Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

smokerdelight / Galeria / kino amerykańskie (123) / Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb
Download: Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

418,86 MB

Długość filmu: 125 min

0,0 / 5 (0 głosów)
obsada: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris
reżyseria: Clint Eastwood,
scenariusz: David Webb Peoples,
zdjęcia: Jack N. Green,
muzyka: Lennie Niehaus, Clint Eastwood
szczegóły: western, USA, 1992, 130 min

W mojej ocenie Oskar dla najlepszego filmu był jak najbardziej zasłużoną nagrodą dla tego dzieła. Film tylko z pozoru wydaje się być jedynie współczesnym westernem opowiadającym o czasach dzikiego zachodu. W jego fabule zawarto poruszającą opowieść o człowieku, który nie tylko doświadcza brutalnych realiów życia na dzikim zachodzie, ale ukazuje także prawdziwe wartości oraz ciemne strony, które drzemią w nim samym, jak i każdy człowieku. Pokazuje jak życie potrafi być przewrotne, a źli ludzie działają pod płaszczykiem sprawiedliwości. Jakie w człowieku mogą zajść przemiany. Wpływ dobra na zło i odwrotnie. Jak szybko człowiek jest zdolny, by ocenić drugiego jedynie z pozoru i nie poznać w ogóle prawdziwej natury i duszy ludzkiej bliźniego.

Film zawiera w sobie prawdziwą naukę życia. Pokazuje, jak zgubny potrafi być alkohol, pod którego wpływem człowiek jest zdolny do nawet najbardziej okrutnych rzeczy (bohater za młodu był okrutnym, bez trwogi rewolwerowcem, który znakomity w swym fachu nie zważał na nic i potrafił nawet z zimną krwią zabić człowieka w chwilach zamroczenia alkoholowego, bez pardonu, dać upust wywoływanej przez alkohol agresji, której później nawet dobrze nie pamiętał, bo wszystko czynił po pijanemu). Pokazuje, że nawet tak zdeprawowanego człowieka o duszy ciemnej i złej jedynie prawdziwa miłość drogiej osoby wybawić może. Bohater porzuca dla ukochanej swoje dotychczasowe życie. Zmienia się pod wpływem bezwarunkowej miłości, którą obdarzyła go kobieta, która staje się później jego żoną. Kobiety, która była jego dobrą duszą, uwierzyła w niego, pokazała, że jego dotychczasowa droga życia prowadzi donikąd, do zatracenia, przynosi jedynie ból i cierpienie. Uczy go ona prawdziwych wartości życia. Pokazuje cel, jakim jest rodzina, dzieci, własna tożsamość. On to także potrafi dostrzec, bo prawda ma sens dla każdego człowieka.

Niesamowity urok nadaje dziełu jego klimat, który jest mroczny i tajemniczy. W obrazie przeważa mrok. Natomiast od strony technicznej "Bez przebaczenia" to, według mnie, prawdziwe arcydzieło. Rewelacyjny montaż (nagrodzony Oskarem) sprawia, że oglądanie strzelanin i bójek to niekwestionowana przyjemność. A sam finał filmu − strzelanina w barze to mistrzostwo pod względem reżyserskim. Warto wspomnieć, że w przedstawionym filmie Clint Eastwood wystąpił jako aktor (główna rola), reżyser, producent i współkompozytor, obraz został nagrodzony 4 Oskarami (w tym za najlepszy film), a dziś jest uważany za arcydzieło gatunku westernu.


"Bez przebaczenia" ukazuje, jak krucha jest granica między dobrem i złem oraz uświadamia, że zło rodzi kolejne zło, przypomina, jak ważne jest przebaczenie i wyrozumiałość, a także jak potrzebne jest uszanowanie godności drugiej osoby.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Rozstania i powroty Lektor PL.rmvb play
obsada: Jude Law, Juliette Binoche, Robin Wright reży ...
obsada: Jude Law, Juliette Binoche, Robin Wright reżyseria: Anthony Minghella, scenariusz: Anthony Minghella, zdjęcia: Benoit Delhomme, muzyka: Karl Hyde, Rick Smith, Gabriel Yared szczegóły: dramat, USA, 2006, 120 min Jeżeli uważacie, że świat to padół łez, gdzie pewne są tylko smutek i cierpienie, to macie rację - a przynajmniej poparcie Anthony'ego Minghelli. Jednak reżyser nawet w takiej sytuacji pozostaje optymistą i w tym ponurym świecie widzi szansę na szczęście. Jej zwiastunem ma być los, tak znienawidzony przez wielu przypadek. W "Rozstaniach i powrotach" Minghella pokazuje nam świat jako zbiorowisko samotnych wysp. Każda osoba to wyalienowana jednostka, odgrodzona od świata kokonem tajemnic, depresji, cierpienia. Niczym chorzy na autyzm, bohaterowie filmu są niezdolni do nawiązania komunikacji. Ułomność ta zamyka błędne koło, rodząc jeszcze więcej bólu. Przez mur milczenia i marazmu przebić się może jedynie niezwykle silny, wytrącający z równowagi impuls. W przypadku bohaterów filmu jest nim włamanie i kradzież sprzętu komputerowego z firmy prowadzonej przez Jude'a Law. Z pozoru trudno wyobrazić sobie gorsze zdarzenie. Jednak owa kradzież okazuje się najlepszą rzeczą, jaka spotyka graną przez Lawa postać. Emocjonalny kokon pęka, a konsekwencje tego zdarzenia odczują wszyscy, którzy są w jakikolwiek sposób z nim związani. W zamieszaniu jest szansa na prawdziwe zbliżenie - pierwsze od lat. "Rozstania i powroty" to piękna historia o alienacji i próbie poszukiwania zrozumienia siebie i drugiego człowieka. Niestety, Minghella opowiada ją w sposób boleśnie łopatologiczny. Tematem jest wyobcowanie, więc bohaterami czyni emigrantów. Mowa o niemożności nawiązania komunikacji, zatem pojawia się postać autystycznej córki. Potrzeba odbudowy związków (czy to małżeńskich, czy to rodzicielskich) przekłada się na rewitalizację King Cross, dzielnicy Londynu. Ta do bólu czytelna symbolika zostaje na szczęście złagodzona znakomitymi kreacjami aktorskimi. Minghella po raz trzeci współpracuje z Judem Law i najwyraźniej wie, jak go poprowadzić. Law wraz z Robin Wright Penn tworzą znakomity duet małżeński, perfekcyjnie odgrywając związek w czasach kryzysu, którego źródeł trudno jest dociec. Law jest zgaszonym desperatem tęskniącym za czymś, czego nie jest świadomy, że stracił. Zaś Wright Penn przypomina chłodny blok marmuru - z pozoru nic jej się nie ima, lecz od środka zżera ją czarna dziura depresji. Do tego tandemu dochodzi zjawiskowa Juliette Binoche, która tworzy wyrazistą, emocjonalnie wiarygodną kreację kobiety desperacko próbującej zbudować na obczyźnie dom dla siebie i swego syna. Każda scena z Binoche to diament, który koniecznie trzeba zobaczyć.
Chłopcy z ferajny Lektor PL.rmvb play
obsada: Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine ...
obsada: Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine Bracco reżyseria: Martin Scorsese, scenariusz: Martin Scorsese, Nicholas Pileggi, zdjęcia: Michael Ballhaus szczegóły: dramat sensacyjny, gangsterski, USA, 1990, 146 min Martin Scorsese to jeden z najbardziej utalentowanych reżyserów Hollywood. Reżyser takich dzieł, jak "Taksówkarz", "Wściekły byk" czy "Ulice nędzy" w 1990 roku nakręcił "Chłopców z ferajny", o którym teraz mowa. Po raz kolejny zaangażował do współpracy Roberta De Niro. Film, jak można było przewidywać, stał się niezłomnym hitem, został nominowany do Oscara w najważniejszych kategoriach. Choć zdobył statuetkę jedynie Joe Pesci, w sercach widzów ten film pozostanie na długo. Henry Hill (rewelacyjny Ray Liotta), zafascynowany życiem nowojorskiej mafii, rozpoczyna pracę dla mafii w wieku 14 lat. Wkrótce zostaje złapany za handel papierosami. W sądzie nie wydaje swoich pracodawców, czym zdobywa ich szacunek. Dostaje się pod opiekę szanowanego gangstera Jimmy'ego Conwaya (genialny Robert De Niro). Wraz z innym chłopakiem - Tommym DeVito (oscarowy Joe Pesci) uczy się zasad panujących w mafii. "Chłopcy z ferajny" to bez wątpienia film wybitny. Nie tylko w swoim gatunku. O jego wyjątkowości świadczy gra aktorska. Robert De Niro jako Jimmy Conway spisał się znakomicie. Stworzył kreację bezdyskusyjnie realistyczną, złą od początku do końca. Ray Liotta w roli Henry'ego Hilla zapisał się na stałe w panteonie kina. Bezbłędnie oddał Hilla całym sobą. Zarówno jako narrator opowieści, jak i główna postać wypada wręcz znakomicie. I wreszcie Joe Pesci - szalony Tommy De Vito. Zasłużył sobie na Oscara. Znakomicie, wręcz perfekcyjnie zagrał swą postać. Bez wątpienia najlepsza kreacja w całym filmie. Następną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest ścieżka dźwiękowa Pete'a Townshenda, oddająca klimat lat 60, 70 i 80, kiedy to dzieje się akcja. Jednak największym plusem tego filmowego arcydzieła jest reżyseria Martina Scorsese. Reżyser spełnił wszystkie swoje wizje, tworząc przy tym dzieło nieprawdopodobnie realistyczne. Każdy najmniejszy szczegół jest dopracowany do perfekcji. Scorsese napisał także scenariusz. Udoskonalił tym samym film i udowodnił, że jest filmowcem wszechstronnie utalentowanym. "Chłopcy z ferajny" to film, który polecam każdemu. Nawet jeśli nie jesteś miłośnikiem filmu gangsterskiemu. Na pewno znajdziesz coś w nim dla siebie.
American Beauty Lektor PL.rmvb play
obsada: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch reż ...
obsada: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch reżyseria: Sam Mendes, scenariusz: Alan Ball, zdjęcia: Conrad L. Hall, muzyka: Thomas Newman szczegóły: obyczajowy, czarna komedia, USA, 1999, 121 min "American Beauty" było kinowym debiutem Sama Mendesa. Trzeba przyznać, że rzadko trafia się debiut, który zgarnia tyle niezaprzeczalnie zasłużonych nagród. Debiut wybitny, ważny i jakże trafnie oceniający społeczeństwo XXI wieku. "American Beauty" to nie film o amerykańskim społeczeństwie, to film o nas wszystkich. O tym, jak bezwzględny pościg za sukcesem i dostatkiem w końcu odbiera nam radość życia. Życia, które powoli ograniczamy do kolejnej skórzanej sofy w salonie i mercedesa w garażu. Jaki jest więc sens egzystencji? Gdzie go szukać, jeśli wszystko wokół wydaje się nudne i bezwartościowe? Dlaczego w dzisiejszym świecie nie możemy być sobą i tak jak bohaterowie filmu z czasem stajemy się niewolnikami pozorów. Film Mendesa stawia ważne pytania, ale nie jest przy tym nachalnie moralizatorski. Jest to zasługa słusznie nagrodzonego Oscarem scenariusza Alana Balla. Stworzył on historię zwyczajną, ale nie banalną. Czasami zabawną, czasami refleksyjną. Trochę ironiczną, ale bywającą też bezwzględną wobec widza. Całą opowieść można porównać do róży, która nota bene "gra" w filmie znaczącą rolę. Bywa delikatna i piękna jak płatek, ale również nieznośnie kuje swoimi kolcami. Historia Lestera dotyka bowiem i rzeczy pięknych, takich jak miłość, ale i tych nieprzyjemnych, wytykających m.in. naszą obłudę. Znakomity scenariusz został wybitnie opowiedziany przez Mendesa. Reżyser gra z odbiorcą, od czasu do czasu usypia jego czujność, wprowadzając senny nastrój amerykańskiego przedmieścia; gdy widz myśli, że już nic się nie wydarzy,wtedy dzieje się najwięcej. Brytyjski reżyser stopniuje bowiem napięcie z iście hitchcockowską precyzją, najlepsze zostawiając na koniec. Koniec, który mimo wszystko daje nadzieję. Może warto jednak ściągnąć z twarzy maskę i żyć bez niej? Może Gombrowicz nie miał racji, mówiąc, że od "gęby" nie ma ucieczki? Wszystkie elementy filmu, począwszy od niezapomnianej muzyki, przez świetne zdjęcia, aż po wyborne aktorstwo znakomicie ze sobą współgrają. Tworzą to niesamowite, budzące refleksję widowisko, gdzie śmiech miesza się ze smutkiem, a piękno ma postać plastikowej reklamówki wirującej na wietrze.
Lot nad kukułczym gniazdem Lektor PL.rmvb play
obsada: Jack Nicholson, Louise Fletcher, Danny DeVito, W ...
obsada: Jack Nicholson, Louise Fletcher, Danny DeVito, William Redfield reżyseria: Milos Forman, scenariusz: Lawrence Hauben, Bo Goldman, zdjęcia: Haskell Wexler, Bill Butler, William A. Fraker, muzyka: Jack Nitzsche szczegóły: dramat, psychologiczny, USA, 1975, 125 min Kilkadziesiąt lat temu Michael Foucault napisał studium postaw wobec chorób psychicznych, "Historię szaleństwa w dobie klasycyzmu". Postulował w nim przede wszystkim zmianę poglądów na to, jak leczyć zaburzenia psychiczne. Przeszliśmy długą drogę, od trepanacji czaszek i krępowania łańcuchami - do komfortowych szpitali i leczenia farmakologicznego. Efektem ubocznym tych rozważań było zaś stwierdzenie, że tak naprawdę - to nikt nie jest normalny. Każdy z nas w jakimś stopniu odbiega od "idealnego" wzorca normalności - i można powiedzieć, że jest troszkę szaleńcem... To film o walce. Główny bohater, Randy Patrick McMurphy, zostaje zamknięty w szpitalu psychiatrycznym jako "osoba aspołeczna". Rzeczywiście, jest przestępcą - nie chciał jednak dać się zamknąć w więzieniu, toteż zasymulował chorobę psychiczną. W szpitalu czeka go spotkanie z całą "menażerią" typów zaburzeń - jest wśród nich wielki Indianin, zapewne autystyczny niemowa, jest cała gama zboczeńców i dewiantów. Jest też personel - z sadystyczną siostrą Ratched na czele. I zaczyna się walka - która stopniowo, z dziecinnej, sztubackiej błazenady staje się wojną o najwyższe wartości. McMurphy w naszych oczach "awansuje" do poziomu rzecznika inności, ułomności - i przez to rzecznika wszystkich wartości indywidualistycznych, twórczych, niebanalnych. On jako jedyny traktuje chorych jak normalnych ludzi. Czyli tak naprawdę jest w stanie przyjąć ludzkość taką, jaką jest... Cały ten obraz jest naprawdę wiekopomny - a poszczególne sceny, np. oglądanie wyłączonego meczu, komediowy wyjazd na ryby, gra w koszykówkę, pierwsze słowa Wodza czy wielki finał - każdy znać powinien... I jeszcze ten rozpoznawalny rys reżyserii Formana (zastosowany przez niego także w późniejszym "Amadeuszu" z 1983 roku) - ewolucja klimatu filmu od nieomal komediowego do dramatu, tyczącego się spraw najwyższych. Cóż, sprawdza się "Lot..." z pewnością na każdym z poziomów interpretacji - jako analiza stosunku do chorych psychicznie; apoteoza walki z wszystkimi "systemami"; konflikt potrzeb indywidualizmu z "ucieczką od wolności"; freudowska analiza psychiki ludzkiej (gdzie Nicholson-Id walczy z siostrą Superego-Ratched o Wodza, czyli zagubione Ego). Forman stworzył dzieło wybitne, film "wgryzający" się w duszę i pozostający w niej na zawsze. Czy jesteś więc normalny? Co więcej zaś - czy jeśli tak, to możesz być z tego dumny?
Elitarni Lektor PL.rmvb play
produkcja: Brazylia reżyseria: José Padilha scenariusz: ...
produkcja: Brazylia reżyseria: José Padilha scenariusz: Bráulio Mantovani, Rodrigo Pimentel zdjęcia Lula Carvalho czas trwania: 118 minut język: polski lektor „Elitarni” to znacznie więcej niż historia przyjaźni i rywalizacji dwóch mężczyzn – to spojrzenie od środka na skorumpowane i rządzone przez gangsterów miasto, w którym policja wydaje się nie mieć prawa głosu. Historię śledzimy oczami dwójki głównych bohaterów, przyjaciół z dzieciństwa, którzy stają po przeciwnych stronach barykady. Podczas, gdy pierwszy zawsze chciał być gangsterem, drugi myśli o przebudowie części miasta. Dochodzi do starcia dwóch życiowych postaw – tej, która ulega otaczającemu złu i tej, która do końca chce walczyć o swoje ideały. Film wywołał olbrzymie kontrowersje w Brazylii, m. in. ze względu na ukazane w nim sceny przemocy, której dopuszczają się brazylijscy policjanci, prowadząc czystki w dzielnicach nędzy.
Blue Velvet.avi play
obsada: Isabella Rossellini, Kyle MacLachlan, Dennis Hop ...
obsada: Isabella Rossellini, Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern reżyseria: David Lynch, scenariusz: David Lynch, zdjęcia: Frederick Elmes, muzyka: Angelo Badalamenti szczegóły: dramat, USA, 1986, 116 min Ten film jest na razie najlepszym filmem Lyncha, jaki oglądałem (był jednocześnie dopiero czwartym). Jest w nim wszystko, co najbardziej Lynchowe. To kwintesencja groteski i napięcia wywołanego absurdem. Mamy przede wszystkim rewelacyjny scenariusz, zagadkową historię, pełen napięcia dramat kilku ludzi, który starczyłby na napisanie i zekranizowanie paru dobrych kryminałów. Widz jest zaskakiwany każdą prawie sceną. A sceny to nie byle jakie. Jedna sprawa to zdjęcia, a właściwie pojedyncze ujęcia; są fantastyczne i przyciągają wzrok jak widok wombata spacerującego przez Time Square. Zbliżenia na usta, cienie na budynkach czy rewelacyjnie kolorystycznie dobrane pomieszczenia i stroje tworzą wspaniały klimat. Klimat podsycany świetną muzyką. Utwór "Blue Velvet" wspaniale komponuje się ze scenami w których występuje, a przy okazji wpada w ucho. Piosenka o klaunie w cukierkowym ubraniu jest fenomenalna sama w sobie. Druga kwestia to fakt, że sceny są niepowtarzalne, świetnie skonstruowane, absurdalne, ale pomimo tego wymowne jak cholera. O kim jest ten film? Jest o przejaskrawionych stereotypach, o ludziach co najmniej dziwnych, groteskowych, kojarzących mi się z postaciami ze "Sklepów cynamonowych" Schulza. Jeffrey to chłopak, którego można w zależności od zasobu słownictwa i kultury osobistej nazwać albo "gapą" albo "cipusiem". Mieszka on z ciociami i znajduje ucho co go strasznie zatrważa. Jeffrey jest zafascynowany "brudnym", pełnym zagadek życiem, jakiego nie ma, dlatego decyduje się rozpocząć śledztwo. To obraz amerykańskiego średnio rozgarniętego, "porządnego" i schludnego chłopca, który bardzo niespodziewanie wkracza nagle w "prawdziwe życie". Obraz oczywiście z punktu widzenia Lyncha. Dorothy to postać zagadkowa. Właściwie niewiele mamy z nią kłopotu. Porwano jej dziecko, jest zrozpaczona, bita przy stosunkach, co odbija się na jej psychice. W praktyce jest bardziej fragmentem układanki (bardzo istotnym) niż bohaterem. Frank to kwintesencja zepsutego bandyty, najbardziej podkoloryzowana i najmniej przewidywalna postać. Uwielbia piosenkę o klaunie i miał trudne dzieciństwo. Tak Lynch próbuje wyjaśnić jego niewątpliwe problemy z komunikacją. Po latach może się wydawać, że szum, który powitał wejście "Blue Velvet" do kin, był nieco nieadekwatny, ale należy sobie przypomnieć, iż był to rok 1986, a jest to dzieło na wskroś postmodernistyczne, w pewien sposób prekursorskie - nikt wcześniej nie posługiwał się w ten sposób starymi schematami, tworząc całkowicie nowy filmowy język. Poza tym po latach wciąż godne podziwiania są zdjęcia Fredericka Elmesa, muzyka stałego współpracownika reżysera, Angelo Badalamentiego czy aktorstwo niemalże wszystkich odtwórców głównych ról.
Redacted.avi play
rok produkcji: 2007 kraj: Kanada/USA reżyseria: Brian De ...
rok produkcji: 2007 kraj: Kanada/USA reżyseria: Brian De Palma obsada: Izzy Diaz, Rob Devaney, Ty Jones, Anas Wellman czas trwania: 87 minuty Samara, Irak. Przez amerykański posterunek kontrolny nie zatrzymując się przejeżdża samochód. Żołnierze otwierają ogień. W incydencie ginie młoda kobieta w ciąży. Wśród miejscowej społeczności wybucha gniew. Jeden z amerykańskich żołnierzy zostaje zabity w akcie zemsty. Na odpowiedź Amerykanów nie trzeba długo czekać. Odpowiedzialni za ostrzelanie samochodu B.B. Rush (Daniel Stewart Sherman) i Reno Flake (Patrick Carroll) dają upust gniewowi i frustracji po śmierci kolegi. Dopuszczają się gwałtu na 15-letniej Irakijce, następnie mordują ją wraz z rodziną i podpalają dom. Świadek zbrodni, Lawyer McCoy (Rob Devaney) nie zamierza ukrywać prawdy. Za jej wyjawienie Flake i Rush grożą mu śmiercią. BRIAN DE PALMA powraca do tematu, który podjął w 1989 roku w „Ofiarach wojny”, opowiadających o gwałcie, jakiego dopuścili się amerykańscy żołnierze w Wietnamie. W „Na gorąco” reżyser ukazuje analogiczną sytuację z Iraku. Film powstał na bazie autentycznych wydarzeń z 12 marca 2006 roku, kiedy w wiosce Mahmudija grupa amerykańskich żołnierzy zabiła czteroosobową rodzinę, przedtem gwałcąc 14-letnią dziewczynkę. Winnych zbrodni osądzono i skazano na wieloletnie więzienie, jednak sprawa stała się poważnym argumentem przeciwko amerykańskiej obecności na Bliskim Wschodzie. Wśród filmów pokazujących okrucieństwa wojny „Na gorąco” wyróżnia nowatorska forma. Składają się na nią materiały imitujące autentyczne – fragmenty amatorskich, kręconych aparatami cyfrowymi filmików, zamieszczanych przez żołnierzy na serwisie YouTube, materiały z bloga jednego z uczestników wydarzeń, a także nagrania dziennikarskie i dokumentalne. Wrażenie autentyczności potęguje dobór nieopatrzonych aktorów, nie odciągających uwagi widza od fabuły. Jest wśród nich m.in. Izzy Diaz, mający dotychczas na koncie gościnne występy w takich serialach, jak „Hannah Montana”, „Detektyw Monk” czy „Zagubieni”, a także Ty Jones („Upadłe niebo”) i Daniel Stewart Sherman („Prosto w serce”, „Gigantyczny”), którzy zgodnie z zamierzeniem reżysera reprezentują różne grupy etniczne, wchodzące w skład amerykańskiego społeczeństwa. Realizując „Na gorąco” De Palma reprezentuje punkt widzenia tych, którzy znajdują się w centrum wydarzeń. Wywołało to niemało kontrowersji. Jurorzy festiwalu w Wenecji, znanego z upodobania do odważnych politycznych wypowiedzi, dostrzegli w filmie refleksję nad obrazem docierającym do odbiorców za pośrednictwem nieoficjalnych mediów, przyznając De Palmie Srebrnego Lwa za najlepszą reżyserię. Broniące praw człowieka Amnesty International wyróżniło film nagrodą jury młodzieżowego (Youth Jury Award). Z dobrym przyjęciem na Starym Kontynencie nie zawsze szedł w parze równie życzliwy odbiór w Ameryce. Nie brakowało takich, którzy widzieli w „Na gorąco” próbę zniszczenia resztek reputacji wojsk USA w Iraku i nawoływali do wstrzymania się od oglądania filmu godzącego w amerykański patriotyzm.
Requiem dla snu Lektor PL.rmvb play
obsada: Jared Leto, Ellen Burstyn, Jennifer Connelly, Ma ...
obsada: Jared Leto, Ellen Burstyn, Jennifer Connelly, Marlon Wayans reżyseria: Darren Aronofsky, scenariusz: Hubert Selby Jr., Darren Aronofsky, zdjęcia: Matthew Libatique, muzyka: Clint Mansell szczegóły: dramat, USA, 2000, 102 min "Po obejrzeniu tego filmu nie będziesz tą samą osobą" (Sight & Sound) - zdanie to najkrócej i najlepiej oddaje moc wrażeń jakie przynosi najnowszy film Darrena Aronofsky'ego "Requiem dla snu". Widziałem w życiu kilka obrazów, które szokują i zmieniają sposób w jaki patrzysz na świat, ale to co zaserwował Aronofsky naprawdę miesza w głowie. Obraz młodego reżysera jest wizją upadku na samo dno ludzi dotkniętych nałogiem i tak naprawdę nie jest istotne jaki to nałóg. Ofiary uzależnienia, czy to narkomanii, czy telewizji, jak to jest w przypadku bohaterów, czy alkoholu lub seksu, podążają w jednym kierunku, po równi pochyłej, na samo dno. Głównymi postaciami filmu są telewizyjna maniaczka Sara Goldfarb (Ellen Burstyn), jej syn Harry (Jared Leto), jego dziewczyna Marion (Jennifer Conelly) oraz ich przyjaciel Tyrone (Marlon Wayans). Jednak to nie ci ludzie są głównymi bohaterami, bohaterem jest ich nałóg. Harry i Tyrone stoją u progu narkomańskiej drogi, palą jointy, sniffują kokainę (?), wstrzykują heroinę (?), po prostu eksperymentują dla zabawy z substancjami psychoaktywnymi. Postanawiają też na narkotykach zarabiać. Prochy mają być dla nich kluczem do sukcesu. Na początku jest tak rzeczywiście. Chłopaki odkładają niemałą sumkę a przy okazji żyją i bawią się. Harry planuje wspólną przyszłość z Marion, która chce otworzyć sklep z ciuchami własnego projektu i własnej produkcji. Gdy Tyrone ma awansować w narkomańskiej hierarchii wybucha wojna gangów a Tyrone zostaje aresztowany. Wszystkie odłożone pieniądze idą na kaucję. W mieście nie ma towaru. A okazuje się, że obaj przyjaciele i Marion potrzebują przyładować... Obraz Aronofsky'ego jest najbardziej przerażającą wizją uzależnienia jaką dane mi było zobaczyć w kinie. Nałóg staje się życiem bohaterów. Wszyscy mają jakąś idee fixe, która powoduje zatracenie się w uzależnieniu a apokaliptyczna wizja reżysera ukazuje postępujące, powodujące samotność grzęźnięcie w nałogu. Poza psychicznym aspektem upadku jest także fizyczny. Widzimy jak, bądź co bądź, atrakcyjni fizycznie bohaterowie doprowadzają się do katastrofy, prostytucja, więzienie, choroba. Dla atrakcyjności tego filmu niebagatelne znaczenie mają tez wyjątkowe kreacje aktorskie. Ellen Burstyn poprowadziła swoją rolę tak, że najlepiej jej grę określa słowo - genialnie. Jeśli ktoś z Was kiedykolwiek widział kogoś naspeedowanego trudno mu będzie uwierzyć, że Burstyn gra, nie będąc rzeczywiście naćpana. Czapki z głów i Oscar dla aktorki. Pozostali aktorzy także stworzyli niezapomniane role. Całość dzieła Aronofsky'ego dopełnia znakomita muzyka Clinta Mansella i grupy Kronos Quartet, klimatem najbliższa dokonaniom Nymana, cały czas trzymająca w napięciu, budująca nastrój upadku i podkreślająca dramatyzm akcji. Wartościowe kino, dające do myślenia i zmuszjące do refleksji, a przy tym nowatorskie i atrakcyjne w swojej formie.
Coffee and Cigarettes.avi play
obsada: Roberto Benigni, Cate Blanchett, Steve Buscemi, ...
obsada: Roberto Benigni, Cate Blanchett, Steve Buscemi, Iggy Pop, Tom Waits reżyseria: Jim Jarmusch, scenariusz: Jim Jarmusch, zdjęcia: Tom Dicillo, Frederick Elmes, Ellen Kuras, Robby Müller szczegóły: dramat, USA, 2003, 95 min "Kawa i papierosy" to film, który miał swój początek w etiudzie filmowej nakręconej jeszcze w 1986 roku. Z biegiem czasu obraz, składający się w sumie z 11 etiud, przybrał kształt filmu, którego motywem przewodnim są tytułowe kawa i papierosy. Bohaterowie spotykają się nad filiżanką kawy (w niektórych przypadkach herbaty), z papierosem w ręku. Przy okazji tych spotkań Jarmusch bawi się w psychologa, stawia swoich bohaterów czasem w niecodziennych, a czasem w całkiem zwyczajnych sytuacjach, i obnaża ich prawdziwe "ja" z sobie właściwym poczuciem humoru. Te spotkania są pretekstem do rozmów nie tylko o życiu, ale o nałogach, o fakcie bycia palaczem, o wynikających z tego konsekwencjach, o piciu kawy. Każdy, kto był lub jest palaczem, i kto próbował kiedykolwiek wyrwać się ze szponów nałogu, z pewnością będzie się utożsamiać z bohaterami filmu. Przecież tak dobrze wiemy jak doskonale łączą się smak kawy i dym papierosa, że czasem nie sposób odmówić sobie tego odmówić, że żaden papieros tak dobrze nie smakuje jak ten, którego zapalamy ze świadomością, że możemy sobie na niego pozwolić, bo przecież "rzuciliśmy palenie" Ten genialny filmik powstawał przez niemal dwie dekady. Twórca, którego wymienia się jako pierwszego przy pytaniu o kultowych tudzież niezależnych, nakręcił sobie w 1986 etiudę z Roberto Begninim, zapewne tuż po zdjęciach do "Poza prawem". Do pary dobrał mu Stevena Wrighta. Scenariusz napisali we trójkę. Zresztą pewnie wcale go nie pisali... Krótki metraż wygląda na mocno improwizowany, a oparty jest na dialogu, z którego oczywiście zapamiętujemy nie do końca anglojęzyczne kwestie naiwnego Włocha. Trzy lata później powstała etiuda numer dwa ze Stevem Buscemim jako nachalnym kelnerem. Pokazywana u nas przed "Brooklyn Boogie" etiuda numer trzy z Iggym Popem i Tomem Waitsem, którzy dzięki temu, że nie palą, mogą sobie zapalić przyniosła reżyserowi Złotą Palmę w Cannes za Najlepszy Film Krótkometrażowy... Wreszcie przed rokiem Jarmusch uznał, że dzieło jest skończone. Do kin dociera na jednej taśmie 11 odcinków utrzymanych naturalnie w czerni (kawy) i bieli (papierosów) i obsadzonych w znakomitej większości przez znakomitych muzyków oraz aktorów związanych z tym znakomitym reżyserem. "Coffe and Cigarettes" to mega przyjemne kino świetnym dialogiem stojące. Niezobowiązujące rozmowy toczą się w różnych lokacjach (kafejki, domy, hotel itp.) i w różnych konstelacjach, zazwyczaj w duetach lub tercetach. Rozmowy często autotematyczne, z których dowiadujemy się np., że dobrze iść do łóżka po kawie, bo wtedy sny pędzą etc. Niektóre etiudy są bardziej, inne mniej poważne. Streszczanie fabuł nie ma sensu, gdyż pozbawione czaru rzucanego przez martwo-naturowe zdjęcia oraz aktorów tracą połowę uroku. Film dystrybuowany jest w przyzwoitej ilości kopii, więc miejmy nadzieję, że dotrze do każdego z Was. Pozycja obowiązkowa!
Rzeka tajemnic 2003 Lektor PL.rmvb play
obsada: Sean Penn, Laurence Fishburne, Tim Robbins, Kevi ...
obsada: Sean Penn, Laurence Fishburne, Tim Robbins, Kevin Bacon reżyseria: Clint Eastwood, scenariusz: Brian Helgeland, zdjęcia: Tom Stern, muzyka: Clint Eastwood, Lennie Niehaus szczegóły: dramat/kryminał, USA, 2003, 137 min Clint Eastwood to już ikona amerykańskiego kina. Aktor, scenarzysta, reżyser, producent i kompozytor w jednym, mimo ukończonych 80 lat, nadal czynnie działa w filmowym światku i co więcej, ciągle z sukcesem. Udowadnia to swoją ostatnią produkcją zatytułowaną "Rzeka tajemnic", 24. projektem, przy którym stanął za kamerą i który wyróżniono na festiwalu w Cannes. To opowieść o trzech mężczyznach, którzy kiedyś, w dzieciństwie, byli przyjaciółmi. Rozdzieliła ich jednak straszna tragedia. Odsunęli się od siebie i, by o tym co się wydarzyło zapomnieć, poszli każdy swoją drogą. Ćwierć wieku później niewiele już ich łączy. Jimmy, obarczony kryminalną przeszłością i wciąż cieszący się poważaniem półświatka jest właścicielem sklepu, kochającym mężem i ojcem trójki córek. Dave jest robotnikiem, cichym i niezbyt szczęśliwym człowiekiem, mieszkającym z żoną i 7-letnim synem. Zaś Sean, ostatni z trójki głównych bohaterów, jest policjantem, codziennie mającym do czynienia ze straszliwymi zbrodniami, które emocjonalnie znieczuliły go na tyle, by rozpadło się jego małżeństwo. Los bywa jednak przewrotny i ponownie splata ze sobą byłych przyjaciół i to w niewesołych okolicznościach. Ukochana córka Jimmy'ego zostaje zamordowana a wydarzenie to zaważy na życiu wszystkich trzech mężczyzn. Krzywda zaznana w dzieciństwie, w życiu dorosłym powraca w formie zbrodni. Morderstwo młodej dziewczyny jest punktem zwrotnym, jest dopełnieniem, jest tragedią, której w żaden sposób nie można cofnąć. Jest też chwilą, w której ponownie krzyżują się drogi właściciela sklepu, policjanta i ofiary molestowania. Śmierć córki jednego z nich dotyka każdego, jest bezsensowna, jest też iskrą zapalną prowadzącą do jeszcze większej tragedii.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności