Georges Méliès.jpg
-
1998 -
AGNIESZKA 46 1964 -
ARGENTYŃSKA LEKCJA 2010 -
BANDA 1964 -
BARWY WALKI 1964 -
BEATA 1964 -
CD-1 -
CD-2 -
CIEMNOGRÓD 1964 -
DREWNIANY RÓŻANIEC 1964 -
ENEMY 2013 -
FASLE KARGADAN-Czas Nosorożca 2012 -
FROM HERE TO ETERNITY-Stąd Do Wieczności 1953 -
GOTTI 1996 -
HOLY MOTORS 2012 -
Krótki Metraż -
KVINDEN I BURET-Kobieta w Klatce 2013 -
LICZĘ NA WASZE GRZECHY 1963 -
MANSARDA 1963 -
MILCZENIE 1963 -
NAGANIACZ 1963 -
NAPRAWDĘ WCZORAJ 1963 -
OSTATNI KURS 1963 -
PAMIĘTNIK PANI HANKI 1963 -
PARADIES. HOFFNUNG-Raj. Nadzieja 2013 -
PASAŻERKA 1963 -
PERSEPOLIS 2007 -
PRZYGODA NOWOROCZNA 1963 -
RANNY W LESIE 1963 -
ROBOCOP 2014 -
ROMULUS, MY FATHER-Mój Ojciec I Ja 2007 -
ROZWODÓW NIE BĘDZIE 1963 -
SKĄPANI W OGNIU 1963 -
SMARKULA 1963 -
SOPIE'S CHOICE-Wybór Zofii 1983 -
STESTI - Szczęście 2005 -
SYBERYJKA LEKCJA 1998 -
THE BREAKFAST CLUB-Klub Winowajców 1985 -
THE CRUCIBLE-Czarownice z Salem 1996 -
THE MACHINE-Maszyna 2013 -
THE MACKINTOSH MAN-Człowiek Mackintosha 1973 -
The Monuments Men (2014) -
THE ZERO THEOREM-Teoria Wszystkiego 2013 -
TOKAREV (2014) -
WIANO 1963 -
YOKMOK 1963 -
ZACNE GRZECHY 1963 -
ZBRODNIARZ I PANNA 1963 -
ŻOŁNIERZ ZWYCIĘSTWA 1953 -
ŻONA DLA AUSTRALIJCZYKA 1963
Zwrotem w jego karierze był pokaz braci Lumiere w 1895 roku, podczas którego odbyła się projekcja kilku filmów i pierwsza oficjalna prezentacja kinematografu. Po seansie francuz był tak poruszony, że chciał odkupić urządzenie od filmowców, ale ci mu odmówili. To jednak nie przeszkodziło mu w dążeniu do celu, stworzył własną kamerę i już w kwietniu 1896 był w stanie poprowadzić pierwszy filmowy poka. Na początku były to cudze dzieła, ale w ciągu kilku miesięcy zaczął tworzyć i pokazywać autorskie filmy.
Przypadek sprawił, że odkrył ważną funkcję kamery. Jesienią 1896 roku, podczas kręcenia sceny jego kamera zacięła się. Chwilę potem po naprawie usterki nie zaprzątając sobie nią głowy, Melies kontynuował pracę. To co zobaczył po odtworzeniu filmu przeszło jego oczekiwania. Obiekty na filmie pojawiały się, znikały lub zamieniały w inne. Przez dziwny incydent filmowiec odkrył nowe możliwości tworzenia filmów. Zdał sobie sprawę, że poprzez odpowiednią obróbkę taśmy można manipulować obrazem w czasie i przestrzeni!
Od tej chwili zaczął rozbudowywać swoje dzieła oraz dodawać im różne efekty specjalne. Był pionierem między innymi pierwszej podwójnej ekspozycji (dwukrotne naświetlenie tego samego negatywu) – La caverne Maudite, 1898 oraz pierwszego rozmycia filmu jako przejścia między scenami - Cendrillon, 1899. Główną zasadą twórczości kinowej Melies’a, było połączenie tradycyjnych teatralnych elementów do filmów. Starał się pokazać to, czego na żywo w teatrze nie dałoby się zobaczyć. Frencuz lubił eksperymentować a jego twórczość była wielo-tematyczna. Kręcił filmy fantastyczne, reklamowe, dramatyczne i prawdopodobnie jako pierwszy pokazał nagość na ekranie („Apres le bal’’). Wprowadził też kino kolorowe, kolorując poklatkowo taśmy filmowe.
Niestety kariera Georga Meliesa jako filmowca szybko zaczęła przemijać. Kino przestało być aż taką nowością i pokazy nie przynosiły zysków. W 1912 roku innowator porzucił produkcję filmową, a w 1915 przekształcił swoje studio w muzeum i wrócił do kariery showmana. Kilka lat później ogłosił upadłość, jego teatr został zburzony i sam popadł w niemalże całkowite zapomnienie. Dopiero pod koniec lat dwudziestych XIX wieku francuzi docenili filmowca za jego wkład i nowatorskość w kinematografie. Został odznaczony orderem Legii Honorowej, a w 1932 zaaranżowano dla niego i jego rodziny mieszkanie . Do końca swoich dni pisał, rysował i współpracował z innymi filmowcami. Zmarł na raka 21 stycznia 1938 roku.
Słusznie jest nazywany magikiem kina, innowatorem sztuki filmowej. W swoje dzieła wkładał całego siebie. Był indywidualistą, artystą, a filmy tworzył samodzielnie od początku do końca, często w nich grając. Dzięki swoim nieprzeciętnym rozwiązaniom do dzisiaj wykorzystywane są zainicjowane przez niego triki filmowe.