Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Zbigniew Herbert - Maja.mp3

Ever-Wrest / Słuchowisko / Zbigniew Herbert / Zbigniew Herbert - Maja.mp3
Download: Zbigniew Herbert - Maja.mp3

40,68 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Słuchowisko „Maja” to radiowa adaptacja dramatu Zbigniewa Herberta z 1962 roku. Jest to opowieść Pana W Średnim Wieku o wakacyjnym flircie z nastolatką, która zapewne jest „na gigancie”. Nie poznajemy jednak historii podejrzanego romansu w lasach augustowskich, lecz oglądamy swoistą podróż bohatera w swoje wnętrze. Bezczelna młodość wyzwala w wypalonym przez życie bohaterze zapomniane (lub nieznane) impulsy, każe stawiać najważniejsze pytania dotyczące własnej tożsamości. Drobiazg dramaturgiczny przeradza się w rzecz dużo poważniejszą.


Autor: Zbigniew Herbert
Adaptacja i reżyseria: Jakub Cuman
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Opracowanie muzyczne: Renata Baszun
Obsada: Ewa Dałkowska, Karolina Bacia, Przemysław Bluszcz, Krzysztof Chodorowski.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
„Przewodnik” Zbigniewa Herberta to nigdy wcześniej nie wydana ani prezentowana jednoaktówka. Autor pomijał ten utwór w wydawanych za życia zbiorach. Można to zrozumieć – różni się bowiem całkowicie od dramatów takich jak „Drugi pokój” czy „Jaskinia filozofów”. Napisany w 1959 roku „Przewodnik” to rodzaj groteski scenicznej, a właściwie żartu teatralnego. To nie jest „sztuka na głosy” lecz podszyta horrorem opowieść o naturze ludzkiej, o niebezpiecznej chorobie pożądania władzy nad innymi. Autor: Zbigniew Herbert Adaptacja i reżyseria: Jakub Cuman Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Adam Ferency, Jacek Braciak, Michalina Łabacz, Przemysław Bluszcz, Maria Pakulnis, Sławomir Orzechowski, Paweł Paprocki.
Akcja „Jaskini filozofów”, poetyckiego dramatu z 1956 roku, rozgrywa się w Atenach i obejmuje trzy dni życia greckiego filozofa. Sokrates, oskarżony o bezbożność, zostaje skazany na śmierć. Odrzuca szansę ucieczki i stara się przyjąć wyrok z godnością mędrca. Jednakże - i tu rozpoczyna się reinterpretacja mitu, którą proponuje Herbert - musi zmierzyć się z własnym lękiem, samotnością, z wątpliwościami rodzącymi się w obliczu śmierci. Autor: Zbigniew Herbert Adaptacja i reżyseria: Janusz Kukuła Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Muzyka: Eugeniusz Rudnik Obsada: Gustaw Holoubek (Sokrates), Jarosław Gajewski (Platon), Roman Kłosowski (Strażnik), Marek Obertyn (Wysłannik Rady), Magdalena Zawadzka (Ksantypa), Jerzy Kamas (Kriton), Jacek Rozenek (Ksantiarz), Maciej Robakiewicz (Ksenofont), Piotr Bajor (Fajdros), Jacek Sołtysiak (Laches), Piotr Polk (Fedon), Jan Matyjaszkiewicz (Opiekun zwłok), Jacek Jarosz, Witold Pyrkosz, Paweł Nowisz.
"Rekonstrukcja poety" Zbigniewa Herberta to dramat z 1960 roku. Bohaterem utworu jest Homer, którego świadomość zostaje zderzona ze świadomością archeologa, badającego przeszłość dostępnymi mu narzędziami poznania. Profesor, w trakcie wykładu na uniwersytecie, a także podczas wypraw archeologicznych, tworzy wizerunek dwóch anonimowych artystów, obdarzonych różnym talentem i osobowością: Anonima z Miletu i Anonima z Milo. W rzeczywistości jednak autorem wszystkich odkrytych pieśni okazuje się ten sam artysta – Homer. Głosy Homera i Profesora dobiegają do nas w słuchowisku z teraźniejszości, co w przypadku archeologa nie jest niczym dziwnym, ale w przypadku Homera tworzy efekt zaskakujący. Autor: Zbigniew Herbert Reżyseria: Magdalena Małecka-Wippich Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Muzyka: Magdalena Małecka-Wippich Wykonanie muzyki: zespół Konkubinat Obsada: Oskar Hamerski (Homer), Joanna Halinowska (Profesor), Wojciech Melzer (Elpenor, syn), Magdalena Małecka-Wippich, Julia Biesiada, Magdalena Gruba, Julia Flisińska.
"Król mrówek" został po praz pierwszy opublikowany już po śmierci Zbigniewa Herberta. Poeta pracował nad zawartymi tam tekstami przez ostatnich 20 lat swojego życia. Wydanie przygotował Ryszard Krynicki z pozostawionych przez autora rękopisów i tekstów drukowanych wcześniej w czasopismach (głównie w "Tygodniku Powszechnym", "Krytyce", "Zeszytach Literackich" i "Rzeczpospolitej"). Utwory zawarte w "Królu mrówek", osnute na motywach mitologii greckiej (i niekiedy rzymskiej), wyrastają z trwającej całe życie fascynacji Herberta cywilizacją i kulturą antyczną. Traktując o motywach mitologicznych, odnoszą się one do doświadczeń człowieka XX wieku - tym samym tworzą książkę jak najbardziej współczesną. W "Królu mrówek" Zbigniew Herbert nie miał zamiaru opisywać po raz kolejny mitów, znanych już z tylu innych książek. Jest to jego prywatna mitologia, jak napisał w jednym z projektów tego zbioru. Występują w niej nie główne, lecz poboczne postaci z mitologii - bogowie, herosi i ludzie zaplątani w mity i ludzką (nieludzką) historię. Autor: Zbigniew Herbert Adaptacja i reżyseria: Adam Wojtyszko Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Aleksandra Radwan, Paweł Drzewiecki, Łukasz Kurczewski, Mateusz Lewandowski.
Akcja słuchowiska rozgrywa się gdzieś w małej letniskowej miejscowości - statycznej, pogrążonej w marazmie. Jednym z jej mieszkańców jest tytułowy Lalek. Słuchowisko jest rodzajem kompozycji muzycznej - dialogów i monologów - opartej na dysonansach, tworzących klimat zdegradowanego świata, w którym nastąpił zupełny rozpad dotychczasowych wartości. Ten oryginalny teatr radiowy swoją formułą przypomina reportaż. Autor: Zbigniew Herbert Reżyseria: Jerzy Markuszewski Realizacja akustyczna: Andrzej Pruski Obsada: Gustaw Holoubek (Reporter), Bogusz Bilewski (Lalek), Władysław Kowalski (Żuk), Stanisława Perzanowska (Kobieta), Hanna Stankówna (Hela), Kalina Jędrusik (Lodzia), Stanisław Jasiukiewicz (Poeta), Jarosław Skulski (Kierownik), Bohdan Ejmont (Józik), Leon Pietraszkiewicz (Władzio), Roman Wilhelmi (Kolega Lalka), Zbigniew Zapasiewicz (Kolega Lalka), Henryk Bąk.
„Poeci są wyczuleni na zapach siarki. Zbigniew Herbert o Europie, Polsce, pamięci i czułości” to słuchowisko o Europie Zbigniewa Herberta, ale także o jego pełnym miłości i zarazem krytycyzmu stosunku do Polski, o pamięci i czułości, i wreszcie o tym, czy „poeci są wyczuleni na zapach siarki”. Teksty wybrał i ułożył Andrzej Franaszek. „Urodziłem się w mieście leżącym na wielkim dziale wód, w połowie drogi między Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym. Osobliwe miejsce na ziemi. Spędziłem tam szczęśliwe dzieciństwo i wczesną młodość. Opuściłem je przeszło ćwierć wieku temu, aby tam nigdy nie wrócić. Był to exodus raczej niż duchowy wyjazd i chociaż pogodziłem się z historyczną koniecznością, pamiętam jednak dobrze moje rodzinne miasto i nade wszystko lekcję, jakiej mi udzieliło. Zapamiętałem ją na całe życie. Ona ukształtowała moją pierwszą wizję Europy” – wspominał Zbigniew Herbert, by następnie podkreślić: „To, co ważne, nie tylko w sztuce, ale i w życiu powstaje w pokojowym starciu idei i myśli. Dlatego obce mi było zawsze sztuczne i służące często brudnym celom politycznym wyszukiwanie tego, co nazywamy charakterem narodowym, wszystkie owe szaleńcze próby ustalenia tego, co »czyste romańskie«, »rdzennie germańskie« czy »prawdziwie słowiańskie«”. Autor: Zbigniew Herbert Adaptacja: Andrzej Franaszek Reżyseria: Andrzej Ferenc Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski, Krzysztof Gosztyła Obsada: Krzysztof Gosztyła, Andrzej Ferenc, Jakub Sasak.
Jak zerwać wszystkie maski? Słuchowisko „Cudze meble” jest historią zmagań z rolami, jakie musimy odgrywać w ciągu swojego życia. Z tymi życiowymi rolami - córki, wnuczki, siostry, kochanki – zmaga się główna bohaterka dramatu (Agata Kulesza). W kobiecie budzi się opór, próbuje zerwać z narzuconym przez wampiryczną rodzinę światopoglądem, chce odrzucić traumy, jakimi była karmiona przez lata: wojenną przez Babkę (Elżbieta Kępińska), PRL-owską przez Matkę (Halina Łabonarska), emigracyjną po stanie wojennym przez Ojca (Adam Ferency), wreszcie transformacyjną, którą sama w sobie pielęgnowała. Słuchowisko jest więc zapisem dążenia Bohaterki do zyskania własnej tożsamości. Autor: Magdalena Miecznicka Adaptacja: Małgorzata Szymankiewicz i Wawrzyniec Kostrzewski Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Muzyka: Piotr Łabonarski Obsada: Agata Kulesza (Bohaterka), Halina Łabonarska (Matka), Elżbieta Kępińska (Babcia), Adam Ferency (Ojciec), Henryk Łapiński (Dziadek), Robert Majewski (Brat), Ewa Bułhak (Macocha), Przemysław Bluszcz (Mężczyzna Żyjący Pomiędzy Paryżem a Londynem).
W powieści Máraiego napisanej w 1939 roku, bohaterowie wracają do przeszłości, aby wyjaśnić jej tajemnice i odsłonić stare blizny. Po dwudziestu latach milczenia do domu Estery przyjeżdża z wizytą Lajos, lekkoduch, oszust i naciągacz, a mimo to - jedyna miłość jej życia. Kiedyś łączyło ich uczucie, potem Lajos nieoczekiwanie ożenił się z siostrą Estery, a po jej śmierci zerwał kontakty z rodziną. Teraz powraca, lecz nikt nie wie, co jest powodem tej wizyty. O wydarzeniach tego dnia opowiada sama Estera zastanawiając się nad sensem wyborów, jakich dokonała w życiu. Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Adaptacja: Ewa Stocka-Kalinowska Reżyseria: Jan Warenycia Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Halina Łabonarska, Grażyna Marzec, Kazimierz Kaczor, Leon Charewicz, Tadeusz Borowski, Julia Kijowska, Damian Damięcki.
Humoreska Henryka Sienkiewicza „Co się raz stało w Sydonie", umieszczona w tomie "Baśnie i legendy" odwołuje się do czasów starożytnych, w których Sydon, dziś libańskie miasto Sajda, był jednym ze znaczących portów fenickich. Jego mieszkańcy utrzymywali się m.in. z handlu. Głównym bohaterem w opowieści Sienkiewicza jest kupiec Marhabal. W fabule znane motywy bajkowe - miłość ubogiego mężczyzny do bogatej córki kupca, odmowa i szyderstwa we strony jej ojca, potem nagła zmiana wypadków - biedny ogrodnik zostaje królem i kupiec musi dostosować się do nowej sytuacji. W epoce kiedy powstawała, około 100 lat temu, bajka Henryka Sienkiewicza wymierzona była, jak się domyślamy, przeciw nieludzkiej twarzy kapitalizmu, który pogardza wartością, jaką jest człowiek. Utalentowany pisarz nie karmi jednak czytelnika żadnym moralizowaniem. Bajkowa opowieść napisana jest z humorem, nie pozbawionym ironii, co spowodowało, że Maria Brzezińska w swej adaptacji przewidziała miejsce na „przebitki", sceny z naszej współczesności. Autor: Henryk Sienkiewicz Adaptacja: Maria Brzezińska Reżyseria: Maria Brzezińska Realizacja akustyczna: Jarosław Gołofit. Obsada: Paulina Połowniak, Jan Wojciech Krzyszczak, Marcin Sanakiewicz, Maria Brzezińska, Mirosław Majewski, Jarosław Zoń.
Kończy się II wojna światowa. Do grona ludzi zebranych na stacji kolejowej, oczekujących na pociąg, przychodzi Grajek-Ślepiec, niczym Chochoł z "Wesela" Wyspiańskiego. Bohaterowie, których różni wszystko, proszą Grajka o kolejne melodie, do których będą tańczyć na tym zaimprowizowanym weselu-stypie. Prości Ojciec i Syn, Baba z Córką nie znajdą wspólnej nuty z Superiuszem i jego Panią, intelektualistami, by tańczyć razem. To metafora różnic społecznych wciąż wiele mówi o polskiej historii społeczno-politycznej. Ten tekst Mrożka z 1980 roku pozostaje wciąż aktualny jako obraz wojennej i powojennej historii Polski. Wśród głównych tematów sztuki reżyser wskazuje: spojrzenie na prozę wojny, inne podejście intelektualisty, a inne tzw. "prostego" człowieka do wojny, która pozostawia w nich odmienne okaleczenia; reżyser wskazuje także pewien uniwersalizm okrucieństwa wojny. Autor: Sławomir Mrożek Reżyseria: Maciej Wojtyszko Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski Wykonanie muzyki: Andrzej Perkman, Marek Wroński Obsada: Jan Tomaszewski (Ojciec), Krzysztof Szczepaniak (Syn), Krzysztof Wakuliński (Superiusz), Grażyna Barszczewska (Pani), Monika Pikuła (Dziewczyna), Elżbieta Gaertner (Baba), Grzegorz Kwiecień (Porucznik Zieliński), Mateusz Weber (Drab), Sławomir Pacek (Nauczyciel).
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności