railway guns to support the Wehrmacht by 1939. K5 development began in 1934 with first testing following in 1936 at the Firing Test Range Rügenwalde-Bad (German: Schießplatz Rügenwalde-Bad) in Farther Pomerania at the South coast of the Baltic Sea. Initial tests were done with a 150 mm barrel under the designation K5M.

Production led to eight guns being in service for the Invasion of France, although problems were encountered with barrel splitting and rectified with changes to the rifling. The guns were then reliable until the end of the war, under the designation K5 Tiefzug 7 mm. Three of them were installed on the English Channel coast to target British shipping in the Channel, and proved successful at this task.

Towards the end of the war, development was done to allow the K5 to fire rocket-assisted projectiles to increase range. Successful implementation was done for firing these from the K5Vz.

A final experiment was to bore out two of the weapons to 310 mm (12.2") smoothbore to allow firing of the Peenemünder Pfeilgeschosse arrow shells. The two modified weapons were designated K5 Glatt.

Several other proposals were made to modify or create new models of the K5 which never saw production. In particular, there were a number of plans for a model which could leave the railway by use of specially modified Tiger II tank chassis which would support the mounting box in much the same manner as the railway weapon's two bogies. This project was ended by the defeat of Germany.

zachomikowany

« poprzednia stronanastępna strona »
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    32
  • obrazy
    41
  • pliki wideo
    2
  • pliki muzyczne
    0

76 plików
1,51 GB




Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (4)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (4)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności