Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
Xandrena
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Kobieta Kamila

widziany: 30.10.2014 19:15

  • pliki muzyczne
    932
  • pliki wideo
    10516
  • obrazy
    1454
  • dokumenty
    1379

19368 plików
3966,46 GB

Ukryj opis
  • 482,7 MB
  • 25 kwi 13 11:47
obsada: Sergio Kleiner, Diana Mariscal, Maria Teresa Rivas, Tamara Garina
twórcy: reżyseria: Alejandro Jodorowsky,
scenariusz: Alejandro Jodorowsky, Fernando Arrabal,
zdjęcia: Rafael Corkidi, Antonio Reynoso,
muzyka: Mario Lozua, Hector Morely, Pepe Avila
szczegóły: Meksyk, 1967, 93 min

W latach 60. Jodorowsky był reżyserem teatralnym. Jedną z wystawianych przez niego sztuk była adaptacja powieści Fernando Arrabala "Fando i Lis". Chilijczyk był tak przywiązany do tej realizacji, że postanowił przenieść ją na taśmę filmową. To pierwszy ważny krok w zrozumieniu ostatecznego kształtu dzieła. Drugim jest wyznanie Jodorowsky`ego. Mówił on, iż w filmie interesuje go przede wszystkim pokazanie scen, które najbardziej go "kręcą", przy czym nie obchodzi go zachowanie prawideł sztuki filmowej, takich jak odpowiednie napięcie sceny, czy to, jak ma przejść dany aktor przez kadr.

"Fando i Lis" to opowieść o dwójce tytułowych kochanków, którzy dążą do mistycznego miasta Taar. Jest ono symbolem wszystkiego, co najlepsze na świecie. Po drodze bohaterowie spotykają różne dziwne postaci. Sparaliżowana od pasa w dół Lis jest skazana na łaskę i niełaskę Fanda, który wiezie ją na skleconym ze złomu wózku.

Po premierze "Fando i Lis" na festiwalu w Acapulco, Jodorowsky ledwo uniknął linczu i został dekretem burmistrza wyrzucony z miasta. Domagano się nawet jego deportacji z Meksyku.
Ekranizacja sztuki teatralnej Arrabala nawet dzisiaj szokuje wielu widzów, którym trudno jest uwierzyć w deklarację twórców jakoby "podczas kręcenia tego filmu nie używano żadnych substytutów naturalnej krwi".

z chomika smokerdelight

  • 315,8 MB
  • 25 kwi 13 11:46
obsada: Alejandro Jodorowsky, Brontis Jodorowsky
reżyseria: Alejandro Jodorowsky,
scenariusz: Alejandro Jodorowsky,
zdjęcia: Rafael Corkidi,
muzyka: Alejandro Jodorowsky, Nacho Mendez
szczegóły: Meksyk, 1970, 125 min

„Kontaktuję się z widzami na poziomie podświadomości” – mawia Alejandro Jodorowsky, kontrowersyjny artysta z Chile, którego największe dokonania w dziedzinie kina zagoszczą na naszych ekranach dzięki firmie Manana. Ten reżyser, scenarzysta, performer, pisarz, poeta, filozof (a to tylko niektóre z jego profesji) zaliczany jest do grona skandalistów współczesnej sztuki, i trzeba przyznać, że w swym radykalizmie przerasta wielu, o których zwykło się mówić, iż potrafią szokować. Jego słowa o interakcji z publicznością poprzez podświadomość są o tyle uzasadnione, że konstrukcja filmów Jodorowsky’ego opiera się na założeniach surrealizmu – często brak w nich linearnej narracji, związków przyczynowo-skutkowych, tradycyjnie pojmowanej logiki następstwa wydarzeń, która zastępowana jest przez zestawianie skojarzeń, grę symboli, kompozycję kadrów odrealniającą przedstawianą rzeczywistość, tworzącą metafory i obrazy jak z twórczości Salvadora Dalego. „Kret” – jeden z trzech filmów, do których Jodorowsky się naprawdę przyznaje – stanowi bardzo skrajny przypadek owej estetyki.

Film składa się z dwóch części opowiadających o oświeceniu i odkupieniu. Tytułowy Kret to rewolwerowiec, który porzuca swojego syna i za namową pewnej kobiety wyrusza na poszukiwanie czterech mistrzów-rewolwerowców, których zabija, by stać się największym z nich wszystkich. Jednak każdy z czworga przeciwników okazuje się kimś innym, niż się wydaje na początku. Każde spotkanie staje się lekcją, a każda śmierć coraz trudniejsza do przełknięcia. Ostatni musi zginąć już z własnej ręki, gdyż Kret nie jest w stanie go nawet zranić. Śmierć ta staje się punktem zwrotnym, stary Kret ginie.

Część druga rozgrywa się wiele lat później. Kret trafia do przesyconego zepsuciem, brutalnością i hedonistycznymi orgiami miasta. Cierpi pogardę, musi stanąć twarzą w twarz z nienawiścią swojego syna, który nie potrafi wybaczyć porzucenia, a wszystko po to, by uratować swych ludzi. Kret zbyt późno zda sobie sprawę z tego, że pomagając innym, pozostawiał ich biernymi, a to doprowadzi do ostatecznej tragedii.

Zagmatwana fabuła nie ma w gruncie rzeczy większego znaczenia. Istotne jest to, na czym film swój Jodorowsky buduje. Pod maską spaghetti westernu kryje się prawdziwe bogactwo symboli, i to z różnych kultur i tradycji. Czwórka mistrzów broni to z jednej strony dalekowschodni mędrcy, z drugiej personifikacja biblijnej symboliki misteryjnej. Każdy kolejny etap w życiowej podróży Kreta to kolejny stopień inicjacyjnej podróży duchowej, której celem jest śmierć, odrodzenie, odkupienie, śmierć, odrodzenie, odkupienie...

z chomika smokerdelight

  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    2
  • pliki muzyczne
    0

2 plików
798,52 MB

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności