zapomniałem
Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

smokerdelight / Galeria / kino amerykańskie (123) / Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb
Download: Bez przebaczenia (Lektor PL).rmvb

418,86 MB

Długość filmu: 125 min

0,0 / 5  (0 głosów)
obsada: Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris
reżyseria: Clint Eastwood,
scenariusz: David Webb Peoples,
zdjęcia: Jack N. Green,
muzyka: Lennie Niehaus, Clint Eastwood
szczegóły: western, USA, 1992, 130 min

W mojej ocenie Oskar dla najlepszego filmu był jak najbardziej zasłużoną nagrodą dla tego dzieła. Film tylko z pozoru wydaje się być jedynie współczesnym westernem opowiadającym o czasach dzikiego zachodu. W jego fabule zawarto poruszającą opowieść o człowieku, który nie tylko doświadcza brutalnych realiów życia na dzikim zachodzie, ale ukazuje także prawdziwe wartości oraz ciemne strony, które drzemią w nim samym, jak i każdy człowieku. Pokazuje jak życie potrafi być przewrotne, a źli ludzie działają pod płaszczykiem sprawiedliwości. Jakie w człowieku mogą zajść przemiany. Wpływ dobra na zło i odwrotnie. Jak szybko człowiek jest zdolny, by ocenić drugiego jedynie z pozoru i nie poznać w ogóle prawdziwej natury i duszy ludzkiej bliźniego.

Film zawiera w sobie prawdziwą naukę życia. Pokazuje, jak zgubny potrafi być alkohol, pod którego wpływem człowiek jest zdolny do nawet najbardziej okrutnych rzeczy (bohater za młodu był okrutnym, bez trwogi rewolwerowcem, który znakomity w swym fachu nie zważał na nic i potrafił nawet z zimną krwią zabić człowieka w chwilach zamroczenia alkoholowego, bez pardonu, dać upust wywoływanej przez alkohol agresji, której później nawet dobrze nie pamiętał, bo wszystko czynił po pijanemu). Pokazuje, że nawet tak zdeprawowanego człowieka o duszy ciemnej i złej jedynie prawdziwa miłość drogiej osoby wybawić może. Bohater porzuca dla ukochanej swoje dotychczasowe życie. Zmienia się pod wpływem bezwarunkowej miłości, którą obdarzyła go kobieta, która staje się później jego żoną. Kobiety, która była jego dobrą duszą, uwierzyła w niego, pokazała, że jego dotychczasowa droga życia prowadzi donikąd, do zatracenia, przynosi jedynie ból i cierpienie. Uczy go ona prawdziwych wartości życia. Pokazuje cel, jakim jest rodzina, dzieci, własna tożsamość. On to także potrafi dostrzec, bo prawda ma sens dla każdego człowieka.

Niesamowity urok nadaje dziełu jego klimat, który jest mroczny i tajemniczy. W obrazie przeważa mrok. Natomiast od strony technicznej "Bez przebaczenia" to, według mnie, prawdziwe arcydzieło. Rewelacyjny montaż (nagrodzony Oskarem) sprawia, że oglądanie strzelanin i bójek to niekwestionowana przyjemność. A sam finał filmu − strzelanina w barze to mistrzostwo pod względem reżyserskim. Warto wspomnieć, że w przedstawionym filmie Clint Eastwood wystąpił jako aktor (główna rola), reżyser, producent i współkompozytor, obraz został nagrodzony 4 Oskarami (w tym za najlepszy film), a dziś jest uważany za arcydzieło gatunku westernu.


"Bez przebaczenia" ukazuje, jak krucha jest granica między dobrem i złem oraz uświadamia, że zło rodzi kolejne zło, przypomina, jak ważne jest przebaczenie i wyrozumiałość, a także jak potrzebne jest uszanowanie godności drugiej osoby.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Dwunastu gniewnych ludzi Lektor PL.rmvb play
obsada: Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, E. G. Marsh ...
komentarz1
obsada: Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, E. G. Marshall reżyseria: Sidney Lumet, scenariusz: Reginald Rose, zdjęcia: Boris Kaufman, muzyka: Kenyon Hopkins szczegóły: dramat, USA, 1957, 96 min Film jest ostrzeżeniem przed zawodnością systemu sądu przysięgłych - chluby prawodawstwa Stanów Zjednoczonych. Młody Portorykańczyk zostaje oskarżony o zabójstwo ojca. Chłopak wychowywał się w ubogiej dzielnicy, w wieku 9 lat stracił matkę, przez jakiś czas przebywał w sierocińcu. Gdy wrócił pod opiekę ojca, ten nie szczędził mu razów. Pewnego dnia doszło do tragedii. Oskarżonemu grozi dożywotnie więzienie, a nawet kara śmierci. Dwunastu mężczyzn ma zadecydować o losie chłopaka. W pierwszym głosowaniu jedenastu ławników głosuje "winny".
You Dont Know Jack.avi play
obsada: Al Pacino, Susan Sarandon, John Goodman, Danny H ...
obsada: Al Pacino, Susan Sarandon, John Goodman, Danny Huston reżyseria: Barry Levinson, scenariusz: Adam Mazer, zdjęcia: Eigil Bryld szczegóły: biograficzny, dramat, USA, 2009, 134 min Film stanowi biografię kontrowersyjnego amerykańskiego lekarza, Dra Jacka Kevorkiana, który od lat 80-tych publicznie opowiadał się za prawem do śmierci dla nieuleczalnych pacjentów, będąc osobiście odpowiedzialnym za ponad 130 tzw. samobójstw wspomaganych. Obraz śledzi wydarzenia prowadzące do pierwszej eutanazji w wykonaniu Kevorkiana (w tej roli Al Pacino) i kampanii w mediach, będącej rezultatem jego sądowych walk w obronie praw pacjentów do umierania. Jest to zarazem luźna adaptacja książki autorstwa znajomych lekarza, Neala Nicola i Harry'ego Wylie pt. "Between the Dying and the Dead: Dr. Jack Kevorkian, the Assisted Suicide Machine and the Battle to Legalize Euthanasia" ("między umierającymi a zmarłymi: dr Jack Kevorkian, maszyna do samobójstwa wspomaganego i walka o legalizację eutanazji").
They Shoot Horses.avi play
Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: James Poe, Robert ...
Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: James Poe, Robert E. Thompson Rok produkcji: 1969 Gatunek: Dramat Język: Polskie napisy Dziewięciokrotnie nominowany do Oscara „Czyż nie dobija się koni?” to jeden z najważniejszych filmów czasu kontestacji. Film pokazuje morderczą walkę o główną nagrodę maratonu tanecznego, który jest metaforą bezwzględnej rywalizacji i pogoni za pieniądzem. Akcja filmu rozgrywa się w latach 30-tych, czyli w czasach tzw wielkiego kryzysu. Na zwycięzców tanecznego maratonu organizowanego w południowej Kalifornii czeka główna nagroda – 1,5 tysiąca dolarów. Na udział w morderczych zmaganiach decydują się 102 pary mające nadzieję na wyrwanie się z nędzy i odmianę swojego losu. Dodatkową zachętą dla startujących są trzy darmowe posiłki dziennie zapewnione przez organizatorów. Za złudną nadzieję wygranej płaci się upokorzeniem, psychicznym i fizycznym wycieńczeniem a nawet śmiercią. Reżyser demitologizuje tym samym Ameryki mit kapitalistycznej przedsiębiorczości opartej na rywalizacji i chciwości, a pomysł na film zaczerpnął z niedocenionej w Stanach powieści Horace’a McCoy’a. Tego filmu raczej nie można traktować serio: jest metaforą. Metaforą zwierząt przyciśniętych do muru, które są w stanie zrobić wszystko, by przetrwać w tym wyścigu szczurów. Jest to metafora dobitna i bezpośrednia – nie stosuje półśrodków, aluzji i nie puszcza oka do widza. Gdy widzi się ludzi ociekających potem, dyszących, bliskich zawałowi a jednak dalej biegnących do przodu, tratujących się nawzajem i przepychających, oddech po prostu sam się wstrzymuje! "Nie zawsze wiem, kto wygra. Ale zawsze wiem, kto przegra" - tak mówi w pewnym momencie prezenter do Glorii. I coś w tym jest. Nie chodzi mi tu o fakt, że w końcu nikt nie wygra. Tutaj walka toczy się raczej, by nie przegrać. Za wszelką cenę. Po filmie zadajcie sobie pytanie, co osiągnęła Gloria. Co osiągnął jej partner. Czyż nie dobija się koni?
Chłopcy z ferajny Lektor PL.rmvb play
obsada: Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine ...
obsada: Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine Bracco reżyseria: Martin Scorsese, scenariusz: Martin Scorsese, Nicholas Pileggi, zdjęcia: Michael Ballhaus szczegóły: dramat sensacyjny, gangsterski, USA, 1990, 146 min Martin Scorsese to jeden z najbardziej utalentowanych reżyserów Hollywood. Reżyser takich dzieł, jak "Taksówkarz", "Wściekły byk" czy "Ulice nędzy" w 1990 roku nakręcił "Chłopców z ferajny", o którym teraz mowa. Po raz kolejny zaangażował do współpracy Roberta De Niro. Film, jak można było przewidywać, stał się niezłomnym hitem, został nominowany do Oscara w najważniejszych kategoriach. Choć zdobył statuetkę jedynie Joe Pesci, w sercach widzów ten film pozostanie na długo. Henry Hill (rewelacyjny Ray Liotta), zafascynowany życiem nowojorskiej mafii, rozpoczyna pracę dla mafii w wieku 14 lat. Wkrótce zostaje złapany za handel papierosami. W sądzie nie wydaje swoich pracodawców, czym zdobywa ich szacunek. Dostaje się pod opiekę szanowanego gangstera Jimmy'ego Conwaya (genialny Robert De Niro). Wraz z innym chłopakiem - Tommym DeVito (oscarowy Joe Pesci) uczy się zasad panujących w mafii. "Chłopcy z ferajny" to bez wątpienia film wybitny. Nie tylko w swoim gatunku. O jego wyjątkowości świadczy gra aktorska. Robert De Niro jako Jimmy Conway spisał się znakomicie. Stworzył kreację bezdyskusyjnie realistyczną, złą od początku do końca. Ray Liotta w roli Henry'ego Hilla zapisał się na stałe w panteonie kina. Bezbłędnie oddał Hilla całym sobą. Zarówno jako narrator opowieści, jak i główna postać wypada wręcz znakomicie. I wreszcie Joe Pesci - szalony Tommy De Vito. Zasłużył sobie na Oscara. Znakomicie, wręcz perfekcyjnie zagrał swą postać. Bez wątpienia najlepsza kreacja w całym filmie. Następną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest ścieżka dźwiękowa Pete'a Townshenda, oddająca klimat lat 60, 70 i 80, kiedy to dzieje się akcja. Jednak największym plusem tego filmowego arcydzieła jest reżyseria Martina Scorsese. Reżyser spełnił wszystkie swoje wizje, tworząc przy tym dzieło nieprawdopodobnie realistyczne. Każdy najmniejszy szczegół jest dopracowany do perfekcji. Scorsese napisał także scenariusz. Udoskonalił tym samym film i udowodnił, że jest filmowcem wszechstronnie utalentowanym. "Chłopcy z ferajny" to film, który polecam każdemu. Nawet jeśli nie jesteś miłośnikiem filmu gangsterskiemu. Na pewno znajdziesz coś w nim dla siebie.
American Beauty Lektor PL.rmvb play
obsada: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch reż ...
obsada: Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch reżyseria: Sam Mendes, scenariusz: Alan Ball, zdjęcia: Conrad L. Hall, muzyka: Thomas Newman szczegóły: obyczajowy, czarna komedia, USA, 1999, 121 min "American Beauty" było kinowym debiutem Sama Mendesa. Trzeba przyznać, że rzadko trafia się debiut, który zgarnia tyle niezaprzeczalnie zasłużonych nagród. Debiut wybitny, ważny i jakże trafnie oceniający społeczeństwo XXI wieku. "American Beauty" to nie film o amerykańskim społeczeństwie, to film o nas wszystkich. O tym, jak bezwzględny pościg za sukcesem i dostatkiem w końcu odbiera nam radość życia. Życia, które powoli ograniczamy do kolejnej skórzanej sofy w salonie i mercedesa w garażu. Jaki jest więc sens egzystencji? Gdzie go szukać, jeśli wszystko wokół wydaje się nudne i bezwartościowe? Dlaczego w dzisiejszym świecie nie możemy być sobą i tak jak bohaterowie filmu z czasem stajemy się niewolnikami pozorów. Film Mendesa stawia ważne pytania, ale nie jest przy tym nachalnie moralizatorski. Jest to zasługa słusznie nagrodzonego Oscarem scenariusza Alana Balla. Stworzył on historię zwyczajną, ale nie banalną. Czasami zabawną, czasami refleksyjną. Trochę ironiczną, ale bywającą też bezwzględną wobec widza. Całą opowieść można porównać do róży, która nota bene "gra" w filmie znaczącą rolę. Bywa delikatna i piękna jak płatek, ale również nieznośnie kuje swoimi kolcami. Historia Lestera dotyka bowiem i rzeczy pięknych, takich jak miłość, ale i tych nieprzyjemnych, wytykających m.in. naszą obłudę. Znakomity scenariusz został wybitnie opowiedziany przez Mendesa. Reżyser gra z odbiorcą, od czasu do czasu usypia jego czujność, wprowadzając senny nastrój amerykańskiego przedmieścia; gdy widz myśli, że już nic się nie wydarzy,wtedy dzieje się najwięcej. Brytyjski reżyser stopniuje bowiem napięcie z iście hitchcockowską precyzją, najlepsze zostawiając na koniec. Koniec, który mimo wszystko daje nadzieję. Może warto jednak ściągnąć z twarzy maskę i żyć bez niej? Może Gombrowicz nie miał racji, mówiąc, że od "gęby" nie ma ucieczki? Wszystkie elementy filmu, począwszy od niezapomnianej muzyki, przez świetne zdjęcia, aż po wyborne aktorstwo znakomicie ze sobą współgrają. Tworzą to niesamowite, budzące refleksję widowisko, gdzie śmiech miesza się ze smutkiem, a piękno ma postać plastikowej reklamówki wirującej na wietrze.
Lot nad kukułczym gniazdem Lektor PL.rmvb play
obsada: Jack Nicholson, Louise Fletcher, Danny DeVito, W ...
obsada: Jack Nicholson, Louise Fletcher, Danny DeVito, William Redfield reżyseria: Milos Forman, scenariusz: Lawrence Hauben, Bo Goldman, zdjęcia: Haskell Wexler, Bill Butler, William A. Fraker, muzyka: Jack Nitzsche szczegóły: dramat, psychologiczny, USA, 1975, 125 min Kilkadziesiąt lat temu Michael Foucault napisał studium postaw wobec chorób psychicznych, "Historię szaleństwa w dobie klasycyzmu". Postulował w nim przede wszystkim zmianę poglądów na to, jak leczyć zaburzenia psychiczne. Przeszliśmy długą drogę, od trepanacji czaszek i krępowania łańcuchami - do komfortowych szpitali i leczenia farmakologicznego. Efektem ubocznym tych rozważań było zaś stwierdzenie, że tak naprawdę - to nikt nie jest normalny. Każdy z nas w jakimś stopniu odbiega od "idealnego" wzorca normalności - i można powiedzieć, że jest troszkę szaleńcem... To film o walce. Główny bohater, Randy Patrick McMurphy, zostaje zamknięty w szpitalu psychiatrycznym jako "osoba aspołeczna". Rzeczywiście, jest przestępcą - nie chciał jednak dać się zamknąć w więzieniu, toteż zasymulował chorobę psychiczną. W szpitalu czeka go spotkanie z całą "menażerią" typów zaburzeń - jest wśród nich wielki Indianin, zapewne autystyczny niemowa, jest cała gama zboczeńców i dewiantów. Jest też personel - z sadystyczną siostrą Ratched na czele. I zaczyna się walka - która stopniowo, z dziecinnej, sztubackiej błazenady staje się wojną o najwyższe wartości. McMurphy w naszych oczach "awansuje" do poziomu rzecznika inności, ułomności - i przez to rzecznika wszystkich wartości indywidualistycznych, twórczych, niebanalnych. On jako jedyny traktuje chorych jak normalnych ludzi. Czyli tak naprawdę jest w stanie przyjąć ludzkość taką, jaką jest... Cały ten obraz jest naprawdę wiekopomny - a poszczególne sceny, np. oglądanie wyłączonego meczu, komediowy wyjazd na ryby, gra w koszykówkę, pierwsze słowa Wodza czy wielki finał - każdy znać powinien... I jeszcze ten rozpoznawalny rys reżyserii Formana (zastosowany przez niego także w późniejszym "Amadeuszu" z 1983 roku) - ewolucja klimatu filmu od nieomal komediowego do dramatu, tyczącego się spraw najwyższych. Cóż, sprawdza się "Lot..." z pewnością na każdym z poziomów interpretacji - jako analiza stosunku do chorych psychicznie; apoteoza walki z wszystkimi "systemami"; konflikt potrzeb indywidualizmu z "ucieczką od wolności"; freudowska analiza psychiki ludzkiej (gdzie Nicholson-Id walczy z siostrą Superego-Ratched o Wodza, czyli zagubione Ego). Forman stworzył dzieło wybitne, film "wgryzający" się w duszę i pozostający w niej na zawsze. Czy jesteś więc normalny? Co więcej zaś - czy jeśli tak, to możesz być z tego dumny?
Elitarni Lektor PL.rmvb play
produkcja: Brazylia reżyseria: José Padilha scenariusz: ...
produkcja: Brazylia reżyseria: José Padilha scenariusz: Bráulio Mantovani, Rodrigo Pimentel zdjęcia Lula Carvalho czas trwania: 118 minut język: polski lektor „Elitarni” to znacznie więcej niż historia przyjaźni i rywalizacji dwóch mężczyzn – to spojrzenie od środka na skorumpowane i rządzone przez gangsterów miasto, w którym policja wydaje się nie mieć prawa głosu. Historię śledzimy oczami dwójki głównych bohaterów, przyjaciół z dzieciństwa, którzy stają po przeciwnych stronach barykady. Podczas, gdy pierwszy zawsze chciał być gangsterem, drugi myśli o przebudowie części miasta. Dochodzi do starcia dwóch życiowych postaw – tej, która ulega otaczającemu złu i tej, która do końca chce walczyć o swoje ideały. Film wywołał olbrzymie kontrowersje w Brazylii, m. in. ze względu na ukazane w nim sceny przemocy, której dopuszczają się brazylijscy policjanci, prowadząc czystki w dzielnicach nędzy.
Nietykalni  Lektor PL.rmvb play
obsada: Kevin Costner, Robert De Niro, Sean Connery, And ...
komentarz1
obsada: Kevin Costner, Robert De Niro, Sean Connery, Andy Garcia, Charles Martin Smith reżyseria: Brian De Palma, scenariusz: David Mamet, zdjęcia: Stephen H. Burum, muzyka: Ennio Morricone szczegóły: sensacja, USA, 1987, 114 min "Kiedy walczysz, zawsze walcz do końca!" – wykrzyczał po rozprawie w sądzie do Al Capone (Robert De Niro) Elliot Ness (Kevin Costner). To zdanie można uznać za motto oddziału stworzonego przez agenta Ministerstwa Finansów – właśnie Nessa – do walki z przemocą i szerzącym się nielegalnym handlem alkoholem. W amerykańskim mieście władzę trzyma Al Capone, nieuczciwi policjanci i skorumpowani sędziowie. Nieprzekupny agent – Elliot Ness – przybywa do zdeprawowanego Chicago w momencie, gdy w wyniku mafijnych porachunków ginie dziesięcioletnia dziewczynka. Postanawia wytępić korupcję i przestępstwo z miasta. Początkowo jego starania kończą się niepowodzeniem, dlatego zwraca się z prośbę o pomoc do doświadczonego policjanta Jima Malone'a. Po krótkim czasie do tej dwójki dołącza księgowy Oscar Wallace (Charles Martin Smith) i absolwent szkoły policyjnej – George Stone (Andy Garcia). Grupa szybko zdobywa rozgłos w Chicago jako "nietykalni" ze względu na nie zawierane układy. Celem ich działania staje się pozbawienie władzy brutalnego mordercy. Film Briana de Palmy to arcydzieło, które trzeba obejrzeć. Uważam jednak, że ograniczenie wiekowe zostało wprowadzone słusznie, bo jest to film o tyle świetny, co brutalny. Jeżeli kogoś nie przekonuje obsada, choć moim zdaniem jest ona genialna, to warto go zobaczyć ze względu na fabułę.
Blue Velvet.avi play
obsada: Isabella Rossellini, Kyle MacLachlan, Dennis Hop ...
obsada: Isabella Rossellini, Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern reżyseria: David Lynch, scenariusz: David Lynch, zdjęcia: Frederick Elmes, muzyka: Angelo Badalamenti szczegóły: dramat, USA, 1986, 116 min Ten film jest na razie najlepszym filmem Lyncha, jaki oglądałem (był jednocześnie dopiero czwartym). Jest w nim wszystko, co najbardziej Lynchowe. To kwintesencja groteski i napięcia wywołanego absurdem. Mamy przede wszystkim rewelacyjny scenariusz, zagadkową historię, pełen napięcia dramat kilku ludzi, który starczyłby na napisanie i zekranizowanie paru dobrych kryminałów. Widz jest zaskakiwany każdą prawie sceną. A sceny to nie byle jakie. Jedna sprawa to zdjęcia, a właściwie pojedyncze ujęcia; są fantastyczne i przyciągają wzrok jak widok wombata spacerującego przez Time Square. Zbliżenia na usta, cienie na budynkach czy rewelacyjnie kolorystycznie dobrane pomieszczenia i stroje tworzą wspaniały klimat. Klimat podsycany świetną muzyką. Utwór "Blue Velvet" wspaniale komponuje się ze scenami w których występuje, a przy okazji wpada w ucho. Piosenka o klaunie w cukierkowym ubraniu jest fenomenalna sama w sobie. Druga kwestia to fakt, że sceny są niepowtarzalne, świetnie skonstruowane, absurdalne, ale pomimo tego wymowne jak cholera. O kim jest ten film? Jest o przejaskrawionych stereotypach, o ludziach co najmniej dziwnych, groteskowych, kojarzących mi się z postaciami ze "Sklepów cynamonowych" Schulza. Jeffrey to chłopak, którego można w zależności od zasobu słownictwa i kultury osobistej nazwać albo "gapą" albo "cipusiem". Mieszka on z ciociami i znajduje ucho co go strasznie zatrważa. Jeffrey jest zafascynowany "brudnym", pełnym zagadek życiem, jakiego nie ma, dlatego decyduje się rozpocząć śledztwo. To obraz amerykańskiego średnio rozgarniętego, "porządnego" i schludnego chłopca, który bardzo niespodziewanie wkracza nagle w "prawdziwe życie". Obraz oczywiście z punktu widzenia Lyncha. Dorothy to postać zagadkowa. Właściwie niewiele mamy z nią kłopotu. Porwano jej dziecko, jest zrozpaczona, bita przy stosunkach, co odbija się na jej psychice. W praktyce jest bardziej fragmentem układanki (bardzo istotnym) niż bohaterem. Frank to kwintesencja zepsutego bandyty, najbardziej podkoloryzowana i najmniej przewidywalna postać. Uwielbia piosenkę o klaunie i miał trudne dzieciństwo. Tak Lynch próbuje wyjaśnić jego niewątpliwe problemy z komunikacją. Po latach może się wydawać, że szum, który powitał wejście "Blue Velvet" do kin, był nieco nieadekwatny, ale należy sobie przypomnieć, iż był to rok 1986, a jest to dzieło na wskroś postmodernistyczne, w pewien sposób prekursorskie - nikt wcześniej nie posługiwał się w ten sposób starymi schematami, tworząc całkowicie nowy filmowy język. Poza tym po latach wciąż godne podziwiania są zdjęcia Fredericka Elmesa, muzyka stałego współpracownika reżysera, Angelo Badalamentiego czy aktorstwo niemalże wszystkich odtwórców głównych ról.
Radio Favela Lektor PL.rmvb play
kraj: Brazylia rok produkcji: 2002 gatunek: dramat czas ...
kraj: Brazylia rok produkcji: 2002 gatunek: dramat czas trwania: 92 min reżyseria: Helvecio Ratton obsada: Alexandre Moreno, Babu Santana, Adolfo Moura, Renata Otto Oparty na autentycznych wydarzeniach film przybliża historię powstania „Radia Favela” – pirackiej stacji radiowej, która stała się głosem mieszkańców brazylijskich slumsów. Czwórka przyjaciół z brazylijskich slumsów, czyli tzw. faveli, wpada na utopijny pomysł założenia własnego radia. Pomysł okazuje się nie tak wydumany, jak to się wydawało i wkrótce z faveli po raz pierwszy nadaje „Radio Favela”, które ma nie tylko zwrócić uwagę kraju na zepchniętych poza margines mieszkańców dzielnicy nędzy, ale również pokazać światu, jakiej muzyki słucha się w slumsach. Z pirackiego nadajnika zaczyna płynąć żywiołowa muzyka: hip-hop, soul i funk, wzbogacona o niepokorne brazylijskie rytmy. Ale „Radio Favela” to nie tylko muzyka. Twórcy stacji nie wahają się krytykować systemu socjalnego Brazylii, piętnować obojętność rządu na to, co dzieje się w favelach, gdzie kwitnie handel narkotykami, a młodzi ludzie codziennie giną na ulicach: z przedawkowania lub od kuli. Radio wypowiada wojnę nietolerancji i nierównościom, a rząd wkrótce wypowie wojnę pirackiej stacji.„‘Radio Favela’ udowadnia, że wielki budżet, gwiazdy, zasłużony reżyser, efekty specjalne, postmodernistyczna stylistyka i awangardowe eksperymenty są całkowicie zbędne, kiedy ma się mocny temat, aktorów, którzy żyją swoimi rolami i reżysera, który potrafi opowiadać historie bez manipulowania charakterami – i widzem” – pisała po premierze filmu Helvecio Rattona amerykańska prasa. Pod względem tematyki „Radio…” porównywano ze znakomitym „Miastem Boga” Fernando Meirellesa, innym brazylijskim obrazem, który w 2002 roku wstrząsnął międzynarodową publicznością. Jak trafnie podkreślał jeden z krytyków, „Miasto Boga” opowiadało przede wszystkim o favelach, które były głównym bohaterem filmu, podczas gdy postaci stanowiły jedynie tło. „Radio Favela” brazylijskie slumsy wykorzystuje z kolei jako pretekst, aby pokazać wyjątkowych bohaterów, wniknąć w ich życie, mentalność i przekonania. Nagrodzony w Gromado, Mar Del Plata i podczas rozdania brazylijskich Silver Daisy Award obraz to piąty już pełnometrażowy film HELVECIO RATTONA i drugi, do którego zdecydował się sam napisać scenariusz. W głównych rolach wystąpili aktorzy-amatorzy – większość z nich nie miała wcześniej doświadczeń na planie. Jednym z nielicznych, który stał już wcześniej przed kamerą był Babu Santana, który w tym samym roku zagrał we wspominanym „Mieście Boga”.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności