JEŚLI SIĘ NIE SPYTASZ, NIGDY SIĘ NIE DOWIESZ
widziany: 29.03.2023 20:53
-
14 -
669 -
204 -
448
1446 plików
165,54 GB
"W legionie tym było dwóch bardzo dzielnych centurionów bliskich awansu do pierwszej rangi, Tytus Pullon i Lucjusz Worenus. Dochodziło między nimi do nieustannych sporów, który z nich jest lepszy, i całymi latami walczyli ze sobą w jak najzaciętszym współzawodnictwie o awans" – tak Juliusz Cezar w piątej księdze Wojny galijskiej charakteryzuje dwóch dzielnych żołnierzy, których rywalizacja zrobiła na nim wielkie wrażenie. Twórcy serialu uczynili tych legionistów głównymi bohaterami swojej opowieści. Obok nich pojawia się plejada wielkich postaci tamtych czasów: oczywiście Cezar, jego siostrzenica Atia, jej syn Oktawian, późniejszy August, a także Marek Brutus i Gnejusz Pompejusz.
Scenariusz (wsród autorów między innymi sam John Millus) znajduje złoty środek pomiędzy wiernością historii, a potrzebami fabuły i prawem do autorskiej wizji, do "licencia poetica". Fabuły poszczególnych odcinków od tonów nieco lżejszych, przygodowych w pierwszych epizodach, gdzie nie brakuje i scenek humorystycznych (bardzo inteligentnie i bardzo zabawnie scenarzyści postaciom dwójki legionistów nadają moc sprawczą na miarę Franka Dolasa. (Zwłaszcza w odcinkach : "How Titus Pullo Brought Down The Republic" i "Caesarion") idzie w kierunku klimatów mroczniejszych. Na miarę tragedii szekspirowskiej.
Rzym nie jest próbą dokumentalnego przedstawienia epoki, ale fabularną historią, która odpowiada naszym wyobrażeniom o starożytnym świecie. Pełno tu efektownych scen tortur, krzyżowania czy obrazów z życia rozpasanej elity rzymskiej. W wywiadach producenci serialu mówią, że trudno było im pokazać mentalność ówczesnych Rzymian, różniącą się zasadniczo od naszej, ukształtowanej przez chrześcijaństwo. Czy im się to udało? W serialu można dostrzec inspiracje płynące z niestroniących od pikanterii antycznych biografii cesarzy: Żywotów Cezarów Swetoniusza i anonimowego dziełka znanego jako Historia Augusta. Obok mamy typowe serialowe wątki, jak zdrada małżeńska czy niespełniona miłość. Jednak u starożytnych historyków dobry cesarz to cesarz cnotliwy, a okrucieństwu i wyrafinowanym zabawom erotycznym oddają się tylko tyrani. Najwyraźniej twórcom serialu bardziej odpowiadał żywot Nerona niż Oktawiana Augusta.
Scenarzyści śmiało wypełniają luki w znanej nam historii. Chociaż kanwą scenariusza są prawdziwe wydarzenia, to jednak wiele wątków (także tych dotyczących kluczowych postaci) jest niehistorycznych. W pierwszym odcinku serialu poznajemy młodego Oktawiana (w rzeczywistości nosił wówczas imię Oktawiusz), który zostaje wysłany do Galii, aby zawieźć prezent dla wuja Juliusza Cezara. Źródła historyczne niewiele mówią o życiu Oktawiana przed śmiercią Cezara, który w testamencie wskazał go na swego dziedzica. W Rzymie stoi on cały czas w samym centrum wydarzeń. Zdarzają się też nieścisłości chronologiczne. W 52 roku p.n.e. Pompejusz sprawował urząd konsula sam (sine collega), toteż Cezar nie mógł być drugim konsulem, jak sugerują twórcy. W tym czasie był namiestnikiem Galii, natomiast Rubikon przekroczył w 49 roku p.n.e. W serialu ten odstęp czasowy mocno się zaciera. Podobne przykłady można mnożyć, dlatego oglądając Rzym, nie zapominajmy, że nie jest to film historyczny, ale telewizyjna superprodukcja w historycznym kostiumie.
Równie ważnym jak ludzie bohaterem serialu jest tytułowy Rzym, największe miasto starożytnego świata. Twórcy dołożyli starań, by odtworzyć realia stolicy imperium. Inaczej niż w Gladiatorze, scenografia powstała nie tylko w pamięci komputera, ale również w studiach filmowych. W serialowym mieście na próżno szukać monumentalnych budowli z białego marmuru. Większość budynków pomalowano na jaskrawe kolory, a ściany pokryto graffiti. Z pewnością ten obraz jest bliższy prawdzie niż wizje znane z hollywoodzkich produkcji filmowych. Rzym był zatłoczoną, kosmopolityczną metropolią ze wszystkimi typowymi dla niej problemami. Większość mieszkańców tłoczyła się w brudnych i zaniedbanych wielopiętrowych „czynszówkach” (insulae), które często trawiły pożary. Ulice również nie były bezpieczne.
Rzym, jak większość podobnych superprodukcji, zdobył już rzeszę fanów, których z pewnością będzie przybywać. Sprawna reżyseria, dobra gra brytyjskich aktorów oraz barwne dekoracje sprawiają, że łatwo wciągnąć się w akcję. Serial stanowi zgrabną fabularną opowieść, przy której niewątpliwie miło spędzimy wieczór. Natomiast szukając historycznych informacji i faktów, warto sięgnąć po książkę lub zmienić kanał
Kto jest kim w "Rzymie"?
Kleopatra - Lindsey Marshal
Potężna królowa Egiptu jest piękna, przebiegła i konsekwentna. I zawsze gotowa dojść do celu po trupach. Oto przykład: uratowana w ostatniej chwili od śmierci przez Worenusa i Pulla, postanawia mieć z jednym z nich dziecko. Worenus odmawia, zaś Pullo wykonuje rozkaz z nieskrywaną satysfakcją. Następnie Kleopatra umacnia swoją pozycję na tronie, uwodząc Cezara podczas jego pobytu pod piramidami, wmawiając mu później, że Cezarion - owoc nocy spędzonej z Pullem - jest jego synem. W rolę Kleopatry wcieliła się piękna aktorka młodego pokolenia Lyndsey Marshall, znana z "Godzin", filmowej adaptacji powieści Michaela Cunninghama.
Marek Antoniusz - James Purefoy
Przebojowy, uwielbiany przez kobiety Rzymianin zasłynął tym, że był przez Cezara oddelegowywany do najtrudniejszych misji. Wykonywał je na różne sposoby: raz jako trybun ludowy uwielbiany przez tłumy, kiedy indziej jako twardy negocjator z nieposłusznymi senatorami lub jako dowódca wojsk walczących z oddziałami Pompejusza. Postać Antoniusza, aroganckiego impetyka, zagrał James Purefoy, aktor teatralny, znany też z filmów "Targowisko próżności" i "Don Kichot".
Atia - Polly Walker
Siostrzenica Cezara, matka Oktawii i Oktawiana, to chyba najpodlejsza kobieta, jaką Imperium Rzymskie wydało na świat. Seksowną, dwulicową, mściwą przedstawicielkę wyższych sfer uznawano za szarą eminencję Rzymu, tworzącą nieformalne sieci kontaktów i sojuszy. Solą w jej oku był romans jej wuja Cezara z jej główną konkurentką Serwilią. By ją zniszczyć, nie cofnie się przed niczym, a wachlarz jej metod jest wyrafinowany: od drobnego szantażu po trwałe oszpecenie ciała rywalki. W postać Atii wcieliła się Polly Walker, znana z roli irlandzkiej terrorystki w "Czasie patriotów".
Cezar - Ciarán Hinds
Ten facet trząsł kiedyś całym Rzymem. Przez jednych uwielbiany, przez innych nienawidzony. Doskonały strateg, orator, ale przede wszystkim genialny przywódca, który podporządkowywał sobie wszystko i wszystkich. Znany był również ze słabości do pięknych kobiet, których, jak mówili wtajemniczeni, miał więcej niż kohort w podległych mu legionach. Potrafił błysnąć dowcipem i okazać troskę, ale była to jedynie wyuczona gra. Cezara zagrał Ciarán Hinds, wszechstronny aktor, mający za sobą występy teatralne oraz role w produkcjach telewizyjnych i kinowych.
Lucjusz Worenus - Kevin McKidd
Wierny stronnik Republiki grany przez Kevina McKidda ("Królestwo niebieskie", "Hannibal") jest postacią i dzielną, i dwuznaczną. Z jednej strony kochający mąż i honorowy żołnierz, kierujący się w życiu zasadami, z drugiej - bezwzględny dla przeciwników kat, który nie zawaha się handlować galijskimi niewolnikami. Jest jednym z nielicznych, którym Cezar ufa bezgranicznie, z wzajemnością zresztą. Do tego stopnia, że oparł się pokusie Kleopatry, która nakłaniała go do spłodzenia dziecka. Dzięki odwadze i lojalności staje się bohaterem rzymskiego ludu, a dzięki protekcji Cezara pnie się po kolejnych szczeblach hierarchii Rzymu: od centuriona przez sędziego aż po senatora.
Tytus Pullo - Ray Stevenson
Ray Stevenson (czyli Dagonet z "Króla Artura") to drugi z najważniejszych pretorianów Cezara, towarzysz broni Lucjusza Worenusa oraz legionista o czarnym i zadziornym charakterze. Jest wyrachowanym złoczyńcą, potrafiącym bez skrupułów mordować, uprzednio torturując. Powodujące nim emocje i apetyt na życie sprawiły, że wpadł w tarapaty finansowe i musiał imać się zawodu płatnego zabójcy. Dzikim uczuciem obdarzył niewolnicę Eirene, dla której zabił jej kochanka. Pullo udziela też lekcji męskości młodemu, bystremu Oktawianowi, prowadząc go do m.in. eleganckiego domu publicznego.
Gajusz Oktawiusz - Simon Woods
Krewniak Cezara, zwany potocznie Oktawianem, to inteligentny chłopak o melancholijnym usposobieniu (gra go młody Max Pirkis). Później z dojrzewającego młodzieńca wyrasta żołnierz i mężczyzna (w tym momencie Pirkisa zastępuje nieco starszy Simon Woods - zagrał Charlesa Bingleya w "Dumie i uprzedzeniu"), który gdy po śmierci Cezara dowiedział się, że jest beneficjentem jego rodu i majątku, nie zachłysnął się spadkiem. Jest wodzem sprawiedliwym, wyrozumiałym, wyróżniającym się niezwykłą trzeźwością osądu.
Serwilia - Lindsay Duncan
Wpływowa arystokratka jest od pierwszego odcinka serialu zarówno intrygantką, jak i ofiarą intryg w Wiecznym Mieście. Tę wyrazistą kreację odegrała Lindsay Duncan, aktorka z wieloletnim stażem teatralnym, której rola w inscenizacji "Niebezpiecznych związków" przyniosła nominację do prestiżowej nagrody Tony. Burzliwy romans Serwilii z Cezarem tak zirytował jej rywalkę Atię, że ta doprowadziła do "przyozdobienia" murów Rzymu prymitywnymi rysunkami przestawiającymi parę kochanków. Po tym jak Cezar rozprawił się z nią w ostry sposób, stała się jego zawziętym wrogiem. Upokorzona Serwilia rzuciła klątwę na niego, a potem zainspirowała swego syna Brutusa do mordu na Cezarze.
- sortuj według:
-
1 -
0 -
1 -
0
2 plików
349,83 MB