Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
aspiryna
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

maciaszczyk

widziany: 12.04.2025 08:01

  • pliki muzyczne
    1000
  • pliki wideo
    82
  • obrazy
    822
  • dokumenty
    42

2039 plików
28,47 GB

Ukryj opis Rozwiń
KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY

IL FIORE DELLE MILLE E UNA NOTTE

Pier Paolo Pasolini

Włochy * Francja


Ostatnia część "trylogii życia", której początkiem był "Dekameron", częścią środkową zaś mniej udana ekranizacja "Opowieści kanterberyjskich": Pasolini ucieka w radosny (choć zarazem okrutny) świat pierwotny, w którym najbardziej niezwykłe i anomalne perypetie znajdują woltę harmonijnego rozwiązania. Pomyślną częściej dla sprawiedliwych - choćby ubogich, lecz takich, którzy mają sumienie i ufają w panseksualne porozumienie erotyczne, bo tylko ono daje chwilowe szczęście kochankom, ogółowi zaś rozwój cywilizacji na podstawie ogólnej empatii. Skompletowanie trylogii uzna Pasolini za swój najambitniejszy eksperyment, przy czym najbardziej w niej liryczny "Kwiat tysiąca i jednej nocy" - "taki film, jaki wydawał się nam właściwy, gdy mieliśmy kilkanaście lat" - nazwie najgłębszym i najradykalniejszym w idei. Sam nie zdoła uciec od nieubłaganych postępów czasu, który pozostawia już w tyle tak opiewaną młodość, nie wyzwoli się od przerażenia postępami hedonizmu i ekstremistycznych poczynań prawicy, nie stłumi rozczarowania mieszczanieniem rodzimego proletariatu i "nienawistnym światem" współczesnych Włoch. W "Salo, o le 120 giornate di Sodoma" (1975) wykrzyczy jeszcze nienawiść do faszyzmu, przenosząc w scenerię roku 1944 opis orgii, który dał niegdyś de Sade, ale nie zachowa tam już równowagi - tak jak nie zachowa jej w życiu rzeczywistym, prowokując niejako swoją śmierć: zginie 2 listopada 1975 w wielce niejasnych okolicznościach na dalekich peryferiach Rzymu, rzekomo z ręki przygodnego siedemnastoletniego partnera homoseksualnego. Dość mocne poszlaki będą jednak przemawiać za spiskiem i mordem politycznym.

Ekranizacja fragmentów "Księgi tysiąca i jednej nocy" ma źródło w zauroczeniu światem ludowej kultury południowych - afrykańskich i jemeńskich - obrzeży Morza Czerwonego. Pasolini zupełnie pominął świat północnoarabski, odniesienia do islamu i wszystkie najbardziej oczywiste skojarzenia z opowieściami Szeherezady, natomiast cudownie zachował pierwotną naiwność i baśniowy urok tych fantazji z dominantą przeznaczenia, a także obyczajowość arabską i perską, w której kobiety są pokornymi niewolnicami, lecz zarazem władczyniami powabów swojego ciała. Film, nakręcony w półpustynnych plenerach i pradawnych miastach (głównie w Sanie, Erytrei i Nepalu), w ostatecznej redakcji rozwija w szkatułkowej konstrukcji trzy zasadnicze opowieści: o niewolnicy Zumurrud, o Azizie, oraz o synach królewskich z odległych stron, Shahzamanie i Yunanie (już po premierze canneńskiej i zdobyciu na festiwalu Wielkiej Nagrody Specjalnej Jury - drugiej w hierarchii po głównej, przyznanej "Rozmowie" - Pasolini zdecydował się usunąć w ostatecznym montażu historię opartą na opowieściach z nocy 19-24, o wezyrze Nur ad-Dinie i jego bracie Shamsie).

"Kwiat tysiąca i jednej nocy", "prawda nie jednego, lecz wielu snów", rozpoczyna się na targu niewolników, gdzie oferowana jest zachwycająca Zumurrud. Tyle tylko, że to ona ma prawo wybrać swojego pana, szydzi więc z podbijających cenę starców i wskazuje na młodego Nur ad-Dina, którego będzie dopiero musiała uczyć obcowania z kobietą. Niestety, Nur dał się oszukać Bar-sumowi, błękitnookiemu Europejczykowi na usługach jednego z upokorzonych starców: Zumurrud została porwana i tylko wielki spryt dziewczyny sprawia, że udaje jej się nie tylko wyzwolić, ale zostać - w przebraniu - królem jednego z sąsiednich miast, gdzie najpierw organizuje okrutną zemstę na swoich prześladowcach, potem zaś w te same, co ich, sidła łowi wreszcie - w finale filmu - poszukującego jej nieustannie Nura. Nim to nastąpi, perypetie jej młodego pana skrzyżują się z przeżyciami i opowieściami kilku innych postaci. Główną z nich jest Aziz, który w dzień, gdy miał poślubić swą kuzynkę Azizę, zakochał się w dającej mu tajemne znaki Budur. Aziza z oddaniem tłumaczy mu sens tych znaków, podpowiada właściwe zachowania, aż doprowadza do spełnienia miłości kuzyna i Budur, sama zaś popełnia samobójstwo. Gapowaty Aziz nie umiał jednak docenić tak wielkiego poświęcenia Azizy, dał się uprowadzić i został mężem innej, co Budur i jej przyjaciółki straszliwie ukarały, urywając mu przyrodzenie. Łącznikiem z pozostałymi postaciami - książętami Shahzamanem i Yunanem, którzy wybrali los wędrowców - jest Tadji, który wysłuchuje historii Aziza spotkanego na pustyni oraz tym bardziej przerażających historii obu królewskich synów z odległych stron. Shahzaman z mocy przeznaczenia natrafił na kryjówkę więźniarki demona i nie zdołał przed jego powrotem ukryć śladów swojej obecności. Dziewczyna zginęła, tracąc odrąbywane po kolei przez demona członki, w końcu zaś głowę; Shahzaman został przez demona zgwałcony, po czym zamieniony w małpę, by wrócić do naturalnej postaci dzięki poświęceniu życia przez księżniczkę Ibrizę. Młodszego z książąt los rzucił na bezludną wyspę, gdzie w podziemnej kryjówce bogaty kupiec stara się uchronić swego piętnastoletniego syna przed przepowiedzianą śmiercią; ale to właśnie Yunan, po rozkosznie spędzonym wspólnym wieczorze, zasztyletowuje go nieświadomie w nocy. Odkupieniem książąt jest między innymi przyozdobienie wspaniałymi mozaikami domu nienawidzącej mężczyzn Duni; tymczasem prowadzony przez lwa, zrezygnowany Nur ad-Din dociera do miasta, w którym króluje jego niewolnica. Już jest gotów dać się ukrzyżować, jak stało się to z dwoma wrogami, którzy skrzywdzili Zumurrud - Barsumem i Djawanem - ale zostanie tylko upokorzony, by tym gwałtowniej odczuć radość ponownego połączenia się z tą, która go wybrała.

Idealne wręcz wykorzystanie specyficznego surowego pleneru, ryzykowna w niejednym estetyczna kontaminacja elementów kultury materialnej z Jemenu, Rogu Afryki, Iranu i Nepalu, miniatur perskich, śladów dawnej świetności imperium arabskiego, dały zamierzony przez Pasoliniego efekt naturalnego opowiadania obrazem. Jest on o wiele doskonalszy niż w "Dekameronie" (jeśli pominąć wymuszane przez bardzo jeszcze niedoskonałą technikę trikową rezultaty lotu z demonem i spotkania z lwem), nie odwołuje się już bowiem w ogóle ani do replik malarskich, ani do magii czy surrealizmu, chyba że za związane z nim uzna się wykorzystanie w oprawie muzycznej kunsztownego Mozarta i Strawińskiego: niepowtarzalny "Kwiat tysiąca i jednej nocy" jest zarazem wizyjny i realny, przerażający i urzekający, baśniowy i etnograficzny, poetycki i konkretny. Nawet surowość w ogromnej części niezawodowych młodych wykonawców ma tu swoją właściwą funkcję: wnoszą na ekran bezpośredni wdzięk, witalność nagich ciał, urodę bytu dalekiego od sprzecznych nakazów dwudziestowiecznej cywilizacji, która tylko pozornie znajduje właśnie jakiś związek z kręgiem tamtej średniowiecznej obyczajowości poprzez rewolucję seksualną. Pasolini świetnie wie, że okoliczność jej przetaczania się przez świat pomogła w stworzeniu filmu, ale jest też przekonany - świadomy związanej z seksem groźby śmierci, jakkolwiek bez przeczuć takiej klęski jak AIDS - o krótkotrwałości tej rewolucji: tłumaczy to względami psychologicznymi, przypominając, że Boccaccio też na starość był bigotem. Nie, tu nie chodzi o zmienne, politowania godne poglądy na właściwe bądź niewłaściwe czyny w erotyce i jej obrazowaniu, tylko o odwieczną prawdę bujnego życia.

- Adam Garbicz "KINO WEHIKUŁ MAGICZNY. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż piąta - 1974-1981"
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    1
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

1 plików
31 KB




Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności