-
37728 -
3189 -
46362 -
1178
89218 plików
1658,97 GB
W 1897-1900 oraz 1912-1921 profesor ASP w Krakowie. W okresie 1912-1914 był jej rektorem. Początkowo malował sceny rodzajowe i szkice inspirowane utworami J. Słowackiego: Mazepa, Dwunastu harfiarzy z Lilli Wenedy, Śmierć Ellenai (1881) - inaugurujący cykl "sybirski" z tematyką patriotyczno-martyrologiczną, np.: Niedziela w kopalni (1882), Na etapie (1883), Wigilia na Syberii (1892). Pobytowi w Monachium (ok. 1890) zawdzięczał zwrot do symbolizmu (wpływ m.in. A. Böcklina), czego rezultatem były obrazy: Spłoszony koń (1899), Autoportret ze śmiercią, Melancholia (1894), Błędne koło (1895-1897). W obrazach symbolicznych wprowadzał motywy chimery, sfinksa i fauna, a w autoportretach niezwykłe akcesoria (np. zbroja, habit, korona cierniowa).
W dojrzałej twórczości Malczewskiego dominowała refleksja nad życiem i śmiercią np. Wiara, nadzieja, miłość (1901), Anioł i pastuszek (1902), Anioł z Tobiaszem (1902). Podejmował też temat personifikacji Anioła Śmierci np. Thanatos I, II (1896-1898). Namalował także kilkaset portretów. Niektóre z nich, począwszy od lat 90., mają charakter symboliczny: np. portrety S. Witkiewicza (1847), F. Jasieńskiego, J. Kasprowicza, J. Mycielskiego, E. Raczyńskiego, W. Reymonta.
Kompozycje figuralne charakteryzuje symetria lub rytmizacja postaci oraz ich monumentalizacja w miarę rozwoju artystycznego, towarzyszy temu uciekająca w głąb lub odwrócona perspektywa podkreślająca fantazyjny klimat danej sceny czy przedstawionej postaci. W zakresie kolorystyki początkowo brunatny koloryt ustąpił gamie żywej. Malczewski zaliczany jest do najoryginalniejszych i najlepszych malarzy polskich.
- sortuj według:
-
0 -
14 -
0 -
0
14 plików
2,55 MB