Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Katecheza 10- Credo.mp3

Download: Katecheza 10- Credo.mp3

10,75 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Tematem kazania jest Credo, czyli wyznanie wiary, następujące po homilii, a więc mające stanowić naszą odpowiedź na Słowo Boże. Zasadniczo jego tekst został ustalony podczas dwóch soborów – nicejskiego oraz konstantynopolitańskiego i jest określany mianem Symbolu wiary.

Poprzez Credo przyznajemy, że najważniejsze dzieła boże są przedmiotem naszej wiary i czci. Prawdy wiary przypomniane w trakcie jego wypowiadania są później celebrowane podczas eucharystii.

Ojciec Grzegorz wskazuje na jednoczący aspekt tej publicznej wypowiedzi, podkreślając jednocześnie jej indywidualny charakter – każdy sam ponosi bowiem odpowiedzialność za swoje słowa.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Słowa, które są tematem ostatniej katechezy, celowo zostały przytoczone po łacinie. Od samego początku sprawiały one wiele trudności tłumaczom. Znane z liturgii w języku polskim jako „Idźcie w pokoju Chrystusa”, mogą być interpretowane nie tylko jako zamknięcie Eucharystii, obwieszczenie dokonania ofiary Mszy świętej. Ich wymowa kieruje nas również, a może przede wszystkim, ku nowemu otwarciu — posłaniu nas jako Kościoła. W tej drodze towarzyszy nam błogosławieństwo, którego udziela sam Bóg. Nie otrzymujemy go tylko dla siebie, ale dla całego świata. Kształtując nasze życie na wzór ofiary Chrystusowego ołtarza, niesiemy to błogosławieństwo wszędzie tam, gdzie posyła nas Boże pragnienie miłości.
Eucharystia w swoim rycie podsuwa interpretację Najświętszej Komunii. W obrzędzie Znaku pokoju zawarta jest prawda o tym, jak sama Msza św. przedstawia Komunię Św. Tekst łaciński mówił pierwotnie: Offerte vobis pacem, nie było w nim słowa „znak” – signum pacis, co spotykamy dziś. W rycie dominikańskim kapłan trzymał hostię w lewej ręce, odwracał się do diakona, mówiąc Pokój z Tobą i Kościołem Świętym. Przekazywał mu tym samym pokój płynący od Ofiary, którą trzymał w ręce.
Obrzęd Pokoju (umiejscowiony tuż przed Komunią Świętą), podobnie jak Modlitwa Pańska, jest ściśle związany z modlitwą eucharystyczną. Obrzęd otwiera modlitwa, w której zwracamy się wprost do Chrystusa — tak jak i kapłan zwraca się do Ojca, mówiąc „Obdarz swój Kościół Pokojem i jednością…”. Zarówno w Drugiej, jak i w Trzeciej Modlitwie Eucharystycznej obecna jest ta sama prośba do Ducha Świętego: „Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa”. Jest w tym zawarte pragnienie przyjęcia Komunii Świętej i pozostania w jedności.
Dzisiejszy komentarz to interpretacja Modlitwy Pańskiej oraz embolizmu wypowiadanego po niej przez kapłana, dokonana w kontekście Eucharystii. Kapłan, zdanie po zdaniu, komentuje sens słów modlitwy danej nam przez Chrystusa, byśmy przyłączali się do ofiary, jaką składa On przed Bogiem. O modlitwie „Ojcze nasz” mówi się, iż jest ona „małym kanonem”; niejako powtarza to, co zostało zawarte w modlitwie eucharystycznej, co przybliżała katecheza 17.
Kanon Rzymski jest wzorcem wiary: Kościół przez Kanon uczy się wiary i dzięki niemu ją zachowuje. Jako Kościół – sięgając po słowa Kanonu - składamy ofiarę w jedności z naszymi poprzednikami, którzy przechowali depozyt wiary – z biskupem miejsca i Biskupem Rzymu. Następnie celebrujemy Mszę z wszystkimi, którzy są wierni wierze i Chrystusowi. Na końcu Kanon wspomina świętych, do których orędownictwa wszyscy się odwołujemy, a Bóg wysłuchuje modlitw Świętych Pańskich przez wzgląd na ich gorliwość oraz święte życie.
Eucharystia, którą ustanowił Jezus, jest wartością niezwykłą — niezależną od naszego odczuwania obecności prawdziwej, rzeczywistej i substancjalnej naszego Pana. Jedną ze współczesnych form obcowania z Najświętszym Sakramentem jest adoracja. Jej źródłem jest potrzeba trwałej obecności; we współczesnym Kościele to wyraźny znak działania i woli Ducha Świętego.
Dzisiejsza katecheza poświęcona będzie działaniu Ducha Świętego w Eucharystii i pojęciu anamnezy. Eucharystia to pamiątka Ostatniej Wieczerzy, podczas niej mamy przystęp do tajemnicy Kalwarii. Anamneza z kolei to upamiętnienie i uobecnienie pod szatą sakramentu, to tajemnica Boskiej i ludzkiej natury Syna Bożego. Eucharystia jest dziełem Chrystusa, lecz bez obecności Ducha św. nasza komunia z Nim nie byłaby możliwa. Dlatego kapłan sprasza Ducha św., podczas gdy my prosimy, by przyjęcie Go dało owoce na życie wieczne.
Prefacja, śpiew dziękczynienia, uroczyście wykonywany przez celebransa, czasem traktowana jest przez nas po macoszemu. Jednak właśnie to wezwanie do wzniesienia serc ku Panu ma kluczowe znaczenie dla prawdziwie eucharystycznego uczestnictwa. Kto kocha, ten dziękuję — za rzeczy duchowe, wielkie, ale również te małe, często pomijane w biegu codziennych spraw. Kto kocha, potrafi cieszyć się dziełami Boga, zbawieniem dokonanym dzięki ofierze Chrystusa, uobecnionej we Mszy Świętej. Gdy nie potrafimy się modlić w ten sposób, z pomocą może nam przyjść Duch Święty. Obudzona wdzięczność prowadzi nas do pełnego radości i czci Sanctus.
Modlitwa ta jest progiem, za którym rozpoczyna się ofiara wierzącego Kościoła. Jej znaczenie nie wyczerpuje się jednak w kilku widzialnych znakach, ale jest ona ofiarą samego Jezusa Chrystusa. Dlatego właśnie o jej przyjęcie przez Ojca modli się świadom własnej niegodności kapłan i o taką modlitwę prosi wiernych. W jaki sposób Eucharystia, dzieło Syna Bożego, może być ona zatem równocześnie „jego i naszą” ofiarą? Zgłębianie tajemnicy Mszy Świętej objawia nam, że jesteśmy wszczepieni w tę ofiarę jako członki Ciała Chrystusa, który w swoim uniżeniu włącza nas w liturgiczne działanie, przedstawia i oddaje Ojcu.
Ofiarowanie jest dosyć paradoksalnym momentem liturgii. Nie możemy przecież ofiarować Bogu niczego, czego wcześniej od Niego nie otrzymaliśmy. W ofiarowaniu wyraża się i urzeczywistnia oddanie Stwórcy na własność darów, które przynosimy – przede wszystkim chleba i wina. Zostają one wyłączone ze świata spraw codziennych, by być włączone w służbę Bogu i by stały się rzeczywistością duchową, co stanowi istotę liturgii w ogóle. Ofiarowaniu towarzyszą różne znaki – często niewidoczne, a jednak tak pełne znaczenia – dodanie wody do wina, obmycie rąk przez kapłana. Pomagają nam one dostrzec naszą niegodność oraz wielką hojność Boga, a przez to stać się „radosnymi dawcami, których miłuje Bóg”.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności