Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Platon z Aten - Dialogi.pdf

Download: Platon z Aten - Dialogi.pdf

1,56 MB

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

obrazek

Platon (gr. Πλάτων, Plátōn, ur. 427 p.n.e. w Atenach, zm. 347 p.n.e. tamże) - wybitny grecki filozof, pionier logiki, teorii państwa i prawa, twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim. Platon brał udział w igrzyskach olimpijskich, był również zagorzałym kibicem sportowym. Potrafił przez wiele dni mieszkać z obcymi ludźmi w małym namiocie, oczekując na występ swoich ulubionych zawodników na igrzyskach w Olimpii.

Należał do największych filozofów starożytności. Był przez dziewięć lat uczniem Sokratesa - osobowość i nauka mistrza wywarły ogromny wpływ na Platona. Po jego śmierci odbył liczne podróże w ciągu kilkunastu lat. Przebywał w Megarze, Kyrene, w Egipcie i Azji Mniejszej, w Italii i na Sycylii.

W 387 r. p.n.e. założył w Atenach popularną wówczas Akademię. Nauczano tam wielu przedmiotów, od matematyki do biologi i od filozofii do astronomii, nie będzie więc przesadą powiedzieć że był to pierwszy europejski uniwersytet. W tym okresie kilkakrotnie wyjeżdrzał do Syrakuz na Sycylii, gdzie bezowocnie próbował realizować swą koncepcję państwa, rządzonego wg idei sprawiedliwości i dobra przez światłych władców. Jego pisma miały formę dialogów, w których swe poglądy wypowiadał ustami różnych postaci, najczęściej Sokratesa.

Podstawowym tematem filozofii Platona była koncepcja idei. Idee to rodzaj bytu ogólnego, aczasowego i nie zmiennego. Tworzą zakniętą dziedzinę, przeciwstawioną nietrwałym przedmiotom indywidualnym. Idee nie są myślami, pojęciami czy słowami, choć mogą się w nich wyrażać. Jest to podstawowy typ bytu, będący wzorcem dla rzeczy, w pełni samodzielny i od nich niezawisły. Idea np. liczy 2 może istnieć niezależnie od dwóch jakichkolwiek przedmiotów indywidualnych, ale nie odwrotnie, indywidua są zawsze niedoskonałym przejawem, zjawiskiem idei (np. piękne rzeczy są przejawem idei piękna jako takiego).

Świat materialny istnieje tylko o tyle, o ile jest odbiciem bardziej od niego rzeczywistej idei - utrzymywał Platon. Poglądy takie nazywamy idealizmem obiektywnym. Idee nie zostały przez nikogo stworzone, nawet demiurgos (tj. boski twórca) zbudował świat, opierając się na prawzorcach, według których uformował bezkształtne tworzywo. Wstępem do nauki o ideeach była dla Platona matematyka (nad wejściem do Akademii Platońskiej widaniał napis: "Niechaj nikt, kto nie zna matematyki, tu nie wchodzi") - sama struktura przyrody jest geometryczna, przedmioty w kosmosie składają się z płaszczyzn, figur itd. obrazujących prządek idei, także czas fizyczny jest ruchomą, "postępującą według liczb imitacją wieczności".

Przedmioty indywidualne dane są w zmysłowym doświadczeniu - tworzy ono zawodny i krytykowany przez Platona rodzaj wiedzy dostępnej wszystkim, tzw. mniemania. Idee poznawane są rozumowo, właściwa nauka o nich miała być ezoteryczna (tj. przeznaczona dla nielicznych). Mimo głoszonej tezy, iż do dogłębnego poznania idei można się tylko zbliżać, Platon utrzymywał, że mglista wiedza o nich jest wrodzona, w akcie anamnezy (przypominania) należy ją tylko ujawnić i rozjaśnić. Wiodącą do tego metodą jest, zinicjowana przez Sokratesa, dialektyka. Polega ona na uzyskiwaniu w dialogu pozbawionych zawartości empirycznych. Platon wychodził od myśli i prawd oczywistych, które były analizowane logicznie, a następnie przechodził do ich uszczegółowienia.

Idee mają strukturę herarchiczną: najwyższy i ostateczny ich poziom tworzony jest przez jedność idei: dobra-piękna-prawdy. Jest to słynna Platońska "trójjednia", w której dobro zajmuje miejsce wyróżnione, piękno zaś nie ma charakteru czysto estetycznego. Nieśmiertelna dusza ludzka uwięziona jest w krępującym ją ciele, dąży ona do przezwyciężania tych ograniczeń oraz do harmonii z wartościami najwyższymi. Dążenie to skierowane na dobro, piękno, pragnienie prawdy (tj. filozofię), nazywał Platon miłością. Miłość charakteryzująca najszlachetniejszą naturę człowieka, ma swe szczeble (etapy doskonalenia duszy) od upodobania piękna zmysłowego, poprzez piękno duchowe (myśli i czynów) aż po dobro i piękno w sobie. Stała kontemplacja tego ostatniego, trwały związek duszy z ideą to właśnie szczęście. Szczęśliwy może być tylko człowiek sprawiedliwy, sprawiedliwość osiąga się nie tyle w wyniku wysiłku indywidualnego, ile dzięki życiu w państwie.

Koncepcje Platona silnie zaważyły na dziejach późniejszej filozofii, otworzyły one m.in. spór o realność przedmiotów ogólnych (tzw. uniwersaliów), w etyce szczególnie istotna okazała się teza o istnieniu niezmiennej idei dobra i stałych prawidłowości moralnych.

"Filozofia stanowi jedyną drogę do prawdziwej wiedzy - poznania idei, tak więc to filozofowie powinni rządzić państwem."; "Doświadczenie pozwala nam kierować własnym życiem wedle zasad sztuki, brak doświadczenia rzuca nas na igraszkę losu."; "Bezmyślność to choroba duszy. Występuje w dwóch postaciach: manii i niewiedzy."; "Każdy prowadzi jakąś kalkulację, którą nazywamy nadzieją."; "Lepiej chyba pójść choćby kawałek dobrą drogą, niż zajść daleko, lecz źle."; "Młodzieniec staje się mężczyzną, kiedy obchodzi kałużę zamiast w nią wejść."; "Myśleć to co prawdziwe, czuć to co piękne i kochać co dobre – w tym cel rozumnego życia."; "Wiedza jest drugim słońcem dla ludzi." Platon


Źródła:
1. "Słownik filozofów" pod redakcją prof. Bolesława Andrzejewskiego, autor hasła
dr Mariusz Moryń.
2. "Filozofowie" Peter J.King
3. http://pl.wikiquote.org/wiki/Platon (02.12.2008 r.)
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Spór Sokratesa z Protagorasem, o to co dobre, piękne, czym jest wiedza, rozwaga, odwaga, bezbożność, czym jest dobro i zło, czym przyjemność i cierpienie.
W książce kontrowersyjnego filozofa, czytelnik znajdzie surową krytykę współczesnej autorowi epoki. Przedmiotem ataków Nietzschego jest kultura europejska, w której największą rolę zaczęło odgrywać wykształcenie historyczne. Przerost tzw. zmysłu historycznego prowadzi wg autora do podważenia podstaw życia, twórczości i jest przyczyną uwiądu współczesnej kultury. Rozpoznaniu kryzysowego stanu epoki towarzyszy analiza niepokojących zjawisk, takich jak wzrost znaczenia nauki, system gospodarki wolnorynkowej, mieszczański kult pracy i zysku, egoizm oraz praktycyzm. Skutkiem tych zjawisk jest upadek tradycyjnych wartości i wiary w prawdę absolutną. Wydaje się, że Rozważania do dzisiaj nic nie straciły na swej aktualności, choć i dzisiaj pozostają one niewczesnymi, to znaczy: pojawiają się w porę i nie są skrojone na miarę epoki.
Książka składa się z dziewięciu części: O przesądach filozofów, Wolny duch, Istota religijna, Sentencje i interludia, Historia naturalna moralności, My, uczeni, Nasze cnoty, Narody i ojczyzny, Co jest dostojne?.
Prawdą pierwszej rozprawy jest psychologia chrześcijaństwa: narodziny chrześcijaństwa z ducha - w istocie swej ruch przeciwniczy, wielki bunt przeciwko panowaniu dostojnych wartości. Rozprawa druga podaje psychologię sumienia - jest ono instynktem okrucieństwa, który zwraca się wstecz, nie mogąc się już wyładować na zewnątrz.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności