Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

NSU Ro80 (1967).jpg

Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - NSU Ro80 1967.jpg
Download: NSU Ro80 (1967).jpg

1,23 MB

(1600px x 1200px)

0.0 / 5 (0 głosów)
Na ulicach był rzadko widywany. Wiele osób nawet nie wie o jego istnieniu. A jednak samochód to szczególny i nie może go zabraknąć w tej galerii. Niemcy zaryzykowali. Chcąc promować kontrowersyjny silnik Wankla musieli zdecydować się na produkcję seryjną. Padło na NSU. Model Ro80 start nawet miał udany. Bardzo nowoczesne nadwozie (wiele lat jeszcze mogło się podobać), komfortowe wykończenie i nietypowy silnik pozwoliły mu uzyskać tytuł samochodu roku 1968. Jak to z tym silnikiem było? Jeden litr pojemności, dwa tłoki, moc 116 KM. Silnik Wankla jest z pozoru idealny, niezwykle wydajny, cicho pracuje, bez wstrząsów, bo tłok się obraca a nie posuwa. Niestety, jest jedna bolączka: trwałość. Po 50 tyś km należało silnik remontować. Który klient zdecyduje się na takie koszty? Tym bardziej, że nawet na starcie NSU Ro80 był droższy od standardowego Mercedesa. A jeśli dodamy duże spalanie, nieposkromiony apetyt na olej (1,5 litra na 1000km) i mnóstwo spalin, to nie pomogły inne zalety. Przestronne wnętrze, olbrzymi bagażnik (675l), niski współczynnik Cx – 0,35, dobre osiągi, nadzwyczajna stabilność na zakrętach zdały się na nic. Co prawda fabryka uporała się z szczelnością komory stosując tytanowe uszczelki, ale było to już w momencie, kiedy o NSU Ro80 opowiadano dowcipy na temat jego „niezawodności”. Kryzys paliwowy z początku lat 70 zamknął temat stając się dla tego samochodu gwoździem do trumny. Niestety tych aut wyprodukowano tylko 37 tysięcy.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Stopniowo postaram się umieszczać w galerii najważniejsze aua XX wieku, jako że trochę znam się na tym. Te, które były kamieniem milowym w historii motoryzacji, bądź te, które po prostu coś znaczyły. Opisy umieszczę w miarę czytelne, pozbawione raczej szczegółów technicznych a bardziej skierowane do mniej zainteresowanych motoryzacją.
Docelowo zamierzam skompletować 100 modeli, ale nie wiem, czy starczy mi cierpliwości i zaparcia.
Wykaz modeli chronologicznie:

Oldsmobile (1901) ========================================= od 1900
Rolls Royce - Silver Ghost(1906)
Ford T (1908)
Cadillac V8 (1927)
Ford A (1927)
Mercedes 770 (1930) =======================================0d 1930
Citroen Traction Avant (1934)
Fiat Topolino (1936)
Citroen 2CV (1938)
Jeep Willys (1941)=========================================0d 1940
Volkswagen (1945)
Pobieda M20 (1946)
Renault 4CV (1946)
Citroen H (1947)
Peugeot 203 (1948)
Ferrari 250 (1953) =========================================od 1950
Hindustan Ambassador (1954)
Citroen DS (1955)
VW Karmann Ghia (1955)
Renault Dauphine (1956)
Fiat 500 (1957)
Austin FX4 (1958)
Cadillac de Ville (1959)
Renault Floride (1959)
Mini Morris (1959)
Mercedes W110 (1961) ===========================================od 1960
Peugeot 404 (1960)
Renault 4 (1961)
Volkswagen 1600 (1961)
BMW 1500 (1962)
Aston Martin DB5 (1963)
Porsche 911 (1963)
Ford Mustang (1964)
Opel Kadett B (1965)
Renault 16 (1965)
Volvo 140 (1966)
Fiat 124 (1966)
Fiat 125 (1966)
Toyota Corolla (1966)
Lamborghini Miura (1966)
Ford Escort I (1967)
NSU Ro80 (1967)
Peugeot 504 (1968)
Renault 12 (1969)
Ford Capri (1969)
Fiat 127 (1971) ============================================ od 1970
Renault 5 (1972)
Fiat 126 (1972)
Volkswagen Passat (1973)
Volvo 240 (1974)
Volkswagen Golf (1974)
Mercedes W123 (1976)
Opel Kadett D(1979)
Audi Quattro (1980)===========================================od 1980
Fiat Panda (1980)
Ford Sierra (1982)
Fiat Uno (1983)
Renault 11 (1983)
Peugeot 205 (1983)
Ford Focus (1998) ==========================================od 1990
Peugeot 206 (1998)
Toyota Yaris (1999)
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford Mustang 1964.jpg
Panuje przekonanie, że nazwa „Mustang” nawiązuje do świe ...
Panuje przekonanie, że nazwa „Mustang” nawiązuje do świetnego, jednosilnikowego myśliwca z II wojny światowej, ale to nieprawda. W rzeczywistości mamy tu czysty chwyt marketingowy. Konstruktorzy Forda chcieli, by ich sportowe auto dobrze się sprzedawało. Nazwa musiała być symbolem nieokiełzanej wolności, szybkości a jednocześnie miała kojarzyć się z Ameryką. W roku 1964 do głosu dochodziło młode pokolenie, które nie pamiętało już wojny. Pokolenie to nie było zainteresowane jakimś tam myśliwcem. Oni byli „baby-boomers”, mieli pieniądze, chcieli zaszpanować. Ford Mustang okazał się strzałem w dziesiątkę. Mimo sportowego charakteru nie był drogi – około 2400 dolarów. Dotychczas w USA auta sportowe kosztowały krocie, dla młodych raczej nieosiągalne. I tu tkwi wielki sukces Mustanga. Ludzie o tym samochodzie dawno słyszeli, ale jeszcze nie znali ceny. Gdy ta okazała się nader przystępna, samochód sprzedawał się na pniu. W ciągu pierwszego roku auto nalazło 418 tyś nabywców!!! Nigdy w historii żaden model nie miał takiego startu. Samochód ten jest nadal produkowany ale już w V generacji. Pierwsze egzemplarze posiadały silnik 2,8 o mocy 101 KM, ale kształt nadwozia i bardzo długi przód pozwalały na umieszczenie znacznie potężniejszych jednostek i tak było. Popularność Mustanga była tak olbrzymia, że w 1971 roku pełnił rolę auta Jamesa Bonda kosztem innej legendy - Astona Martina.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Oldsmobile 1901.jpg
Ten Oldsmobile do historii wszedł jako „Curved Dash”, cz ...
Ten Oldsmobile do historii wszedł jako „Curved Dash”, czyli zagięty błotnik, osłonka. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia i widać, że ta nadana nazwa dokładnie odzwierciedla wygląd przodu. Dlaczego ten samochód jest taki ważny? Otóż dotyczy go ciekawostka przypisywana przez wielu miłośników motoryzacji Fordowi T. Często spotkać można opinię, że był on pierwszym na świecie autem produkowanym seryjnie, a to mit. Bowiem Oldsmobile „zagięta osłonka” został zbudowany w ilości 19 tysięcy sztuk, (czyli całkiem pokaźna seria) w latach 1901-1904, jeszcze zanim na deskach kreślarskich pojawił się słynny Ford. Niestety poniektórzy „znawcy” dla równowagi twierdzą, że Oldsmobile był pierwszym autem taśmowym. To z kolei nie jest już prawdą. Tak spora seria pozwoliła na stosunkowo niski koszt produkcji a tym samym sprzedaż po niezbyt wygórowanej cenie. „Curved Dash” kosztował 650 dolarów, co na dzisiejsze czasy daje około 20 tysięcy USD. Autko było lekkie, ważyło około 500 kg a wyglądem niewiele się różniło od bryczki. Nie było mowy o drzwiach, drugim rzędzie siedzeń, czy nawet kierownicy. Skręcano za pomocą drążka, zwanego „rumpelkiem”. Trochę to skomplikowane, bowiem aby skręcić w lewo, należało drążkiem obrócić …w prawo i na odwrót. Jednocylindrowy silnik 1,6 pozwalał na jazdę z prędkością 30 km/h. Oryginalny eksponat można obejrzeć w warszawskim Muzeum Techniki.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Peugeot 504 1968.jpg
Już ich nie widać na ulicach a kiedyś nawet w Polsce był ...
Już ich nie widać na ulicach a kiedyś nawet w Polsce były popularne. Peugeota w latach 70-tych można było kupić w Pewexie za dolary. Był synonimem komfortu, powiewem wolności z zachodu. Miękkie zawieszenie wzmacniało poczucie luksusu, samochód jakby płynął po szosie. A Polacy przyzwyczajeni do kangurowatych podrygów Malucha czuli się jak w raju. Z resztą za Gierka kilka egzemplarzy jeździło w rządowej flocie. We Francji auto produkowano 15 lat (1968-83), to bardzo długo, ale w Nigerii jeszcze dłużej, bo aż do 2005 roku! Z resztą do dziś Peugeot 504 kojarzony jest najbardziej z Afryką i tamtejszymi taksówkami. Ten francuski Mercedes rozpieszczał wygodą prowadzenia, choć miał swoje dziwactwa. Kierunkowskazy zmieniane prawą ręka, koło zapasowe wyjmowane bez otwierania bagażnika (ależ pokusa dla złodziei). A swoją drogą pojemny bagażnik posiadał chyba najbardziej rozpoznawalną na świecie klapę, załamaną w połowie głębokości. Peugeot 504 rzeczywiście na tle innych aut wyróżniał się wygodą, natomiast osiągi miał raczej standardowe. Dość ciężki samochód zaopatrzono w silnik 1,8 o mocy 83 KM. Rozpędzał on auto do 160 km/h. Ale właściwości trakcyjne plus komfort wystarczyły do przyznania Peugeotowi 504 tytułu Samochodu Roku w 1969. Tytuł prestiżowy, więc popyt był spory. W sumie wyprodukowano ponad 3 miliony tych aut, co ciekawe w bardzo stonowanych kolorach, raczej takich, jakie są popularne dzisiaj a nie 40 lat temu.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - VW Passat 1973.jpg
Początek lat 70 to dość specyficzny okres w motoryzacji. ...
Początek lat 70 to dość specyficzny okres w motoryzacji. Wielkimi krokami zbliża się kryzys paliwowy, klienci bardziej szukają silników oszczędnych, niż dużych. Dla firmy Volkswagen to ciężkie czasy. Ich flagowy Garbus poważnie się zestarzał, inżynierowie nie mają doświadczenia w konstrukcjach przednionapędowych. Owszem, był model K-70, ale to mało udana konstrukcja. Dlatego też zaprezentowany w 1973 roku Passat miał trochę zapożyczeń ze spokrewnionego Audi. W końcu to ta sama fabryka. Nikt wtedy nie przypuszczał, że w ciągu 40 lat pojawi się aż siedem generacji tego modelu. Oczywiście najważniejsza była generacja pierwsza. Sylwetkę zaprojektowali Włosi, bowiem VW nie chciał ryzykować. Niemiecka „fantazja” nie należała do najbardziej cenionych, lepiej skorzystać ze sprawdzonych źródeł. Linia fastback dokładnie trafiła w gusta klientów. Ale projekt był bardzo elastyczny, przewidywał 2, 4 drzwi, wersję kombi. Silnik 1,3 nie zachwycał mocą – raptem 55 KM. Ale auto było lekkie (880kg), więc osiągało 150 km/h, a do setki potrzebowało 15 sekund. Właściwie od tamtej pory Passat, obok Golfa jest najważniejszym modelem marki. Mimo, że skupiam się tu na pierwszej generacji, to należy zaznaczyć, że ta druga (1980-88) była chyba najbardziej udana wizualnie i wszystkim zachowała się w pamięci. Dlatego też w prawym dolnym rogu wyjątkowo umieszczam fotkę z tej wersji, reszta to rocznik 1973.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Citroen  Traction Avant 1934.jpg
Ten model ma swoje zasłużone miejsce w historii motoryza ...
Ten model ma swoje zasłużone miejsce w historii motoryzacji. Oto pierwsze seryjne auto z napędem na przednie koła w dodatku o nadwoziu samonośnym. Rzecz zadziwiająca, ale samochód powstał chyba w najtrudniejszym dla firmy okresie, w roku 1934. Andre Citroen nie ma już praktycznie wpływu na swoje zakłady, które zostały wykupione przez Michelina. Załamany umiera wkrótce po premierze Traction Avant. Klasyczny wygląd auta, opływowa sylwetka z pewnością mogły się podobać. Przedni napęd dawał niespotykane właściwości trakcyjne, samochód świetnie trzymał się drogi. Nic dziwnego, że chętnie jeździli nim gangsterzy, ale był też w wyposażeniu wielu rządów. Nawet w komunistycznej Polsce używał go Urząd Bezpieczeństwa. Z tego powodu Polakom ten Citroen źle się kojarzył. Jego obecność pod domem delikwenta często oznaczała aresztowanie. We Francji po wojnie był oficjalnym pojazdem Prezydenta. Auto było dostępne w kilku wersjach silnikowych, ale najpopularniejsza była górnozaworowa jednostka 1,9 litra o mocy 56 KM. Pozwalała na osiągnięcie prędkości maksymalnej 120 km/h. Wszystkie auta miały hydrauliczne hamulce na cztery koła. Doskonałe rozwiązania nie starzały się i dlatego Citroen Traction Avant produkowany był aż do 1957 roku. Stał się filmową gwiazdą, znamy go nie tylko z Bonda 007, ale także z polskich filmów: „Dom”, ”Pułkownik Kwiatkowski”, "Znaki na drodze".
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford Escort I 1967.jpg
Zastąpił Forda Anglię, a sam został zastąpiony Focusem, ...
Zastąpił Forda Anglię, a sam został zastąpiony Focusem, ale to dopiero w 2000 roku. Produkcję rozpoczęto jednocześnie w Anglii i w Niemczech. Choć Escorta coraz rzadziej widzimy na drogach, to jego nazwa na trwałe zapisała się w historii motoryzacji. Charakterystyczna maska przednia z „okienkami” na reflektory, oraz linia tylnych okien unosząca się falą pozwala z daleka rozpoznać ten model, zaprojektowany w 1967 roku. Samochód kompaktowy w tamtych czasach był znacznie mniejszy od dzisiejszych. Escort nie mógł pochwalić się przestronnym wnętrzem, zwłaszcza z tyłu, nie mógł też zaimponować bagażnikiem. Podstawowy silnik gaźnikowy 1,1 dawał moc 56 KM, co na tę pojemność było dość sporo. Prędkość maksymalna też nie budziła zastrzeżeń – 132 km/h. Należy jednak pamiętać że firma Ford zaopatrywała też model w większe silniki – 1,6 Mexico, a nawet dwulitrowe i właśnie dzięki nim Escort osiągnął tyle sukcesów w rajdach WRC. Z kolei zwycięstwa w tychże rajdach spowodowały, że kompaktowy Ford cieszył się powodzeniem, zwłaszcza u ludzi młodych. Do roku 1975 wyprodukowano ponad 2 miliony Escortów. Warto zaznaczyć, że powstawał on nie tylko we wspomnianych Niemczech i Anglii, ale także w Izraelu, Belgii, Australii, Nowej Zelandii a nawet na Tajwanie.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford T 1908.jpg
Wiele osób sądzi, że Ford T występował tylko w kolorze c ...
Wiele osób sądzi, że Ford T występował tylko w kolorze czarnym, bowiem znany jest cytat H. Forda: „klient może sobie zażyczyć samochód w każdym kolorze, byle by był to czarny”. Ale prawda jest zupełnie inna. Z początku w ogóle nie było czarnych Fordów T. Malowano je na czerwono, szaro, niebiesko lub zielono. Później, gdy okazało się, że czarny lakier najszybciej wysycha auta rzeczywiście wychodziły z fabryki tylko w tym kolorze. Z kolei pod koniec okresu produkcji przeważała barwa szara. Ford model T. Samochód legenda. 19 lat produkcji, 15 milionów egzemplarzy! Auto, które zmotoryzowało Stany Zjednoczone. Przyczyn sukcesu było kilkanaście. Skupmy się na najważniejszych. Samochód miał prostą konstrukcję i był niezawodny. Ale jeśli coś się popsuło, to właściciel wiedział, że każdą cześć dokupi w zwykłym sklepie, bowiem firma wpadła na rewelacyjny pomysł: równolegle z produkcją aut biegła produkcja części, które skatalogowane trafiały do tysięcy sklepów na terenie USA. Druga rzecz to cena. Mimo inflacji, w ciągu 20 lat model T staniał ponad trzykrotnie. Henry Ford stale obniżał koszty produkcji. Tutaj mamy do czynienia z kolejną pomyłką powielaną przez wiele źródeł, nawet Wikipedię. Otóż Ford model T nie był pierwszym autem produkowanym seryjnie. Pierwszy to Oldsmobile Curved Dash z 1901 roku. Zbudowano ich 19 tysięcy. Natomiast Ford T był jednym z pierwszych aut wytwarzanych taśmowo! Produkcja seryjna a produkcja taśmowa to jednak spora różnica. Dzięki taśmie a także malowaniu na czarno fabryka znacząco redukowała koszty produkcji. Dla uzupełnienia warto jeszcze dodać, że silnik miał 2,9 l pojemności, moc 20 KM a prędkość maksymalna wynosiła 68 km/h. Prowadzenie pojazdu, choć banalnie proste, odbywało się zupełnie inaczej, niż dzisiaj. Z resztą przed wojną na ten właśnie model obowiązywało oddzielne prawo jazdy. Mało prawdopodobne jest, by współczesny kierowca potrafił od razu pokierować Fordem T.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Mini Morris 1959.jpg
Zbudowany w 1959 roku zmotoryzował Wielką Brytanię i pon ...
Zbudowany w 1959 roku zmotoryzował Wielką Brytanię i poniekąd stał się jej motoryzacyjnym symbolem obok Rolls-Royca i Aston Martina. Ikona lat 60-tych, najbardziej rozpoznawalne auto obok VW Garbusa. Co ciekawe z początku samochód wcale nie nazywał się „Mini”. Był to Austin Seven, obecna nazwa pojawiła się kilka lat później. Nawet dziś zachwyca nieprawdopodobnym wykorzystaniem miejsca. Młodszy o ponad dekadę Fiat 126 nie mógł w tej materii z nim się równać. Mini był krótszy od „Malucha”, ale miał o 20 cm większy rozstaw osi! To pierwszy samochód na świecie, którego koła rozmieszczone zostały niemal w samych narożnikach. A jak wiadomo rozstaw osi dokładnie wyznacza ilość miejsca w środku. Sporą ilość miejsca uzyskano też dzięki poprzecznemu umieszczeniu silnika z przodu. To spore wnętrze niestety nie mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem. Z początku właściwie był tylko prędkościomierz, ale za to jaki duży! Brakowało nawet wskaźnika stanu paliwa. Niestety, bagażnik, to niemal półka dla kota. Pierwotnie najpopularniejszy był silnik o pojemności 849 cm³ i mocy 33 KM. Z taką jednostką auto nie było demonem prędkości -maks 116 km/h, rozpędzało się do setki 29,7 sek. Przez 41 lat wyprodukowano ponad 5 milionów tych aut a budowano je aż w dwunastu krajach! Samochód był ulubieńcem gwiazd. Jeździli nim Niki Lauda, Enzo Ferrari, Steve McQueen i nawet królowa angielska posiadała Mini. Dla każdego z czwórki Beatlesów był to pierwszy samochód. MINI służył również w Brytyjskiej Policji.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Renault 16 1965.jpg
Nie może zabraknąć tego auta w kolekcji, bowiem powszech ...
Nie może zabraknąć tego auta w kolekcji, bowiem powszechnie uważa się, że jest to pierwszy hatchback w historii motoryzacji. Pojawił się na rynku z początkiem 1965 roku. Tak naprawdę w momencie, gdy projekt powstawał nawet nie było nazwy „hatchback”. Mówiono, że pojazd otrzymał piąte drzwi do przestrzeni bagażowej i używano określenia „kombilimuzyna”. Projektanci Renault innowacyjnością wykazali się nie tylko w tym rozwiązaniu. „Szesnastka” była też pierwszym modelem firmy z przednim napędem. Te dwa nowatorskie rozwiązania dały wymierną korzyść: auto, choć niedługie (423 cm), miało łatwo rozkładane siedzenia do spania, co cieszyło nabywców lubiących turystykę. Dzielona kanapa z tyłu pozwalała na przewożenie długich przedmiotów. To też było absolutnym novum. Wszystkie modele posiadały z przodu pasy bezwładnościowe! Konstruktorzy uzyskali niespotykany jak na tamte czasy stosunek rozstawu osi do długości, który wyniósł 0,64. Nawet najnowsze Renault Clio, czy VW Golf nie mogą wykazać się tak dobrym wynikiem. Nic więc dziwnego, że w 1966 roku auto nagrodzono zaszczytnym tytułem „Samochód Roku” (COTY). Podstawowy silnik miał 60 KM przy pojemności 1,5 litra. Do setki rozpędzał się w 17 sekund a maksymalnie jechał 145 km/h. Ostatnie Renault 16 zbudowano w 1980 roku. Jego następcą okazał się produkowany już od kilku lat Renault 20/30, później po kolei były Renault 25, Safrane, Vel Satis i wreszcie Latitude. Jednak żaden z tych modeli nie mógł równać się powodzeniem z „Szesnastką”.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 124 1966.jpg
Tym modelem Fiat wrócił do przedwojennego sposobu oznacz ...
Tym modelem Fiat wrócił do przedwojennego sposobu oznaczania kolejną liczbą a nie pojemnością silnika. 124 stał się o tyle znany Polakom, że bardzo blisko spokrewniona z nim była Łada i trochę Fiat 125p. Samochód wkroczył na rynek w 1966 roku z impetem, zdobywając tytuł „Car of the Year”. Zastąpił „pontonowego” Fiata 1300/1500, odziedziczając po nim płytę podłogową. Z resztą polski Fiat 125p też miał tę płytę a z Fiatem 124 jeszcze dodatkowo wspólny dach, drzwi i słupki. Tak więc wiele zostało w rodzinie. Jeśli chodzi o sylwetkę auta, była ona dość wyważona, bez awangardy. Projektanci nie zdecydowali się jeszcze na gięte szyby boczne, co już akurat było hitem innych, przodujących marek i powoli stawało się normą. Jako podstawową jednostkę napędową wybrano silnik 1200 o mocy 60 KM. Pozwalał rozpędzić samochód do 140 km/h. Imponujące na tamte czasy przyśpieszenie 13,5 do setki było wynikiem małej masy pojazdu (895 kg). Jak wspomniałem spokrewniona z Fiatem 124 była Łada. Związek Radziecki zakupił licencję. Dokonano zmian silnikowych (mrozy) i zawieszenia (na dziurawe drogi). Zmiany były przeprowadzone wzorcowo, w przyszłości Łada znana była z tego, że dawała się uruchomić przy temperaturach tak niskich, jak żadne inne auto. Gdy Włosi zapomnieli już o tym modelu, nadal on cieszył się popularnością na wschodzie. W roku 1982 przeprowadzono modernizację. Ładę wytwarzano do 2012 roku, czyli stała się najdłużej produkowanym autem w Europie – 46 lat! Ale, o ile mi wiadomo samochód nadal powstaje w prowincjonalnych fabrykach na wschodzie, w 2013 roku widziałem nową Ładę w salonie na Ukrainie.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności