1904 Ludwik Solski jako stary wiarus w 'Warszawiance'.jpg
-
● Aplikacje ● -
♦Wygaszacze Aquarium - ( Różne ) -
1. NAWIGACJE -
1860 - 1924 -
1925 - 1946 -
1964 - 1966 -
1967 - 1969 -
1970 - 1972 -
23 Sexy Girls na pulpit -
Banknoty -
Bernardo Bellotto (Canaletto) -
Białystok -centrum VIII 44 -
Czysta nauka -
Droga Krzyżowa -
Filatelistyka -
Franciszek Żmurko -
GIFY MISIE -
Hrabia A.Fredro i inni -
Irena Weiss zw. Aneri -
Jan Ciągliński -
Jan Cybis -
Jerzy Duda-Gracz -
Józef Mehoffer -
Julian Fałat -
Kabarety -
Kaczyzm -
Kosmos -
Kotburger -
Mapy -
Muzyczne płyty -
Numizmatyka -
Piekło -
Podlasie -
Polska egzotyczna -
Prawo Jazdy 2011 - Gazeta Prawna -
Różności -
Stanisław Kaczor Batowski -
Śmieszne -
Tadeusz Ajdukiewicz -
Tomasz Dolabella -
Truciciele w doniczkach -
Wierzyć, nie wierzyć -
Windows 7 SP1 ALL Version x86-x64 pl -
Windows 7 Ultimate (32&64 bit) PL -
Władysław Bakałowicz -
Władysław Czachórski -
Władysław Podkowiński zw. Andrzej Ansgary -
Wojciech Gerson -
Województwa -
Zwierzęta świata
W latach 1884-85 i 1887-95 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (był m.in. uczniem i współpracownikiem Jana Matejki) oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1890-94 za granicą, głównie w Paryżu, gdzie oddziałała na niego sztuka Paula Gauguina, nabistów oraz drzeworyt japoński. W latach 1898-98 był kierownikiem graficznym krakowskiego "Życia"; 1898-1905 dzialal m.in. jako inscenizator w krakowskim teatrze (w 1905 zabiegał o dyrekcję). W 1906 został docentem w Szkole Sztuk Pięknych. Od 1897 byl czlonkiem towarzystwa Sztuka.
Ulubioną techniką Stanisława Wyspiańskiego był pastel (wizerunki dzieci, portrety, Macierzyństwo). Zajmował się też grafiką (m.in. ilustracje do Iliady, winiety i układy graficzne tygodnika krakowskiego "Życie" oraz publikowanych własnych dramatów). Ważne miejsce w jego działalności, rozpoczętej współpracą z Janem Matejką i Józefem Mehofferem przy polichromii Kościoła Mariackiego, zajmowały projekty witraży i polichromii wnętrz: np. w krakowskim kościele Franciszkanów 1897-1905, w katedrze lwowskiej 1892-94 i wawelskiej 1900-02 (nie zrealizowane). W twórczości plastycznej Wyspiańskiego przeważał portret, w dziedzinie którego reprezentował ekspresjonizm (np. portrety Kazimierza Lewandowskiego i Lucjana Rydla 1898) i pejzaż (m.in. cykl widoków na Kopiec Kościuszki 1904-05). Wyspiański opracowywał scenografie do własnych dramatów, projekty dekoracji wnętrz (np. Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie), mebli i tkanin, oraz projekty architektoniczne. Był jednym z twórców programu i praktyki tzw. sztuki stosowanej w Polsce, reformatorem grafiki książkowej. W jego stylu widoczny jest zarowno trwały wpływ Matejki, jak i żywe związki z secesją (dekoracyjność, charakterystyczna giętka i kapryśna linia, stylizacje roślinne) i impresjonizm.