Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
doms1
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

dominik

widziany: dzisiaj o 14:55

  • pliki muzyczne
    1203
  • pliki wideo
    29
  • obrazy
    2
  • dokumenty
    24

1269 plików
43,79 GB

  • 5,0
  • 41,7 MB
  • 9 gru 12 14:00
Wyrok na sierpień" - radiowa wersja spektaklu "teatru podziemnego" w Jedynce
W najbliższą sobotę, 8 grudnia, Teatr Polskiego Radia w Pierwszym Programie zaprasza na premierę słuchowiska "Wyrok na sierpień" wg Krystyny Miłobędzkiej i Andrzeja Falkiewicza w reżyserii Andrzeja Makowieckiego.
Autorzy:
Krystyna Miłobędzka i Andrzej Falkiewicz
Reżyser:
Andrzej Makowiecki
Realizator:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Edwin Petryka, Bogusław Kierc, Andrzej Wilk, Stanisław Melski, Andrzej Makowiecki, Halina Skoczyńska, Henryk Niebudek, Maciej Szary, Kazimierz Wysota
Scenariusz oparty został na zapisie wypowiedzi z procesu Władysława Frasyniuka, który miał miejsce we Wrocławiu w 1982 roku. Władze stanu wojennego oskarżyły wówczas Władysława Frasyniuka i innych członków władz zdelegalizowanej "Solidarności" o ciężkie przestępstwa wobec PRL.
Teatr Polskiego Radia stworzył radiową wersję jednego z najsłynniejszych spektakli "teatru podziemnego" działającego w stanie wojennym w wielu miejscach Polsce, w tym i we Wrocławiu. Premiera dokumentalnego spektaklu odbyła się w listopadzie 1984 r. Obecny był na niej Władysław Frasyniuk, wypuszczony z więzienia niedługo przedtem.
W słuchowisku Teatru Polskiego Radia w większości występują aktorzy, którzy wzięli udział w tamtym przedsięwzięciu. Artyści zrzeszeni we wrocławskim stowarzyszeniu "NST – Nie Samym Teatrem" prezentowali w latach 80. to widowisko w całej Polsce. Wśród osób należących do tej formacji wymienić można: Bogusława Kierca, Danutę Kierc, Edwina Tomasza Petrykata, Andrzeja Makowieckiego, Andrzeja Wilka, Kazimierza Wysotę, Joannę Ładyńską, Stanisława Melskiego, Zbigniewa Karneckiego, Jarosława Szymkiewicza oraz Andrzeja Falkiewicza. W pojedynczych spektaklach lub przy ich tworzeniu udział brali również: Zygmunt Bielawski, Iga Mayr, Ewa Kamas, Halina Skoczyńska. Głównym miejscem spotkań NST i wystawianych przez nich sztuk stała się parafia św. Klemensa Dworzaka przy alei Pracy we Wrocławiu.
Spektakl "Wyrok na sierpień" z jednej strony pokazywał najważniejsze cechy etosu "Solidarności": otwartość dyskusji, szczerość wypowiedzi, unikanie przemocy; z drugiej – groteskowość przebiegu procesu sądowego prowadzonego pod dyktando władzy wojskowej.
  • 50,5 MB
  • 9 gru 12 0:08
Dobry Boże, spraw żebym oślepł
na specjalne życzenie słuchaczy zapraszamy na słuchowisko według dramatu Wilhelma Genazino. Adaptacja i reżyseria Macieja Wojtyszki. Słuchowisko zrealizowano we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Premiera słuchowiska odbyła się 3 listopada 2012 r.
Dobry Boże, spraw żebym oślepł
Autor:
Wilhelm Genazino
Autor Przekładu:
Maciej Ganczar
Reżyser:
Maciej Wojtyszko
Realizator:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Inni współtwórcy:
Maciej Wojtyszko (adaptacja)
Obsada:
Grzegorz Kwiecień - Andreas, Adam Biedrzycki - Robert, Anna Łopatowska - Marta, Katarzyna Skarżanka - Iris, Aleksandra Bożek - Teresa
Wilhelm Genazino, pisarz niemiecki, laureat nagrody Georga Buchnera, zadebiutował jako prozaik i jako prozaik znany był także w polsce przez lata - między innymi jako autor trylogii "Abschaffel" w przekładzie Anny Chałbis. W roku 2004 Genazino napisał swój pierwszy dramat pt. Dobry Boże, spraw, żebym oślepł. Utwór został nagrodzony przez niemieckojęzyczne wydawnictwa teatralne w konkursie dla dramatopisarzy i wystawiony 20 listopada 2005 roku w Darmstadt. Pod koniec 2011 roku w Wydawnictwie ADiT ukazały się 3 sztuki Genazino w przekładzie Macieja Ganczara w tomie opatrzonym tytułem pochodzącym własnie od pierwszej sztuki. Można odczytać ten utwór jako znak protestu przeciwko wszechpanującemu obecnie kultowi młodości. Nie ma tu skomplikowanej intrygi. Dwie pary wiodą utrwalone od lat monotonne, schematyczne życie. Upływający czas rozluźnia nieco więzy młodszej pary. To samo dotyczy ich rodziców - pary po pięćdziesiątce, a własciwie klasycznego trójkąta: on i one dwie. Wszyscy troje zauważają u siebie oznaki starzenia się, o których mówią sobie otwarcie. Byłaby to bardzo przygnębiająca sztuka, gdyby, nie specyficzne dialogi, które pozwolą słuchaczowi buśmiechnąć się, nierzadko zaśmiać i odczuć tę umacniającą się, mimo wszystko, więź między małżonkami.
  • 5,0
  • 47,5 MB
  • 2 gru 12 22:15
"Przeklęte" tematy Houellebecqa
Tym razem na Scenę Teatralną Trójki przeniesiemy najnowszą powieść francuskiego pisarza, która jest błyskotliwą satyrą społeczną z mocnym wątkiem kryminalnym. "Mapa i terytorium" to również traktat o ułomności relacji międzyludzkich
Michel Houellebecq, autor m.in. "Cząstek elementarnych", "Platformy", za "Mapę i terytorium" otrzymał prestiżową francuską literacką Nagrodę Goncourtów. Powieść ukazała się w Polsce w ubiegłym roku i, podobnie jak wcześniejsze pozycje, odbiła się szerokim echem w świecie literackim.
Jed Matrin (w tej roli znakomity Andrzej Chyra), francuski malarz i artysta, który w swojej sztuce zajmuje się, nazwijmy to, wytworami późnej doby kapitalizmu, organizuje wystawę, do której tekst katalogowy ma napisać nie kto inny, jak… "Michel Houellebecq – znany pisarz" (Marek Kalita), bohater powieści.
Michel Houellebecq, żyjący tu i teraz pisarz, puszcza ironiczne oko do swojego czytelnika, czyniąc siebie bohaterem powieści, na kartach której zresztą pozwala się brutalnie zamordować. Ten motyw podwójnej obecności autora, zapisany w powieści, posłużył Agnieszce Lipiec-Wróblewskiej do skonstruowania ciekawego scenariusza, gdzie świat literatury przenika do rzeczywistości i odwrotnie.
Radiowa adaptacja, choć ograniczona do 45 antenowych minut, znakomicie oddaje klimat książki i "przeklęte" Houellebecqowskie tematy. Powraca kwestia samotności i niemożliwości miłości - do rodzica, do kobiety. Houellebecq z lubością twierdzi, że wszystko, co człowiekowi zostało, to zatapiać się w produktach współczesnego świata. I niech choćby była to kurtka Camel Legend czy porządna kiełbasa chorizo i dobre wino. Nie jest to jednoznaczne z osiągnięciem spokoju i szczęścia, ale nic innego nam nie pozostało.

Adaptacja i reżyseria: Agnieszka Lipiec-Wróblewska
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Tomasz Obertyn
Obsada: Andrzej Chyra (Jed Martin), Marek Kalita (Michel Houellebecq), Magdalena Cielecka (Dziennikarka), Karolina Gruszka (Olga), Władysław Kowalski (Ojciec), Adam Ferency (Franz Teller), Krzysztof Banaszyk (Głos w reklamie)
  • 41,1 MB
  • 2 gru 12 18:09
SŁUCHOWISKO W JEDYNCE
Informacje o audycji:
Rabindranath Tagore – „Poczta”

Adaptacja - Krzysztof Sielicki, Reżyseria - Jan Warenycia
real.akust. Tomasz Perkowski, opr.muz. Tomasz Obertyn
  • 54,7 MB
  • 2 gru 12 14:25
Tajemnica śmierci syna znanej aktorki
Lekarz przybyły na miejsce zdarzenia nie daje wiary, że było to samobójstwo… "Mewa" Borysa Akunina, kontynuacja słynnej sztuki Czechowa, to opowieść o intrygującym śledztwie z zaskakującym finałem.
Premiera w Dwójkowym "Wieczorze ze słuchowiskiem"! Zrealizowane we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym słuchowisko według sztuki Borysa Akunina "Mewa" w przekładzie Zbigniewa Landowskiego.
Borys Akunin (prawdziwe nazwisko: Grigorij Szałwowicz Czchartiszwili) znany jest przede wszystkim jako autor powieści kryminalnych, tłumaczonych na wiele języków świata. Spróbował też swoich sił w formach dramaturgicznych, w których, podobnie jak w powieściach, odwołuje się do tradycji gatunku literackiego, jakim jest kryminał, ale zawsze z przymrużeniem oka. Utwory Akunina są najczęściej żartem, parodią, pastiszem pewnych konwencji, stylów, poetyki, a nawet konkretnych dzieł. Tak ma się rzecz ze sztuką "Mewa". Jest to bezpośrednie nawiązanie do dramatu Antoniego Czechowa pod tym właśnie tytułem. Tylko o ile sztuka Czechowa kończy się samobójczą śmiercią syna znanej aktorki Arkadiny, o tyle u Akunina jest to początek utworu. Akunin stawia hipotezę, że Kola nie zabił się sam, ale ktoś go w tym wyręczył. Kto? Rozpoczyna się typowe śledztwo, które postanawia przeprowadzić obecny na miejscu zdarzenia lekarz, uprzedzając przybycie policji…
Adaptacja i reżyseria Igora Gorzkowskiego. Występują: Halina Skoczyńska (Irina Nikołajewna Arkadina), Stanisław Brudny (Piotr Nikołajewicz Sorin), Wiktoria Gorodeckaja (Nina Michajłowna Zariecznaja), Krzysztof Gosztyła (Ilja Afanasjewicz Szamrajew), Sławomira Łozińska (Polina Andrejewna), Olga Omeljaniec (Masza), Andrzej Mastalerz (Siemion Siemionowicz Miedwiedienko), Krzysztof Wakuliński (Borys Aleksiejewicz Trigorin), Henryk Talar (Jewgienij Siergiejewicz Dorn).
  • 5,0
  • 40,3 MB
  • 1 gru 12 18:11
RILKE & LOU - poetycko-muzyczna historia pewnej miłosnej fascynacji
W sobotnie popołudnie zapraszamy do radiowej Jedynce na premierę wyjątkowego wydarzenia. Historia związku Rainera Marii Rilkego i Lou Andreas Salomé skomentowana muzycznie przez wybitną wokalistkę muzyki współczesnej i kompozytorkę Agatę Zubel. Reżyseria Darka Błaszczyka.
Autor scenariusza i reżyser:
Darek Błaszczyk
Realizator:
Andrzej Brzoska
Autor muzyki:
Agata Zubel
Obsada:
Adam Woronowicz (Rilke), Danuta Stenka (Lou), Agata Zubel (Głos)
RILKE&LOU to słuchowisko o charakterze utworu dźwiękowego, którego partytura oparta jest w głównej mierze na niezwykłej wieloletniej korespondencji jednego z największych poetów języka niemieckiego - Rainera Marii Rilkego i Lou Andreas Salomé (muzie wielu artystów i filozofów przełomu XIX i XX wieku, związanej w pewnym momencie m.in z Friedrichem Nietsche i Paulem Rée, wyznawczyni i współpracowniczki Zygmunta Freuda), ale mamy tu także fragmenty Pamiętników Malte Lauridsa-Brigge oraz wierszy poety z Elegiami duinejskimi na czele. Całość od samego początku pomyślana była jako kompozycja dźwiękowa, stąd poza aktorami Adamem Woronowiczem (Rilke) i Danutą Stenką (Lou), niezmiernie ważną rolę odgrywa tu – a właściwie odśpiewuje – Agata Zubel, jedna z najwybitniejszych europejskich wokalistek muzyki współczesnej, a zarazem kompozytorka. Wszelkie dźwięki muzyczne i ambienty w tym słuchowisku pochodzą od głosu ludzkiego, “muzycznie” potraktowane zostały także niektóre z wierszy (m.in Niepokój, Samotność, czy wspomniane Elegie) oraz nagłówki listów tworzące swoistą klepsydrę odmierzającą kolejne dni, miesiące i lata...
Rilke pozostawał pod wielkim urokiem i wpływem Salomé od początku młodzieńczego romansu w końcu lat 90tych XIX wieku, aż do samej śmierci w 1926 roku. Listy okazują tę fascynację poety i coraz bardziej sublimujące się uczucia do kobiety - przewodniczki życiowej, aż do swego rodzaju „przebóstwienia” zarówno postaci Lou, jak i samego aktu kreacji artystycznej. Obserwujemy kolejne fazy dojrzewania Rilkego jako twórcy, jego zmaganie z egzystencją, rodzące się zalążki genialnych utworów (z Maltem, Elegiami, Sonetami do Orfeusza na czele), a z drugiej strony transformację tej relacji od strony Salomé – z początku jest mentorką młodocianego poety i kobietą przyjmującą jego uczucia i hołdy, z latami jednak widać coraz większy podziw dla Rilkego i jego dzieła oraz świadomość, że wyrasta on na twórcę światowego formatu.
  • 25,9 MB
  • 25 lis 12 17:58
Anna Seniuk i Marian Opania w słuchowisku Roberta Mirzyńskiego
Zapraszamy na premierę słuchowiska "Nie zaczynaj" w reżyserii autora.
Autor i reżyser:
Robert Mirzyński
Realizator:
Paweł Szaliński
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Anna Seniuk (Ona), Marian Opania (On)
Znudzone małżeństwo dwojga dojrzałych już ludzi odbywa rozmowę. Jak zwykle zaczyna się niewinnie, by potem poprzez codzienne złośliwości, powrócić do tematu, który mimo lat nadal jest bolesny i paraliżuje. Czy tym razem przebiją się przez mur cierpienia i uprzedzeń?
  • 5,0
  • 48,9 MB
  • 24 lis 12 23:10
"Tajfun" w Dwójce
Program Drugi PR przypomni słuchowisko pt. "Tajfun" według opowiadań Josepha Conrada i Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Adaptacja i reżyseria Andrzeja Piszczatowskiego. Premiera słuchowiska odbyła się w roku 2007
Tajfun
Autor:
Joseph Conrad, Gustaw Herling-Grudziński
Autor Przekładu:
Jerzy Bohdan Rychliński
Reżyser:
Andrzej Piszczatowski
Realizator:
Maria Olszewska
Opracowanie muzyczne:
Magorzata Mazurkiewicz
Inni współtwórcy:
Andrzej Piszczatowski (adaptacja)
Obsada:
Adam Ferency - Narrator, Aleksander Bednarz - Kapitan MacWhirr, Krzysztof Banaszyk - Jukes, Zygmunt Sierakowski - Rout, Andrzej Mastalerz - Mechanik/Chińczyk, Krzysztof Szczerbiński - Oficer, Michał Sitarski - Bosman, Andrzej Piszczatowski - Gustaw Herling-Grudziński
Opowieść o człowieku, o jego bohaterstwie w obliczu potęgi natury, o ludzkiej solidarności, o współczuciu i pomocy dla słabszych i biednych. Słuchowisko według opowiadań Josepha Conrada "Tajfun" oraz Gustawa Herlinga-Grudzińskiego "Wywiad imaginacyjny z bohaterem "Tajfuna".
  • 40,5 MB
  • 24 lis 12 18:11
Stacja Kiedyś" w radiowej Jedynce
Na słuchowisko Sławomira Rogowskiego i Jacka Wasilewskiego zapraszamy .
Autorzy:
Sławomir Rogowski i Jacek Wasilewski
Adaptator i reżyser:
Janusz Kukuła
Realizator:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Feliks (Adam Ferency), Dorota Landowska (Laura), Izabella Bukowska (Kelnerka), Ewa Kania (Wandzia), Marzena Gryzińska (Lotka), Krzysztof Wakuliński (Rychu), Henryk Talar (Ksiądz Zygmunt), Miłogost Reczek (Banan), Paweł Szczesny (Jerzyk), Maria Chludzińska (Kasjerka), Wojciech Duryasz
  • 27,4 MB
  • 19 lis 12 14:24
Bruno Schulz: Sanatorium pod Klepsydrą
Informacje o audycji:
Bruno Schulz Sanatorium pod Klepsydrą
reżyseria i adaptacja: Waldemara Modestowicza, opracowanie muzyczne Małgorzaty Małaszko, występują: Karolina Gruszka, Marian Opania, Wiesław Michnikowski, Mariusz Benoit, Irena Jun, Piotr Adamczyk
  • 48,3 MB
  • 18 lis 12 22:24
"Fabula rasa, czyli rzecz o egoizmie" na "Scenie Teatralnej Trójki"
Na radiową adaptację "Fabula rasa, czyli rzecz o egoizmie” Edwarda Stachury zapraszamy.
"Fabula rasa, czyli rzecz o egoizmie" i postać Edwarda Stachury z jego fascynującą i tragiczną biografią, którą Henryk Bereza określił jako "życiopisanie"... Najciekawsze wydaje mi się, co z tego niezwykłego tekstu – właściwie autodialogu filozoficznego, czy wręcz mistycznego, inicjacyjnego – pozostaje aktualne dziś, dla młodego pokolenia. A może to właśnie dopiero teraz, w naszych czasach chaosu, czasach nadmiaru, czasach przerostu cywilizacyjnego, powszechnego konsumpcjonizmu, kryzysu wartości, taniego hedonizmu, wielości i względności wszystkiego i wszystkich "Fabula rasa" ma szansę naprawdę wybrzmieć? Niech to ocenią słuchacze.
Z teatralnego punktu widzenia najciekawsze było zmierzenie się z utworem dźwiękowym, w którym aktor dialoguje sam ze sobą. Prawdopodobnie jest to dialog wewnętrzny, ale tylko prawdopodobnie bowiem postać człowieka-NIKT może w tym słuchowisku być interpretowana zarówno jako mistrz w relacji z uczniem, ale także jako SUPEREGO czy SUPER-JA bohatera, jak i duch, czy nawet demon opętujący go w narkotycznym transie, czy w stanie na pograniczu schizofrenii - bardzo mi zależało na niejednoznaczności tej postaci. Hipnotyczność, oddającą strumień świadomości w głowie bohatera starałem się wykreować z pomocą odtwarzającego obie role Mariusza Bonaszewskiego wspieranego przez muzykę i dźwięki Andrzeja Izdebskiego (bardzo istotne były tu np. eksperymenty dźwiękowe z dub-masteringiem głosu człowieka-NIKT).
Motyw paramistycznej inicjacji w relacji mistrz-uczeń jest tu fascynujący również przez odwołania do intrygującej biografii autora, który po napisaniu (zrelacjonowaniu?) tego tekstu, właściwie pozostał w swoim wewnętrznym świecie równoległym aż do tragicznego wypadku i następnie samobójczej śmierci w 1979 roku. ”Fabula rasa” Edwarda Stachury jest dla mnie osobiście ważna również dlatego, że stanowi pierwszą część swoistego tryptyku, przywołującego fascynacje literackie - i nie tylko – z czasów, że się tak wyrażę, nastoletnich (kolejną częścią będzie już niebawem słuchowisko na podstawie "Listów" Rainera Marii Rilke'go i Lou Andreas Salomé).
"Fabula rasa, czyli rzecz o egoizmie"
Autor: Edward Stachura
Adaptator i reżyser: Dariusz Błaszczyk
Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski
Opracowanie muzyczne: Andrzej Izdebski
Obsada: Mariusz Bonaszewski
  • 40,7 MB
  • 18 lis 12 18:08
Poprowadź mnie na drugą stronę"
Słuchowisko Adama Baumana opowiada dramatyczną historię Stanisławy Umińskiej, która w humanitarnym geście zastrzeliła swojego nieuleczalnie chorego narzeczonego, Jana Żyznowskiego.
Nagranie słuchowiska "Poprowadź mnie na drugą stronę": Julia Kijowska (Stanisława Umińska) i Władysław Kowalski (Mecenas Henri Robert)Wojciech Kusiński
Emisja
Autor i reżyser:
Adam Bauman
Realizator:
Andrzej Brzoska
Autor muzyki:
Renata Baszun
Obsada:
Julia Kijowska (Stanisława Umińska), Grzegorz Kwiecień (Jan Żyznowski), Zofia Kucówna (Olga Boznańska), Agnieszka Suchora (Pielęgniarka), Władysław Kowalski (Henri Robert), Kazimierz Kaczor (Sędzia), Marcin Hycnar (Gustaw Beylin), Leon Charewicz (Donat Guigne), Piotr Kozłowski (Doktor Rousse), Andrzej Ferenc (Leon Schiller), Adam Bauman (Ksiądz / Gazeciarz / Lektor), Bartosz Martyna (Konduktor / Protokolant)
Scenariusz słuchowiska „Poprowadź mnie na drugą stronę” jest oparty na wydarzeniach, które miały miejsce naprawdę. 17 lipca 1924 roku w szpitalu Brouse pod Paryżem, młoda polska aktorka, Stanisława Umińska zabija strzałem w głowę swojego kochanka Jana Żyznowskiego, nieuleczalnie chorego na raka wątroby. Zostaje osadzona w paryskim więzieniu i oczekuje na proces. Reżyser teatralny Leon SCHILLER organizuje dla niej pomoc prawną. Sprawa wydaje się z góry przegrana. W końcu wysyła do Paryża młodego, niedoświadczonego adwokata Gustawa Beylina, który ma służyć pomocą francuskiemu adwokatowi Henri Robertowi.
Oskarżycielem przed paryskim sądem jest prokurator Donat Guigne który ma świadomość, że proces będzie pretekstem do rozważań o możliwości prawnego zalegalizowania eutanazji. Jest człowiekiem wierzącym i zdaje sobie sprawę, że łagodny wyrok stworzyłby niebezpieczny precedens. Pragnie dla Umińskiej surowej, przykładnej kary za pomoc przy śmierci kochanka.
Po wstrząsie jakim był strzał do ukochanego UMIŃSKA popada w więzieniu w depresję. Największym szokiem dla wszystkich jest kontrast młodej, delikatnej i wrażliwej kobiety ze sposobem, w jaki popełniła ten czyn. Sytuacja obrony wydaje się beznadziejna. Umińska przyznaje się do winy i prosi o najwyższy wymiar kary. Jednak adwokaci Robert i Beylin nie zamierzają łatwo się poddawać. W trakcie toczącego się procesu, kiedy szanse na uratowanie ich klientki zdają się bliskie zeru, Beylin przypadkowo natrafia na pewien szczególny dowód. To książka, którą pisał Żyznowski a w ostatnich tygodniach przed śmiercią dyktował Umińskiej w szpitalu.
  • 55,6 MB
  • 18 lis 12 14:17
Wieczór ze słuchowiskiem
Zapraszamy na słuchowisko pt. "Wiosna" według opowiadania ze Bruno Schulza ze zbioru "Sanatorium pod Klepsydrą". Adaptacja radiowa Bogumiły Prządki, reżyseria Jana Warenyci. Premiera słuchowiska odbyła się w roku 2002.
Emisja
Wiosna
Autor:
Bruno Schulz
Reżyser:
Jan Warenycia
Realizator:
Maria Olszewska
Opracowanie muzyczne:
Małgorzata Małaszko
Inni współtwórcy:
Bogumiła Prządka (adaptacja)
Obsada:
Mariusz Benoit - Narrator, Mariusz Bonaszewski - Józef N., Grzegorz Wons - Rudolf, Krzysztof Kumor - Pan de V., Andrzej Ferenc - Oficer, Patrycja Szczepanowska - Bianka, Gustaw Lutkiewicz - Majordomus
Akcja "Wiosny" ma charakter sensacyjno-polityczny. Wpadłszy na trop dynastycznej tajemnicy, że Bianka jest książniczką krwi, podstępnie przez cesarza Franciszka Józefa wydziedziczoną, bohater - Józef N. postanawia zwrócić tron prawowitej spadkobierczyni. Ale to tylko zarys treści, bo jak to w prozie Schulza: "Świat tych opowiadań jest immanentny. Rządzą w nim nie fizykalne, lecz psychologiczne prawa. Jak we śnie nie obowiązują w nim zasady tożsamości ani sprzeczności: przedmioty mogą równocześnie być i nie być sobą: pokój, w którym bohater rozmawia z Bianką, okazuje się właściwie lasem, las - właściwie pociągiem. Jak w filmowej przebitce kształty przeświecają zza siebie, pierwszy plan wciąż zlewa się z drugim. Co więcej, nie wiadomo, który jest tu właściwie pierwszy, a który drugi, co jest rzeczywistością, a co porównaniem, co widome, a co domyślne - cały ten świat jest bowiem jednolicie psychiczny." (Artur Sandauer - "Rzeczywistość zdegradowana". )
  • 39,4 MB
  • 17 lis 12 18:07
Rafał Wojasiński - "Ten"

Reżyser: Waldemar Modestowicz

Realizator: Tomasz Perkowski
Opracowanie muzyczne: Renata Baszun

Obsada:
Ewa Konstancja Bułhak (Ewa, żona Andrzeja), Adam Ferency (Andrzej), Grzegorz Kwiecień (Emil, ich syn), Olgierd Łukaszewicz (On), Leon Charewicz (Mężczyzna)

od red.: Stary młyn nad jeziorem stał się ostoją szczęścia i spokojnego wspaniałego życia dla trzyosobowej rodziny. W ich życiu pojawia się pewien człowiek. Tajemniczy gość, który budzi grozę i przynosi nowinę. Nowinę, której nikt nie chciałby otrzymać.
  • 150,5 MB
  • 12 lis 12 15:19
Wieczór ze słuchowiskim
Informacje o audycji:
Stanisław Wyspiański Wesele (cz.II i III) w reżyserii Andrzeja Seweryna, asystent reżysera Ewa Ziembla, muzyka Olo Walicki, realizacja radiowa Wojciech Gruszka
Nagranie z 13.02.2012., w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków
Obsada: Krzysztof Globisz, Anna Dymna, Krzysztof Zawadzki, Hanna Wójcik Sandra Korzeniak, Rafał Supiński, Aleksander Fabisiak, Andrzej Buszewicz, Szymon Kuśmider, Ryszard Starosta, Andrzej Seweryn, Radosław Krzyżowski, Krzysztof Jędrysek, Leszek Piskorz, Anna Radwan, Katarzyna Dorosińska, Izabela Olszewska, Adrianna Kućmierz, Juliusz Chrząstowski, Iwona Bielska, Anna Polony, Martyna Krzysztofik, Jan Jurkowski, Kamil Mróz, Jerzy Nowak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Sylwester Piechura, Jaśmina Polak, Barbara Kurzaj, Wiktor Loga-Skarczewski, Roman Gancarczyk, Błażej Wójcik, Tadeusz Malak, Artur Dziurman, Jerzy Trela, narrator: Krzysztof Orzechowski
  • 38,0 MB
  • 11 lis 12 18:09
Słuchowisko "Listopad" w radiowej Jedynce
Zapraszamy na premierę słuchowiska Andrzeja Sowy o najpiękniejszym listopadzie w historii Polski. Listopadzie 1918 roku.
Autor:
Andrzej Sowa
Reżyser:
Janusz Kukuła
Realizator:
Paweł Szaliński
Opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn
Obsada:
Andrzej Ferenc (Narrator), Arkadiusz Bazak (Aleksander hr. Skarbek), Henryk Talar (Karl von Benigni), Tomasz Marzecki (płk Bolesław Roja), Elżbieta Kijowska (Maria Kamińska), Marek Frąckowiak (Jan Kamiński), Zofia Zborowska (Łucja Kamińska), Piotr Zelt (Oficer I / Ignacy Boerner), Piotr Kozłowski (Oficer II), Mirosław Zbrojewicz (Oficer III), Kacper Matula (Żołnierz POW), Marek Barbasiewicz (gen. Anton Liposzczak), Adam Bauman (kpt. Milan Milić), Tomasz Budyta (Stanisław Thugutt), Adam Ferency (Ignacy Daszyński), Jacek Lenartowicz (Wincenty Witos), Krzysztof Banaszyk (Edward Rydz Śmigły), Kazimierz Kaczor (Błażej Stolarski), Mariusz Bonaszewski (Józef Piłsudski), Robert Czebotar (Kazimierz Sosnkowski), Zbigniew Suszyński (Harry von Kessler), Grzegorz Damięcki (Hugo von Lerchenfeld), Wojciech Duryasz (Zdzisław Lubomirski), Grzegorz Kwiecień (Stach)
  • 5,0
  • 46,9 MB
  • 4 lis 12 22:29
Eustachy Rylski w Scenie Teatralnej Trójki
Zapraszamy na słuchowisko "Warunek" według głośnej powieści Eustachego Rylskiego.

Autor:
Eustachy Rylski
Adaptator i reżyser:
Waldemar Modestowicz
Realizator:
Maciej Kubera
Opracowanie muzyczne:
Renata Baszun
Obsada:
Arkadiusz Jakubik – Narrator, Paweł Ciołkosz – Hoszowski, Marcin Bosak – Rangułt, Marcin Przybylski – Rudzki, Sławomir Pacek – Dreszer, Piotr Bajtlik – Wolanin, Henryk Talar – Lamont, Grzegorz Kwiecień – Heltrein, Karolina Gruszka – Anna
„Warunek” to radiowa adaptacja znakomitej powieści Eustachego Rylskiego (w 2006 roku nominowanej do Nagrody Nike). Historia dwóch żołnierzy armii napoleońskiej z 1812 roku – pochodzącego z arystokracji Andrzeja Rangułta i syna biednego popa, Semena Hoszowskiego, którzy stają naprzeciw siebie w pojedynku, na skutek którego są zmuszeni zdezerterować z armii – to przewrotna opowieść o uzależnieniu od przemocy, honorze, patriotyzmie. Przewrotna, bo korzystająca z konwencji powieści awanturniczo-przygodowej i kostiumu historycznego. Radiowa adaptacja Waldemara Modestowicza zachowuje tak charakterystyczne dla Eustachego Rylskiego tempo narracji, rytm wypowiedzi bohaterów. Do realizacji udało się zaprosić świetnych aktorów, którzy przeniosą słuchaczy w niecodzienny, i przecież umowny, czas wojen napoleońskich.
  • 5,0
  • 41,0 MB
  • 4 lis 12 18:13
Premiera "Raju" w Pierwszym Programie
Zapraszamy na słuchowisko Tadeusza Kijańskiego.
Autor i reżyser:
Tadeusz Kijański
Realizator:
Andrzej Brzoska
Autor muzyki:
Andrzej Korzyński
Obsada:
Ewa Borowik (Malina), Adam Ferency (Doktor), Jan Englert (Narrator), Tadeusz Kijański (Jerzyk), Tomasz Szczepanik (wykonanie piosenki)
Zapraszamy na premierę słuchowiska "Raj. Gan Edhen". Sugetsywna opowieść o wyjatkowej kobiecie i jej przeszłości.
  • 5,0
  • 41,1 MB
  • 3 lis 12 19:06
"Zaduszki" Konwickiego
Zapraszamy na premierę słuchowiska według scenariusza filmowego Tadeusza Konwickiego. Czy dwoje młodych ludzi ma szansę zbudować nowe życie na zgliszczach przeszłości?
W zaduszkowy weekend kilkanaście lat po wojnie Wala i Michał wybierają się do małego miasteczka, gdzie - jak sądzą - będą mogli spędzić ze sobą, z dala od wścibskich spojrzeń, trochę czasu. Tych dwoje bardzo samotnych i poranionych ludzi, w atmosferze wyjątkowego święta, wspomina swoją przeszłość oraz osoby, które kochali.
Wala nie może otrząsnąć się ze wspomnień o Satyrze, chłopaku, któremu zawdzięczała życie i którego pokochała tuż po wojnie. Satyr za jej namową ujawnił swoją partyzancką przeszłość i został zastrzelony przez kolegów "za zdradę ojczyzny".
Z kolei Michał w pamięci zachował obraz dwóch kobiet: porucznika "Listka", kobiety-partyzantki, i Katarzyny opiewanej w żołnierskich pieśniach. Jedna zginęła w akcji w lesie, druga nie potrafiła żyć naprawdę "porażona wojną".
Czy jest szansa dla tych dwojga na zbudowanie nowe życie na zgliszczach przeszłości? Odpowiedź w słuchowisku.
Autor: Tadeusz Konwicki; adaptatorka: Małgorzata Szymankiewicz; reżyser: Waldemar Modestowicz; realizator: Maciej Kubera; opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski
Obsada:
Julia Kijowska (Wala), Piotr Bajtlik (Michał), Krystyna Tkacz (Właścicielka hotelu), Waldemar Barwiński (Pan Karolek), Zdzisław Wardejn (Goldapfel), Paweł Ciołkosz (Satyr), Grzegorz Kwiecień (Kozak), Miłogost Reczek (Derkacz/Wartownik), Jacek Król (Cichy/Głos z megafonu), Angelika Kurowska, Lidia Sadowa.
  • 41,1 MB
  • 28 paź 12 18:46
"Wyszedł z domu" Tadeusza Różewicza
Zapraszamy na premierowe słuchowisko według sztuki Tadeusza Różewicza. Adaptacja i reżyseria radiowa Anny Wieczur-Bluszcz.
Emisja
Autor:
Tadeusz Różewicz
Adaptacja i reżyseria:
Anna Wieczur- Bluszcz
Realizator:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Renata Baszun
Obsada:
Przemysław Bluszcz (Henryk), Dorota Landowska (Ewa), Anna Gorajska (Gizela), Piotr Kasperkiewicz (Beniamin), Michał Piela (Sierżant), Marcin Hycnar (Młody), Stanisław Brudny (Stary), Robert Czebotar (Sanitariusz 1), Bartosz Martyna (Sanitariusz 2), Artur Janusiak (Grubas)
  • 47,9 MB
  • 21 paź 12 22:28
Marlon Brando tylko dla dorosłych
Nostalgiczna farsa, z elementami romansu i kryminału, w gwiazdorskiej obsadzie. Tej premiery nie można przegapić!

"Marlon Story" to oparta na faktach biograficznych opowieść o Marlonie Brando i jego skomplikowanych relacjach z kobietami.
Trzy epizody z młodości Marlona Brando malują barwny obraz nie tyle jego prawdziwej osobowości, co zwierciadlanego odbicia tęsknot niepospolitej wyobraźni. Fantazja, czy raczej fantazje, Marlona to wyraz aspiracji, roszczeń i pretensji wobec rzeczywistości.
Zainscenizowane zdarzenia mają posmak absurdu; konia z rzędem temu, kto odgadnie, czy coś podobnego mogło mieć miejsce naprawdę, i – nawet przyjmując, że są projekcją podświadomości – czy/ile objawiają prawdy o znanym nam/nie znanym człowieku legendzie. Brando, jak każdy z nas, pozostaje zagadką. "Marlon Story" jest wariacją na temat Fikcji. Wariacją zmysłów…
W postać Marlona wcielili się Olgierd Łukaszewicz (Stary Marlon) i Grzegorz Małecki (Młody Marlon), a towarzyszyć im będą: Anna Sroka-Hryń, Magdalena Różczka, Paweł Ciołkosz, Joanna Szczepkowska, Hanna Konarowska, Natalia Rybicka, Józef Pawłowski.
Autorem i reżyserem - debiutującym w Teatrze Polskiego Radia - jest Dariusz Dunowski, z którym porozmawiam tuż przed słuchowiskiem.
  • 31,2 MB
  • 21 paź 12 18:00
Premierowe "Janieja" w Pierwszym Programie
Zapraszamy na najnowsze słuchowisko Krzysztofa Bizio.
Emisja
Autor:
Krzysztof Bizio
Reżyser:
Janusz Kukuła
Realizator:
Paweł Szaliński
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Krzysztof Banaszyk (Ja), Adam Bauman (Przyjaciel Pierwszy/Wojnowicz), Monika Krzywkowska (Super Blond), Marek Frąckowiak (Badurski), Milena Suszyńska (Kelnerka), Monika Kwiatkowska (Żona), Stanisław Brudny (Dziadek), Elżbieta Kijowska (Matka), Mirosław Zbrojewicz (Przyjaciel Drugi), Daniel Wydrych (Redaktor)
Słuchowisko Krzysztofa Bizio "Janieja" to studium samotności człowieka zmuszanego przez otoczenie do demonstracyjnego samospalenia w proteście wobec świata.
Bohater, wbrew sobie, nosi na barkach oczekiwanie, że zbawi świat od nieszczęścia. Losem bohatera manipulują nieznane siły.
  • 42,0 MB
  • 20 paź 12 18:03
Słuchowisko „ Zabic motyla“ według prozy Zbigniewa Wojnarowskiego to próba alternatywnego ujęcia najnowszej polskiej historii.
Zbigniew Wojnarowski, autor powieści "Miraż", której jeden rozdział był podstawą adaptacji słuchowiska "Zabić motyla", posługując się modną obecnie konwencją "historii alternatywnej", bierze na warsztat stan wojenny w Polsce. Ten czysto literacki zabieg jest jedynie pretekstem do postawienia kilku zasadniczych pytań o stan naszego realistycznego i mitycznego rozumienia zjawisk historycznych i narodowej historiozofii. Ponownie przeżyty przez bohatera słuchowiska, Marka (Grzegorz Damięcki), stan wojenny jawi się jako okrutny koszmar, który istnieje równie realistycznie jak ten, który bohater zna z własnych tragicznych doświadczeń. I choć ten śniony stan wojenny ma zupełnie odmienny przebieg, posiada swoje własne prawa i logikę nie mniej prawdopodobną, niż ten historyczny.
Marek zaczyna orientować się, że jego obecność w alternatywnym świecie staje na przeszkodzie dopełnienia się narodowych mitów heroizmu, męczeństwa i cudownego ocalenia. Bohater odbierany jest w rzeczywistości alternatywnej jako rodzaj upiora nie należącego ani do świata żywych, ani umarłych. Jest obiektem licznych ataków ze strony bohaterów naszej historii, ale ich kule, strzały i szable trafiają w próżnię. Pogłębiająca się alienacja sprawia, że Marek postanawia dać się zgładzić, by wrócić do "swojego świata", ale nawet srebrna kula, która pozbawiła życia hrabiego Potockiego, gdy ten uznał się za upiora i popełnił samobójstwo, nie jest w stanie wyzwolić go z matni poplątanej historii, narodowych legend i obsesji.
Słuchowisko "Zabić motyla" jest interesującą próbą wniknięcia w podświadomość historyczną Polaków; gorzkim bilansem legend, urojeń i trzeźwej oceny historii. W tym charakterystycznym dla prozy Zbigniewa Wojnarowskiego przenikaniu się rzeczywistości, traci sens wszelka tzw. "prawda historyczna", którą potrafi zburzyć trzepot skrzydeł tytułowego "motyla".
Scenariusz słuchowiska "Zabić motyla" powstał w oparciu o jeden z rozdziałów powieści Zbigniewa Wojnarowskiego "Miraż", wydanej przez Narodowe Centrum Kultury, w cyklu "Zwrotnice historii. Historie alternatywne".
Autor: Zbigniew Wojnarowski, Autor Przekładu: Krzysztof Sielicki, Reżyser: Jan Warenycia, Realizator: Paweł Szaliński, Opracowanie muzyczne: Tomasz Obertyn.
Obsada: Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Maria Pakulnis, Grzegorz Damięcki, Olgierd Łukaszewicz, Andrzej Ferenc, Henryk Talar, Franciszek Pieczka i inni.
  • 40,5 MB
  • 14 paź 12 18:21
Poetycko-muzyczna "Ukrainność" w Jedynce
Słuchowisko według scenariusza i w reżyserii Magdaleny Warzechy to poetycko-muzyczna podróż na Ukrainę, w właściwie na Kresy Wschodnie dawnej Polski z udziałem ukraińskich artystów.
Scenariusz Magdaleny Warzechy podkreśla wielokulturowość tych terenów, gdzie stykały się ze sobą Wschód i Zachód: wpływy muzułmańsko-prawosławne mieszały się w ukraińskim tyglu z katolicko-protestanckimi.
W słuchowisku pobrzmiewają motywy baśniowe (pogańskie) z chrześcijańskimi. Autorka scenariusza odwołuje się do polskiej i ukraińskiej tradycji, miesza klasykę ze współczesnością. Całość okraszona jest odrobiną sentymentalizmu i refleksji, czego autorzy tego wyjątkowego spektaklu nie boją się podkreślać.
Oprawę muzyczną, którą przygotowali ukraińscy artyści Anna i Sergij Ochrymczukowie, stanowi rdzenna muzyka ukraińska, którą obok autorów opracowania wykonują Paweł Iwaszkiewicz i Wojciech Pulcyna.
Autorka i reżyserka: Magdalena Warzecha, Realizator: Paweł Szaliński, Opracowanie muzyczne: Anna i Sergij Ochrymczukowie.
Wykonawcy: Magdalena Warzecha (śpiew i recytacje), Anna Ochrymczuk (śpiew/skrzypce), Sergij Ochrymczuk (śpiew), Paweł Iwaszkiewicz (drewniane instrumenty dęte), Wojciech Pulcyn (kontrabas).
  • 41,5 MB
  • 13 paź 12 19:41
"Śmierć komandora" w radiowej Jedynce
Zapraszamy na premierę słuchowisk według sztuki Tomasza Łubieńskiego. Reżyseria Dobrosławy Bałazy.
Autor:
Tomasz Łubieński
Adaptator i reżyser:
Dobrosława Bałazy
Realizator:
Maciej Kubera
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Henryk Talar, Aleksander Mikołajczak, Monika Pikuła, Julia Kołakowska, Grzegorz Kwiecień, Krzysztof Banaszyk, Janusz Rafał Nowicki
Śmierć komandora Tomasza Łubieńskiego to historia Don Juana, osadzona w realiach prowincjonalnego miasteczka w faszystowskich Włoszech. Ukazuje wpływ totalitaryzmu na życie codzienne małej społeczności, w której jak w soczewce, odbija się stan moralny całego, ogarniętego faszystowską dżumą narodu. W sztuce pobrzmiewają aluzje do słynnego przemówienia Benito Mussoliniego z 1936 roku. I chociaż główni bohaterowie, są mocno osadzeni w historycznych realiach, to jednak treść przesłania jest uniwersalna. Każdy przejaw totalitaryzmu wydobywa z ludzi to, co najgorsze: aroganckie pragnienie posiadania absolutnej władzy, umiłowanie przemocy, użycie zastraszania jako środka sprawowania kontroli. W efekcie pojęcia godności ludzkiej, honoru czy lojalności stają się gorzką parodią, wykrzywiają się jak w krzywym zwierciadle.
Don - alter ego mozartowskiego Don Juana - jest agentem służb specjalnych i morduje Komandora, weterana Wielkiej Wojny, w ramach politycznego zlecenia. Władza, w osobie miejscowego syndyka i cała miejska społeczność ugina kark pod twardym butem faszystowskich mocodawców. Strach przed represjami ze strony nowych sił politycznych staje się chlebem powszednim i obezwładnia wszystkich jednako. Tak samo córkę Komandora jak i jej narzeczonego, syndyka, pomocnika Dona - ordynansa Leppo, jak i młodych przedstawicieli narodu: Mazetta i Zerlinę, których zatruwa faszystowski jad, zanim na dobre zdążą rozwinąć skrzydła. I jedynie cyniczny wysłannik nowej władzy, osadzony w roli "obserwatora" Nico, przez którego pensjonat musi się przewinąć każdy przyjezdny chłodno i cynicznie rozdaje role, decyduje o życiu, wyznacza zadania.
Don swoje zadanie wypełnił do końca, otrzymał zasłużoną karę, jaką była zdrada najbliższego mu człowieka. Ale ten łańcuszek zdrad i podłości wymuszonej strachem dopiero się rozpoczął. I trwa. W każdych czasach, jeśli tylko współcześni na to pozwalają.
  • 41,7 MB
  • 10 paź 12 19:05
"Medea" z Anną Dereszowską w roli tytułowej
Autor:
Eurypides
Autor Przekładu:
Jerzy Łanowski
Reżyser:
Waldemar Modestowicz
Realizator:
Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne:
Renata Baszun
Obsada:
Anna Dereszowska (Medea), Grzegorz Damięcki (Jazon), Irena Jun (Piastunka), Stanisław Brudny (Wychowawca), Mariusz Bonaszewski (Ajgeus), Krzysztof Gosztyła (Kreon), Stanisława Celińska i Elżbieta Kępińska (Chór), Leon Charewicz (Posłaniec), Bernard i Sara Lewandowscy (dzieci)
Historia kobiety, która zabija swoje dzieci, by w ten sposób dokonać zemsty na niewiernym mężu, od wieków wzbudza żywe emocje. Oto Medea, porzucona przez swojego męża Jazona i wygnana przez Kreona, w akcie desperacji podstępem zabija kochankę mężczyzny i na śmierć skazuje również swoje dzieci. Kobieta w odwecie za zdradę chce zabrać Jazonowi wszystko to, co kochał najbardziej. Ale sama po tym desperackim akcie pogrąży się w rozpaczy.
Słuchowisko zostanie nadane w nowoczesnym systemie dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic 2. Słuchaczy posiadających kino domowe, prosimy o włączenie dekodera systemu. Dla pozostałych słuchaczy jakość odbioru stereo bez zmian.
  • 47,2 MB
  • 7 paź 12 22:23
Dramat komiczny Ionesco na "Scenie teatralnej Trójki"
Słuchowisko "Lekcja" jest niejako projekcją trzech snów – Profesora (Krzysztof Globisz), Uczennicy (Karolina Gorczyca) i snu … słuchacza. Absurd Ionesco jest więc nie tylko zabawą słowną, ale ma też swoją podskórną logikę.
Katarzyna Michałkiewicz w założeniach reżyserskich odwołuje się do tego, co sam Eugene Ionesco mówił o swoich dramatach: "Jeśli materia moich sztuk często utkana jest ze snów, to sny te muszą być stosunkowo niedawne, skoro je tak dokładnie pamiętam. Przywiązuję dużą wagę do snów, bo daje mi to ostrzejszą, bardziej dogłębną wizję siebie samego. (…) Czasami jest nieprawdopodobnie odkrywczy, brutalny. Jest świetlistą oczywistością. Ktoś, kto zajmuje się teatrem, może traktować sen jako podstawowe zjawisko dramatyczne. Sen – to czysty dramat.”
Reżyserka podjęła wyzwanie rzucone przez autora i zrealizowała "Lekcję” w tym duchu.
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Muzyka: Dawid Rudnicki
Obsada: Krzysztof Globisz (Profesor), Karolina Gorczyca (Uczennica), Beata Fudalej (Służąca)
Przed słuchowiskiem rozmowa z dyrektorem Teatru Polskiego Radia - Januszem Kukułą.
  • 35,8 MB
  • 6 paź 12 19:55
Przystanek
Autor:
Jan Misiuk
Reżyser:
Henryk Rozen
Realizator:
Paweł Szaliński
Opracowanie muzyczne:
Marian Szałkowski
Obsada:
Krzysztof Gosztyła (Podolski), Maciej Zacharzewski (Karol), Ryszard Jabłoński (Wacław), Katarzyna Słomska (Żona Wacława), Ewa Trochim (Ekspedientka), Milena Suszyńska (Krystyna), Małgorzata Rożniatowska (Matka Karola), Grzegorz Kwiecień (Lekarz), Ewa Wawrzoń (Kobieta I), Katarzyna Bargiełowska (Kobieta II)
Zapraszamy na premierę słuchowiska Jana Misiuka. To opowieść o zagubieniu współczesnego człowieka i poszukiwaniu tożsamości w otaczającej rzeczywistości.
  • 39,8 MB
  • 30 wrz 12 19:12
Bąbel, czyli Powrót posła
Słuchowisko Jana Warenyci to komediowe political-fiction we współczesnych realiach. Premiera w radiowej Jedynce.
Autor i reżyser:
Jan Warenycia
Realizator:
Maria Olszewska
Opracowanie muzyczne:
Tomasz Obertyn
Obsada:
Zdzisław Wardejn (Pan Robert vel Don Robert, finansista, były gangster), Marcin Troński (Waldi, gangster „łagodny”), Katarzyna Dąbrowska (Julia), Joanna Jeżewska (Linka), Wojciech Wysocki (Irek, przedsiębiorca, polityk), Tomasz Sapryk (Szenk, polityk), Krzysztof Banaszyk („Bartnik”, agent), Jacek Braciak („Zaleśny’’, agent), Elżbieta Kijowska (Helena Walewska, służąca, TW CBŚ), Leon Charewicz (Stefan Knobel, inżynier geolog), Grzegorz Wons (Agent z centrali)
Słuchowisko Jana Warenyci „Bąbel, czyli Powrót posła” rozgrywa się na niebezpiecznym styku wielkiego businessu, polityki i przestępczości zorganizowanej, „z najwyższej póki”.
Dawni gangsterzy terroryzujący miasto stali się teraz szanowanymi obywatelami goszczonymi na salonach władzy. Politycy, przedstawieni w tej historii, są już zmęczeni i rozczarowani tym, co udało im się osiągnąć. Przypadkowa wpadka pewnego dygnitarza skutecznie niweczy w nim dawny zapał i wielkie idee, które towarzyszyły mu w momencie, kiedy sięgał, wraz z przyjaciółmi, po władzę. Zasadę działania na rzecz ogółu zastąpi teraz marzenie o ucieczce na „niekończące się wakacje”, luksus i oderwanie się od problemów państwa. Zaufanie zmienia się w podejrzliwość, a wzniosłe obietnice w skrajny egoizm.
Tytułowy „bąbel” to ogromne złoża gazu i ropy, którymi pragną zawładnąć zarówno ludzie ze świecznika władzy, jak i mająca mafijne korzenie wielka finansjera. Do gry włączają się również służby specjalne. Słuchowisko nie daje jednoznacznej odpowiedzi, kto wyjdzie zwycięsko z tej konfrontacji.
„Bąbel, czyli Powrót posła” jest gorzką komedią o „wypaleniu się władzy”, egoizmie elit, jej frustracjach i upadku zasad moralnych, postępującemu wraz czasem sprawowania władzy.
Jest również próbą pokazania, jak chory stan elit politycznych może działać demoralizująco na resztę społeczeństwa i rozwój demokracji.
  • 44,8 MB
  • 29 wrz 12 18:12
Metafizyczne "Drzwi" w Teatrze Jedynki

Joanna, młoda dziennikarka radiowa (Anna Cieślak) po raz pierwszy może zrealizować samodzielną pracę reportażową. Chce zrobić reportaż o drzwiach, które według niej są pojemną metaforą różnych aspektów życia...
By zrealizować swój reportaż, wybiera się do Pana X (Krzysztof Gosztyła), którego drzwi wydają jej się wyjątkowo interesujące. Spotkanie z dojrzałym mężczyzną, erudytą, znacząco wpływa na jej pracę i życie…
Reżyseria: Janusz Kukuła; realizacja akustyczna: Paweł Szaliński; opracowanie muzyczne: Tomasz Obertyn.
Obsada: Krzysztof Gosztyła (Pan X), Anna Cieślak (Joanna-dziennikarka radiowa), Elżbieta Kijowska (Berenika), Joanna Jeżewska (Magdalena), Grzegorz Kwiecień (Krzysiek), Andrzej Blumenfeld (Samuel).
  • Odtwórz folderOdtwórz folder
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    575

575 plików
23,3 GB

c-9 napisano 22.02.2013 18:35

zgłoś do usunięcia
obrazek W każdy ostatni piętek miesiąca darmowy TRANSFER 2 GB !!! Najlepsza, kultowa polska muzyka, niesamowity wybór wśród Audiobook’ów! Ponadto muzyka filmowa, parę ciekawych filmów. Serdecznie zapraszam na mojego chomika! : )
jadamk

jadamk napisano 7.06.2013 09:24

zgłoś do usunięcia
obrazek Milutkiego dnia
katarzyna.towgin

katarzyna.towgin napisano 11.06.2013 05:30

zgłoś do usunięcia
wypozyczalnia ludzi
Sezar18

Sezar18 napisano 27.09.2013 23:06

zgłoś do usunięcia
s446x3a

s446x3a napisano 4.12.2013 22:05

zgłoś do usunięcia
fl086ets

fl086ets napisano 31.12.2013 08:53

zgłoś do usunięcia

c-9 napisano 11.06.2014 19:11

zgłoś do usunięcia

obrazek Audiobook

aga.rst

aga.rst napisano 20.06.2014 23:15

zgłoś do usunięcia
Fantastyczny zbiór!
tfn

tfn napisano 18.08.2014 16:29

zgłoś do usunięcia
ZAPRASZAMY
magdalenka95

magdalenka95 napisano 30.08.2014 19:24

zgłoś do usunięcia
obrazek

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (1)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (1)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności