Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

smokerdelight / Galeria / kino amerykańskie (123) / Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb
Download: Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

418,86 MB

Długość filmu: 125 min

0.0 / 5 (0 głosów)
obsada: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris
reżyseria: Clint Eastwood,
scenariusz: David Webb Peoples,
zdjęcia: Jack N. Green,
muzyka: Lennie Niehaus, Clint Eastwood
szczegóły: western, USA, 1992, 130 min

W mojej ocenie Oskar dla najlepszego filmu był jak najbardziej zasłużoną nagrodą dla tego dzieła. Film tylko z pozoru wydaje się być jedynie współczesnym westernem opowiadającym o czasach dzikiego zachodu. W jego fabule zawarto poruszającą opowieść o człowieku, który nie tylko doświadcza brutalnych realiów życia na dzikim zachodzie, ale ukazuje także prawdziwe wartości oraz ciemne strony, które drzemią w nim samym, jak i każdy człowieku. Pokazuje jak życie potrafi być przewrotne, a źli ludzie działają pod płaszczykiem sprawiedliwości. Jakie w człowieku mogą zajść przemiany. Wpływ dobra na zło i odwrotnie. Jak szybko człowiek jest zdolny, by ocenić drugiego jedynie z pozoru i nie poznać w ogóle prawdziwej natury i duszy ludzkiej bliźniego.

Film zawiera w sobie prawdziwą naukę życia. Pokazuje, jak zgubny potrafi być alkohol, pod którego wpływem człowiek jest zdolny do nawet najbardziej okrutnych rzeczy (bohater za młodu był okrutnym, bez trwogi rewolwerowcem, który znakomity w swym fachu nie zważał na nic i potrafił nawet z zimną krwią zabić człowieka w chwilach zamroczenia alkoholowego, bez pardonu, dać upust wywoływanej przez alkohol agresji, której później nawet dobrze nie pamiętał, bo wszystko czynił po pijanemu). Pokazuje, że nawet tak zdeprawowanego człowieka o duszy ciemnej i złej jedynie prawdziwa miłość drogiej osoby wybawić może. Bohater porzuca dla ukochanej swoje dotychczasowe życie. Zmienia się pod wpływem bezwarunkowej miłości, którą obdarzyła go kobieta, która staje się później jego żoną. Kobiety, która była jego dobrą duszą, uwierzyła w niego, pokazała, że jego dotychczasowa droga życia prowadzi donikąd, do zatracenia, przynosi jedynie ból i cierpienie. Uczy go ona prawdziwych wartości życia. Pokazuje cel, jakim jest rodzina, dzieci, własna tożsamość. On to także potrafi dostrzec, bo prawda ma sens dla każdego człowieka.

Niesamowity urok nadaje dziełu jego klimat, który jest mroczny i tajemniczy. W obrazie przeważa mrok. Natomiast od strony technicznej "Bez przebaczenia" to, według mnie, prawdziwe arcydzieło. Rewelacyjny montaż (nagrodzony Oskarem) sprawia, że oglądanie strzelanin i bójek to niekwestionowana przyjemność. A sam finał filmu − strzelanina w barze to mistrzostwo pod względem reżyserskim. Warto wspomnieć, że w przedstawionym filmie Clint Eastwood wystąpił jako aktor (główna rola), reżyser, producent i współkompozytor, obraz został nagrodzony 4 Oskarami (w tym za najlepszy film), a dziś jest uważany za arcydzieło gatunku westernu.


"Bez przebaczenia" ukazuje, jak krucha jest granica między dobrem i złem oraz uświadamia, że zło rodzi kolejne zło, przypomina, jak ważne jest przebaczenie i wyrozumiałość, a także jak potrzebne jest uszanowanie godności drugiej osoby.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Ptasiek.rmvb play
obsada: Matthew Modine, Nicolas Cage reżyseria: Alan ...
obsada: Matthew Modine, Nicolas Cage reżyseria: Alan Parker, scenariusz: Jack Behr, Sandy Kroopf, zdjęcia: Michael Seresin, muzyka: Peter Gabriel szczegóły: obyczajowy, USA, 1984, 116 min Ptasiek przeżył na wojnie prawdziwe piekło. Przebywa w zakładzie psychiatrycznym, cierpiąc na schizofrenię i absolutny brak zrozumienia przez otoczenie. Do zakładu ściągnięty zostaje jego bliski przyjaciel z czasów dzieciństwa, Al. Ciężko poraniony na froncie teraz stara się dotrzeć do dawnego kompana poprzez przywoływanie ich wspólnych wspomnień z dawnych czasów. Tym samym szkicuje niezwykłą historię życia Ptaśka. Oparty w dużej mierze na retrospekcjach obraz Parkera jest dziełem nieprzeciętnym. Tytułowy Ptasiek (znakomity Matthew Modine) jest postacią niemal tragiczną - swoje życie poświęcił marzeniu o lataniu, pragnieniu, którego nigdy nie mógł przecież zrealizować. Jego fascynacja, przeobrażona z czasem w obsesję, izoluje go od świata, będąc jednocześnie próbą pewnego rodzaju rozrachunku z nim. Oto absolutne indywiduum, nieznoszące jakiejkolwiek formy kontroli, łaknie totalnej wolności. Otoczenie jednak bezlitośnie weryfikuje mrzonki Ptaśka, co doprowadza go do prawie całkowitego zamknięcia się w sobie. Film naładowany jest przepiękną symboliką. Skupia się na relacjach między Ptaśkiem i Alem. Sposobem Ala na dotarcie do obłąkanego Ptaśka stają się przepełnione także fizycznym bólem monologi, pełne wspomnień i pytań, na które ich młodość nie dała odpowiedzi. To ostatecznie doprowadza do dość zaskakującego, wręcz przewrotnego finału. "Ptasiek" to przede wszystkim przejmująca, porywająca historia, ale i technicznie film stoi na wysokim poziomie. Dramatyzm stonowanych i ostrożnych, ale precyzyjnych zdjęć Michaela Seresina wzmaga cudowna muzyka Petera Gabriela, dopełniająca całości naprawdę udanej ekranizacji. Brak przyznania jakichkolwiek znaczących nagród filmowi twórcy "Evity" za oceniany przeze mnie obraz jest dla mnie do dnia dzisiejszego ogromnym nieporozumieniem. "Ptasiek" to bowiem dzieło perfekcyjne pod względem fabularnym i aktorskim, które na długo zostawia swój ślad w pamięci widza. Polecam.
El angel exterminador.rmvb play
obsada: Silvia Pinal, Enrique Rambal, Claudio Brook r ...
obsada: Silvia Pinal, Enrique Rambal, Claudio Brook reżyseria: Luis Bunuel, scenariusz: Luis Bunuel, zdjęcia: Gabriel Figueroa, muzyka: Raúl Lavista szczegóły: dramat/fantasy, Meksyk, 1962, 92 min Grupa arystokratów, która nie może wyjść z domu, gdzie odbywało się ich skromne, burżuazyjne przyjęcie: film, w którym Bunuel potraktował swój ulubiony obiekt zainteresowania mocniej niż zwykle. Tym razem jego arystokracja zostaje upodlona, zgwałcona i sponiewierana do granic możliwości. Właściwie wygodnie jest to nazwać "ciekawym żartem surrealistycznym", natomiast sprawa przedstawia się całkiem inaczej, gdy ktoś zechce doszukać się w tym filmie swoich interpretacji. Jak więc przedstawia się kwestia "otwartych drzwi"? Burżuazja może teoretycznie w każdej chwili opuścić dom, w którym jest pozornie "zamknięta". Trzymają ich jednak "dobre maniery" i konwenanse. Zakładając, że wyjście jest czymś naturalnym, Bunuel przedstawia etykietę jako coś nienaturalnego, sprzecznego z rzeczywistością. (Potwierdza to w cudowny sposób również w filmie "Widmo wolności", w scenie przyjęcia, gdzie przy stole zamiast krzeseł stoją muszle klozetowe, a jedzenie publiczne staje się czymś niestosownym. Reżyser pokazuje nam w ten sposób, że wszystko jest naturą, a "przyzwoitość" i wszelkie normy są kwestią umowną, niejednokrotnie stającą się gwałtem na normalności). Tak więc bohaterowie stają się niewolnikami własnego, zakłamanego świata. Co ciekawe, wprowadzenie motywu przechodniów ulicznych, zwykłego "plebsu", który także nie może wkroczyć na tereny bogatej posesji, sugeruje lekko o "nieprzenikalności" dwóch światów: zwykłego i arystokratycznego. Pozostaje także kwestia służby, która swobodnie manewruje między tymi dwoma biegunami. Ona jako jedyna przechodzi z posiadłości na ulicę i vice versa. Świadczyć to może o tym, że dwie enklawy, zamknięte na siebie, są jednocześnie wspólną rzeczywistością dla służby arystokracji, wywodzącej się z klas niższych. Ma ona styczność z obydwoma światami. Jeśli przyjmiemy to za celowy zabieg Bunuela, w tym momencie musimy uznać, że właściwym przesłaniem filmu jest odwieczne zamknięcie się dwóch równoległych klas: wyższej i niższej na siebie, oraz ukazanie upadku tego podziału (bohaterowie w końcu jednak wychodzą z domu), jakie nastąpiło w XX wieku. Tłumaczyłoby też to zamknięcie się Kościoła i jego wiernych zwolenników na społeczeństwo (w domyśle: świat realny, postęp) - jest to łatwiejsza interpretacja, biorąc pod uwagę fakt, że Bunuel przejawiał skłonności raczej antykościelne. To stanowisko zostaje jednak zachwiane, gdy pojawia się motyw wojny: czyżby reżyser sugerował, że Kościół odcina się od zła, wojny i zamykając się, staje się czymś w rodzaju azylu, schronienia dla swoich "owieczek" (stado baranków uciekające przed zamieszkami do zamykającej się świątyni)? Tak więc mistrza Bunuela należy podziwiać właśnie za to, że daje widzowi tak szerokie pole do popisu, nie będąc przy tym niewyrazistym, nieczytelnym i aż tak pokręconym, jakby się mogło wydawać.
Kret - El Topo 1970.rmvb play
obsada: Alejandro Jodorowsky, Brontis Jodorowsky reży ...
obsada: Alejandro Jodorowsky, Brontis Jodorowsky reżyseria: Alejandro Jodorowsky, scenariusz: Alejandro Jodorowsky, zdjęcia: Rafael Corkidi, muzyka: Alejandro Jodorowsky, Nacho Mendez szczegóły: Meksyk, 1970, 125 min „Kontaktuję się z widzami na poziomie podświadomości” – mawia Alejandro Jodorowsky, kontrowersyjny artysta z Chile, którego największe dokonania w dziedzinie kina zagoszczą na naszych ekranach dzięki firmie Manana. Ten reżyser, scenarzysta, performer, pisarz, poeta, filozof (a to tylko niektóre z jego profesji) zaliczany jest do grona skandalistów współczesnej sztuki, i trzeba przyznać, że w swym radykalizmie przerasta wielu, o których zwykło się mówić, iż potrafią szokować. Jego słowa o interakcji z publicznością poprzez podświadomość są o tyle uzasadnione, że konstrukcja filmów Jodorowsky’ego opiera się na założeniach surrealizmu – często brak w nich linearnej narracji, związków przyczynowo-skutkowych, tradycyjnie pojmowanej logiki następstwa wydarzeń, która zastępowana jest przez zestawianie skojarzeń, grę symboli, kompozycję kadrów odrealniającą przedstawianą rzeczywistość, tworzącą metafory i obrazy jak z twórczości Salvadora Dalego. „Kret” – jeden z trzech filmów, do których Jodorowsky się naprawdę przyznaje – stanowi bardzo skrajny przypadek owej estetyki. Film składa się z dwóch części opowiadających o oświeceniu i odkupieniu. Tytułowy Kret to rewolwerowiec, który porzuca swojego syna i za namową pewnej kobiety wyrusza na poszukiwanie czterech mistrzów-rewolwerowców, których zabija, by stać się największym z nich wszystkich. Jednak każdy z czworga przeciwników okazuje się kimś innym, niż się wydaje na początku. Każde spotkanie staje się lekcją, a każda śmierć coraz trudniejsza do przełknięcia. Ostatni musi zginąć już z własnej ręki, gdyż Kret nie jest w stanie go nawet zranić. Śmierć ta staje się punktem zwrotnym, stary Kret ginie. Część druga rozgrywa się wiele lat później. Kret trafia do przesyconego zepsuciem, brutalnością i hedonistycznymi orgiami miasta. Cierpi pogardę, musi stanąć twarzą w twarz z nienawiścią swojego syna, który nie potrafi wybaczyć porzucenia, a wszystko po to, by uratować swych ludzi. Kret zbyt późno zda sobie sprawę z tego, że pomagając innym, pozostawiał ich biernymi, a to doprowadzi do ostatecznej tragedii. Zagmatwana fabuła nie ma w gruncie rzeczy większego znaczenia. Istotne jest to, na czym film swój Jodorowsky buduje. Pod maską spaghetti westernu kryje się prawdziwe bogactwo symboli, i to z różnych kultur i tradycji. Czwórka mistrzów broni to z jednej strony dalekowschodni mędrcy, z drugiej personifikacja biblijnej symboliki misteryjnej. Każdy kolejny etap w życiowej podróży Kreta to kolejny stopień inicjacyjnej podróży duchowej, której celem jest śmierć, odrodzenie, odkupienie, śmierć, odrodzenie, odkupienie...
Fando y Lis.rmvb play
obsada: Sergio Kleiner, Diana Mariscal, Maria Teresa Riv ...
obsada: Sergio Kleiner, Diana Mariscal, Maria Teresa Rivas, Tamara Garina twórcy: reżyseria: Alejandro Jodorowsky, scenariusz: Alejandro Jodorowsky, Fernando Arrabal, zdjęcia: Rafael Corkidi, Antonio Reynoso, muzyka: Mario Lozua, Hector Morely, Pepe Avila szczegóły: Meksyk, 1967, 93 min W latach 60. Jodorowsky był reżyserem teatralnym. Jedną z wystawianych przez niego sztuk była adaptacja powieści Fernando Arrabala "Fando i Lis". Chilijczyk był tak przywiązany do tej realizacji, że postanowił przenieść ją na taśmę filmową. To pierwszy ważny krok w zrozumieniu ostatecznego kształtu dzieła. Drugim jest wyznanie Jodorowsky`ego. Mówił on, iż w filmie interesuje go przede wszystkim pokazanie scen, które najbardziej go "kręcą", przy czym nie obchodzi go zachowanie prawideł sztuki filmowej, takich jak odpowiednie napięcie sceny, czy to, jak ma przejść dany aktor przez kadr. "Fando i Lis" to opowieść o dwójce tytułowych kochanków, którzy dążą do mistycznego miasta Taar. Jest ono symbolem wszystkiego, co najlepsze na świecie. Po drodze bohaterowie spotykają różne dziwne postaci. Sparaliżowana od pasa w dół Lis jest skazana na łaskę i niełaskę Fanda, który wiezie ją na skleconym ze złomu wózku. Po premierze "Fando i Lis" na festiwalu w Acapulco, Jodorowsky ledwo uniknął linczu i został dekretem burmistrza wyrzucony z miasta. Domagano się nawet jego deportacji z Meksyku. Ekranizacja sztuki teatralnej Arrabala nawet dzisiaj szokuje wielu widzów, którym trudno jest uwierzyć w deklarację twórców jakoby "podczas kręcenia tego filmu nie używano żadnych substytutów naturalnej krwi".
Dwunastu gniewnych ludzi Lektor PL.rmvb play
obsada: Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, E. G. Marsh ...
komentarz1
obsada: Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, E. G. Marshall reżyseria: Sidney Lumet, scenariusz: Reginald Rose, zdjęcia: Boris Kaufman, muzyka: Kenyon Hopkins szczegóły: dramat, USA, 1957, 96 min Film jest ostrzeżeniem przed zawodnością systemu sądu przysięgłych - chluby prawodawstwa Stanów Zjednoczonych. Młody Portorykańczyk zostaje oskarżony o zabójstwo ojca. Chłopak wychowywał się w ubogiej dzielnicy, w wieku 9 lat stracił matkę, przez jakiś czas przebywał w sierocińcu. Gdy wrócił pod opiekę ojca, ten nie szczędził mu razów. Pewnego dnia doszło do tragedii. Oskarżonemu grozi dożywotnie więzienie, a nawet kara śmierci. Dwunastu mężczyzn ma zadecydować o losie chłopaka. W pierwszym głosowaniu jedenastu ławników głosuje "winny".
Inland Empire Lektor PL.rmvb play
obsada: Laura Dern, Justin Theroux, Julia Ormond, Jeremy ...
obsada: Laura Dern, Justin Theroux, Julia Ormond, Jeremy Irons, Krzysztof Majchrzak, głosy: Naomi Watts reżyseria: David Lynch, scenariusz: David Lynch, zdjęcia: David Lynch szczegóły: dramat, USA, Polska, Francja, 2006, 172 min Lynch w "Inland Empire" odsłania najmroczniejsze zakamarki własnej wyobraźni i czyni to w sposób perfekcyjny. To cieszy, tym bardziej, że film został częściowo nakręcony w Polsce z udziałem polskich aktorów. W filmie występują: Karolina Gruszka, Krzysztof Majchrzak, Peter J. Lucas. Nie są to epizody, a wręcz przeciwnie, są to istotne dla filmu role. Jest również wielki Leon Niemczyk w jednej ze swych ostatnich ról. Z zagranicznych gwiazd, oczywiście Laura Dern, której nie trzeba nikomu przedstawiać, a która w "Inland Empire" zagrała prawdopodobnie rolę życia. Ponadto, nie mniej słynny Jeremy Irons, Justin Theroux (współpracował z reżyserem już wcześniej na planie "Mulholland Drive") oraz dziś nieco zapomniana Julia Ormond. Zaś w epizodach pojawiają się m.in. William H. Macy, Naomi Watts i Diane Ladd. "Ponoć dostałaś nową rolę?" "Inland Empire" opowiada historię ekipy realizującej nowy film. Gwiazdami produkcji reżysera Kingsleya Stewarta (Jeremy Irons) są Nikki Grace (Laura Dern) i Devon Berk (Justin Theroux). W pewnym momencie okazuje się, że film który kręcą, jest remakiem, a pierwotna wersja nigdy nie została dokończona z powodu klątwy wiszącej nad tym obrazem. Po pewnym czasie, klątwa dotyka również ekipę tworzącą nową wersję filmu, a w szczególności Nikki, która otwiera drzwi-portal do innego wymiaru. Nic już nie będzie takie jak przedtem. W "Inland Empire" jest wszystko to, co tak mocno kochamy oglądać w obrazach Lyncha: tajemnica, horror, dziwne postacie, wzajemne przenikanie się światów, specyficzny humor oraz dobra muzyka. Całość zlewa się w koszmar rodem z najokropniejszego snu. Lynch oczywiście niczego nie obiecuje, podaje jedynie pewne wskazówki, a drogę musi odnaleźć każdy z widzów już na swój własny sposób. Podobnie jak bohaterowie jego filmów, którzy plącząc się w mrocznych zakamarkach koszmaru zgotowanego im przez reżysera, muszą odnaleźć wcale niełatwą drogę prowadzącą ku wyjściu. Twórca "Zagubionej autostrady", jak zwykle brawurowo zespala elementy pozornie na pierwszy rzut oka nic nie znaczące, które mają jednak duże znacznie i które czasami odkrywamy dopiero przy kolejnym obcowaniu z filmem. Ten pozorny chaos narracyjny (dla niektórych nawet bełkot), w przypadku Lyncha ma sens. Nie wystarczy wprowadzić do filmu zamętu, poplątać fabułę, nie, do tego też trzeba mieć talent, a najlepiej po prostu nazywać się David Lynch. "Gdzie gwiazdy kreują marzenia, a marzenia kreują gwiazdy".
They Shoot Horses.avi play
Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: James Poe, Robert ...
Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: James Poe, Robert E. Thompson Rok produkcji: 1969 Gatunek: Dramat Język: Polskie napisy Dziewięciokrotnie nominowany do Oscara „Czyż nie dobija się koni?” to jeden z najważniejszych filmów czasu kontestacji. Film pokazuje morderczą walkę o główną nagrodę maratonu tanecznego, który jest metaforą bezwzględnej rywalizacji i pogoni za pieniądzem. Akcja filmu rozgrywa się w latach 30-tych, czyli w czasach tzw wielkiego kryzysu. Na zwycięzców tanecznego maratonu organizowanego w południowej Kalifornii czeka główna nagroda – 1,5 tysiąca dolarów. Na udział w morderczych zmaganiach decydują się 102 pary mające nadzieję na wyrwanie się z nędzy i odmianę swojego losu. Dodatkową zachętą dla startujących są trzy darmowe posiłki dziennie zapewnione przez organizatorów. Za złudną nadzieję wygranej płaci się upokorzeniem, psychicznym i fizycznym wycieńczeniem a nawet śmiercią. Reżyser demitologizuje tym samym Ameryki mit kapitalistycznej przedsiębiorczości opartej na rywalizacji i chciwości, a pomysł na film zaczerpnął z niedocenionej w Stanach powieści Horace’a McCoy’a. Tego filmu raczej nie można traktować serio: jest metaforą. Metaforą zwierząt przyciśniętych do muru, które są w stanie zrobić wszystko, by przetrwać w tym wyścigu szczurów. Jest to metafora dobitna i bezpośrednia – nie stosuje półśrodków, aluzji i nie puszcza oka do widza. Gdy widzi się ludzi ociekających potem, dyszących, bliskich zawałowi a jednak dalej biegnących do przodu, tratujących się nawzajem i przepychających, oddech po prostu sam się wstrzymuje! "Nie zawsze wiem, kto wygra. Ale zawsze wiem, kto przegra" - tak mówi w pewnym momencie prezenter do Glorii. I coś w tym jest. Nie chodzi mi tu o fakt, że w końcu nikt nie wygra. Tutaj walka toczy się raczej, by nie przegrać. Za wszelką cenę. Po filmie zadajcie sobie pytanie, co osiągnęła Gloria. Co osiągnął jej partner. Czyż nie dobija się koni?
American Beauty Lektor PL.rmvb play
obsada: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch reż ...
obsada: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch reżyseria: Sam Mendes, scenariusz: Alan Ball, zdjęcia: Conrad L. Hall, muzyka: Thomas Newman szczegóły: obyczajowy, czarna komedia, USA, 1999, 121 min "American Beauty" było kinowym debiutem Sama Mendesa. Trzeba przyznać, że rzadko trafia się debiut, który zgarnia tyle niezaprzeczalnie zasłużonych nagród. Debiut wybitny, ważny i jakże trafnie oceniający społeczeństwo XXI wieku. "American Beauty" to nie film o amerykańskim społeczeństwie, to film o nas wszystkich. O tym, jak bezwzględny pościg za sukcesem i dostatkiem w końcu odbiera nam radość życia. Życia, które powoli ograniczamy do kolejnej skórzanej sofy w salonie i mercedesa w garażu. Jaki jest więc sens egzystencji? Gdzie go szukać, jeśli wszystko wokół wydaje się nudne i bezwartościowe? Dlaczego w dzisiejszym świecie nie możemy być sobą i tak jak bohaterowie filmu z czasem stajemy się niewolnikami pozorów. Film Mendesa stawia ważne pytania, ale nie jest przy tym nachalnie moralizatorski. Jest to zasługa słusznie nagrodzonego Oscarem scenariusza Alana Balla. Stworzył on historię zwyczajną, ale nie banalną. Czasami zabawną, czasami refleksyjną. Trochę ironiczną, ale bywającą też bezwzględną wobec widza. Całą opowieść można porównać do róży, która nota bene "gra" w filmie znaczącą rolę. Bywa delikatna i piękna jak płatek, ale również nieznośnie kuje swoimi kolcami. Historia Lestera dotyka bowiem i rzeczy pięknych, takich jak miłość, ale i tych nieprzyjemnych, wytykających m.in. naszą obłudę. Znakomity scenariusz został wybitnie opowiedziany przez Mendesa. Reżyser gra z odbiorcą, od czasu do czasu usypia jego czujność, wprowadzając senny nastrój amerykańskiego przedmieścia; gdy widz myśli, że już nic się nie wydarzy,wtedy dzieje się najwięcej. Brytyjski reżyser stopniuje bowiem napięcie z iście hitchcockowską precyzją, najlepsze zostawiając na koniec. Koniec, który mimo wszystko daje nadzieję. Może warto jednak ściągnąć z twarzy maskę i żyć bez niej? Może Gombrowicz nie miał racji, mówiąc, że od "gęby" nie ma ucieczki? Wszystkie elementy filmu, począwszy od niezapomnianej muzyki, przez świetne zdjęcia, aż po wyborne aktorstwo znakomicie ze sobą współgrają. Tworzą to niesamowite, budzące refleksję widowisko, gdzie śmiech miesza się ze smutkiem, a piękno ma postać plastikowej reklamówki wirującej na wietrze.
Redacted.avi play
rok produkcji: 2007 kraj: Kanada/USA reżyseria: Brian De ...
rok produkcji: 2007 kraj: Kanada/USA reżyseria: Brian De Palma obsada: Izzy Diaz, Rob Devaney, Ty Jones, Anas Wellman czas trwania: 87 minuty Samara, Irak. Przez amerykański posterunek kontrolny nie zatrzymując się przejeżdża samochód. Żołnierze otwierają ogień. W incydencie ginie młoda kobieta w ciąży. Wśród miejscowej społeczności wybucha gniew. Jeden z amerykańskich żołnierzy zostaje zabity w akcie zemsty. Na odpowiedź Amerykanów nie trzeba długo czekać. Odpowiedzialni za ostrzelanie samochodu B.B. Rush (Daniel Stewart Sherman) i Reno Flake (Patrick Carroll) dają upust gniewowi i frustracji po śmierci kolegi. Dopuszczają się gwałtu na 15-letniej Irakijce, następnie mordują ją wraz z rodziną i podpalają dom. Świadek zbrodni, Lawyer McCoy (Rob Devaney) nie zamierza ukrywać prawdy. Za jej wyjawienie Flake i Rush grożą mu śmiercią. BRIAN DE PALMA powraca do tematu, który podjął w 1989 roku w „Ofiarach wojny”, opowiadających o gwałcie, jakiego dopuścili się amerykańscy żołnierze w Wietnamie. W „Na gorąco” reżyser ukazuje analogiczną sytuację z Iraku. Film powstał na bazie autentycznych wydarzeń z 12 marca 2006 roku, kiedy w wiosce Mahmudija grupa amerykańskich żołnierzy zabiła czteroosobową rodzinę, przedtem gwałcąc 14-letnią dziewczynkę. Winnych zbrodni osądzono i skazano na wieloletnie więzienie, jednak sprawa stała się poważnym argumentem przeciwko amerykańskiej obecności na Bliskim Wschodzie. Wśród filmów pokazujących okrucieństwa wojny „Na gorąco” wyróżnia nowatorska forma. Składają się na nią materiały imitujące autentyczne – fragmenty amatorskich, kręconych aparatami cyfrowymi filmików, zamieszczanych przez żołnierzy na serwisie YouTube, materiały z bloga jednego z uczestników wydarzeń, a także nagrania dziennikarskie i dokumentalne. Wrażenie autentyczności potęguje dobór nieopatrzonych aktorów, nie odciągających uwagi widza od fabuły. Jest wśród nich m.in. Izzy Diaz, mający dotychczas na koncie gościnne występy w takich serialach, jak „Hannah Montana”, „Detektyw Monk” czy „Zagubieni”, a także Ty Jones („Upadłe niebo”) i Daniel Stewart Sherman („Prosto w serce”, „Gigantyczny”), którzy zgodnie z zamierzeniem reżysera reprezentują różne grupy etniczne, wchodzące w skład amerykańskiego społeczeństwa. Realizując „Na gorąco” De Palma reprezentuje punkt widzenia tych, którzy znajdują się w centrum wydarzeń. Wywołało to niemało kontrowersji. Jurorzy festiwalu w Wenecji, znanego z upodobania do odważnych politycznych wypowiedzi, dostrzegli w filmie refleksję nad obrazem docierającym do odbiorców za pośrednictwem nieoficjalnych mediów, przyznając De Palmie Srebrnego Lwa za najlepszą reżyserię. Broniące praw człowieka Amnesty International wyróżniło film nagrodą jury młodzieżowego (Youth Jury Award). Z dobrym przyjęciem na Starym Kontynencie nie zawsze szedł w parze równie życzliwy odbiór w Ameryce. Nie brakowało takich, którzy widzieli w „Na gorąco” próbę zniszczenia resztek reputacji wojsk USA w Iraku i nawoływali do wstrzymania się od oglądania filmu godzącego w amerykański patriotyzm.
Czarny sierpień.rmvb play
Kraj: USA Gatunek: Dramat Rok produkcji: 2007 Reżyseria: ...
Kraj: USA Gatunek: Dramat Rok produkcji: 2007 Reżyseria: Samm Styles Czas trwania: 116 minuty Język: Polski lektor George Lester Jackson (Gary Dourdan) w wieku 18 lat zostaje skazany na dożywocie za napad na stację paliw i kradzież kilkudziesięciu dolarów. Podczas kolejnych jedenastu lat spędzonych za kratami aktywnie uczestniczy w działaniach paramilitarnego stowarzyszenia, którego celem jest obrona praw czarnoskórych więźniów. Wraz z dwójką innych skazańców jest oskarżony o morderstwo więziennego strażnika. Z jego filozofii i postawy czerpią inspirację założyciele ruchu Czarnych Panter. W więzieniu dużo czasu poświęca na czytanie i pisanie listów (opublikowanych w 1970 roku w sławnej książce Soledad Brother: Listy z więzienia), poprzez które wyraża swoją złość z powodu dehumanizacji świata, a także fascynację ideami Marksa, Che Guevary i Mao Tse-tunga. Jego sprzeciw wobec ignorowania podstawowych praw więźniów doprowadza do największych zamieszek w historii amerykańskiego więziennictwa. W 1971 roku Jackson zostaje zastrzelony podczas rzekomej próby ucieczki z zakładu San Quentin.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności