Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Arystoteles Retoryka.pdf

Jakubinka / Polska / Arystoteles Retoryka.pdf
Download: Arystoteles Retoryka.pdf

10,02 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Arystoteles rozróżniał trzy poziomy rozumowania. 1. Rozumowanie zniewalające umysł, czyli apodyktyczne, np. sądy logiczne. 2. Rozumowanie, które skłania, ale nie zniewala, czyli dialektyczne. Dialektyka kieruje się logiką, ale ze względu na słabą materię, którą ma do dyspozycji rozum, nie jest w stanie doprowadzić do koniecznych wniosków. Dialektyka doprowadza do uzasadnionych mniemań, nie posiadających jednak konieczności sądów apodyktycznych, np. warto żyć. 3. Rozumowanie, pod wpływem perswazji, czyli retoryka. Retoryka oddziałuje na umysł nie tylko dzięki obiektywnym danym, ale i w zależności od usposobienia i środków używanych przez mówcę wobec słuchaczy.
Arystoteles w Retoryce analizuje elementy logiczne, etyczne i psychologiczne takiej perswazji, która wywiera wpływ na umysł słuchaczy.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
1. Tylko kobieta tworzy dom, tylko w niej tkwi siła domo-twórcza, mężczyzna jest tu całkiem bezpłodny: nie stworzy domu ani sobie, ani nikomu; najwyżej legowisko czy norę, może nawet bardzo wyszukane, ale bez domowej duszy. 2. Norwid mówił o kobiecie: „Twoje myśli są w sercu - twoje serce w domu. I dom bez serca twego byłby tylko drewnem”.
Polscy przywódcy w 1939 roku posiedli wielką tajemnicę joginów. Polega ona na tym, że głodni jogini powtarzają sobie słowa: nie jestem głodny. Ta metoda jest połączona z wiarą i nie pozwala wątpić, ani sama nie wątpi, że tak właśnie jest w zewnętrznej sytuacji, jak w ich słowach. Jest ona skuteczna aż do śmierci głodowej. Błąd tajemnicy joginów polega na tym, że nie ma związku z sytuacją rzeczywistą, bo podobnie, jak głodny może sobie mówić, że jest najedzony, tak też najedzony człowiek może sobie powtarzać słowa: jestem dalej głodny, i wierzyć, że tak jest w sytuacji zewnętrznej. Choć wywiad polski w `39 roku donosił, że Niemcy przygotowują się do wojny i że polska armia nie ma żadnych szans w porównaniu z niemiecką, choć wywiad donosił, że francuska armia jest armią obronną oraz że Anglicy nie mogą Polsce pomóc, bo nie są przygotowani, to polscy przywódcy mówili do narodu, że jesteśmy: zwarci, silni i gotowi oraz, że pomogą nam sojusznicy.
W cywilizacji naszej od dawna nie ma twórczych myśli, w miejsce tego dokonuje się proces gnilny, polegający na niszczeniu tego, co dała nam tradycja. Dodatkowo w Polsce rozpowszechniomna jest przywara, opisana w skrócie w słowach ‘co Francus wymyśli to Polak polubi’. "Nie wiedzą Polacy, że do tego, co powiedział Elzenberg, Koneczny, czy Suszko nie umywają się rzekome obce autorytety". Polakom brak poczucia własnej wartości, tego, co Arystoteles nazywał megalopsychią, czyli zdolności do oceniania się umiarowo, w sam raz, ani za nisko, ani za wysoko.
Zebrane myśli Piłsudskiego np.: "Matka od najwcześniejszych lat mówiła tak: „Tylko ten człowiek jest wart nazwy człowieka, który ma pewne przekonania i potrafi je bez względu na skutki wyznawać czynem”". „Słabość ma zawsze jedną konsekwencję — zamiłowanie do wielkich słów bez treści... wielkie słowa wyrzucone są jakby dla przykrycia skromnych zamiarów, dla ukrycia swej niemożności istotnego wprowadzenia w życie tego, co się mówiło”. "Sztuką łamania przeszkód jest sztuka nieuważania tego lub owego za przeszkodę. Niestety, u nas często ma się zbyt wiele myślowych przeszkód. Ogromnie rozpowszechnione jest u nas panowanie słowa nad rzeczywistością. Na każdym kroku widać, jak ludzie tworzą argumenty, które żyjąc życiem własnym, stają się potem dla ich twórców nieprzebytą zaporą. Zamiast tego, należy przede wszystkim usunąć te myślowe przeszkody a potem należy uczynić to, co jest najbardziej celowe".
"Juliusz Słowacki w Anhellim mówi o tym, że Polacy zmartwychwstali, ale nie odwalili płyty grobowej - i nadal leżą w grobie. Słowacki, pisząc te słowa, miał na myśli to, co się stało po powstaniu listopadowym. Ale i teraz tak to właśnie jest. Mamy trochę światła, trochę powietrza, możemy patrzeć, a nawet mówić o tym, co się dzieje na cmentarzu. Lecz płyta grobowa nie została odwalona".
1. Wychowawcy od starożytności do połowy XX w., (np. Foerster, Toth, Woroniecki) wskazywali na konieczność przyswajania od początku wychowankom zasad wypracowanych przez mędrców starożytnej Grecji, takich, jak Platon czy Arystoteles i inni. 2. Autorytet współczesny Popper w swej książce o otwartym społeczeństwie uznał wybitnych filozofów starożytnych za szkodliwych dla współczesnego wychowania. Podstawą jego rozumowania było przyjęcie przesłanki, jakoby zasady Arystotelesa czy Platona były nazbyt ścisłe i ostatecznie niemożliwe do pogodzenia z podstawami współczesnej demokracji, w której ma obowiązywać zasada zmienności i dowolności. 3. W klasycznej myśli o tym, co prawdziwe i sprawiedliwe decydował wysiłek indywidualnego rozumu, obecnie zaś o tym, co prawdziwe i sprawiedliwe ma decydować demokratyczny, czyli kolektywny wybór.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności