zapomniałem
Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

smokerdelight / Galeria / kino amerykańskie (123) / Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb
Download: Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

418,86 MB

Długość filmu: 125 min

0,0 / 5  (0 głosów)
obsada: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris
reżyseria: Clint Eastwood,
scenariusz: David Webb Peoples,
zdjęcia: Jack N. Green,
muzyka: Lennie Niehaus, Clint Eastwood
szczegóły: western, USA, 1992, 130 min

W mojej ocenie Oskar dla najlepszego filmu był jak najbardziej zasłużoną nagrodą dla tego dzieła. Film tylko z pozoru wydaje się być jedynie współczesnym westernem opowiadającym o czasach dzikiego zachodu. W jego fabule zawarto poruszającą opowieść o człowieku, który nie tylko doświadcza brutalnych realiów życia na dzikim zachodzie, ale ukazuje także prawdziwe wartości oraz ciemne strony, które drzemią w nim samym, jak i każdy człowieku. Pokazuje jak życie potrafi być przewrotne, a źli ludzie działają pod płaszczykiem sprawiedliwości. Jakie w człowieku mogą zajść przemiany. Wpływ dobra na zło i odwrotnie. Jak szybko człowiek jest zdolny, by ocenić drugiego jedynie z pozoru i nie poznać w ogóle prawdziwej natury i duszy ludzkiej bliźniego.

Film zawiera w sobie prawdziwą naukę życia. Pokazuje, jak zgubny potrafi być alkohol, pod którego wpływem człowiek jest zdolny do nawet najbardziej okrutnych rzeczy (bohater za młodu był okrutnym, bez trwogi rewolwerowcem, który znakomity w swym fachu nie zważał na nic i potrafił nawet z zimną krwią zabić człowieka w chwilach zamroczenia alkoholowego, bez pardonu, dać upust wywoływanej przez alkohol agresji, której później nawet dobrze nie pamiętał, bo wszystko czynił po pijanemu). Pokazuje, że nawet tak zdeprawowanego człowieka o duszy ciemnej i złej jedynie prawdziwa miłość drogiej osoby wybawić może. Bohater porzuca dla ukochanej swoje dotychczasowe życie. Zmienia się pod wpływem bezwarunkowej miłości, którą obdarzyła go kobieta, która staje się później jego żoną. Kobiety, która była jego dobrą duszą, uwierzyła w niego, pokazała, że jego dotychczasowa droga życia prowadzi donikąd, do zatracenia, przynosi jedynie ból i cierpienie. Uczy go ona prawdziwych wartości życia. Pokazuje cel, jakim jest rodzina, dzieci, własna tożsamość. On to także potrafi dostrzec, bo prawda ma sens dla każdego człowieka.

Niesamowity urok nadaje dziełu jego klimat, który jest mroczny i tajemniczy. W obrazie przeważa mrok. Natomiast od strony technicznej "Bez przebaczenia" to, według mnie, prawdziwe arcydzieło. Rewelacyjny montaż (nagrodzony Oskarem) sprawia, że oglądanie strzelanin i bójek to niekwestionowana przyjemność. A sam finał filmu − strzelanina w barze to mistrzostwo pod względem reżyserskim. Warto wspomnieć, że w przedstawionym filmie Clint Eastwood wystąpił jako aktor (główna rola), reżyser, producent i współkompozytor, obraz został nagrodzony 4 Oskarami (w tym za najlepszy film), a dziś jest uważany za arcydzieło gatunku westernu.


"Bez przebaczenia" ukazuje, jak krucha jest granica między dobrem i złem oraz uświadamia, że zło rodzi kolejne zło, przypomina, jak ważne jest przebaczenie i wyrozumiałość, a także jak potrzebne jest uszanowanie godności drugiej osoby.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Coffee and Cigarettes.avi play
obsada: Roberto Benigni, Cate Blanchett, Steve Buscemi, ...
obsada: Roberto Benigni, Cate Blanchett, Steve Buscemi, Iggy Pop, Tom Waits reżyseria: Jim Jarmusch, scenariusz: Jim Jarmusch, zdjęcia: Tom Dicillo, Frederick Elmes, Ellen Kuras, Robby Müller szczegóły: dramat, USA, 2003, 95 min "Kawa i papierosy" to film, który miał swój początek w etiudzie filmowej nakręconej jeszcze w 1986 roku. Z biegiem czasu obraz, składający się w sumie z 11 etiud, przybrał kształt filmu, którego motywem przewodnim są tytułowe kawa i papierosy. Bohaterowie spotykają się nad filiżanką kawy (w niektórych przypadkach herbaty), z papierosem w ręku. Przy okazji tych spotkań Jarmusch bawi się w psychologa, stawia swoich bohaterów czasem w niecodziennych, a czasem w całkiem zwyczajnych sytuacjach, i obnaża ich prawdziwe "ja" z sobie właściwym poczuciem humoru. Te spotkania są pretekstem do rozmów nie tylko o życiu, ale o nałogach, o fakcie bycia palaczem, o wynikających z tego konsekwencjach, o piciu kawy. Każdy, kto był lub jest palaczem, i kto próbował kiedykolwiek wyrwać się ze szponów nałogu, z pewnością będzie się utożsamiać z bohaterami filmu. Przecież tak dobrze wiemy jak doskonale łączą się smak kawy i dym papierosa, że czasem nie sposób odmówić sobie tego odmówić, że żaden papieros tak dobrze nie smakuje jak ten, którego zapalamy ze świadomością, że możemy sobie na niego pozwolić, bo przecież "rzuciliśmy palenie" Ten genialny filmik powstawał przez niemal dwie dekady. Twórca, którego wymienia się jako pierwszego przy pytaniu o kultowych tudzież niezależnych, nakręcił sobie w 1986 etiudę z Roberto Begninim, zapewne tuż po zdjęciach do "Poza prawem". Do pary dobrał mu Stevena Wrighta. Scenariusz napisali we trójkę. Zresztą pewnie wcale go nie pisali... Krótki metraż wygląda na mocno improwizowany, a oparty jest na dialogu, z którego oczywiście zapamiętujemy nie do końca anglojęzyczne kwestie naiwnego Włocha. Trzy lata później powstała etiuda numer dwa ze Stevem Buscemim jako nachalnym kelnerem. Pokazywana u nas przed "Brooklyn Boogie" etiuda numer trzy z Iggym Popem i Tomem Waitsem, którzy dzięki temu, że nie palą, mogą sobie zapalić przyniosła reżyserowi Złotą Palmę w Cannes za Najlepszy Film Krótkometrażowy... Wreszcie przed rokiem Jarmusch uznał, że dzieło jest skończone. Do kin dociera na jednej taśmie 11 odcinków utrzymanych naturalnie w czerni (kawy) i bieli (papierosów) i obsadzonych w znakomitej większości przez znakomitych muzyków oraz aktorów związanych z tym znakomitym reżyserem. "Coffe and Cigarettes" to mega przyjemne kino świetnym dialogiem stojące. Niezobowiązujące rozmowy toczą się w różnych lokacjach (kafejki, domy, hotel itp.) i w różnych konstelacjach, zazwyczaj w duetach lub tercetach. Rozmowy często autotematyczne, z których dowiadujemy się np., że dobrze iść do łóżka po kawie, bo wtedy sny pędzą etc. Niektóre etiudy są bardziej, inne mniej poważne. Streszczanie fabuł nie ma sensu, gdyż pozbawione czaru rzucanego przez martwo-naturowe zdjęcia oraz aktorów tracą połowę uroku. Film dystrybuowany jest w przyzwoitej ilości kopii, więc miejmy nadzieję, że dotrze do każdego z Was. Pozycja obowiązkowa!
Into The Wild.avi play
obsada: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, Catherine Keene ...
obsada: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, Catherine Keener, William Hurt reżyseria: Sean Penn, scenariusz: Sean Penn, zdjęcia: Eric Gautier, muzyka: Michael Brook, Kaki King, Eddie Vedder szczegóły: dramat, USA, 2007, 135 min Co daje nam szczęście? Czy uwolnienie się od świata materialnego, norm rządzących społeczeństwem i innych ludzi może oznaczać ostateczne wyzwolenie? W XX wieku żył człowiek, który poświęcił życie, aby się o tym przekonać. Nazywał się Christopher McCandless. Jego historię opowiada film "Into The Wild". Właśnie skończył szkołę. Z wyróżnieniem. Jego oceny były tak dobre, że bez trudu dostałby się na wydział prawa na Harvardzie. Jego oszczędności wynosiły ponad 24 000 $, a bogaci rodzice obiecali mu nowego Cadidlaca. Czy można sobie wyobrazić lepszy start życiowy? Chris jednak pogardził tymi dobrami. Opuścił dom bez uprzedzenia, a wcześniej wszystkie swoje pieniądze wydał na cele charytatywne. Ruszył w świat. Cel: Alaska. Alaska oznaczała wyzwolenie. Bo nie było tam prawa, urzędów, pieniędzy. Nie było tam nic. I właśnie to nowhere było miejscem wyzwolenia. Sprawiało, że człowiek był zależny tylko od jednej jedynej rzeczy – natury. Czy ta wolność była prawdziwa? Czy nie zabijała jej tęsknota za domem i rodziną? Dla Chrisa była. Przynajmniej na początku. Wreszcie sam, ze swoimi ukochanymi książkami i budowanymi na podstawie ich lektury przemyśleniami. Martwiący się tylko o to, jak zdobyć jedzenie. Brudny, wynędzniały, często głodny – ale szczęśliwy. Wolny. Długo cieszył się swobodą, o której dawno już marzył. Ale w końcu zdał sobie sprawę, że nie ma się z kim podzielić swoją radością. Dotarło do niego, że szczęście prawdziwe jest tylko wtedy, gdy można się nim dzielić. On swoje szczęście zdusił w sobie. Cieszył się nim, ale nie było ono prawdziwe. W końcu musiał poddać się naturze – ogromniej sile, od której nie można się uniezależnić. W filmie cała wyprawa głównego bohatera jest właściwe opowieścią o kolejnych odwiedzanych przez niego miejscach i uczuciach mu towarzyszących. Wspomnienia przeplatające się z pobytem na Alasce sprawiają, ze ponad 2-godzinny reportaż jakim jest w zasadzie "Into The Wild" ani trochę nie nudzi. Barwne krajobrazy, nastrojowa muzyka, bliskość natury i dobra gra aktorska to aspekty, których w tym obrazie na pewno nie brakuje. Emile Hirsch grający Chrisa doskonale wczuł się w swoją rolę. Oddał całą determinację i chęć wyzwolenia, jaką kierowała się jego postać oraz wszystkie jej uczucia. Sprawił, że widz kibicuje mu podczas całego filmu i sam zaczyna marzyć o takiej przygodzie. Idealny film dla ludzi, których dusza pragnie wyrwać się od szarości, monotonni i bezsensu codziennego życia. Piękny film Penna to opowieść o udzkiej tęsknocie za utraconą więzią z naturą. Liryczny, niespieszny film zachwyca zdjęciami i kreacjami aktorskimi.
Strzelałam do Warhola Lektor PL.avi play
gatunek: dramat kraj: USA rok produkcji: 1996 reżyseria: ...
gatunek: dramat kraj: USA rok produkcji: 1996 reżyseria: Mary Harron obsada: Lili Taylor, Jared Harris, Lothaire Bluteau czas trwania: 99 minuty Film oparty na faktach zaczerpniętych z życia Valerie Solanas (L. Taylor), kobiety, która 3 czerwca 1968 roku strzeliła do Andy Warhola. Zamiarem reżysera było pokazanie, jak do tego doszło. Valerie to młoda mieszkanka Manhattanu utrzymująca się z prostytucji i pisania sztuk teatralnych. Pewnego dnia zostaje przedstawiona przez swojego znajomego genialnemu Andiemu Warholowi (J. Harris). Valerie wkrótce dołącza do kręgu najbliższych przyjaciół artysty. Pisze kolejną sztukę i wręcza ją Andiemu mając nadzieją, że zgodzi się zostać jej producentem, lecz podczas wizyty u artysty znajduje swój “bezcenny” skrypt rzucony na kanapę. Wzbudza to w niej niepohamowany gniew…
Siedem Lektor PL.avi play
obsada: Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey, Gwyneth ...
obsada: Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow reżyseria: David Fincher, scenariusz: Andrew Kevin Walker, zdjęcia: Darius Khondji, muzyka: Howard Shore szczegóły: kryminał/thriller, USA, 1995, 123 min Jest w kinie obecny od zawsze archetyp zła. Diabeł to temat na tyle wdzięczny, co wyeksploatowany - trudno pod koniec lat 90. coś nowego na ten temat powiedzieć. Zło było eksterioryzowane do postaci najróżniejszych wampirów, demonów i obcych z kosmosu - ale i interioryzowane - w studiach bestialstwa hitlerowców, psychopatów i innych paskudnych kreatur. Ale jednocześnie w jakimś sensie nie tylko pozostawało odrażającym, ale także pociągało. Al Pacino w "Adwokacie diabła" fascynował, Hannibal-kanibal-Lecter hipnotyzował szalonym spojrzeniem, a Obcy z kosmicznej serii rodził skojarzenia falliczne. Gdy latem 1995 roku pojawił się film "Siedem" Davida Finchera - od razu niemal zaklasyfikowany został jako obraz niezwykły. Wciągający. Głęboki jak mroczna jaskinia. Pokazujący zło w stanie "czystym" - demonicznym, fascynującym, a jednocześnie przerażająco ludzkim. Dwóch detektywów tropi mordercę. Schemat stary jak samo kino. Tym razem przeciwnikiem tego idealnie niedobranego a politycznie hiperpoprawnego duetu (młody, porywczy, biały o mentalności kowboja Mills - i zmęczony, stary intelektualista murzyn Sommerset) jest maniak, zabijający ludzi według klucza 7 grzechów głównych - na początku policjanci znajdują człowieka, który umarł z przekarmienia, potem zaszlachtowanego prawnika, którego krwią ktoś napisał "chciwość"... Kto stoi za tymi morderstwami? Do czego zmierza? I jak go powstrzymać? Węsząc w zakamarkach wielkiego, brudnego miasta - czy studiując dzieła klasyków w starej bibliotece? Mamy w tym filmie wszystko, czego oczekiwać można po dobrym thrillerze - wartką akcję, bohaterów, do których od razu niemal czuje się sympatię, nieoczekiwane zwroty akcji. Tymczasem jednak film sprawdza się - oprócz warsztatowej perfekcji i doskonałej gry aktorów - także na wielu innych poziomach. Stawia problem zepsucia społeczeństwa konsumpcyjnego, niszczycielskiej mocy ciemnego, deszczowego miasta - w którym nikt się nie zna i nikt nikomu nie pomaga; pyta o granice ludzkiej wytrzymałości - i zasięg winy i odkupienia. Pyta - w sposób biblijny niemal - o możliwość działania wobec drzemiącego w nas samych, absolutnego zła. Dante w XIV wieku zafundował sobie współczesnym podróż do piekła. My pod koniec wieku XX otrzymaliśmy podobny bilet - od Davida Finchera. Wiwisekcja zła drzemiącego w dzisiejszym człowieku, jaką pokazuje reżyser - przyprawia o dreszcz. Jednocześnie jednak - podobnie jak średniowieczny poeta - Fincher ma w tym szaleństwie swój cel. Nie poddający się do końca Sommerset, powracający na służbę, "zawsze w pobliżu" - to jeden z najpiękniejszych hołdów dla ludzkiej godności i siły. Wobec absolutnego zepsucia nie mamy nic, prócz tej właśnie solidarności.
Milczenie Owiec Lektor PL.avi play
obsada: Jodie Foster, Anthony Hopkins, Ted Levine, Scott ...
obsada: Jodie Foster, Anthony Hopkins, Ted Levine, Scott Glenn, Anthony Heald reżyseria: Jonathan Demme, scenariusz: Ted Tally (na podstawie powieści Thomasa Harrisa), zdjęcia: Tak Fujimoto, muzyka: Howard Shore szczegóły: kryminał/thriller, USA, 1991, 118 min Gdyby ktoś zapytał mnie o czym jest "Milczenie owiec", odpowiedziałbym, że u podstaw problematyki tego filmu leży analiza ludzkiej psychiki. Z początku nasuwa się nieodparte wrażenie, że akcja dotyczy przede wszystkim tajemniczych zbrodni, szybko orientujemy się jednak, że te wydarzenia służą jako pretekst do wprowadzenia głównego wątku... Tak oto poznajemy Clarice Starling - młodą, ambitną studentkę, która rozpoczyna swoją karierę zawodową jako agentka FBI. Poznajemy ją w czasie, kiedy właśnie podejmuje się swojego pierwszego poważnego zadania - musi nakłonić byłego psychiatrę i jednocześnie wyrafinowanego morderce do współpracy z FBI. Jego wskazówki mogą być bezcenne w schwytaniu zabójcy kobiet. Starling nie podejrzewa jednak, że konfrontacja z dr Lecterem stanie się dla niej samej pewnego rodzaju sprawdzianem. Będzie musiała ponownie zmierzyć się z własnymi słabościami, odświeżyć bolesne wspomnienia z dzieciństwa. W końcu odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytanie - czy aby praca w FBI to skuteczne antidotum na ostateczne rozliczenie się z przeszłością... Dr Lecter i agentka Starling to niewątpliwie kluczowe postaci "Milczenia owiec". Zarysowane są bardzo wyraziście, co stanowiło duże wyzwanie dla aktorów-Anthony'ego Hopkinsa i Jodie Foster. Hannibal Lecter w interpretacji Hopkinsa jest nieprzewidywalny, mroczny, zły - a przez to fascynujący. W jego oczach można dostrzec nieustająco żarzący się ogień, podsycany ciekawością - zdaje się nigdy nie gasnąć. Okrutny morderca i kanibal, a jednocześnie niebywale inteligentny i błyskotliwy człowiek, wielbiciel sztuki i dobrych manier. Od pierwszych chwil, kiedy pojawia się na ekranie, skupia na sobie absolutną uwagę widza. Jego zachowanie w więzieniu przywodzi na myśl dzikie zwierzę, które niespokojnie miota się po klatce, tęskniąc za odebraną mu wolnością... Jodie Foster także wykazała się nieprzeciętną charyzmą. Jej Clarice jest uderzająco prawdziwa. Ekspresja - dawkowana przez aktorkę z profesjonalnym wyczuciem, sprawia, że udzielają się nam autentyczne emocje jej bohaterki - zakłopotanie, przerażenie, złość czy bezsilność. Na uwagę zasługuje też muzyka Howarda Shore'a. Trafnie oddaje charakterystyczny klimat dla filmów z tego gatunku .W połączeniu z mrocznymi zdjęciami tworzy spójną całość. Ukoronowane Oscarami "Milczenie owiec" na trwałe zapisało się w historii kina. Bez zbędnego epatowania efektami specjalnymi - tutaj napięcie buduje wspaniała gra aktorska. Na pewno warto zwrócić uwagę na ten film, jeśli tylko starczy Wam odwagi, by stanąć oko w oko z legendarnym doktorem Lecterem...
The Unbearable Lightness of Being.avi play
obsada: Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche reżyseria: ...
obsada: Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche reżyseria: Philip Kaufman, scenariusz: Philip Kaufman, Jean-Claude Carriere, zdjęcia: Sven Nykvist, muzyka: Mark Adler, Ernie Fosselius szczegóły: dramat obyczajowy, USA, 1988, 166 min Praga, początek wiosny 1968 r. Tomasz, młody, przystojny i zdolny neurochirurg, ma w życiu dwie pasje: pracę i kobiety. Spotyka się nawet z kilkoma naraz, ale nie myśli o trwałym związku z żadną z nich. Szczególnymi względami darzy Sabinę, utalentowaną malarkę, lecz nawet ona nie potrafi go zatrzymać. Niechęć Tomasza do małżeństwa nieoczekiwanie zmienia Teresa, młodziutka, niedoświadczona kelnerka z prowincji, którą lekarz poznaje podczas służbowego wyjazdu. Pewnego dnia dziewczyna staje w drzwiach jego mieszkania.
Dead Man.avi play
obsada: Johnny Depp, Gary Farmer, Lance Henriksen, Micha ...
obsada: Johnny Depp, Gary Farmer, Lance Henriksen, Michael Wincott reżyseria: Jim Jarmusch, scenariusz: Jim Jarmusch, zdjęcia: Robby Müller, muzyka: Neil Young szczegóły: psychologiczny/western, USA, 1995, 129 min "Truposz" jest historią młodego człowieka, historią duchowo-cielesnej ucieczki przez nieznaną krainę. Jest druga połowa dziewiętnastego wieku. William Blake podąża w kierunku najdalej położonego posterunku na wschodniej granicy. Zagubiony i paskudnie ranny napotyka przedziwnego, wyjętego spod prawa Indianina imieniem Nikt, który ze względu na zbieżność imion jest przekonany, że spotkał jednego z nieżyjących członków Brytyjskiego Stowarzyszenia Umarłych Poetów. Czas płynie, a Blaky z pomocą Indianina przeżywa chwile radości i przemocy. Wbrew własnej naturze, okoliczności zmieniają go w zaszczutego banitę, w mordercę, w człowieka, którego cielesna powłoka powoli przestaje istnieć. Ciśnięty pomiędzy okropieństwa i chaos otaczającej go rzeczywistości, szeroko otwartymi oczami obserwuje kruchość określającą zakres istnienia. To tak jakby po przebiciu się przez taflę szkła wynurzyć się po drugiej stronie i ujrzeć całkiem inny, nieznany, nierealny świat. Wędrówka to motyw często powracający w filmach Jarmuscha, tutaj wydaje się być jeszcze bardziej odrealniona niż zwykle. W trakcie oglądania widz przestawia się na rytm i logikę snu, w efekcie czego wydarzyć się tu może praktycznie wszystko. W końcu czy istotnie ważne jest to, kim jest nieszczęsny William? Choćby nawet był sławetnym poetą, jak utrzymuje jego czerwonoskóry towarzysz. Jak zwykle u twórcy „Mystery Train”, akcja jako taka jest mało istotna - wszystko tkwi w szczegółach: zabarwionych absurdem dialogach, niezwykłych postaciach pierwszego i drugiego planu. Najważniejsza jest jednak niepowtarzalna atmosfera, doskonale współtworzona przez urokliwą muzykę Neila Younga. Warto dać się ponieść niezwykłemu klimatowi tego obrazu, który zresztą w mig rozpoznają wielbiciele twórczości Jarmuscha. Działa on niezwykle kojąco na odbiorcę, czego nie są w stanie zakłócić nawet rzadkie wybuchy gwałtowności.
The Big Lebowski 1997.avi play
obsada: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Stev ...
obsada: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, John Turturro, reżyseria: Joel Coen, zdjęcia: Roger Deakins, muzyka: Carter Burwell szczegóły: komedia, USA, 1997, 112 min Filmy o hippisach to rzadkość. A już film, w którym hippis odgrywa najważniejszą rolę, to zupełnie niewiarygodna sprawa. Jednak pewne znane w Hollywood rodzeństwo postanowiło bohaterem recenzowanego filmu uczynić właśnie leniwego, mającego wszystko w głębokim poważaniu człowieka, który nadal żyje w latach 80., choć te już dawno się skończyły. Historia opowiedziana w tym obrazie jest historią komediowo-ironiczną, a czarnego humoru naprawdę nie brakuje. Kilka tekstów bez problemu powinno otrzymać miano kultowych, żeby przytoczyć tutaj choćby słynne "Shut a fuck up, Donny!", spływające raz po raz z ust jednego z bohaterów, Waltera Sobchaka. Ale teksty tekstami. Tutaj nie one odgrywają najważniejszą rolę. Ważniejsze od nich są bez wątpienia brawurowe postacie, wykreowane przez genialnych aktorów. Kogo mam na myśli? Choćby grającego główną rolę Jeffa Bridgesa, który bez wątpienia stworzył tutaj jedną z najlepszych kreacji w swojej długiej karierze. Idealnie odgrywa postać Jeffreya Lebowskiego, zwanego przez wszystkich Kolesiem. Aktor gra na całkowitym luzie, nie spina się, jest bardzo charakterystyczny. Można by pomyśleć, iż Bridges naprawdę był kiedyś hippisem, bo żeby aż tak wczuć się w graną przez siebie postać? Ale jest jeszcze jeden aktor, który w tym filmie przykuwa naszą uwagę, może nawet bardziej niż Koleś. Mowa tu oczywiście o odtwarzającym rolę wspomnianego już wyżej Waltera Johnie Goodmanie, który każdą swoją obecnością na ekranie, kradnie pozostałym aktorom widowisko. Po graniu w raczej mało wymagających produkcjach, aktor ten pokazał, na co go naprawdę stać. Podobny przebłysk geniuszu zdarzył mu się kilka lat wcześniej, kiedy grał w "Barton Fink". Ale postać stworzona w tamtym filmie diametralnie różni się od Waltera Sobchaka. Sobchak jest weteranem z Wietnamu i stale o tym przypomina. jest porywczy i żądny wygranych (patrz scena z pistoletem w kręgielni). Jest także najlepszym przyjacielem Kolesia. I to na pewno czyni go wyjątkowym. Kolejnym ewenementem w obsadzie jest z pewnością John Turturro, który, choć pojawia się na ekranie zaledwie na kilka minut, swoją kreacją wzbudza gromki śmiech. W tym filmie mamy wszystko, co powinna mieć komedia absurdu. Trzech szalonych nihilistów, straszących swoich dłużników tchórzofretkami i posługującymi się niemieckim, strasznie okaleczanym przez jednego z nich. Mamy młodą żonę bogatego starca, który tylko czeka na okazję, by zabawić się z kimś młodszym. Znalazło się miejsce dla hiszpańskiego kręglarza, który lubi dzieci i ubiera się, niczym na karnawał. W końcu dostajemy też świetne dialogi, które, mimo iż napakowane przekleństwami, tym bardziej śmieszą. I oczywiście na koniec zostawiam wzmiankę o kilku genialnych scenach, które na długo pozostaję w pamięci. Po obejrzeniu tego filmu będziecie go mogli bez wahania nazwać filmem kultowym. Polecam.
Barton Fink 1991.avi play
obsada: John Turturro, John Goodman, Judy Davis reżys ...
obsada: John Turturro, John Goodman, Judy Davis reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen, scenariusz: Ethan Coen, Joel Coen, zdjęcia: Roger Deakins, muzyka: Carter Burwell szczegóły: dramat, USA, 1991, 116 min Film braci Coenów opowiada historię tytułowego Bartona Finka, pisarza, scenarzysty, który po napisaniu świetnej sztuki otrzymuje propozycję pracy w filmie. Kuszony dobrymi warunkami finansowymi i możliwościami rozwoju, podpisuje kontrakt. Niestety, gdy dostaje do napisania scenariusza do filmu klasy B, nie potrafi znaleźć inspiracji. Szukając weny twórczej poznaje kilka osób, które całkowicie odmienią jego życie. Z pozoru prosta historia, dzięki scenariuszowi i reżyserii braci Coenów staje się niesamowicie wciągająca i nabiera satyrycznego charakteru. Hollywood przedstawione zostało jako piekło, gdzie wciąż panuje duszna i przytłaczająca atmosfera. Główny bohater nie potrafi znaleźć odpowiedniej historii i szuka w swojej głowie wzniosłych myśli, a przecież ma do napisania prostą historię, bez większego morału, gdzie najważniejsza będzie akcja. Z drugiej strony uważa się on za kogoś lepszego, a może powinien po prostu posłuchać co inni mówią. Ignoruje opowieści Charliego Meadowsa. Nie dostrzega problemów zwykłego człowieka, a bardziej liczy się pijący i staczający się na dno inny scenarzysta. Później cała fabuła zostaje niesamowicie zagmatwana, a nawet prawie całkowicie odwrócona. Końcowa scena na plaży może wydawać się dość dziwna, ale jej największą zaletą zdecydowanie jest wielość interpretacji. Taka końcówka nie pozostawia widza obojętnym i wymaga od niego zastanowienia. "Barton Fink" jest obrazem eklektycznym, o czym już na samym początku wspominałem. Miesza w sobie różne gatunki, takie jak dramat, komedia, horror, ale co najciekawsze nawet surrealizm. Takie sceny, jak odklejająca się tapeta, komary czy chociażby fryzura Bartona, może nie dokładnie, ale przypominały mi trochę elementy z "Głowy do wycierania" Davida Lyncha. Wychodzący z podziemi Steve Buscemi czy symboliczne zakończenie to kolejne dowody na surrealistyczną wizję świata. Bracia Coenowie świetnie dostosowują tempo swojej opowieści. Z początku wszystko idzie dość wolno, ale później zostaje przyspieszone i znów zwolnione. Bracia-reżyserowie bawią się także filmowymi stereotypami i oczywiście muszą obsadzić, gdzieś niezawodnego Steve'a Buscemiego. Mieszanie konwencji i ciągłe zmiany dynamiki historii wymagały od Joela i Ethana Coenów niebywałych umiejętności, za które zostali nagrodzeni na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Nie można również zapomnieć o genialnych aktorach Johnie Turturro i Johnie Goodmanie. Grali oni niczym najlepsza orkiestra, genialnie wczuwając się w swe barwne postacie. Także dużą zaletą są bardzo charakterystyczni bohaterowie drugoplanowi i epizodyczni. Detektywi, Jack Lipnick, Ben Geisler, Audrey Taylor idealnie dopasowują się do całości tego arcydzieła. Bardzo zachęcam do obejrzenia "Bartona Finka", a jako dodatkowy argument mogę powiedzieć, że w filmie znajdziecie także mnóstwo czarnego humoru oraz zaskakujących, inteligentnych dialogów.
Whatever Works.avi play
obsada: Ed Begley Jr., Patricia Clarkson, Larry David, C ...
obsada: Ed Begley Jr., Patricia Clarkson, Larry David, Conleth Hill reżyseria: Woody Allen, scenariusz: Woody Allen, zdjęcia: Harris Savides szczegóły: komedia romantyczna, USA, Francja, 2009, 93 min Na Manhattanie jest chyba jakaś specjalna, magiczna mieszanka powietrza lub coś w tym stylu. A może po prostu maksyma "wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej" jest jedną z najsłuszniejszych, do jakich człowiek doszedł. Nie wiem, jak to działa, ale wiem jedno - Allen w Nowym Jorku to najlepszy Allen. Po kilku chudych latach (no dobrze, "Wszystko Gra" jest świetne, ale to nie taki Woody, jakiego kocham najbardziej) spędzonych w Europie twórca "Annie Hall" wraca do swojego gniazda, a co za tym idzie, wraca do wielkiej formy. "Co nas kręci, co nas podnieca" opowiada historię Borisa (Larry David), geniusza i wiecznego zrzędy. Jego nudne i uporządkowane życie zmienia się jak za sprawą magicznej różdżki, gdy spotyka młodą, zagubioną dziewczynę (Evan Rachel Wood). Chyba największa zaletą filmu jest to, że to Allen w najbardziej klasycznym wydaniu. Widać, że scenariusz został napisany już w latach 70. "Co nas kręci, co nas podnieca" bardzo przypomina takie filmy jak "Manhattan" czy "Annie Hall". Od pierwszej do ostatniej sceny nie miałem wątpliwości, czyj film oglądam. To, że to dzieło Woody’ego, widać w każdym kadrze. Nie sądziłem, że dane mi jeszcze będzie zobaczyć Allena opowiadającego o swoim ''koszmarnym" życiu jak za dawnych dobrych lat. A jednak, reżyser nadal jest sobą. Warto też napisać o tym, co w jego filmach jest najważniejsze - o humorze. Stoi on na najwyższym poziomie i miejscami jest naprawdę zabójczo. Może jest bardziej zgryźliwie niż kiedyś, ale mi się to podoba. Im więcej charakterystycznego dla Allena sarkazmu, tym lepiej. Nie przypadkowo napisałem o tym, że to Woody opowiada o swoim życiu, bo Boris Yellnikoff to jego alter ego. Znakomicie sportretowana przez Larry’ego Davida postać to klasyczny allenowski bohater. Sarkastyczny, neurotyczny dziwak. Oglądając Davida w tej roli, cały czas wiedziałem, kim tak naprawdę jest Boris. Mimo tego że jest to postać fenomenalnie zagrana, wolałbym widzieć w roli Yellnikoffa samego reżysera. Jeśli ktoś ma grać Allena, to tylko Allen. Jego gatki o tym, że jest za stary na aktorstwo, do mnie nie trafiają. On jest po prostu dojrzalszy niż 30 lat temu. Reszta ekipy aktorskiej też jest znakomita, na czele z Evan Rachel Wood, która pokazała, że jest materiałem na znakomitą aktorkę. "Co nas kręci, co nas podnieca" to Woody Allen w najlepszej wydaniu. Nie spodziewał się czegoś tak dobrego. Powiem więcej, nie spodziewałem się, że film w ogóle będzie dobry. A jednak, król inteligentnej komedii nadal zaskakuje. Oby dobra passa trwała jak najdłużej.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności