150834900330012_b.jpg
-
Aqua Vitae magazyn o alkoholach -
Barwne półmiski -
Cat and Food -
Chleb Borodinsky -
Ciut frywolnie -
Dzieci gotują -
Dziewczyna o Perłowych Włosach -
Dziewczyna o Włosach jak Heban -
Ernst Nowak -
Grafika komputerowa -
Historia Pisanek -
Ilustracje Przetworów -
Jesienne Dziewczyny -
Kawowe przepisy -
Kobieta i niebieskie Kwiaty -
Kobieta z szalem -
KOGUT -
Koty gotują -
Kwiaty Jadalne -
LADY -
Lady i Kapelusz -
Lady of Blue -
Lady of Green -
Lady of Orange -
Lady of Pink -
Lady of Red -
Lady of Spring -
Lady of Summer -
Lady of Violet -
Lady of White -
Lady of Winter -
Lady of Yellow -
Lady z koroną -
Michael Greyeyes -
Najdziwniejsze alkohole świata -
Oktoberfest -
Ona ma oczy niebieskie -
Oszuści na chomiku -
Przepisy -
Pumpernickel (pumpernikiel) -
Stworzone przez Generator SI -
SZCZUR -
Świąteczne Słodycze -
Tatiana Deriy -
Terytoria Północno-Zachodnie -
Truskawki -
Ulubione drinki znanych postaci -
Wianek w polskiej tradycji -
Yana Movchan -
Żurek
Maud Lewis (7 marca 1903 – 30 lipca 1970 roku) – kanadyjska artystka ludowa z Nowej Szkocji. Pozostaje jedną z najbardziej znanych kanadyjskich twórczyń ludowych. Lewis urodziła się 7 marca 1903 roku w Południowym Ohio w Nowej Szkocji. Była córką Johna i Agnes (Germain) Dowley. Maud cierpiała na młodzieńcze reumatoidalne zapalenie stawów. W 1935 roku zmarł jej ojciec, a w 1937 roku odeszła jej matka. Zgodnie ze zwyczajem panującym w tamtych czasach jej brat odziedziczył dom rodzinny. Przez krótki czas mieszkała w nim z bratem, a następnie przeniosła się do Digby, Nowa Szkocja, gdzie zamieszkała ze swoją ciotką. Maud zapoznała ze sztuką jej matka, która nauczyła ją robić kartki świąteczne. Jej kariera artystyczna zaczęła się od sprzedaży ręcznie malowanych kartek bożonarodzeniowych. 16 stycznia 1938 roku Dowley w wieku 34 lat wyszła za mąż za Everetta Lewisa, handlarza ryb z Marshalltown. Według Everetta, Maud niespodziewanie pojawiła się w jego drzwiach odpowiadając na ogłoszenie, które zamieścił w lokalnych sklepach: „Szukam pomocy domowej dla czterdziestoletniego kawalera”. Kilka tygodni później wzięli ślub. Zamieszkali w Marshalltown w jednopokojowym domu Everetta z sypialnią na antresoli, kilka kilometrów na zachód od Digby. Dom ten stał się pracownią Maud, w której Everett wykonywał wszystkie prace domowe. Lewis przeżyła większość swojego życia w ubóstwie mieszkając z mężem w jednopokojowym domu, który aktualnie znajduje się w Galerii Sztuki Nowej Szkocji w Halifax. Maud Lewis towarzyszyła swojemu mężowi podczas jego codziennych obowiązków związanych ze sprzedażą ryb, przynosząc ze sobą kartki świąteczne, które samodzielnie malowała. Sprzedawała je po 25 centów za jedną. Kartki te stały się popularne wśród klientów jej męża, który zachęcał ją do malowania. Maud zaczęła tworzyć na różnych powierzchniach, takich jak płyty pilśniowe, masonitowe, czy blachy do pieczenia. Lewis była płodną artystką, malowała na bardziej lub mniej dostępnych powierzchniach w ich małym domu, między innymi na ścianach, drzwiach, pojemnikach na jedzenie, a nawet na kuchence. Maud całkowicie zamalowała zwykłą tapetę w ich domu w grube łodygi, liście i kwiaty. Everett zachęcał Lewis do malowania i to on kupił jej pierwszy zestaw farb olejnych.
Maud Lewis używała żywych kolorów często malując kwiaty, woły, konie, ptaki, jelenie i koty. Wiele z jej obrazów przedstawiało krajobrazy, takie jak kołyszące się na wodzie łodzie u wybrzeży wyspy Cape, konie ciągnące sanie, łyżwiarzy, portrety psów, kotów, jeleni, ptaków i krów. Jej obrazy były inspirowane dziecięcymi wspomnieniami krajobrazów i ludzi z Yarmouth i Południowego Ohio, a także z miejsc w Digby, między innymi z Point Prim i Bayview.
Kartki świąteczne i kalendarze miały również duży wpływ na jej twórczość. W większości jej dzieła mają małe wymiary – często nie mają one więcej niż osiem na dziesięć cali, choć wiadomo, że Maud namalowała co najmniej 5 obrazów o rozmiarach 24 na 36 cali. Rozmiar jej prac był ograniczony jej możliwością poruszania rękami. Do malowania wykorzystywała głównie drewniane płyty i farby olejne Tinsol. Jej technika polegała na pokryciu deski białą farba, narysowaniu szkicu, a następnie nałożeniu farby bezpośrednio z tubki. Nigdy nie łączyła i nie mieszała kolorów.
Pierwsze obrazy Maud Lewis z lat czterdziestych są dość rzadko spotykane. Dużą kolekcję jej prac można znaleźć w Galerii Sztuki Nowej Szkocji (АGNS), która okazjonalnie wystawia kolekcję okiennic marki Chaplin/Wennerstrom (teraz część kolekcji firmy Clearwater Fine Foods Inc.). Składa się ona z dwudziestu dwóch okiennic, które Lewis ozdobiła na początku lat czterdziestych. Maud wykonała to zlecenie dla Amerykanów, którzy mieli domek na Południowym Wybrzeżu. Okiennice są dość duże, mają 5 na 1,6 cala. Za to zlecenie Lewis otrzymała 70 centów od sztuki. Między 1945 a 1950 rokiem wiele osób zaczęło zatrzymywać się pod domem Lewis w Marshalltown przy drodze krajowej nr 1, głównym szlaku turystycznym w zachodniej Nowej Szkocji, i kupować jej obrazy za dwa lub trzy dolary. Tylko w ciągu ostatnich trzech lub czterech lat Lewis zaczęła sprzedawać je za od siedmiu do dziesięciu dolarów. Maud zyskała uwagę całego kraju dzięki artykułowi w gazecie Star Weekly opublikowanemu w 1964 roku i występie w programie Telescope w 1965 roku. Dwa z jej obrazów zostały zamówione do Białego Domu w 1970 roku podczas prezydentury Richarda Nixona. Niestety jej artretyzm nie pozwolił jej na dokończenie wielu zleceń, które dostała w wyniku rozgłosu na skale krajową. W ostatnich latach ceny jej obrazów na aukcjach stale rosną. Dwa jej dzieła zostały sprzedane za ponad 16 000 dolarów. Najwyższa do tej pory cena za jej obraz „A Family Outing” wynosi aż 22 200 00 dolarów. Obraz został sprzedany na aukcji w Bonham w Toronto 30 listopada 2009 roku.
Jej inne dzieło, „A View of Sandy Cove”, zostało sprzedane w 2012 roku za 20 400 dolarów. Obraz „Portrait of Eddie Barnes and Ed Murphy, Lobster Fishermen” został sprzedany na aukcji w sklepie w Ontario za prawie trzy razy wyższą cenę niż szacowano. Aukcja internetowa zakończyła się 19 maja 2017 roku, a obraz, który wyceniano na 16 000 dolarów, został kupiony za 45 000 dolarów.
W ostatnim roku życia Maud Lewis spędziła siedząc w jednym kącie domu i malując tak często jak tylko ciągłe wizyty w szpitalu jej na to pozwalały. 30 lipca 1970 roku zmarła w Digby, Nowa Szkocja. W 1979 roku jej mąż Everett został zabity przez włamywacza, który próbował okraść jego dom. Po śmierci obojga małżonków ich wymalowany dom zaczął się rozpadać. Grupa zaniepokojonych mieszkańców z Digby założyła Stowarzyszenie Malowanego Domu Maud Lewis; ich jedynym celem było zachowanie tego miejsca. W 1984 roku dom został sprzedany prowincji Nowa Szkocja i został przekazany pod opiekę Galerii Sztuki Nowej Szkocji (АGNS) w Halifax. Dom został odnowiony i ulokowany w Galerii jako cześć stałej wystawy Maud Lewis.
Zaprojektowana przez architekta Briana Mckaya-Lyona pamiątkowa rzeźba ze stali, wzorowana na jej domu została postawiona w Marshalltown dokładnie w tym samym miejscu, gdzie stał on wcześniej. Replika domu Maud Lewis wraz z jego wnętrzem została zbudowana w 1999 roku przez emerytowanego rybaka Rossa Murraya w odległości kilku kilometrów na północ od Маrshalltown, przy drodze na półwysep Digby Neck w Seabrook.