Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
ewabalicka85
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

widziany: 9.02.2021 06:16

  • pliki muzyczne
    21
  • pliki wideo
    45135
  • obrazy
    560
  • dokumenty
    59

46229 plików
14978,22 GB

  • 382,2 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Doris Svedlund, Birger Malmsten, Eva Henning, Stig Olin, Irma Christenson,
reżyseria: Ingmar Bergman,
scenariusz: Ingmar Bergman,
zdjęcia: Goran Strindberg,
muzyka: Erland von Koch,
szczegóły: dramat, Szwecja, 1949, 98 min, napisy wbudowane w film

Martin reżyser filmowy spotyka się z nauczycielem matematyki, który proponuje mu realizację filmu o wszechwładzy zła. Martin opowiada o tym pomyśle dziennikarzowi, Thomasowi. Ten opowiada mu historię z własnego życia, o miłości do prostytutki, Brigitte-Caroliny. Miłość ta zakończyła się samobójstwem Brigitte-Caroliny i powrotem Thomasa do niekochanej żony.

z chomika smokerdelight

  • 439,8 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Berta Hall, Birgitta Valberg, Sif Ruud, Britta Billsten, Nine-Christine Jönsson,
reżyseria: Ingmar Bergman,
scenariusz: Ingmar Bergman, Olle Länsberg,
zdjęcia: Gunnar Fischer,
muzyka: Erland von Koch,
szczegóły: dramat, Szwecja, 1948, 100 min, napisy wbudowane w film

Pozostający pod wpływami włoskiego neorealizmu (sam reżyser przyznał, że wielkim wzorcem były dla niego dzieła Roberta Rosseliniego) Ingmar Bergman bierze na przykładzie dziewcząt z poprawczaka za temat swego głęboko pesymistycznego obrazu napięcia między światem ludzi dorosłych a dorastających. Napiętnowane przez los dziewczyny próbują buntować się przeciwko nierozumiejącemu ich światu dorosłych i szukać własnej drogi w życiu. Rewolta ta jednak z powodu bezsilności dziewcząt oraz wszechwładzy ich wychowawczyń skazana jest na niepowodzenie.

z chomika smokerdelight

  • 207,9 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Holger Löwenadler, Hjördis Petterson, Naemi Briese, Gertrud Fridh, Erik Hell,
reżyseria: Ingmar Bergman,
scenariusz: Ingmar Bergman,
zdjęcia: Göran Strindberg,
muzyka: Erland von Koch,
szczegóły: dramat, Szwecja, 1947, 98 min

Akcja trzeciego wyreżyserowanego przez Bergmana filmu rozgrywa się głównie w ciasnych wnętrzach pod pokładem ratowniczego statku. Ukazane zostają relacje pomiędzy czwórką bohaterów: garbatym Johannesem, jego ojcem- kapitanem Blomem, kochanką Bloma- Sally, oraz Alice będącą żoną kapitana. Historia jest opowiedziana z perspektywy Johannesa, który po siedmiu latach powraca z morza do portu w poszukiwaniu Sally, którą kiedyś odbił ojcu. Szczególnie uwidoczniony jest konflikt między Blomem a Johannesem, który marzy o wyzwoleniu się spod władzy ojca. Ich konflikt osiąga swoje apogeum w scenie, kiedy Johannes nurkuje aby zbadać stary wrak, jego ojciec natomiast usiłuje go zabić, odcinając mu dostęp powietrza

z chomika smokerdelight

  • 436,8 MB
  • 12 cze 13 9:08
reżyseria: Giuliano Montaldo
scenariusz: Mino Roli
produkcja: Francja, Włochy
gatunek: dramat
rok produkcji: 1971
język: polskie napisy (wbudowane w film)

Sacco i Vanzetti to film z 1971 roku w reżyserii Giuliano Montaldo, do którego scenariusz napisali: Mino Roli, Ottavio Jemma, Fabrizio Onofri, Giuliano Montaldo i samo życie. Przedstawia on wydarzenia mające miejsce podczas jednego najgłośniejszych i najbardziej skandalicznych procesów w historii USA. Był wystawiany na 24. Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie Richard Cucciolla (grający Sacco) zdobył nagrodę dla najlepszego aktora. Ścieżka dźwiękowa z tego filmu należy do najlepszych w historii kina, autorstwa samego Enio Morione przy śpiewie Joan Baez. Jednak graniczy z cudem zobaczenie tego filmu w mainstreamowych mediach. Film ten jest bowiem opowieścią o skazaniu na śmierć, w swingowanym procesie, dwóch włoskich anarchistów.

Tytułowi Nicola Sacco i Bartolomeo Vanzetti przybyli do USA w 1908, poznali się w 1916. Brali czynny udział w ruchu robotniczym i anarchistycznym, walcząc o lepsze płace i humanizację stosunków pracy. W 1920 w trakcie organizacji kolportażu ulotek anarchistycznych zostali zatrzymani pod zarzutem działalności godzącej w dobro publiczne. Dodatkowo oskarżono ich o napad rabunkowy i dwa morderstwa (Fredericka Parmentera i Alessandra Berardellego), które miały miejsce 15 kwietnia 1920 r. w South Baintree, Massachusetts. W trakcie napadu zrabowano 15766 dolarów i 51 centów, przeznaczonych na wypłaty dla robotników. Mimo posiadania przez nich alibi i wątpliwych dowodów, w atmosferze powszechnej nagonki (prowadzący proces sędzia Webster Thayer nazywał Sacco i Vanzettiego anarchistycznymi bękartami) skazano ich 14 lipca 1921 na śmierć na krześle elektrycznym.

W filmie doskonale uchwycono klimat Red Scare, (czyli nagonki na komunistów, związkowców, anarchistów, pacyfistów etc.) i rasizmu, którym przesiąknięte były organa tzw. „sprawiedliwości”. Organizowane są deportacje, prowokacje, inwigilacja i nagonka medialna na rosnącą w siłę lewicę. Po tych wydarzeniach ruch anarchistyczny w USA już nigdy nie był tak silny… Okres ten nazwał biskup Williams z Nowego Jurku „najhaniebniejszą kartą w dziejach USA”, z kolei Ralston, adwokat, oświadczył przed Komisją Parlamentarną: „Stoczyliśmy się do poziomu ochrany rosyjskiej za czasów carskich. Niepodobna upaść jeszcze niżej”.

z chomika smokerdelight

  • 323,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Lars von Trier, Niels Vorsel, Susanne Ottesen
reżyseria: Lars von Trier,
scenariusz: Lars von Trier,
zdjęcia: Henning Bendtsen,
muzyka: Peter Bach
szczegóły: dramat, Dania, 1987, 106 min

Epidemia jest dziełem autotematycznym, bliskim "8 i pół Felliniego" czy "Stardust memories" Allena - quasi dokumentalnym zapisem prac nad scenariuszem filmu, który nigdy nie powstał. Równolegle z akcją współczesną, prowadzony jest wątek luźno powiązanych scen fabularnych, dziejących się w nieokreślonym czasie przyszłym podczas straszliwej epidemii, której ma przeciwdziałać młody idealista - doktor Messmer.

z chomika smokerdelight

  • 364,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Jamie Bell, Bill Pullman, Michael Angarano
reżyseria: Thomas Vinterberg,
scenariusz: Lars von Trier,
zdjęcia: Anthony Dod Mantle
szczegóły: dramat, Dania, 2005, 105 min

Niewielkie miasteczko na amerykańskiej prowincji.‭ Nastoletni Dick (pamiętny z genialnej roli w filmie "Billy Elliot" Jamie Bell) jest wyobcowanym półsierotą. Szybko jednak zostaje sam, bo w kopalni ginie jego ojciec. Prowadzi szare życie, które nabiera innych barw za sprawą Wendy. Nie, nie, bynajmniej nie dziewczyny, ale... broni. Dick pierwotnie kupuje rewolwer jako prezent urodzinowy dla kuzyna. Ten jednak nie przyjmuje podarku. Okazuje się, że broni nie można już zwrócić, więc chłopak zatrzymuje ją dla siebie. Dziwnym zrządzeniem losu kolega Dicka jest ogromnym fascynatem broni, mimo że uważa się za pacyfistę, podobnie zresztą jak sam Dick. W rezultacie chłopcy zakładają tajne bractwo, złożone z okolicznych nastolatków, które wyznaje kult broni, a jednocześnie ideę pacyfizmu. Każdy z członków stowarzyszenia posiada co najmniej jeden pistolet, który otrzymuje swoje imię i który zostaje zaślubiony danej osobie. Chwilami urasta to do rangi absurdu, ale dla tych dzieciaków jest całym życiem, a przynajmniej ważną jego częścią. Nadchodzi jednak dzień, kiedy broń musi zostać użyta...

"Moja droga Wendy" to film wyreżyserowany przez Thomasa Vinterberga ("Festen", "Wszystko dla miłości"), w oparciu o scenariusz Larsa von Triera ("Idioci", ‬"‭Przełamując fale‬"‭, "Tańcząc w ciemnościach"). Pierwotnie film miał zrealizować sam von Trier, ale był wówczas w trakcie przygotowań do filmu "Manderley", drugiej, po "Dogville", części antyamerykańskiej trylogii. Zainteresował więc historią swojego przyjaciela Thomasa Vinterberga, współautora słynnego "Manifestu Grupy Filmowej Dogma". Duńczyk znakomicie poradził sobie z tekstem kolegi po fachu, realizując bardzo dobry film. Z początku nieco rozlazły, momentami nużący, celebrując każdy kadr, potem jednak konstruując misterny, pełen nieprzewidzianych zwrotów, film akcji.

‭Spółka Vinterberg-von Trier na przykładzie młodych Amerykanów pokazuje potęgę broni, odsłaniając cienką granicę pomiędzy dobrem a złem. Przedstawia w jaki sposób sztywne zasady (nie tylko moralne) chwieją się w podstawach, by w mgnieniu oka obróciły się w nic nieznaczące słowa. To smutne, ale prawdziwe. Bo spotykamy się w tym na co dzień. I w tym sensie przypowieść Duńczyków nabiera wymiaru uniwersalnego. ‭Całości znakomicie dopełnia muzyka popularnego w latach 60. brytyjskiego poprockowego zespołu The Zombies, który jest też ulubioną grupą bohaterów filmu.

z chomika smokerdelight

  • 391,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Bryce Dallas Howard, Isaach de Bankole, Willem Dafoe, Danny Glover
reżyseria: Lars von Trier,
scenariusz: Lars von Trier,
zdjęcia: Anthony Dod Mantle
szczegóły: dramat, Dania, Szwecja, Niemcy, 2005, 139 min

Z Dogville, kreśląc szlak na mapie, Grace i jej ojciec - szef mafii (Willem Dafoe) - przenoszą się na południe USA, gdzie zatrzymują się zupełnie na chwilę w pobliżu posiadłości Manderlay. Tam, zaskoczeni widokiem jakiego stają się mimowolnymi świadkami, nie dopuszczają do chłosty na czarnoskórym mężczyźnie. Przy okazji wychodzi na jaw zaskakująca prawda. Mimo iż są to lata 30-te XX wieku w Manderlay wciąż panuje niewolnictwo. Despotyczna o rasistowskich poglądach Mam (Lauren Bacall) zarządza swoją "trzódką", jak za starych "dobrych" lat, kiedy Murzyni byli najtańszą z możliwych siłą roboczą. Jeśli któryś zawinił, czekał go pręgierz i chłosta. Nagrodą nieustannie pozostawał wikt i opiekunek. Z takim stanem rzeczy trudno przyszło pogodzić się krewkiej córce gangstera, która postanowiła zaopiekować się tym swoistym mikro społeczeństwem dając mu jednocześnie lekcje demokracji i wolności.

Tu dotykamy sedna tej opowieści. Grace zamiast dać ludziom odejść pozostawia ich razem z założeniem, że nie są jeszcze gotowi stawić czoła temu światu. Nie daje im prawa wyboru, choć od niego wszystko się zaczyna. Precyzja scenariusza powyższego dzieła sprawia, że każdy epizod, każda sytuacja stwarza wiele możliwości interpretacji. Bohaterowie "Manderlay" działają niemal instynktownie, bo tak im podpowiada natura czy przyswojone zasady. I przeciwko temu wydaje się występować von Tier. Wolność dana przez Grace sprawia wrażenie iluzorycznej, nie poddającej się jakiejkolwiek terminologii. Działając w dobrej wierze, ze szczytnych pobudek do tego w pełnym o tym przekonaniu, wyrządza się zło podobne temu, przeciwko któremu się występuje. Ten film demaskuje paradoks demokracji, ale przede wszystkim ośmiesza butę tych, którym się wydaje, że jej zasady są właściwe tylko nim.

Lars von Tier nie tylko uderza w społeczno-polityczną nutę, ale do tego łamie zasady filmowej stylistyki i formy. Obraz niewiele ma wspólnego z klasycznym zilustrowaniem przebiegu zapisanych w skrypcie wydarzeń. Pełna umowności scenografia, która i tak ma w sobie więcej rekwizytów niż przy pierwszym filmie, z zaadoptowanym studyjnym planem daje poczucie teatralności o znamionach telewizyjnego widowiska. Więcej tu improwizacji, aniżeli sztywnego trzymania się tekstu. Ujęcia podawane z ręki mają za zadanie podkreślić aurę naturalizmu w tym, co by nie mówić, mocno zaaranżowanym krajobrazie. A wszystko po to, by odpowiedzieć na zasadnicze pytanie gdzie leżą granice między wolnością a zniewoleniem? Przede wszystkim zaś, co znaczą tak dumnie i populistycznie propagowane przez Wuja Sama swobody obywatelskie?

z chomika smokerdelight

  • 359,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
Kraj: Włochy, Szwajcaria
Reżyseria: Alina Marazzi
Zdjęcia: Mario Masini
Montaż: Ilaria Fraioli
Rok produkcji: 2007
Język: Polski Lektor

Film Aliny Marazzi w nietypowy sposób obrazuje historię włoskiego ruchu feministycznego od lat sześćdziesiątych aż po dzień dzisiejszy. Włochy jako kraj katolicki i od zawsze hołdujący kultowi macho, były – szczególnie w trudnych latach powojennych – niesprzyjającym miejscem dla wyzwolonych kobiet. Dzięki wykorzystaniu ogromnej ilości świetne dobranych materiałów archiwalnych – wśród których są zarówno fragmenty kronik, jak filmy amatorskie, animacje, reklamy i reportaże – film Marazzi jest mocno osadzony w ikonograficznym uniwersum poszczególnych epok.

Reżyserka umiejętnie łączy ze sobą różne techniki filmowe, co sytuuje „My też chcemy róż” gdzieś na pograniczu dokumentu i filmu eksperymentalnego. Najważniejsze problemy, z którymi musiały zmagać się włoskie kobiety na przestrzeni lat (prawo wyborcze, rozwody, aborcja) przedstawione zostały na przykładach zaczerpniętych między innymi z telewizyjnych reportaży czy amatorskich dokumentacji. Uwagę widza przykuwa niezwykła wizualna uroda filmu.

z chomika smokerdelight

  • 729,6 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Nicole Kidman, Stellan Skarsgard, Chloe Sevigny, Paul Bettany, Patricia Clarkson
głosy: John Hurt
reżyseria: Lars von Trier,
scenariusz: Lars von Trier,
zdjęcia: Anthony Dod Mantle
szczegóły: dramat/thriller, Dania, Niemcy, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Włochy, Francja, Holandia, 2003, 178 min

Piekło naprawdę wybrukowane jest dobrymi intencjami. Jego przerażającą, kinowo-teatralną wizję stworzył tym razem Lars von Trier. To "Dogville".

Trzęsąca się kamera, często chaotyczne, niemalże amatorskie (z założenia mające wyglądać właśnie na amatorskie) ujęcia z ręki, to jeden ze znaków rozpoznawczych filmów powstających w ramach manifestu Dogmy, którego Trier jest jednym ze współtwórców.

Do Dogville przybywa, szukając schronienia przed gangsterami, Grace. Mieszkańcy miasteczka zgadzają się jej go udzielić, pod warunkiem, że w zamian, będzie dla nich pracować. W tych dwóch zdaniach można właściwie streścić film.

Trier nakręcił opowieść o tym, jak łatwo o przekroczenie cienkiej granicy pomiędzy dobrem i złem. O negatywnym, niszczącym wpływie władzy. Jest z nią podobnie jak z pieniędzmi. Ich błysk działa jak opium na naszą chciwość. Chcemy mieć coraz więcej. Zatracamy się w tej żądzy posiadania. I nie możemy przestać. Tak samo jest z dreszczykiem emocji, który daje poczucie władzy nad kimś. Wtedy człowiek przekracza granice, których, w normalnych okolicznościach, nigdy by nie przekroczył, rozluźnia się jego morale. Zaczyna postrzegać rzeczywistość w nowy sposób; nagina prawdę do swoich potrzeb, tłumaczy siebie i swoje zachowanie. Jest w stanie przekonać nie tylko samego siebie ale i otoczenie, że jest w porządku, nawet jeśli daleko mu do tego.

Grace (wspaniała kreacja Nicole Kidman) to chodząca niewinność. Brakuje jej tylko świecącej aureoli. Ktoś powinien chodzić za nią i trzymać ją zapaloną nad jej głową (to by pasowało do konwencji, w jakiej utrzymany jest film). W miarę jak przyglądamy się temu, jak coraz bardziej jest wykorzystywana, pojawia się pytanie, dlaczego się na to godzi. Okazuje się, że, tak jak Trier potraktował swój film, tak i ona traktuje swój pobyt w miasteczku - jak coś w rodzaju eksperymentu. Mimo, że na to nie wygląda, ma w rękawie asa, o którym nikt nie wie. Długo nic na to nie wskazuje, ale, jak się okaże, to ona ma przewagę nad mieszkańcami Dogville ("Pieskiej doliny"?), nie oni nad nią.

Co dzień z każdej strony zalewają nas tysiące barw, dźwięków. Żyjemy w zwariowanym świecie, w którym wszystko gdzieś stale pędzi, pulsuje, jest w ciągłym ruchu. To zaczyna się robić męczące. Pod tym względem film Triera daje widzowi swego rodzaju wytchnienie. Jest ubogi w scenografię, w barwy ( chwilami to niemalże film monochromatyczny ) a i akcja rozgrywa się w nim powoli, bez tak charakterystycznego dziś dla świata ( zarówno rzeczywistego jak i kinowego ) pośpiechu.

Jak sam się do tego przyznał, Lars chciał nas zmusić do nowego, świeżego spojrzenia na kino. Udało mu się to. Oby to hasło rewolucji w filmie miało swoją kontynuację. Byłoby ciekawie, gdyby nie tylko w wykonaniu Triera. Gdyby podchwycili je także inni twórcy; reżyserzy i scenarzyści. Nie tylko z kręgu Dogmy.

z chomika smokerdelight

  • 353,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Anamaria Marinca, Alexandru Potoceau, Ion Sopderu, Doru Ana, Laura Vasiliu,
reżyseria: Cristian Mungiu,
scenariusz: Cristian Mungiu,
zdjęcia: Oleg Mutu
szczegóły: dramat, Rumunia, 2007, 113 min

Mungiu w sposób bardzo surowy, wręcz naturalistyczny kreśli na ekranie historię dwóch pochodzących z prowincji studentek Otilii i Gabity, dziś mieszkanek bukaresztańskiego akademika. Pierwsza z pełną determinacją, za którą płaci w pewnym momencie bardzo wysoką osobistą cenę, pomaga drugiej w nielegalnym usunięciu ciąży. Zabieg odbywa się w hotelu i nie jest już tylko zwykłą aborcja, ale sztucznym wywołaniem poronienia. Wszystko to podnosi stopień ryzyka, tak medycznego, jak i prawnego, gdyż w tej sytuacji, lekarzowi dokonującemu operacji grozi nawet do 10 lat pozbawienia wolności za zabicie drugiego człowieka. Od samego też początku nic nie jest tak, jak było umawiane, między Gabitą, a mającym się nią "zająć" panem Bebe. Nie to miejsce, nie ten trymestr, a i oczekiwania, co do zapłaty okazują się wykraczać daleko poza kwestie finansowe.

O czym jest film zdobywcy Złotej Palmy w Cannes, o aborcji, o wolności kobiet do samostanowienia u schyłku XX i na początku XXI w? Po części o każdej z tych kwestii. To, że jego akcja rozgrywa się pod koniec, ale jednak wciąż głębokiego, komunizmu w Rumunii, jest tylko pretekstem do ukazania i podkreślenia, jaki koszmar może dotykać dzisiaj osoby znajdujące się w podobnej sytuacji. Upokorzenie, jakie spotyka tu, tak naprawdę obie bohaterki, wynika z wielu czynników. Przede wszystkim "sztuczny" zakaz zawsze w końcu doprowadzi do powstania patologii, a taką właśnie pokazuje Mungiu. Gdzie lekarz, już nie jest lekarzem, kobieta, przestaje być kobietą, gdzie otoczenie zmusza do wyrzeczenia się głębszych wartości, czy nawet wyzbycia się osobistej godności. Koniec lat osiemdziesiątych w Rumunii, w scenerii jesienno-zimowej, nie napawa nadzieją, a wręcz odwrotnie. Jest zimno, ponuro, odpychająco, taka apoteoza piekła, jakie muszą przejść dwie zdeterminowane kobiety w tym doprawdy wstrząsającym filmie. Wreszcie brak zrozumienia i społecznego wsparcia, zwłaszcza dziś, kiedy coraz głośniej dochodzą do głosu skrajnie radykalne poglądy, wywołuje powstawanie niebezpiecznego i to w każdym aspekcie, podziemia aborcyjnego.

Film ważny, naznaczony autorskim podejściem do kina i doskonale zagrany. Rola Otili w wykonaniu Anamarii Marincy, to jedna z najbardziej wstrząsających, a zarazem sugestywnych kreacji ostatniego sezonu. Mimo swego konsekwentnego zdecydowania, wydawałoby się wręcz bezrefleksyjnego poświęcenia dla obcej przecież osoby, toczy się w tej postaci wewnętrzna, moralna walka, której wynik niestety jest przesądzony. Młoda aktorka wygrywa idealnie emocje swej bohaterki powodując, że rozgrywająca się na ekranie tragedia, którą widz odbiera głównie przez jej pryzmat, nabiera jeszcze większego i bolesnego wymiaru. Stąd też dyskusja o tym filmie, a tym bardziej o poruszanym w nim, jakże ważnym i bardzo trudnym problemie nie powinna się skończyć jeszcze długo po jego zejściu z kinowego repertuaru.

Wielkie uznanie dla Mungiu za odwagę, ale i wrażliwość.

z chomika smokerdelight

  • 403,9 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Dagny Lind, Svea Holst, Allan Bohlin, Inga Landgré, Arne Lindblad, Signe Wirff,
reżyseria: Ingmar Bergman,
scenariusz: Ingmar Bergman,
zdjęcia: Gösta Roosling,
muzyka: Erland von Koch,
szczegóły: dramat, Szwecja , 1946, 93 min., (napisy wbudowane w film),

Kryzys ukazuje historię niewinnej i naiwnej Nelly, która wraz z przybraną matką prowadzi poukładane, spokojne życie na prowincji. Któregoś razu odwiedza ją jej prawdziwa matka. Nelly jest rozdarta pomiędzy przywiązaniem do przybranej matki a fascynacją jej prawdziwą matką. Decyduje się na opuszczenie prowincji i wraz z prawdziwą matką udaje się do Sztokholmu. Film ten jest jednym z niepowodzeń reżyserskich Bergmana, które postawiło pod znakiem zapytania jego dalszą karierę filmową. Sam reżyser po latach mówił o Kryzysie to kompletny knot.

z chomika smokerdelight

  • 274,7 MB
  • 12 cze 13 9:08
Produkcja:Włochy
muzyka:Ennio Morricone
czas trwania: 83 minuty

Uwspółcześniona i zrealizowana w duchu satyryczno-groteskowym adaptacja “Antygony” Sofoklesa. Liliana Cavani w alegorycznej formie opowiada o studenckiej kontestacji z 1968 roku. W osobie Terejzasza [Pierze Clementi] pojawiło się na ekranie kolejne, po “Teoremacie” Pasoliniego nowoczesne i bardzo śmiałe wcielenie Chrystusa…

Pełna symboliki współczesna opowieść o młodej kobiecie, która próbuje podczas zamieszek młodzieżowych w Mediolanie odnaleźć i pochować ciało swojego, zabitego przez policję, brata. Dziewczyna zostaje schwytana przez przedstawicieli prawa i skazana na śmierć. Jej narzeczony, który jest synem szefa miejscowej policji próbuje ją uratować.

z chomika smokerdelight

  • 413,9 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Benoit Poelvoorde, Hector Pappaert, Jenny Drye
reżyseria: Remy Belvaux, Andre Bonzel, Benoit Poelvoorde
scenariusz: Benoît Poelvoorde, Vincent Tavier
zdjęcia: André Bonzel
muzyka: Jean-Marc Chenut
szczegóły: sensacja, Belgia, 1992, 95 min

Kamera śledzi seryjnego zabójcę i złodzieja w chwilach kiedy właśnie wykonuje swój "zawód". Nawiązuje do sztuki, muzyki, natury, społeczeństwa i życia, w miarę jak pozbywa się listonoszy, emerytów i przypadkowych ludzi. Powoli zaczyna wciągać w swe działania ludzi z przeciwnej strony kamery, a oni zaczynają się zastanawiać, czy to, co robią to dobry pomysł. Film zakazany w wielu krajach.

z chomika smokerdelight

  • 251,2 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Markku Peltola, Kati Outinen, Annikki Tahti
reżyseria: Aki Kaurismaki,
scenariusz: Aki Kaurismaki,
zdjęcia: Timo Salminen
szczegóły: dramat, Finlandia, Niemcy, Francja, 2002, 97 min

Akiego Kaurismakiego znawcy kina nazywają fińskim Jarmushem. Nie jest to bezpodstawne porównanie. Obaj słyną z oryginalności, surrealistycznego humoru, ironii zestawionej z melancholią i sympatią dla przedstawianych bohaterów. Obu cechuje skromność w stosowaniu filmowych środków a kolejne ich produkcje udowadniają jak wielka siła drzemie w niskobudżetowych, kameralnych produkcjach. Nie inaczej jest w przypadku najnowszego filmu fińskiego reżysera.

"Człowiek bez przeszłości" to historia bezimiennego spawacza (w filmie nazwanego enigmatycznie "M"), który przybywa pociągiem do Helsinek w poszukiwaniu pracy. Już pierwszego dnia zostaje ciężko pobity w parku i ograbiony. Trafia do szpitala, gdzie po opatrzeniu ran, lekarze ostatecznie uznają go za zmarłego. Cudownie się jednak odradza i wyrusza rozpocząć nowe życie. Okazuje się, że na skutek odniesionych urazów stracił pamięć. Ze strzępków informacji stara się zrekonstruować swój świat. Zamieszkuje na przedmieściach stolicy wśród bezdomnych i innych, którym los nie poskąpił biedy i niesprawiedliwości. Ale właśnie tam znajduje miłość i szczęście.

Bohaterami filmu są ludzie z nizin społecznych, odrzuceni, pokrzywdzeni przez los. Reżyser, który przedstawia ich ze śmiertelną powagą, wyraźnie się jednak z nimi solidaryzuje, nie można bowiem nie wychwycić melancholii, za którą skrywa się sympatia i współczucie dla filmowych postaci. Trudno zresztą bohaterów nie lubić - to ludzie łagodni i dobrzy, którzy choć z materialnego punktu widzenia nie mają nic, są posiadaczami największego skarbu - godności i wielkiego serca. Są niezwykle ciepli, godni szacunku i cieszą się tym, co mają.

W to środowisko wkracza "M", człowiek, który traci wszystko - pieniądze, walizkę, dowód tożsamości a nawet pamięć. Film jest jego historią, mężczyzny, który próbuje ze strzępów wspomnień poskładać całe dotychczasowe życie. Jest to też opowieść o tym, jak człowiek może ułożyć sobie życie bez benefitów, jakie daje mu posiadanie przeszłości. Bez niej nie może przecież powiedzieć kim jest, nie może powołać się na swoje zasługi i wzbudzić w ludziach zaufania. Ale paradoksalnie w tej beznadziejnej sytuacji tkwi jego klucz do szczęścia, bo właśnie dzięki utracie pamięci udaje mu się je odnaleźć. Stąd wynika niezwykle optymistyczne przesłanie filmu, jako opowieści o podnoszeniu się z dna, o budowaniu życia od nowa. Film dowodzi, że można w każdym momencie zacząć wszystko od nowa, dostać od życia drugą szansę i nawet gdy spotyka nas coś strasznego, nie tylko przetrwać ale i sprawić, by nasze życie stało się lepsze.

z chomika smokerdelight

  • 438,6 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Gunnar Björnstrand, Birger Malmsten, Barbro Kollberg, Magnus Kesster, Erik Rosén,
reżyseria: Ingmar Bergman,
scenariusz: Herbert Grevenius , Ingmar Bergman,
zdjęcia: Erland von Koch,
muzyka: Nino Rota
szczegóły: dramat, Szwecja, 1949, 95 min

Film opowiada historię miłości Davida i Maggi, dwójki młodych ludzi, którzy czują się zagubieni we wrogim im społeczeństwie. Bedąc ciągle odrzucanymi przez otoczenie, walczą o prawo do własnego szczęścia.
"Deszcz pada na naszą miłość" został życzliwie przyjęty przez krytykę, jednakże sam Bergman był nim rozczarowany. Następnego dnia po premierze zadzwonił do producenta Lorensa Marmstedta i powiedział, że już nigdy więcej nie zrobi filmu. Lorens uznał, że to dobry pomysł.

z chomika smokerdelight

  • 441,7 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Sam Neill, Hugo Weaving, Martin Henderson
reżyseria: Rowan Woods,
scenariusz: Jacqueline Perske,
zdjęcia: Danny Ruhlmann,
muzyka: Nathan Larson
szczegóły: dramat, Australia, 2005, 114 min

Cate Blanchett, laureatka Oskara, wciela się w rolę Tracy Hart, kobiety która postanawia zerwać ze swoją niechlubną przeszłością.
Udało się jej wyjść z nałogu heroinowego, a nowej szansy na życie upatruje w otworzeniu własnego biznesu. Przeszłość jest jednak bezwzględna. Były chłopak, brat z kryminalnymi aspiracjami i nadopiekuńcza matka stają jej na drodze ku szczęściu. Zasadne stają się pytania jakie zadaje sobie Tracy: Czy można zacząć życie od nowa, kiedy się je prawie przegrało? Czy można ponownie uwierzyć w miłość, kiedy się wcześniej przez nią cierpiało?

z chomika smokerdelight

  • 492,7 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Kirsten Olesen, Udo Kier, Henning Jensen
reżyseria: Lars von Trier,
scenariusz: Lars von Trier
szczegóły: dramat, Dania, 1988, 75 min

Film powstał na podstawie scenariusza klasyka światowego kina - Carla Theodora Dreyera i Probena Thomsena. Scenariusz jest oparty na tragedii Eurypidesa "Medea". Dreyer nie miał szansy na realizację jednego z ostatnich swoich projektów.

Trierowska "Medea" została nakręcona w scenerii spowitych mgłą mokradeł północnej Danii, a dramat postaci podkreśla surowa scenografia i ascetycznie proste kostiumy. Wywiedziona ze starogreckiej tragedii Eurypidesa opowieść o destrukcyjnej sile zazdrości i zemsty mimo upływu wieków nie straciła na sile wyrazu. Syn króla Aizona, Jazon, który na statku Argo przybył do Kolchidy w poszukiwaniu Złotego Runa, zyskał cenne trofeum dzięki pomocy księżniczki kolchidzkiej, córki króla Aietesa - Medei. Zakochana Medea wróciła z nim do jego kraju i urodziła mu dwóch synów. Za jej niecny postępek Jazon musiał uchodzić z rodziną z ojczyzny. Schronił się w Koryncie, u króla Kreona. Tam jednak porzucił Medeę z zamiarem poślubienia córki Kreona, Glauki. Zdradzona, upokorzona i rozwścieczona Medea obmyśliła jednak wyjątkowo okrutną zemstę.

z chomika smokerdelight

  • 467,6 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell
reżyseria: Wim Wenders,
scenariusz: Sam Shepard,
zdjęcia: Robby Müller,
muzyka: Ry Cooder
szczegóły: dramat, Niemcy, 1984, 144 min

Na teksańskiej pustyni, niedaleko granicy z Meksykiem, pojawia się samotny mężczyzna. Nielegalnie przekroczył granicę, i od wielu dni błąka się po okolicy. Kiedy wreszcie dociera do pierwszej amerykańskiej osady, z wyczerpania mdleje. Okazuje się, że mężczyzna ma amnezję, nie wie, kim jest i skąd przyszedł. Na podstawie odnalezionych przy nim dokumentów lekarze docierają do mieszkającego w Los Angeles Walta. Ten ze zdumieniem rozpoznaje w pacjencie swojego starszego brata, Travisa, który cztery lata wcześniej porzucił żonę i synka i wszelki słuch po nim zaginął...

Złota Palma w Cannes, aplauz krytyki i publiczności przyczyniły się do ogromnej sławy tego filmu

z chomika smokerdelight

  • 700,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
Kolejny po “Upałach” obraz odczłowieczonego świata według Ulricha Seidla, oryginalnego ucznia Michaela Hanekego – zderzenie ukraińskiej biedy z austriacką bezdusznością.



ULRICHU SEIDLU mówi się czasem, że to najbłyskotliwszy uczeń Michaela Hanekego i genialnego austriackiego dramaturga Thomasa Bernharda. I Bernhard i Haneke w swoim ojczystym kraju nazywani bywają Nestbeschmutzer – czyli “kalający własne gniazdo” (ostatnią wolą Bernharda był zresztą zakaz wystawiania jego sztuk na terenie Austrii). Podobna etykietkę Austriacy przyczepiają Seidlowi, który w swoim bezkompromisowym kinie demaskuje narodowy cynizm, pustkę, nieautentyczność i okrucieństwo. Pracodawczyni Olgi zwalnia ją, kiedy widzi, że za bardzo do “Ukrainki” przywiązały się jej dzieci (“mogę cię zatrudnić i mogę cię zwolnić, kiedy chcę – tak właśnie jest w tym kraju”). Pielęgniarka w szpitalu z zazdrości zabrania jej dotykać chorych – bo jest tam tylko sprzątaczką. Jeśli w tym świecie może nawiązać się jakaś bliskość, to tylko ze strony dzieci i starców – tych, którzy są jeszcze lub już poza systemem.

Pokazywany w konkursie głównym w Cannes “Import/Export” powstawał w ekstremalnych warunkach. Na Ukrainie ekipa pracowała przy trzydziestostopniowym mrozie, w Austrii – wśród umierających w hospicjum. “Ekstremalne warunki rzadko kiedy mnie odstraszają. Uważam, ze głębokie i wstrząsające sceny mogą powstać tylko w odpowiednich dla nich warunkach, choćby te były wyczerpujące i straszne. Bez tego autentyzmu przy realizacji nie osiągnie się końcowego, najważniejszego efektu. Prawdy” – mówił reżyser. Seidl daleki jest jednak od prostego szokowania naturalizmem czy upajania się beznadzieją. W tym odczłowieczonym, łaknącym byle jakiego erzacu świecie, szuka przecież śladów dobra.

z chomika smokerdelight

  • 699,8 MB
  • 12 cze 13 9:08
kraj: Austria
rok produkcji: 2007
gatunek: Dramat
reżyseria: Ulrich Seidl
czas trwania: 135 minuty
język: polskie napisy

Historia bezrobotnej Olgi – ukraińskiej pielęgniarki, opuszczającej swój kraj w poszukiwaniu pracy. W Wiedniu spotyka Paula – również bezrobotnego i pragnącego zmienić coś w swoim życiu…

Import/Eksport kontrowersyjnego, austriackiego reżysera Ulricha Seidla mówi o seksie, śmierci, życiu i bezradności, zwycięzcach i przegranych. Nie jest to jednak zwyczajna, wzruszająca opowieść, ale mocna rzecz, która została zrealizowana, by wstrząsnąć widzem, wyrwać go z letargu. Pokazać świat, jaki naprawdę istnieje. Jednak, aby go zobaczyć, trzeba wyzbyć się własnych przyzwyczajeń i mechanizmów obronnych.

Film o poszukiwaniu siebie, mrocznej seksualności, samotności i śmierci. Film otrzymał wiele nominacji do prestiżowych nagród na międzynarodowych festiwalach. Był pokazywany w konkursie w Cannes, i zgłoszony do nagrody Hollywood World Award.

Import/Export to przykry i okrutny film. Może nawet bezlitosny. Ale bez wątpienia mistrzowski! Reżyser przygląda się zrozpaczonym, szamocącym się bohaterom to spojrzenie nie dziwi, bo jest właściwe całej pracy Siedla. A jednak nie jest ono ani epatowaniem, ani zabawą ludzką nędzą. Sięga o wiele głębiej, chce przekazać o wiele więcej. Rozpacz jest dominantą tego wybitnego filmu. – Russell Edwards, Variety

Olga (Ekateryna Rak) codziennie bladym świtem wychodzi z brzydkiego, pozbawionego prądu mrówkowca żeby – przedzierając się przez śnieżne zaspy, fabryczne śmietniki i kolejowe tory – dotrzeć do szpitala, w którym pracuje. Jest pielęgniarką, mieszka na Ukrainie, mieszkanie dzieli z matką i kilkuletnią córką. Kiedy po raz kolejny odbiera śmiesznie małą pensję, coś w niej pęka. Zaczyna starać się o wyjazd na zachód, przez chwilę próbuje sił w internetowym peep-show, gdzie na polecenie mężczyzn z innej półkuli wypina pośladki do kamery. Wreszcie udaje jej się wyjechać do Austrii, gdzie najpierw sprząta w jednym z mieszczańskich domów z równo przyciętym trawnikiem, a później zostaje salową w hospicjum. Pozujący na macho Paul (Paul Hofmann) mieszka na robotniczym austriackim osiedlu. Należy do tej części społeczeństwa, której się nie powiodło. Poniża go ojczym, upokarza pracodawca, wreszcie – rzuca dziewczyna. Zdesperowany, wraz z ojczymem Michaelem (Michael Thomas) rusza na wschód, żeby sprzedawać tam automaty do gry, które w “lepszym”, austriackim świecie zostały wycofane z użytku. W betonowym, gigantycznym bloku – podobnym do tego, w którym mieszka Olga – sprowokowany przez Michaela przechodzi próbę odwagi (trafia do meliny gangu handlującego kobietami). W motelu jest milczącym świadkiem seksualnych zabaw ojczyma z prostytutką. Kiedy z zamkniętymi oczami, nieobecny tańczy samotnie w barze, wydaje się, że na chwilę wymknął się temu zepsuciu świata, które na wschodzie i zachodzie może być takie samo.

z chomika smokerdelight

  • 292,3 MB
  • 12 cze 13 9:08
produkcja: Francja, Niemcy, Izrael, Liban
gatunek: Dramat wojenny
reżyseria: Samuel Maoz
rok produkcji: 2009
czas trwania: 93 minuty
język: polskie napisy

“Liban” to historia czterech chłopaków zamkniętych w czołgu. Akcja rozgrywa się podczas pierwszej wojny libańskiej w 1982 roku, kiedy to do Libanu wkraczają Izraelczycy. Młodzi mężczyźni zamknięci w ciasnej przestrzeni obserwują rzeczywistość poprzez wizjer lufy. Nie są to twardzi żołnierze, lecz ludzie z krwi i kości. Przepełnieni lękiem w obliczu wojny. Nie chcieli brać udziału konflikcie zbrojny, to los zmusił ich do walki.

“Liban” to klaustrofobiczny obraz dramatu młodych ludzi, którzy wbrew własnej woli zostają wrzuceni w sam środek szaleństwa bezsensownej przemocy, jakim jest wojna. Choć przeszli szkolenie, kiedy stykają się z jej brutalnością, nie potrafią się zachować. Z początku sytuacja wywołuje ich opór, skrupuły moralne, niepewność co do tego, jak się zachować. Kiedy jednak zostaną postawieni pod ścianą, do głosu dojdzie instynkt samozachowawczy i zrobią wszystko, by przetrwać. Na wspomnienia przyjdzie czas potem i nie będą one miłe.

Oparty na faktach “Liban” jest filmem o antywojennej wymowie. Zamknięta przestrzeń czołgu, spoglądanie na zewnętrzny świat przez peryskop, a przede wszystkim czwórka młodych chłopaków operujących maszyną do zabijania ludzi sprawiają, że dramatyczne wydarzenia osaczają widza i nie pozwalają na obojętne obserwowanie akcji.

z chomika smokerdelight

  • 437,2 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Alain Delon, Bourvil, Gian Maria Volonte, Yves Montand
reżyseria: Jean-Pierre Melville,
scenariusz: Jean-Pierre Melville,
zdjęcia: Henri Decae,
muzyka: Eric Demarsan
szczegóły: kryminał/thriller, Francja, Włochy, 1970, 140 min

Kiedy skuty Vogel ucieka z pędzącego pociągu komisarzowi Mattei, Corey wychodzi przedterminowo z marsylskiego więzienia. Jeden ze strażników zdradził mu tajemnicę nowych zabezpieczeń renomowanego paryskiego salonu jubilerskiego. Jadący do Paryża Corey ukrywa w bagażniku swego samochodu napotkanego Vogla, co pozwala mu ominąć obławę Mattei. Dobierając na trzeciego Jansena dokonują brawurowego napadu na jubilera.

O geniuszu tego filmu decyduje mroczny klimat, genialne aktorstwo oraz świetnie zbudowany scenariusz. Serce biło mi nie miłosiernie w momencie gdy Volonte uciekł Bourvilowi z pociągu. Zresztą świetna scena napadu oraz ostatnia sekwencja. Aktorstwo zasługuje tu na szczególną uwagę. Genialny Delon i Bourvil oraz nie ustępujący im Volonte oraz Montand. Świetność dopełnia muzyka a nawet jej brak. Melville świetnie buduje napięcie poprzez bardzo dobre zmontowanie scen. Kino z najwyższej półki.

z chomika smokerdelight

  • 419,6 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander
reżyseria: Wim Wenders,
scenariusz: Wim Wenders,
zdjęcia: Henri Alekan,
muzyka: Jurgen Knieper
szczegóły: dramat, Niemcy, Francja, 1987, 122 min

Dwa anioły trafiają na Ziemię i korzystając ze swej niematerialności wtapiają się w tłum berlińczyków. Odwiedzają czytelnię, wytwórnię filmową, cyrki. To właśnie tutaj jeden z nich zakochuje się w pięknej artystce i zaczyna marzyć o zrzuceniu skrzydeł.

"Choćbym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący." 1 Kor 13, 1

Tak… Miłość! Pisano o niej wiersze, dramaty, powieści. Miłość jest obecna we wszystkich możliwych gatunkach literackich, filmowych, muzycznych, malarskich. W całej szeroko pojętej sztuce. Temat wdzięczny, chwytliwy tak popularny i częsty aczkolwiek niewyczerpany. Pod szyldem miłości, ale bardziej rodem z podrzędnych zamtuzów, kariery robią gwiazdki jednego sezonu, nikczemnie wycierając i upadlając w imię zysku prawdopodobnie najważniejsze z uczuć, do jakich zdolny jest człowiek. Co prawda diamentu nie można zarysować, jednakże takie niegodziwe występki mogą skutecznie przysłonić jego blask grubą warstwą kurzu. W takich wypadkach należy go jak najprędzej oczyścić i moim zdaniem świetnie do tego celu nadaje się film Wima Wendersa "Niebo nad Berlinem".

Sama fabuła dotyczy losów dwóch Aniołów, a od pewnego momentu zwłaszcza jednego z nich imieniem Damiel (w tej roli Bruno Ganz). Niosą oni pomoc ludziom zamieszkującym powojenny Berlin. Obserwują mieszkańców, słyszą ich rozmowy, wnikają w ich myśli, pozostając przy tym niewidzialnymi. Aniołowie są nieśmiertelni, czynią dobro, bardzo kochając swoich podopiecznych. Jednakże świat z ich perspektywy jest widziany w odcieniach szarości (co również oddaje kamera). Ludzie natomiast widzą kolory. Jest to silnie zarysowana metafora oparta na sferze emocji, która stanowi przyczynek do postawienia sobie szeregu egzystencjalnych pytań. Aniołowie jako istoty wyższe opiekują się mniej doskonałymi ludźmi, jednakże niejednokrotnie pragną być zdolni do ludzkich emocji i namiętności (kolor). To stanowi właśnie motyw przewodni filmu. Reszta to mozaika losów, myśli berlińczyków, stosy problemów, dylematów, które widz dostrzega, ponieważ w głównej mierze narracja prowadzona jest z „anielskiej” perspektywy. Taka dawka „życia” innych ludzi nie jest łatwa do przyjęcia, nie każdy to wytrzyma, bo choć daje do myślenia, może się wydać nużące.

z chomika smokerdelight

  • 338,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
obsada: Dennis Hopper, Giovanna Mezzogiorno, Milla Jovovich, Campino
reżyseria: Wim Wenders,
scenariusz: Norman Ohler, Wim Wenders,
zdjęcia: Franz Lustig
szczegóły: dramat, Niemcy, Włochy, 2008, 108 min

Finn współpracuje z największymi domami mody i najpiękniejszymi modelkami. W jego życiu nie brakuje intensywnych wrażeń, luksusu i sławy, powoli jednak zaczyna tęsknić za czymś innym. Sesja fotograficzna ze spodziewającą się dziecka Milą Jovovich zaprowadzi Finna do Palermo. Jednak zamiast odpoczynku spotka tu tajemniczego mężczyznę, którego widział już w snach oraz młodą fascynującą kobietę. Oboje sprawią, że podróż po obcym mieście stanie się podróżą w głąb siebie, która zmieni życie Finna.

Kino Wima Wendersa to kino drogi, wielkich miast i bohaterów podróżujących w poszukiwaniu samych siebie i utraconego sensu. Nie inaczej jest w najnowszym filmie reżysera, "Palermo Shooting", pierwszym europejskim projekcie Wendersa od 15 lat i jedynym jak do tej pory, do którego zdjęcia powstały w jego rodzinnym Dusseldorfie. Kino drogi Wendersa to jednak rodzaj dialogu z tym gatunkiem, a reżyser często wplata tutaj elementy innych filmowych rodzajów. Podobnie jest z "Palermo Shooting", w którym odnaleźć można także elementy thrillera i charakterystyczne dla road movies Wendersa cechy, które różnią je nieco od amerykańskich filmów tego gatunku. U Amerykanów podróż bohaterów, to rodzaj wyzwolenia i ucieczki, u Wendersa natomiast postaci wydają się bardziej zagubione niż wyzwolone, a ich droga, to nie ucieczka, ale raczej próba powrotu, najczęściej do samego siebie.

W "Palermo Shooting" takim mentalnym podróżnikiem jest Finn, niemiecki fotograf, który nie potrafi poradzić sobie z pustką coraz bardziej wypełniającą jego życie, z powierzchownością relacji łączących go z tłumnie otaczającymi go ludźmi, z czasem, który bez sensu przepływa mu przez place i z niepokojącymi snami, w których tropi go tajemnicza zakapturzona postać strzelająca do niego z łuku. Sesja fotograficzna z będącą w ciąży Milą Jovovich wiedzie Finna do Palermo, gdzie postanawia na chwilę zostać. Zamiast odpoczynku i wytchnienia znajdzie tu jednak swojego zagadkowego prześladowcę, który także tutaj dybie na jego życie. Znajdzie także miłość, która da mu wybawienie i nowe wyzwania, które wypełnią jego putkę. Będzie miał także okazję na pogawędkę ze śmiercią we własnej osobie, a w efekcie tej rozmowy, choć kostucha (tutaj występująca pod postacią Dennisa Hoppera) już dawno zagięła na niego parol, otrzyma drugą, nieoczekiwaną szansę.

"W kinie najważniejsze są obrazy - widzenie. W myśleniu można się zagubić, oddalić od rzeczywistości" - mawia Wenders. "Palermo Shooting" to więc świetne, jak zwykle zresztą, zdjęcia i nieskomplikowana, trochę banalna i powtarzana przez bohaterów wiele razy prawda, o której często zdarza nam się jednak zapomnieć: róbmy wszystko, tak jakbyśmy robili to ostatni raz i z rozwagą wykorzystujmy każdą daną nam chwilę.

z chomika smokerdelight

  • 583,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
produkcja: Francja, Hiszpania, Niemcy, Szwajcaria
Wielka Brytania, Włochy
gatunek: Dramat obyczajowy
reżyseria: Ken Loach
rok produkcji: 2000
czas trwania: 110 minut
język: polski lektor

Film fabularny ukazujący sytuację latynoamerykańskiej emigracji zarobkowej w USA. Nielegalne przekraczanie granicy za syty okup, nielegalny pobyt, z trudem zdobyta praca “na czarno” za głodowe pensje – bez ubezpieczenia i gwarancji socjalnych.

Koniec lat 90, kiedy toczy się akcja filmu to okres presji i ekspansji neoliberalnej doktryny ekonomicznej, a także kryzys działalności związkowej i organizacji robotniczej. Sprzątające luksusowy hotel podejmują jednak ostatecznie próbę walki, organizują się i strajkują, a ich bunt odnosi wymierny sukces – naciskany pracodawca, dotąd bezwzględnie wykorzystujący wyalienowanych, pozbawionych świadomości klasowej pracowników ulega presji zorganizowanego oporu. Inspiracja przychodzi “z zewnątrz”, przez co film rzuca również światło na złożone relacje środowiska pracowników z agitującymi na ich rzecz, nawołującymi ich do walki młodymi związkowcami – idealistami. Loach porusza w ten sposób “odwieczną dyskusję” o istocie i strategii ruchu pracowniczego.

Tytuł dzieła nawiązuje do historycznych wydarzeń 1912 roku. Wtedy to w Nowym Jorku pracownice przemysłu odzieżowego podjęły strajk pod hasłem wykraczającym poza doraźne postulaty materialne: “Chcemy chleba, ale pragniemy też i róż”.

z chomika smokerdelight

  • 396,7 MB
  • 12 cze 13 9:08
Produkcja: Francja, Hiszpania, Irlandia, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy
Gatunek: Dramat polityczny
Reżyseria: Ken Loach
Scenariusz: Paul Laverty
Rok produkcji: 2006
Czas trwania: 127 minuty
Język: Polski lektor

Film Kena Loacha “Wiatr buszujący w jęczmieniu” to drugi, po “Tajnych aktach” obraz tego reżysera podejmujący problem brytyjskiej obecności w Irlandii. “Tajne akta” były krytyką współczesnej polityki w Irlandii Północnej i zakulisowej, autorytarnej działalności brytyjskich służb specjalnych. “Wiatr…” skupia się na analizie wydarzeń, które według Loacha są źródłem dzisiejszego “problemu irlandzkiego”; wojny o niepodległość 1920 roku i kończącego ją pokoju, narzucającego podział Irlandii.

Jak zwykle w twórczości tego autora nie obserwujemy postaci znanych z podręczników historii, przywódców i liderów, nie widzimy najważniejszych bitew, narad sztabów, rokowań pokojowych. Zamiast tego otrzymujemy doskonałe studium tego jak polityczny konflikt przekłada się na życie zwykłych ludzi, jak wielka polityka wygląda z perspektywy robotnika, lekarza, chłopa, żołnierza, zaangażowanych w polityczną walkę. Widzimy jak jej dynamika sprawia, że sąsiad zmuszony jest strzelać do sąsiada, przyjaciel do przyjaciela.

Bohaterami filmu są dwaj bracia; Teddy i Damien. Teddy od początku włącza się w zbrojną walkę, Damien, lekarz, chce wyjechać do Londynu, kontynuować edukację. Ale widząc jak Brytyjczycy traktują odmawiających przewozu sprzętu wojskowego kolejarzy, postanawia przyłączyć się do partyzantów. Już w trakcie wojny ujawniają się pierwsze polityczne różnice między nimi. Teddy chce się oprzeć w walce na irlandzkich klasach posiadających (i ich pieniądzach), dla jego brata, zwolennika J. Connolly’ego, walka narodowowyzwoleńcza musi być połączona z rewolucją społeczną; bez niej Brytyjczycy ciągle będą rządzić przez swój kapitał, ziemię i banki. Podział Irlandii i ustanowienie Wolnego Państwa Irlandzkiego jeszcze głębiej ich dzieli. Teddy akceptuje to jako rozsądny kompromis, dla Damiena to zdrada ideałów, o które walczyli. Bracia stają po dwóch stronach zbrojnego konfliktu, na które narzucony przez Zjednoczone Królestwo traktat podzielił Irlandczyków.

z chomika smokerdelight

  • 267,9 MB
  • 12 cze 13 9:08
reżyseria: Jean-Luc Godard
rok produkcji: 1962
czas trwania: 80 minuty
język: Polski lektor

Młoda kobieta Nana porzuca męża i dziecko, pracuje jako sprzedawczyni płyt i okazjonalnie dorabia jako prostytutka. Pogrążając się coraz głębiej w tym środowisku, Nana uświadamia sobie, że życie jest, w mniejszym niż sądziła stopniu, z góry zaprogramowane. Zakochuje się, ale zanim weźmie swe losy we własne ręce, zostaje zastrzelona podczas kłótni między sutenerami…

Jean-Luc Godard zrywa tu całkowicie ze sposobem filmowej narracji. Eseistyczna konstrukcja z zaznaczonymi napisami i śródtytułami tworzy dystans, udziwnione obrazy oraz wykorzystanie dźwięku zmusza do refleksji…

Godard zastosował tu manierę nazwaną przez siebie théatre-verité (w przeciwieństwie do cinéma-verité), co miało oznaczać nie tylko wzorowaną na Brechcie teatralność konstrukcji, ale i sposobu filmowania, w długich sekwencjach przy statycznej kamerze, z wyeliminowaniem montażu, co zdaniem twórcy miało służyć bardziej obiektywnemu i pełnemu uchwyceniu prawdy. Film, jak każde dzieło Godarda, miał swych entuzjastów i przeciwników i wywołał ożywioną dyskusję.

Został jednak oficjalnie doceniony i otrzymał Nagrodę Specjalną Jury oraz nagrodę krytyki włoskiej na festiwalu w Wenecji ‘62 a także nagrodę krytyki NRF dla najlepszego filmu zagranicznego sezonu 1962/63.

z chomika smokerdelight

  • 336,8 MB
  • 12 cze 13 9:08
produkcja: USA , Wielka Brytania
gatunek: Komedia kryminalna
reżyseria Blake Edwards
scenariusz Tom Waldman , Geoffrey Edwards
zdjęcia Dick Bush
muzyka Henry Mancini
czas trwania: 97

Dwa lata po śmierci Peter Selllersa, Blake Edwards jeszcze raz ożywia legendarnego Inspektora Clouseau. Inspektora Clouseau (Peter Sellers) ponownie bada przyczyny kradzieży legendarnego diamentu "Różowej pantery". Kiedy trafia na jego ślad katastrofie ulega samolot w którym leciał i Insp. Clouseau zostaje uznany za zaginionego. Przebojowa reporterka telewizyjna Marie Jouvet postanawia wyjaśnić zagadkę zniknięcia inspektora, a także zrealizować program o słynnym francuskim detektywie.

Ostatnia komedia z serii o Różowej Panterze, zrealizowana dwa lata po śmierci słynnego komika Petera Sellersa, nakręcona z wykorzystaniem zdjęć z wcześniejszych filmów.

z chomika smokerdelight

  • 356,7 MB
  • 12 cze 13 9:08
reżyseria: Ken Loach
rok produkcji: 1995
kraj: Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy
scenariusz: Jim Allen
zdjęcia: Barry Ackroyd
muzyka: George Fenton

Pod koniec lat 30. Hiszpania była państwem o ustroju zbliżonym do feudalnego. Znaczna część ziemi należała w tym kraju do wielkich właścicieli ziemskich. Sprawujących władzę lewicowy rząd republikański próbował przeprowadzać umiarkowane reformy, usiłując zmienić niekorzystny dla ubogich robotników i chłopów stan rzeczy.

Obawiali się tego posiadacze ziemscy, przemysłowcy, duchowni i wojskowi. Pragnąc zachować swe przywileje w nienaruszonej formie, zorganizowali przewrót na czele, którego stanął generał Franco. W ten sposób rozpoczęła się wojna domowa, w której wzięli udział robotnicy z całego świata.Film zaczyna się gdy umiera dziadek Kim. Dziewczyna znajduje jego pamiątki z czasów rewolucji w Hiszpanii. Zaczyna czytać stare listy dziadka. Akcja przenosi się w lata 30-te. Młody Anglik – David postanawia wyjechać do Hiszpanii, by tam walczyć przeciwko faszystowskiej armii Franco, w oddziałach milicji POUM. Stacjonuje w Aragonii. Sytuacja wydaje się beznadziejna, ciągłe oczekiwanie w okopach i brak broni, jednak w końcu następuje przełom i antyfaszystom udaje się oswobodzić pobliskie miasteczko.

Oczyma angielskiego komunisty, który przyjeżdża do Hiszpanii walczyć o Republikę, i stopniowo ewoluuje w poglądach, oglądamy specyfikę wojny domowej w Hiszpanii, oraz dowiadujemy się (po raz kolejny) dlaczego trzeba prać tak brunatnych, jak i czerwonych.

Film “Ziemia i Wolność” otrzymał swego czasu nagrodę ekumeniczną w Cannes oraz nagrodę krytyków FIPRESCI. Główne role wykonują: Ian Hart w roli angielskiego ochotnika i Rosana Pastor w roli hiszpańskiej bojowniczki.

z chomika smokerdelight

  • 330,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Reżyseria: Ken Loach
Scenariusz: Paul Laverty
Rok produkcji: 1998
Grają: Peter Mullan, Louise Goodall, David McKay, Gary Lewis
Czas trwania: 100 minuty
Język: Polskie napisy

Już od zrealizowanego przed 32 laty debiutu “Czekając na życie” Ken Loach jest wierny paradokumentalnej poetyce. Pragnie – jak często powtarza – “jedynie objaśniać życie zwykłych ludzi”. Nie inaczej jest i teraz. “Jestem Joe” to pełna humoru, ale i ogromnego smutku, przejmująca historia pewnej znajomości. On jest na zasiłku dla bezrobotnych, ona pracuje w służbie zdrowia. Nie są już pierwszej młodości, każde w życiu wiele przeszło. Kochają się, walczą o przetrwanie swego uczucia. Wokół ubóstwo, bezrobocie, narkotyki, prostytucja, przemoc.

Znający nędzę, lecz bezradni ludzie, walczą o przetrwanie w trudnych warunkach, w których się znaleźli, a które nie pozostawiają im zbyt wielkiego wyboru w życiu.

z chomika smokerdelight

  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    138
  • pliki muzyczne
    0

138 plików
70,03 GB




Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności