-
1109 -
117019 -
6898 -
2252
141555 plików
84393,45 GB
CAM
CAM jest nagraniem wykonanym w kinie, za pomocą zwykłej cyfrowej kamery wideo. Czasem
podczas nagrania używany jest mały statyw, użycie kamery bez statywu powoduje drgania
widoczne na obrazie, widownia bywa ruchoma a obraz zarejestrowany pod kątem. Po
odpowiedniej obróbce jest to niezauważalne, chyba że na ekranie były wyświetlane napisy.
Zdarzają się również nagrania na których w dolnych i górnych obszarach ekranu pojawiają się
ciemne trójkątne plamy. Dźwięk rejestrowany jest poprzez mikrofon wbudowany w kamerę,
dlatego podczas oglądania filmu – zwłaszcza w przypadku komedii, słyszalny jest śmiech
widowni. Z tych właśnie powodów jakość obrazu i dźwięku jest słaba, chociaż zdarzają się
przypadki, gdzie film cam zarejestrowany jest z dostatecznie czystym dźwiękiem.
TELESYNC (TS)
TELESYNC to niemal to samo co CAM, różnicą jest zastosowanie zewnętrznego źródła dźwięku
(na przykład może to być, kinowe gniazdko słuchawkowe przeznaczone dla ludzi słabiej
słyszących). Bezpośrednie źródło dźwięku (w CAM) nie zapewnia przecież, jego dobrej jakości,
ponieważ dochodzi do niego hałas otoczenia. Telesync jest robiony w pustym kinie lub w
specjalnym pomieszczeniu z projektorami, za pomocą profesjonalnej kamery rejestrującej
lepszą jakość obrazu. Jakość filmów wykonanych tą metodą może się różnić, dlatego sprawdź
najpierw plik demonstracyjny, zwykle o nazwie ’sample’ (jeżeli jest), a dopiero później pobierz
cały film. Spora część filmów Telesync, oznaczona jest błędnie, gdyż część z nich to filmy
Cam.
TELECINE (TC)
Oznaczenie TELECINE, od urządzenia Telecine – kopiującego cyfrowo film z taśmy kinowej.
Otrzymany w ten sposób dźwięk i obraz jest dobrej jakości, jednak ze względu na zbyt
wysokie koszty, wersjeTelecine są rzadko dostępne. Większość filmów tego typu ma właściwie
zachowane proporcje, Chociaż zdarzają się wersje w formacie 4:3. (Dobrym przykładem użycia
TC jest PARK JURAJSKI 3 wypuszczony w zeszłym roku.) TC nie powinien być mylony z
TimeCode – licznikiem który jest widoczny na ekranie, podczas trwania filmu.
SCREENER (SCR)
Typ kasety VHS, rozsyłanej do sklepów i innych miejsc, w celach promocyjnych. SCREENER
jest przekazywany na zwykłej taśmie video w standardowym formacie 4:3 (pełny ekran),
chociaż zdarzają się wersje szerokopasmowe. Główną wadą jest przesuwający się na dole
ekranu (przez cały film lub co jakiś czas) tekst z informacjami o prawach autorskich i numerem
telefonu antypirackiego. Zazwyczaj na taśmach tego typu, pojawiają się (zamazane za pomocą
czarnego pola) numery seryjne oraz inne dane umożliwiające dotarcie do źródła pochodzenia.
Tego typu informacja najczęściej pojawia się przez kilka sekund, ale w skrajnych wypadkach
zdarza się że widać ją przez cały film. Jakość Screenera może być od bardzo dobrej, po słabą
w zależności od tego, czy kopię wykonał specjalista czy amator. Filmy Screnner zapisywane są
jako VCD.
DVD-SCREENER (DVDscr)
Podobnie jak Screener, ale pierwotnym nośnikiem jest płyta DVD. Najczęściej wersja
szerokoekranowa, tyle że bez dodatków jakie znajdują się na DVD, przeznaczonym do
oficjalnej sprzedaży. Tutaj zwykle bezpośrednio na obrazie, pojawia się informacja o wersji
oglądanej kopii (która to informacja normalnie znajduje się na czarnym pasku u dołu ekranu),
może to utrudniać oglądanie filmu. Jeżeli osoba rippująca zna się na ripowaniu, wersja DVD-
SCREENER powinna być świetnej jakości. Najczęstszy rodzaj konwersji DVDscr – to SVCD lub
DivX/XviD.
DVDRip
Finałowa kopia, wykonana z DVD. Jeśli to możliwe, wypuszcza się ją zanim zostanie
wprowadzona do sprzedaży (na przykład Gwiezdne Wojny – epizod 2), jakość zazwyczaj jest
idealna. DVDrip są wypuszczane jako SVCD oraz DivX/XviD.
VHSRip
Kopia z kaset VHS dystrybutora, przeważnie skate/sport i materiały XXX.
TVRip
Odcinek programu emitowanego w TV (najlepiej gdy sygnał jest odbierany drogą cyfrową,
kablową bądź satelitarną) lub PRE-AIR (przed emisyjny), zgrywany z przekazów satelitarnych
rozsyłanych do poszczególnych sieci, na kilka dni przed ich faktyczną emisją (nie zawierają
‘zanieczyszczeń’, ale czasami mogą drgać/migotać). Niektóre programy telewizyjne, jak
chociażby World Wrestling Federation Raw Is War zawierają dodatkowe komentarze i testy
kamer. Nagrywanie TVripów z dobrej cyfrowej karty TV daje najlepsze efekty, wypuszczane są
one zwykle jako SVCD, choć często występują także formaty VCD/DivX/XviD.
WORKPRINT (WP)
Jest to kopia wersji roboczej filmu, nad którym jeszcze nie zakończono pracy. Może w nim
brakować niektórych scen i muzyki, natomiast jakość waha się od doskonałej po bardzo słabą.
Niektóre wersje WP różnią się diametralnie od produktu końcowego ( np.: w Faceci w czerni –
zamiast obcych widzimy zwykłych aktorów), z kolei inne zawierają więcej scen niż w finalnej
produkcji (np.:Jay i Cichy Bob ) . Jeśli zdobędziesz dobrą jakościowo wersję WP, może się
ona okazać interesującym dodatkiem kolekcjonerskim.
DivX Re-Enc
DivX Re-Enc jest to kopia filmu przerobionego z oryginalnej wersji VCD , przekonwertowana na
niewielki plik DivX . Z takimi plikami mamy najczęściej do czynienia w sieci p2p, i często są
one oznaczane w sposób: nazwa filmu.grupa(1z2) itp. Oznaczeniem wspólnym tych grup, jest
najczęściej SMR i TND. Odradzam ściąganie tych wersji, gdyż są najczęściej niewiele warte, no
chyba, że uparliście się, żeby zwiększyć swój transfer o te 200 Mb i ściągnąć coś wątpliwej
jakości.
Watermarks
ATERMARKS, czyli znaki wodne – najczęściej dotyczą Asian Silvers/PDVD (patrz dalej) i są
sygnaturą osób które daną pozycję wypuściły. Znakiem takim są najczęściej litery/inicjały bądź
niewielkie logo, generalnie sygnaturki te, są umieszczane gdzieś w rogu.
Asian Silvers / PDVD
AS (Azjatyckie Sreberka) to filmy robione przez wschodnich producentów, następnie
kupowane przez daną grupę i wprowadzane w obieg pod jej szyldem . Sreberka są bardzo
tanimi produkcjami, dlatego jest ich tak wiele, są szeroko dostępne na całym świecie. PDVD to
właściwie to samo co AS tyle że , wytłoczone na DVD (lub dodatkowo z napisami). Wersje te
są zwykle lepsze jakościowo niż AS, które to są nagrywane jako VCD i jedynie ripowane na
DVD.
SVCD [Super Video CD]
Filmy są kodowane kodekiem MPEG-2 , który osiąga lepszą jakość niz MPEG-1 . Nie tylko
obraz, lecz także dźwięk maja porownując z VCD lepszą jakość.
Dzisiaj prawie każdy odtwarzacz DvD potrafi odczytywać płyty SVCD
VCD [Video Compact Disc]
Film ma końcowkę .mpg, i został zrobiony kodekiem MPEG-1 . Jakość takiego filmu nie jest
najlepsza lecz jest uważana za satysfakcjonującą.
VCD jest często używane dla wersji kinowych (Cam, Screener,Telesync, Telecine)
BDRip (BlueDiscRip)
BDRip (BlueDiscRip) – jest to rip z pelnej plytki BluRaya, o rozdzielczosci mniejszej niz 720p.
BRRip (BlueRayRip)
BRRip (BlueRayRip) – jest to rip wykonany juz z wcześniej kompresowanej plyty BluRay
(przykład: Transporter.3.2009.720p.x264-BestHD – rip zrobiony takiego releasu bedzie
nazwany BRRip.)
LaserDisc – przodek DVD z lat 70.
BluRay – rip
BluRay – rip z zachowaniem jak najwyzszych parametrow obrazu i dźwieku z BlueRay Discu.
Czasem są robione ripy pod rozmiar plyty DVD do których jest dodawany numer oznaczający
wielkość płyty DVD, 5 oraz 9, do nazwy jest dokładane oznaczenie BD5 lub BD9.
DVD-R
DVD-R – rip z płyty DVD z zachowaniem menu i jak najwyzszych parametrów technicznych.
Numerki które czesto pojawiają sie obok 5 lub 9 oznaczają do jakiej wielkości był zrobiony rip
(5 – 4,4 GB, 9 – 8 GB).
PPVRip
PPVRip – ripy filmów udostępnianych na zasadzie Pay-Per-View w wybranych hotelach.
Zazwyczaj takie filmy dostępne są jeszcze przed wydaniem Screenera czy wersji DVD. Ze
względu na ograniczoną liczbę źródeł, jest to raczej rzadko spotykany format.
TAGOWANIE WERSJI FILMU (RELEASE’Y)
NUKED
NUKED – kopia wypuszczonego filmu posiada błędy, lub grupa która go wydała złamała
zasady panujące na scenie. Jeśli release otrzymał nuke’a przykładowo na skutek błędnie
zsynchronizowanego dźwięku w stosunku do obrazu to zazwyczaj pojawia się FIX, który po
uruchomieniu niweluje zaistniały defekt.
Przykładowe rodzaje nuków.
- oversized – release zajmuje zbyt dużo miejsca na skutek czego nie mieści się na żadnym ze
standardowych nośników danych (CDR – 700MB, DVD-R – 4.7 GB).
- blurred.line – zamazana linia znajdująca się przykładowo w dolnej części ekranu.
- watermark – na obrazie znajduje się logo (przykładowo znaczek kina, w którym danym film
jest wyświetlany).
- cbr.audio – plik z dźwiękiem CBR posiada pełen strumień kodowany ze stałym bitrate
(jakość dźwięku lepsza, ale rozmiar pliku większy).
- out.of.sync – dźwięk jest niepoprawnie zsynchronizowany w stosunku do obrazu.
- no.ivtc – brak usunięcia zdublowanych klatek (przykładowo, co piąta klatka jest duplikatem
poprzedniej – usunięcie duplikatów powoduje zmianę wyświetlanych klatek na sekundę z
29.97 na 23.976).
- mislabeled TS/CAM – release wydany przykładowo pod nazwą DVDscr, który okazuję się być
wersją TS czy też CAM.
- blended.fields – niektóre obszary obrazu są “zmiksowanymi” klatkami filmu, które następują
kolejno po sobie (efekt ducha).
- invalid.proper – wadliwy proper, czyli błędnie poprawiona wersja releasu, który zawierał
błędy.
- bad.ivtc – nuke na skutek nieprawidłowego procesu konwersji szybkości wyświetlanych
klatek.
- bad.resolution – błędnie dobrana rozdzielczość dla zripowanego obrazu.
- bad.cam.angle – obraz zarejestrowany pod niewłaściwym kątem.
- bad.framerate – nieprawidłowo ustawiona liczba klatek wyświetlanych na sekundę, bądź
pominięcie niektórych klatek.
- bad.cropp – nieprawidłowe usunięcie czarnych pasków lub brak ich usunięcia.
- bad.ar – nieprawidłowe proporcje obrazu (przykładowo koło ma kształt elipsy).
PROPER
PROPER – poprawiona wersja releasu, który już się pojawił, ale zawierał błędy.
REPACK
REPACK – grupa, która wydała release zauważyła w nim błąd i postanowiła wydać poprawioną
wersję.
LIMITED
LIMITED – w ten sposób oznacza się kopię filmu wyświetlanego w małej ilości kin lub
wydanego na DVD w wersji limitowanej.
DC (director’s cut) – jest to wersja reżyserka filmu.
SE (special edition) – jest to edycja specjalna danego tytułu (przykładowo może posiadać
dodatkowe sceny; komentarze do scen; rozmowy z aktorami, reżyserem, kaskaderami itd.)
UNRATED
UNRATED – wersja nieocenzurowana.
STV (Straight To Video)
STV (Straight To Video) – skrótem tym oznaczane są filmy, które swoją premierę mają na
płytach DVD bądź kasetach VHS. Filmy takie nie są wyświetlane w kinach.
REENCODE
REENCODE – rekompresja (na przykład do formatu DivX bądź XviD) releasu grupy, która go
wypuściła (często rekompresji poddawane są releasy CAM, TS).
DUPE
DUPE – zdublowany release filmu, który już się pojawił.
SUBBED
SUBBED – kopia filmu z napisami naniesionymi na obraz.
UNSUBBED
UNSUBBED – kopia filmu bez naniesionych na obraz napisów.
INTERNAL
INTERNAL – kopia filmu do użytku wewnątrz grupy ripującej. Oznaczenie to jest stosowane
między innymi w przypadku wypuszczenia kopii starszego filmu (aby nie zostać oskarżonym o
naśladownictwo innych grup, który owy film już wypuściły), gdy jakość wypuszczonej kinówki
jest bardzo słaba (aby nie obniżyć prestiżu grupy), a także z powodu ilości dostępnych już
kopii danego filmu.
ASPECT RATIO TAGS
ASPECT RATIO TAGS – Proporcje ekranu, nic innego jak: WS format szerokoekranowy (format
obrazu TV o proporcjach boków 16:9) oraz FS format pełnoekranowy.
R5
R5 – to nazwa specyficznego formatu DVD, stosowana do oznaczania kopii (bootleg) filmów
rozpowszechnianych w internecie. R5 nawiązuje do regionu DVD (Region 5), odnoszącego się
do krajów byłego ZSRR, Afryki oraz Indii.
Przemysł filmowy stworzył ten format DVD, który może być produkowany znacznie szybciej i
taniej niż tradycyjne DVD, aby rywalizować z pirackimi kopiami filmów, pojawiającymi się w
internecie bardzo szybko. Różnica między dystrybucją R5 a standardowym DVD to przede
wszystkim sposób powstania. R5 to bezpośredni transfer typu TeleCine bez dodatkowego
przetwarzania. To również mniej dodatków specjalnych. Dzięki temu R5 może być wydany
równo z premierą DVD Screenera, a tym samym może konkurować czasowo z wydaniami
pirackimi.
W niektórych przypadkach DVD R5 może być wydany bez angielskiej ścieżki audio. W tym
wypadku piracka kopia musi mieć zapożyczoną ścieżkę audio z innego źródła. Takie pozycje
są często oznaczane literami “.LiNE”. Jakość obrazu R5 jest porównywalna z DVD Screenerem,
przy czym R5 nie zawiera żadnych dodatkowych tekstów czy czarno-białych scen. Ogólna
jakość jest lepsza niż w przypadku kopii Telecine, ponieważ transfer jest wykonywany przy
użyciu profesjonalnego sprzętu.
Region DVD lub też kod regionu to kod maszynowy przypisany czytnikom DVD jak i płytom
DVD-Video, w zależności od strefy ekonomicznej.
FORMATY
VCD
VCD to format bazujący na kompresji MPEG-1 ze stałą ilością bitów na sekundę (bitrate) w
wysokości 1150kbit/s przy rozdzielczości 352×240 (NTSC). VCD jest generalnie używane przy
materiałach słabszej jakości (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analogowy)) aby uzyskać
mniejsze rozmiary plików i zmieścić tak dużo jak się da na jednej płytce. Zarówno VCD jak i
SVCD są mierzone za pomocą minut a nie megabajtów i dlatego plik mpeg może się zdawać
większy niż pojemność płytki, ale w rzeczywistości można zmieścić 74 minuty filmu na płytce
CDR74.
SVCD
SVCD bazuje na kompresji MPEG-2 (tak jak DVD), co pozwala na zmienną ilość bitów na
sekundę (bitrate), aż do 2500kbit/s przy rozdzielczości 480×480 (NTSC), która jest potem
zmieniana na format ekranu 4:3 w czasie odtwarzania. Ze względu na zmienny bitrate, długość
filmu jaką można zmieścić na jednym CDR nie jest stała, ale zwykle kształtuje się między 35 a
60 minutami. Dla uzyskania lepszej jakości SVCD, dokonując zapisu przy zmiennym bitrate
należy używać wielokrotnych przebiegów (‘passes’). Zajmuje to więcej czasu ale obraz w
efekcie jest znacznie czystszy.
XVCD/XSVCD
Są to po prostu VCD/SVCD, które są niezgodne ze standardem. Formaty te obsługują dużo
wyższe rozdzielczości i bitrate, ale tylko niektóre programy pozwalają je odtworzyć. X(S)VCD
są całkowicie niestandardowe i wykorzystywane do domowego ‘ripowania’ przez ludzi, którzy
nie zamierzają ich opublikować.
RealMedia (RM) / ASF / nAVI itd
Są to bardzo małe pliki których nie warto kompresować. ASF to jakby przodek DivX, a RM jest
wciąż używane do odtwarzania strumieniowego i przez ludzi na modemach. nAVI to
zhackowany DivX rzadko obecnie stosowany. Te formaty obsługiwane są tylko przez
komputery, nie mogą być odtwarzane przez odtwarzacze stacjonarne.
DivX / XviD
DivX to format zaprojektowany dla platform multimedialnych. Używa dwóch kodeków: niskiej
szybkości ruchu (low motion) lub wysokiej szybkości ruchu (fast motion). Większość starych
filmów kodowana była w ‘low motion’ i dlatego występują tam problemy z szybkim ruchem.
Poźniej została rozwinięta metoda znana jako SBC (Smart Bitrate Control – Inteligentna
Kontrala Bitrate), która to w czasie kodowania przełącza się między kodekami dając dużo
lepszą jakość. Format jest anamorficzny [co oznacza, że format 16:9 jest zmniejszany do 4:3,
ale może być zmieniony z powrotem na format 16:9 podczas odtwarzania], a bitrate i
rozdzielczość mogą być dowolne. Więszość wersji DivX (ale nie Re-Enc) jest zripowana z DVD
i generalnie może zawierać aż do 2 godzin dobrej jakości filmu na 1CD. Istnieją różne kodeki, z
których najbardziej popularne są oryginalny DivX3.11a, DivX 4.12 i nowe kodeki XviD.
CVD
CVD jest połączeniem formatów VCD i SVCD i może być odtwarzany na większości
stacjonarnych DVD. Obsługuje taki sam bitrate jak MPEG-2, ale używa rozdzielczości 352×480
(NTSC), jako że rozdzielczość pozioma jest ogólnie mniej ważna. Aktualnie żadne grupy nie
wypuszczają filmów w formacie CVD.
DVD-R
Jeden z formatów zapisu płyt DVD, który zdaje się być najbardziej popularny (spośród DVD-
RAM, DVD-R i DVD+R). Mieści 4.7GB na jednej stronie, choć istnieją także dwustronne płytki,
mogące pomieścić prawie 10GB. Filmy SVCD MPEG-2 muszą być skonwertowane przed
wypaleniem na DVD-R żeby mogły być prawidłowo odtworzone. Skopiowanie DVD na DVD-R
jest możliwe, ale czasami trzeba zrezygnować z niektórych dodatków czy języków, aby dało
się zmieścić w 4.7GB.
MiniDVD
MiniDVD / cDVD jest tym samym formatem co DVD, ale na standardowym nośniku CDR /
CDRW. Z powodu dużej rozdzielczości bądź bitrate’u, na płytce mieści się 18-21 min.
materiału filmowego.
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB