zapomniałem
Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

smokerdelight / Galeria / kino amerykańskie (123) / Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb
Download: Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

418,86 MB

Długość filmu: 125 min

0,0 / 5  (0 głosów)
obsada: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris
reżyseria: Clint Eastwood,
scenariusz: David Webb Peoples,
zdjęcia: Jack N. Green,
muzyka: Lennie Niehaus, Clint Eastwood
szczegóły: western, USA, 1992, 130 min

W mojej ocenie Oskar dla najlepszego filmu był jak najbardziej zasłużoną nagrodą dla tego dzieła. Film tylko z pozoru wydaje się być jedynie współczesnym westernem opowiadającym o czasach dzikiego zachodu. W jego fabule zawarto poruszającą opowieść o człowieku, który nie tylko doświadcza brutalnych realiów życia na dzikim zachodzie, ale ukazuje także prawdziwe wartości oraz ciemne strony, które drzemią w nim samym, jak i każdy człowieku. Pokazuje jak życie potrafi być przewrotne, a źli ludzie działają pod płaszczykiem sprawiedliwości. Jakie w człowieku mogą zajść przemiany. Wpływ dobra na zło i odwrotnie. Jak szybko człowiek jest zdolny, by ocenić drugiego jedynie z pozoru i nie poznać w ogóle prawdziwej natury i duszy ludzkiej bliźniego.

Film zawiera w sobie prawdziwą naukę życia. Pokazuje, jak zgubny potrafi być alkohol, pod którego wpływem człowiek jest zdolny do nawet najbardziej okrutnych rzeczy (bohater za młodu był okrutnym, bez trwogi rewolwerowcem, który znakomity w swym fachu nie zważał na nic i potrafił nawet z zimną krwią zabić człowieka w chwilach zamroczenia alkoholowego, bez pardonu, dać upust wywoływanej przez alkohol agresji, której później nawet dobrze nie pamiętał, bo wszystko czynił po pijanemu). Pokazuje, że nawet tak zdeprawowanego człowieka o duszy ciemnej i złej jedynie prawdziwa miłość drogiej osoby wybawić może. Bohater porzuca dla ukochanej swoje dotychczasowe życie. Zmienia się pod wpływem bezwarunkowej miłości, którą obdarzyła go kobieta, która staje się później jego żoną. Kobiety, która była jego dobrą duszą, uwierzyła w niego, pokazała, że jego dotychczasowa droga życia prowadzi donikąd, do zatracenia, przynosi jedynie ból i cierpienie. Uczy go ona prawdziwych wartości życia. Pokazuje cel, jakim jest rodzina, dzieci, własna tożsamość. On to także potrafi dostrzec, bo prawda ma sens dla każdego człowieka.

Niesamowity urok nadaje dziełu jego klimat, który jest mroczny i tajemniczy. W obrazie przeważa mrok. Natomiast od strony technicznej "Bez przebaczenia" to, według mnie, prawdziwe arcydzieło. Rewelacyjny montaż (nagrodzony Oskarem) sprawia, że oglądanie strzelanin i bójek to niekwestionowana przyjemność. A sam finał filmu − strzelanina w barze to mistrzostwo pod względem reżyserskim. Warto wspomnieć, że w przedstawionym filmie Clint Eastwood wystąpił jako aktor (główna rola), reżyser, producent i współkompozytor, obraz został nagrodzony 4 Oskarami (w tym za najlepszy film), a dziś jest uważany za arcydzieło gatunku westernu.


"Bez przebaczenia" ukazuje, jak krucha jest granica między dobrem i złem oraz uświadamia, że zło rodzi kolejne zło, przypomina, jak ważne jest przebaczenie i wyrozumiałość, a także jak potrzebne jest uszanowanie godności drugiej osoby.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Requiem dla snu Lektor PL.rmvb play
obsada: Jared Leto, Ellen Burstyn, Jennifer Connelly, Ma ...
obsada: Jared Leto, Ellen Burstyn, Jennifer Connelly, Marlon Wayans reżyseria: Darren Aronofsky, scenariusz: Hubert Selby Jr., Darren Aronofsky, zdjęcia: Matthew Libatique, muzyka: Clint Mansell szczegóły: dramat, USA, 2000, 102 min "Po obejrzeniu tego filmu nie będziesz tą samą osobą" (Sight & Sound) - zdanie to najkrócej i najlepiej oddaje moc wrażeń jakie przynosi najnowszy film Darrena Aronofsky'ego "Requiem dla snu". Widziałem w życiu kilka obrazów, które szokują i zmieniają sposób w jaki patrzysz na świat, ale to co zaserwował Aronofsky naprawdę miesza w głowie. Obraz młodego reżysera jest wizją upadku na samo dno ludzi dotkniętych nałogiem i tak naprawdę nie jest istotne jaki to nałóg. Ofiary uzależnienia, czy to narkomanii, czy telewizji, jak to jest w przypadku bohaterów, czy alkoholu lub seksu, podążają w jednym kierunku, po równi pochyłej, na samo dno. Głównymi postaciami filmu są telewizyjna maniaczka Sara Goldfarb (Ellen Burstyn), jej syn Harry (Jared Leto), jego dziewczyna Marion (Jennifer Conelly) oraz ich przyjaciel Tyrone (Marlon Wayans). Jednak to nie ci ludzie są głównymi bohaterami, bohaterem jest ich nałóg. Harry i Tyrone stoją u progu narkomańskiej drogi, palą jointy, sniffują kokainę (?), wstrzykują heroinę (?), po prostu eksperymentują dla zabawy z substancjami psychoaktywnymi. Postanawiają też na narkotykach zarabiać. Prochy mają być dla nich kluczem do sukcesu. Na początku jest tak rzeczywiście. Chłopaki odkładają niemałą sumkę a przy okazji żyją i bawią się. Harry planuje wspólną przyszłość z Marion, która chce otworzyć sklep z ciuchami własnego projektu i własnej produkcji. Gdy Tyrone ma awansować w narkomańskiej hierarchii wybucha wojna gangów a Tyrone zostaje aresztowany. Wszystkie odłożone pieniądze idą na kaucję. W mieście nie ma towaru. A okazuje się, że obaj przyjaciele i Marion potrzebują przyładować... Obraz Aronofsky'ego jest najbardziej przerażającą wizją uzależnienia jaką dane mi było zobaczyć w kinie. Nałóg staje się życiem bohaterów. Wszyscy mają jakąś idee fixe, która powoduje zatracenie się w uzależnieniu a apokaliptyczna wizja reżysera ukazuje postępujące, powodujące samotność grzęźnięcie w nałogu. Poza psychicznym aspektem upadku jest także fizyczny. Widzimy jak, bądź co bądź, atrakcyjni fizycznie bohaterowie doprowadzają się do katastrofy, prostytucja, więzienie, choroba. Dla atrakcyjności tego filmu niebagatelne znaczenie mają tez wyjątkowe kreacje aktorskie. Ellen Burstyn poprowadziła swoją rolę tak, że najlepiej jej grę określa słowo - genialnie. Jeśli ktoś z Was kiedykolwiek widział kogoś naspeedowanego trudno mu będzie uwierzyć, że Burstyn gra, nie będąc rzeczywiście naćpana. Czapki z głów i Oscar dla aktorki. Pozostali aktorzy także stworzyli niezapomniane role. Całość dzieła Aronofsky'ego dopełnia znakomita muzyka Clinta Mansella i grupy Kronos Quartet, klimatem najbliższa dokonaniom Nymana, cały czas trzymająca w napięciu, budująca nastrój upadku i podkreślająca dramatyzm akcji. Wartościowe kino, dające do myślenia i zmuszjące do refleksji, a przy tym nowatorskie i atrakcyjne w swojej formie.
Gran Torino Lektor PL.avi play
obsada: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ah ...
obsada: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her reżyseria: Clint Eastwood, scenariusz: Nick Schenk, zdjęcia: Tom Stern, muzyka: Kyle Eastwood, Michael Stevens szczegóły: dramat, USA, 2008, 116 min "Gran Torino" to historia Walta Kowalskiego. Nie jest to człowiek o najprzyjemniejszej osobowości. Burkliwy, złośliwy, niby aspołeczny typ i rasista, a w rzeczywistości człowiek, który po prostu nie patyczkuje się - nazywa rzeczy po imieniu, zamiast kryć się za uprzejmościami czy polityczną poprawnością. Właśnie pochował żonę, lecz uparty jak byk nie zamierza opuszczać rodzinnego domu, mimo że z okolicy wynieśli się już prawie wszyscy biali. Jego życie zmieni się, kiedy do domu obok sprowadzi się wietnamska rodzina. Początek nie jest zbyt udany. Młody chłopak, syn sąsiadki, zmuszony przez kuzyna należącego do gangu włamuje się do garażu Walta, by ukraść oryginalnego Forda Gran Torino. Przyłapany ucieka i dzień później dostaje lanie od niezadowolonych oprychów z gangu. Walt ratuje go i tak wkracza w świat wielkiej azjatyckiej rodziny. Spotkanie między kulturami okaże się niezwykle wzbogacające jego życie. Eastwood zrealizował swój najnowszy film, bazując na wszelkich możliwych kliszach z "Karate Kid" z irytującym tetrykiem na czele i podlał to ostrym sosem rasowych i społecznych stereotypów. Czyniąc tak, wykazał się olbrzymią odwagą, gdyż groziło mu popadnięcie w sztampę, która zanudziłaby widzów i irytowałaby wtórnością. Zapewne tak by się stało, gdyby reżyserii podjął się ktoś o mniejszym talencie niż Clint Eastwood. "Gran Torino" jest dowodem jego reżyserskiej maestrii: wykorzystuje oklepane chwyty i przekuwa je w świeżą, zabawną i wzruszającą opowieść, w której zakocha się naprawdę każdy. Ciepły humor i przepiękne zakończenie porusza serca widzów, udowadniając, że w rękach mistrza nawet najprostsze rzeczy przemieniają się w klejnoty i dary serca. "Gran Torino" okazuje się całkowicie wyjątkowym filmem idącym pod prąd współczesnej komediowej mody. A jednak nie zniechęca widzów, przeciwnie, przyciąga ich do kin magią prawdziwych uczuć. Bezcenny klejnot, który niesie radość i pociechę wszystkim potrzebującym.
M.A.S.H.  1970.rmvb play
obsada: Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt, ...
obsada: Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt, Sally Kellerman, Robert Duvall, reżyseria: Robert Altman scenariusz: Ring Lardner Jr., zdjęcia: Harold E. Stine muzyka: Mike Altman , Johnny Mandel szczegóły: Dramat, Komedia, Wojenny, USA, 1970, 112 min Trwa wojna w Korei. Do jednego ze szpitali polowych zostają sprowadzeni dwaj nowi chirurdzy kapitan Benjamin Franklin "Sokole Oko" Pierce oraz kapitan Augustus Bedford Forrest (odpowiednio Donald Sutherland i Tom Skerritt). W toku ciężkiej pracy potrafią jednak również nieźle się zabawić, korzystając z każdej możliwości. Personel szpitala nie jest obojętny na ich działania. Lwia część akceptuje i wspiera działania lekarzy, stając w opozycji do "nawiedzonego" majora Franka Burnsa i przełożonej pielęgniarek major Margaret "Gorące Wargi" O'Houlihan (Sally Kellerman). Bohaterowie potrafią jednak pozbyć się bądź uciszyć przeciwników... Przez wielu uważany za najlepszą komedię wszech czasów," M*A*S*H*" opowiada historię nietypowego amerykańskiego szpitala polowego podczas wojny w Korei. By przetrwać koszmar wojny lekarze robili co w ich mocy, chcąc oderwać myśli od brutalnej rzeczywistości. "M*A*S*H*" to niezapomniana komedia z fantastycznymi skeczami i rewelacyjnymi postaciami, o których mówi się do dziś.
Into The Wild.avi play
obsada: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, Catherine Keene ...
obsada: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, Catherine Keener, William Hurt reżyseria: Sean Penn, scenariusz: Sean Penn, zdjęcia: Eric Gautier, muzyka: Michael Brook, Kaki King, Eddie Vedder szczegóły: dramat, USA, 2007, 135 min Co daje nam szczęście? Czy uwolnienie się od świata materialnego, norm rządzących społeczeństwem i innych ludzi może oznaczać ostateczne wyzwolenie? W XX wieku żył człowiek, który poświęcił życie, aby się o tym przekonać. Nazywał się Christopher McCandless. Jego historię opowiada film "Into The Wild". Właśnie skończył szkołę. Z wyróżnieniem. Jego oceny były tak dobre, że bez trudu dostałby się na wydział prawa na Harvardzie. Jego oszczędności wynosiły ponad 24 000 $, a bogaci rodzice obiecali mu nowego Cadidlaca. Czy można sobie wyobrazić lepszy start życiowy? Chris jednak pogardził tymi dobrami. Opuścił dom bez uprzedzenia, a wcześniej wszystkie swoje pieniądze wydał na cele charytatywne. Ruszył w świat. Cel: Alaska. Alaska oznaczała wyzwolenie. Bo nie było tam prawa, urzędów, pieniędzy. Nie było tam nic. I właśnie to nowhere było miejscem wyzwolenia. Sprawiało, że człowiek był zależny tylko od jednej jedynej rzeczy – natury. Czy ta wolność była prawdziwa? Czy nie zabijała jej tęsknota za domem i rodziną? Dla Chrisa była. Przynajmniej na początku. Wreszcie sam, ze swoimi ukochanymi książkami i budowanymi na podstawie ich lektury przemyśleniami. Martwiący się tylko o to, jak zdobyć jedzenie. Brudny, wynędzniały, często głodny – ale szczęśliwy. Wolny. Długo cieszył się swobodą, o której dawno już marzył. Ale w końcu zdał sobie sprawę, że nie ma się z kim podzielić swoją radością. Dotarło do niego, że szczęście prawdziwe jest tylko wtedy, gdy można się nim dzielić. On swoje szczęście zdusił w sobie. Cieszył się nim, ale nie było ono prawdziwe. W końcu musiał poddać się naturze – ogromniej sile, od której nie można się uniezależnić. W filmie cała wyprawa głównego bohatera jest właściwe opowieścią o kolejnych odwiedzanych przez niego miejscach i uczuciach mu towarzyszących. Wspomnienia przeplatające się z pobytem na Alasce sprawiają, ze ponad 2-godzinny reportaż jakim jest w zasadzie "Into The Wild" ani trochę nie nudzi. Barwne krajobrazy, nastrojowa muzyka, bliskość natury i dobra gra aktorska to aspekty, których w tym obrazie na pewno nie brakuje. Emile Hirsch grający Chrisa doskonale wczuł się w swoją rolę. Oddał całą determinację i chęć wyzwolenia, jaką kierowała się jego postać oraz wszystkie jej uczucia. Sprawił, że widz kibicuje mu podczas całego filmu i sam zaczyna marzyć o takiej przygodzie. Idealny film dla ludzi, których dusza pragnie wyrwać się od szarości, monotonni i bezsensu codziennego życia. Piękny film Penna to opowieść o udzkiej tęsknocie za utraconą więzią z naturą. Liryczny, niespieszny film zachwyca zdjęciami i kreacjami aktorskimi.
Shutter Island.avi play
obsada: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley ...
obsada: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley reżyseria: Martin Scorsese, scenariusz: Laeta Kalogridis, zdjęcia: Robert Richardson, muzyka: Robbie Robertson szczegóły: dramat, USA, 2010, 138 min Martin Scorsese jest mistrzem w swoim gatunku. A słynie głównie z dramatów, historii o gangsterach i biografii wielkich postaci. Tym razem jednak, po czteroletniej przerwie, która dla fanów jego geniuszu była wiecznością, raczy nas rasowym, wciągającym thrillerem. Z zadania ekranizacji prozy Dennisa Lehane’a reżyser wywiązał się bezbłędnie. Jest połowa lat 50. Detektyw Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) wraz ze swoim nowym partnerem Chuckiem (Mark Ruffalo) przybywają na wyspę Shutter Island, na której mieści się Ashecliffe, szpital-więzienie dla chorych psychicznie przestępców. Jest ich sześćdziesięciu siedmiu, w tym mężczyzna, który przyczynił się do śmierci żony Teddy’ego. Znika jednak w niewyjaśnionych okolicznościach pacjentka, która zabiła trójkę swoich dzieci. I właśnie w jej odnalezieniu mają pomóc detektywi. Nie jest to łatwe, gdyż na każdym kroku zadanie utrudnia im personel, a przede wszystkim główni dowodzący szpitalem: dr Cawley (Ben Kingsley) i dr Naehring (Max von Sydow), o niepokojąco brzmiącym niemieckim akcencie. Spotkanie z tym drugim budzi w Teddym traumatyczne wspomnienia z wyzwalania obozu w Dachau i potęguje obawy, że na wyspie przeprowadzane są eksperymenty na ludziach, będące swego rodzaju kontynuacją działań nazistów. W miarę pobytu na wyspie pogarsza się stan zdrowia Teddy’ego: pojawiają się migreny i halucynacje z udziałem zmarłej żony i tajemniczej małej dziewczynki. W Teddym narasta podejrzenie, a w widzu napięcie. W ten mroczny, ponury, ale jakże fascynujący klimat, widz zostaje wciągnięty od samego początku filmu i aż do końca siedzi jak zahipnotyzowany. Niepokoi już pierwsza scena na promie, osnuta zasłoną mgły i pierwsze wspomnienie Teddy’ego o żonie. Retrospekcje z II wojny światowej i koszmary senne bohatera mają dużą siłę rażenia. Nie sposób oderwać oczu od ekranu, bo wyspa tajemnic nie ma słabych punktów. Szczególną rolę w zbudowaniu intrygującej atmosfery odegrały zdjęcia Roberta Richardsona. Idealnie z obrazem współgra muzyka, rodem z horrorów, mrożąca krew w żyłach i wbijająca w fotel. Za sprawą scenografów i kostiumologów znakomicie udała się także stylizacja na lata 50. Film Scorsese jest, oględnie mówiąc, inteligentny. Nie jest to płytka, thrillerowa historyjka, jakich dostajemy co roku mnóstwo. Tu chodzi nie tylko o odkrywanie tajemnic tytułowej wyspy. Pod płaszczykiem kina noir reżyser porusza przede wszystkim problem traumy. Tej powojennej, ale i każdej innej. Pokazuje do czego może ona doprowadzić i stawia pytanie godne rozwagi: 'Co byłoby gorsze: żyć jak potwór... czy umrzeć jako dobry człowiek?".
Rzeka tajemnic 2003 Lektor PL.rmvb play
obsada: Sean Penn, Laurence Fishburne, Tim Robbins, Kevi ...
obsada: Sean Penn, Laurence Fishburne, Tim Robbins, Kevin Bacon reżyseria: Clint Eastwood, scenariusz: Brian Helgeland, zdjęcia: Tom Stern, muzyka: Clint Eastwood, Lennie Niehaus szczegóły: dramat/kryminał, USA, 2003, 137 min Clint Eastwood to już ikona amerykańskiego kina. Aktor, scenarzysta, reżyser, producent i kompozytor w jednym, mimo ukończonych 80 lat, nadal czynnie działa w filmowym światku i co więcej, ciągle z sukcesem. Udowadnia to swoją ostatnią produkcją zatytułowaną "Rzeka tajemnic", 24. projektem, przy którym stanął za kamerą i który wyróżniono na festiwalu w Cannes. To opowieść o trzech mężczyznach, którzy kiedyś, w dzieciństwie, byli przyjaciółmi. Rozdzieliła ich jednak straszna tragedia. Odsunęli się od siebie i, by o tym co się wydarzyło zapomnieć, poszli każdy swoją drogą. Ćwierć wieku później niewiele już ich łączy. Jimmy, obarczony kryminalną przeszłością i wciąż cieszący się poważaniem półświatka jest właścicielem sklepu, kochającym mężem i ojcem trójki córek. Dave jest robotnikiem, cichym i niezbyt szczęśliwym człowiekiem, mieszkającym z żoną i 7-letnim synem. Zaś Sean, ostatni z trójki głównych bohaterów, jest policjantem, codziennie mającym do czynienia ze straszliwymi zbrodniami, które emocjonalnie znieczuliły go na tyle, by rozpadło się jego małżeństwo. Los bywa jednak przewrotny i ponownie splata ze sobą byłych przyjaciół i to w niewesołych okolicznościach. Ukochana córka Jimmy'ego zostaje zamordowana a wydarzenie to zaważy na życiu wszystkich trzech mężczyzn. Krzywda zaznana w dzieciństwie, w życiu dorosłym powraca w formie zbrodni. Morderstwo młodej dziewczyny jest punktem zwrotnym, jest dopełnieniem, jest tragedią, której w żaden sposób nie można cofnąć. Jest też chwilą, w której ponownie krzyżują się drogi właściciela sklepu, policjanta i ofiary molestowania. Śmierć córki jednego z nich dotyka każdego, jest bezsensowna, jest też iskrą zapalną prowadzącą do jeszcze większej tragedii.
Siedem Lektor PL.avi play
obsada: Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey, Gwyneth ...
obsada: Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow reżyseria: David Fincher, scenariusz: Andrew Kevin Walker, zdjęcia: Darius Khondji, muzyka: Howard Shore szczegóły: kryminał/thriller, USA, 1995, 123 min Jest w kinie obecny od zawsze archetyp zła. Diabeł to temat na tyle wdzięczny, co wyeksploatowany - trudno pod koniec lat 90. coś nowego na ten temat powiedzieć. Zło było eksterioryzowane do postaci najróżniejszych wampirów, demonów i obcych z kosmosu - ale i interioryzowane - w studiach bestialstwa hitlerowców, psychopatów i innych paskudnych kreatur. Ale jednocześnie w jakimś sensie nie tylko pozostawało odrażającym, ale także pociągało. Al Pacino w "Adwokacie diabła" fascynował, Hannibal-kanibal-Lecter hipnotyzował szalonym spojrzeniem, a Obcy z kosmicznej serii rodził skojarzenia falliczne. Gdy latem 1995 roku pojawił się film "Siedem" Davida Finchera - od razu niemal zaklasyfikowany został jako obraz niezwykły. Wciągający. Głęboki jak mroczna jaskinia. Pokazujący zło w stanie "czystym" - demonicznym, fascynującym, a jednocześnie przerażająco ludzkim. Dwóch detektywów tropi mordercę. Schemat stary jak samo kino. Tym razem przeciwnikiem tego idealnie niedobranego a politycznie hiperpoprawnego duetu (młody, porywczy, biały o mentalności kowboja Mills - i zmęczony, stary intelektualista murzyn Sommerset) jest maniak, zabijający ludzi według klucza 7 grzechów głównych - na początku policjanci znajdują człowieka, który umarł z przekarmienia, potem zaszlachtowanego prawnika, którego krwią ktoś napisał "chciwość"... Kto stoi za tymi morderstwami? Do czego zmierza? I jak go powstrzymać? Węsząc w zakamarkach wielkiego, brudnego miasta - czy studiując dzieła klasyków w starej bibliotece? Mamy w tym filmie wszystko, czego oczekiwać można po dobrym thrillerze - wartką akcję, bohaterów, do których od razu niemal czuje się sympatię, nieoczekiwane zwroty akcji. Tymczasem jednak film sprawdza się - oprócz warsztatowej perfekcji i doskonałej gry aktorów - także na wielu innych poziomach. Stawia problem zepsucia społeczeństwa konsumpcyjnego, niszczycielskiej mocy ciemnego, deszczowego miasta - w którym nikt się nie zna i nikt nikomu nie pomaga; pyta o granice ludzkiej wytrzymałości - i zasięg winy i odkupienia. Pyta - w sposób biblijny niemal - o możliwość działania wobec drzemiącego w nas samych, absolutnego zła. Dante w XIV wieku zafundował sobie współczesnym podróż do piekła. My pod koniec wieku XX otrzymaliśmy podobny bilet - od Davida Finchera. Wiwisekcja zła drzemiącego w dzisiejszym człowieku, jaką pokazuje reżyser - przyprawia o dreszcz. Jednocześnie jednak - podobnie jak średniowieczny poeta - Fincher ma w tym szaleństwie swój cel. Nie poddający się do końca Sommerset, powracający na służbę, "zawsze w pobliżu" - to jeden z najpiękniejszych hołdów dla ludzkiej godności i siły. Wobec absolutnego zepsucia nie mamy nic, prócz tej właśnie solidarności.
Milczenie Owiec Lektor PL.avi play
obsada: Jodie Foster, Anthony Hopkins, Ted Levine, Scott ...
obsada: Jodie Foster, Anthony Hopkins, Ted Levine, Scott Glenn, Anthony Heald reżyseria: Jonathan Demme, scenariusz: Ted Tally (na podstawie powieści Thomasa Harrisa), zdjęcia: Tak Fujimoto, muzyka: Howard Shore szczegóły: kryminał/thriller, USA, 1991, 118 min Gdyby ktoś zapytał mnie o czym jest "Milczenie owiec", odpowiedziałbym, że u podstaw problematyki tego filmu leży analiza ludzkiej psychiki. Z początku nasuwa się nieodparte wrażenie, że akcja dotyczy przede wszystkim tajemniczych zbrodni, szybko orientujemy się jednak, że te wydarzenia służą jako pretekst do wprowadzenia głównego wątku... Tak oto poznajemy Clarice Starling - młodą, ambitną studentkę, która rozpoczyna swoją karierę zawodową jako agentka FBI. Poznajemy ją w czasie, kiedy właśnie podejmuje się swojego pierwszego poważnego zadania - musi nakłonić byłego psychiatrę i jednocześnie wyrafinowanego morderce do współpracy z FBI. Jego wskazówki mogą być bezcenne w schwytaniu zabójcy kobiet. Starling nie podejrzewa jednak, że konfrontacja z dr Lecterem stanie się dla niej samej pewnego rodzaju sprawdzianem. Będzie musiała ponownie zmierzyć się z własnymi słabościami, odświeżyć bolesne wspomnienia z dzieciństwa. W końcu odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytanie - czy aby praca w FBI to skuteczne antidotum na ostateczne rozliczenie się z przeszłością... Dr Lecter i agentka Starling to niewątpliwie kluczowe postaci "Milczenia owiec". Zarysowane są bardzo wyraziście, co stanowiło duże wyzwanie dla aktorów-Anthony'ego Hopkinsa i Jodie Foster. Hannibal Lecter w interpretacji Hopkinsa jest nieprzewidywalny, mroczny, zły - a przez to fascynujący. W jego oczach można dostrzec nieustająco żarzący się ogień, podsycany ciekawością - zdaje się nigdy nie gasnąć. Okrutny morderca i kanibal, a jednocześnie niebywale inteligentny i błyskotliwy człowiek, wielbiciel sztuki i dobrych manier. Od pierwszych chwil, kiedy pojawia się na ekranie, skupia na sobie absolutną uwagę widza. Jego zachowanie w więzieniu przywodzi na myśl dzikie zwierzę, które niespokojnie miota się po klatce, tęskniąc za odebraną mu wolnością... Jodie Foster także wykazała się nieprzeciętną charyzmą. Jej Clarice jest uderzająco prawdziwa. Ekspresja - dawkowana przez aktorkę z profesjonalnym wyczuciem, sprawia, że udzielają się nam autentyczne emocje jej bohaterki - zakłopotanie, przerażenie, złość czy bezsilność. Na uwagę zasługuje też muzyka Howarda Shore'a. Trafnie oddaje charakterystyczny klimat dla filmów z tego gatunku .W połączeniu z mrocznymi zdjęciami tworzy spójną całość. Ukoronowane Oscarami "Milczenie owiec" na trwałe zapisało się w historii kina. Bez zbędnego epatowania efektami specjalnymi - tutaj napięcie buduje wspaniała gra aktorska. Na pewno warto zwrócić uwagę na ten film, jeśli tylko starczy Wam odwagi, by stanąć oko w oko z legendarnym doktorem Lecterem...
Dead Man.avi play
obsada: Johnny Depp, Gary Farmer, Lance Henriksen, Micha ...
obsada: Johnny Depp, Gary Farmer, Lance Henriksen, Michael Wincott reżyseria: Jim Jarmusch, scenariusz: Jim Jarmusch, zdjęcia: Robby Müller, muzyka: Neil Young szczegóły: psychologiczny/western, USA, 1995, 129 min "Truposz" jest historią młodego człowieka, historią duchowo-cielesnej ucieczki przez nieznaną krainę. Jest druga połowa dziewiętnastego wieku. William Blake podąża w kierunku najdalej położonego posterunku na wschodniej granicy. Zagubiony i paskudnie ranny napotyka przedziwnego, wyjętego spod prawa Indianina imieniem Nikt, który ze względu na zbieżność imion jest przekonany, że spotkał jednego z nieżyjących członków Brytyjskiego Stowarzyszenia Umarłych Poetów. Czas płynie, a Blaky z pomocą Indianina przeżywa chwile radości i przemocy. Wbrew własnej naturze, okoliczności zmieniają go w zaszczutego banitę, w mordercę, w człowieka, którego cielesna powłoka powoli przestaje istnieć. Ciśnięty pomiędzy okropieństwa i chaos otaczającej go rzeczywistości, szeroko otwartymi oczami obserwuje kruchość określającą zakres istnienia. To tak jakby po przebiciu się przez taflę szkła wynurzyć się po drugiej stronie i ujrzeć całkiem inny, nieznany, nierealny świat. Wędrówka to motyw często powracający w filmach Jarmuscha, tutaj wydaje się być jeszcze bardziej odrealniona niż zwykle. W trakcie oglądania widz przestawia się na rytm i logikę snu, w efekcie czego wydarzyć się tu może praktycznie wszystko. W końcu czy istotnie ważne jest to, kim jest nieszczęsny William? Choćby nawet był sławetnym poetą, jak utrzymuje jego czerwonoskóry towarzysz. Jak zwykle u twórcy „Mystery Train”, akcja jako taka jest mało istotna - wszystko tkwi w szczegółach: zabarwionych absurdem dialogach, niezwykłych postaciach pierwszego i drugiego planu. Najważniejsza jest jednak niepowtarzalna atmosfera, doskonale współtworzona przez urokliwą muzykę Neila Younga. Warto dać się ponieść niezwykłemu klimatowi tego obrazu, który zresztą w mig rozpoznają wielbiciele twórczości Jarmuscha. Działa on niezwykle kojąco na odbiorcę, czego nie są w stanie zakłócić nawet rzadkie wybuchy gwałtowności.
No Country for Old Men 2007.avi play
obsada: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woo ...
obsada: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woody Harrelson reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen, scenariusz: Ethan Coen, Joel Coen, zdjęcia: Roger Deakins, muzyka: Carter Burwell szczegóły: thriller, USA, 2007, 122 min Szóstego dnia Bóg stworzył człowieka na wzór i podobieństwo swoje. Siódmego dnia odpoczął i patrzył na swoje dzieło wchodzące w interakcje z otoczeniem. Człowiek próbował odnaleźć się w wykreowanej dla niego rzeczywistości, lecz świadomość swojej nicości i otaczającego go stale rozdarcia między dobrem a złem, nie pozwalały mu na spokojny żywot. Edenu nigdy nie było, a determinizm i zwykły przypadek stały się wyznacznikami ludzkiego losu. Wychodząc od banalnego zdarzenia (znalezienie walizki pełnej pieniędzy, będącej pozostałością po gangsterskich porachunkach), jakie widzieliśmy w dziesiątkach innych filmów (m.in.: ”Prosty plan” Sama Raimiego), braci Coen kreślą pesymistyczny obraz świata, w którym nastąpiły nieodwracalnie zmiany stopniowo prowadzące do jego rozkładu. Zresztą cała fabuła jest tu podporządkowana przenikaniu się sił dobra i zła w walce o ludzką duszę. Dobro ukrywa się pod postacią starego szeryfa Bella (Tommy Lee Jones) niepojmującego prawideł czasów, w jakich przyszło mu żyć; zło natomiast przybrało postać demonicznego Chigurha (autentycznie przerażający Javier Bardem), doskonale poruszającego się w znanych mu realiach. Gra idzie o życie Mossa (Josh Brolin), zwykłego kowboja, któremu w ręce wpadają dwa miliony dolarów. Mimo, że cały spektakl rozgrywa się na (genialnie sfotografowanych) „bezkresnych” ziemiach Teksasu, jego akcja mogłaby toczyć się gdziekolwiek. Co więcej – tradycyjne wartości jakie przynależne są starym mieszkańcom tego stanu, nie odnoszą się tylko do konkretnego miejsca w Stanach Zjednoczonych, lecz do całego uniwersum. Pewne elementarne zasady moralno - etyczne charakterystyczne dla rdzennych wartości, jakie ludzie nabyli, są stosowane przez niewielu. Uleciały one gdzieś w cywilizacyjnym kole, zanikły wskutek pozornej ewolucji społeczeństw. Nawet uosobienie zła, czyli zabójca Chigurh kieruje się pewnego rodzaju kodeksem postępowania. Na ich tle, człowiek dzisiejszym czasów jest nijaki (nie cechuje go zło ani dobro, porusza się zależnie od sytuacji i jej rozwoju); zagubiony w całym tym bałaganie, wypatrujący ścieżki, którą mógłby podążyć - jednak każda droga jest kręta i prowadzi donikąd. Niepewność przyszłości nie ma prawa zakrawać optymizmem, a wiedza o tym, że nie ma nawet czemu się poddać (przeznaczenie) dopełnia czary goryczy. „Mam tyle samo do powiedzenia co ta moneta” – mówi Chigurh każąc swojemu rozmówcy wybrać jej jedną stronę, by ocalić, bądź odebrać jej życie. Bracia Coen poprzez doprawdy mistrzowski sposób kreowania napięcia i prowadzenia narracji, konsekwentnie i bez wielkiego dzwonu mówią o nadchodzącej małymi kroczkami apokalipsie. Zauważą ją jednak nieliczni, bo stary szeryf jest już tym wszystkim zmęczony, a zawodowy morderca zbyt zapracowany by nam o niej powiedzieć. A „innego końca świata nie będzie”.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności