Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Krzysztof Kamil Baczyński - Autobiografia.mp3

Ever-Wrest / Słuchowisko / Krzysztof Kamil Baczyński / Krzysztof Kamil Baczyński - Autobiografia.mp3
Download: Krzysztof Kamil Baczyński - Autobiografia.mp3

61,96 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Krzysztof Kamil Baczyński herbu Sas (ur. 22 stycznia 1921 w Warszawie, zm. 4 sierpnia 1944 w Warszawie) – polski poeta czasu wojny, podchorąży Armii Krajowej, podharcmistrz Szarych Szeregów, jeden z przedstawicieli pokolenia Kolumbów. W czasie okupacji związany z pismem "Płomienie" oraz miesięcznikiem "Droga". Zginął w czasie powstania warszawskiego jako żołnierz batalionu "Parasol" Armii Krajowej. Jego poezja wyraża emocje i los generacji Kolumbów. Pisał wiersze katastroficzne, chciał zmierzyć się ze swoją epoką, opisać czas wojny, która w jego wierszach ukazana jest jako ogromna siła, niszcząca dawne systemy wartości i wprowadzająca nowe, okrutne prawa. Jego wybitna twórczość, spleciona z tragicznym życiorysem, dała początek jednej z najbardziej poruszających legend polskiej kultury. „Autobiografia” to słuchowisko poetyckie poświęcone twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.


Autor: Krzysztof Kamil Baczyński
Scenariusz i reżyseria: Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk
Muzyka: Piotr Salaber
Wiersze czytają: Krzysztof Banaszyk, Krzysztof Szczepaniak, Marcin Kwaśny, Marcin Przybylski.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Słuchowisko „Pora Gniewu” powstało na podstawie jedynego i niedokończonego dramatu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Rękopis został odnaleziony w archiwach Biblioteki Narodowej. Niezatytułowany przez poetę utwór dramatyczny powstawał od 1942 roku i zachował się w rękopisie w zbiorach Biblioteki Narodowej. Jest dziełem wciąż mało rozpoznanym, lecz w dorobku poety istotnym ze względu na podjęcie nowej formy, a także moralne credo artysty, które można wyczytać z kart rękopisu. Rękopis składa się z niespełna 22 jednostronnie zapisanych kart. Utwór nie jest dokończony i posiada formę otwartą. Tekst zawiera liczne skreślenia i korekty, które dają wgląd w proces twórczy. W niedokończonym utworze poeta nawiązuje do wielkiej tradycji polskiego dramatu: w centrum rozgrywanych wydarzeń znajduje się bowiem dobrze znany z tradycji romantycznej moment przemiany bohatera. Tak dobrze znane z liryki Baczyńskiego synestezyjne opisy i uzewnętrznienia stanów psychicznych są tłem dla rozgrywających się w dramacie „narodzin żołnierza” i „narodzin poety”. Głównymi bohaterami są Jan i Piotr – odmiennie patrzący na kwestię udziału w wydarzeniach historycznych. Pierwszy z nich, poeta, z rezerwą odnosi się do formułowanej przez drugiego uwznioślenia czynu i siły. Na pogłoski o zbliżającej się wojnie reaguje niechętnie, ironicznie kwitując militarystyczne i aktywistyczne hasła. Piotr z kolei widzi w Janie pięknoducha, który nie jest zdolny pojąć roli mocy w życiu. Autor: Krzysztof Kamil Baczyński Adaptacja i reżyseria: Aleksandra Głogowska Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Muzyka: Marcin Nierubiec Obsada: Danuta Stenka (Matka), Piotr Fronczewski (Gladiator), Krzysztof Szczepaniak (Jan), Konrad Szymański (Piotr), Zuzanna Saporznikow (Joanna), Juliusz Godzina (Kolega I), Tomasz Osica (Kolega II), Grzegorz Wilk (Śpiew).
„Cudowne przygody pana Pinzla rudego” to zabawna opowiastka, która powstała tuż przed wybuchem wojny, gdy Baczyński był uczniem gimnazjum im. Stefana Batorego. Niepozorny chłopak, piszczący do gazetki szkolnej, nie dał się jeszcze poznać jako wybitny poeta, a później głos swojego pokolenia. Można poznać tu zupełnie inne literackie oblicze twórczości Baczyńskiego – absurd i abstrakcyjne, surrealistyczne poczucie humoru. Historia opowiedziana jest z perspektywy Hazdrubala - psa, który w słuchowisku jest narratorem. Hazdrubal prowadzi nas przez wszystkie przygody swojego profesora. Widzimy go w szkole, widzimy go u fryzjera i widzimy go w domu, gdzie profesor geografii bardzo boi się swojej żony. Autor: Krzysztof Kamil Baczyński Adaptacja i reżyseria: Aleksandra Głogowska Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Muzyka: Marcin Nierubiec Obsada: Andrzej Seweryn, Adam Woronowicz, Piotr Adamczyk, Konrad Żygadło, Maria Maj, Magdalena Kuta, Krzysztof Szczepaniak, oraz bp Michał Janocha jako ks prefekt Nogas.
"Pora gniewu" jest jedynym dramatem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - niedokończonym i bez tytułu. Poeta pisał go od 1942 roku, a rękopis odnalazła w Bibliotece Narodowej dyrektor literacka Radia dla Ciebie Aleksandra Głogowska. Podjęła się przepisania tekstu, jego adaptacji oraz wyreżyserowania w Teatrze PR. Poetyka dramatu jest szczególna. Badacze twórczości Baczyńskiego podkreślają widoczną w niej inspirację dziełami Cypriana Kamila Norwida. Głównymi bohaterami są Jan i Piotr – odmiennie patrzący na kwestię udziału w wydarzeniach historycznych. Pierwszy z nich, poeta, z rezerwą odnosi się do formułowanej przez drugiego uwznioślenia czynu i siły. Na pogłoski o zbliżającej się wojnie reaguje niechętnie, ironicznie kwitując militarystyczne i aktywistyczne hasła. Piotr z kolei widzi w Janie pięknoducha, który nie jest zdolny pojąć roli mocy w życiu. Autor: Krzysztof Kamil Baczyński Adaptacja i reżyseria: Aleksandra Głogowska Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Muzyka: Marcin Nierubiec Obsada: Danuta Stenka (Matka), Piotr Fronczewski (Gladiator), Krzysztof Szczepaniak (Jan), Konrad Szymański (Piotr), Zuzanna Saporznikow (Joanna), Juliusz Godzina (Kolega 1), Tomasz Osica (Kolega 2), Grzegorz Wilk (Śpiew).
Jak zerwać wszystkie maski? Słuchowisko „Cudze meble” jest historią zmagań z rolami, jakie musimy odgrywać w ciągu swojego życia. Z tymi życiowymi rolami - córki, wnuczki, siostry, kochanki – zmaga się główna bohaterka dramatu (Agata Kulesza). W kobiecie budzi się opór, próbuje zerwać z narzuconym przez wampiryczną rodzinę światopoglądem, chce odrzucić traumy, jakimi była karmiona przez lata: wojenną przez Babkę (Elżbieta Kępińska), PRL-owską przez Matkę (Halina Łabonarska), emigracyjną po stanie wojennym przez Ojca (Adam Ferency), wreszcie transformacyjną, którą sama w sobie pielęgnowała. Słuchowisko jest więc zapisem dążenia Bohaterki do zyskania własnej tożsamości. Autor: Magdalena Miecznicka Adaptacja: Małgorzata Szymankiewicz i Wawrzyniec Kostrzewski Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Muzyka: Piotr Łabonarski Obsada: Agata Kulesza (Bohaterka), Halina Łabonarska (Matka), Elżbieta Kępińska (Babcia), Adam Ferency (Ojciec), Henryk Łapiński (Dziadek), Robert Majewski (Brat), Ewa Bułhak (Macocha), Przemysław Bluszcz (Mężczyzna Żyjący Pomiędzy Paryżem a Londynem).
W powieści Máraiego napisanej w 1939 roku, bohaterowie wracają do przeszłości, aby wyjaśnić jej tajemnice i odsłonić stare blizny. Po dwudziestu latach milczenia do domu Estery przyjeżdża z wizytą Lajos, lekkoduch, oszust i naciągacz, a mimo to - jedyna miłość jej życia. Kiedyś łączyło ich uczucie, potem Lajos nieoczekiwanie ożenił się z siostrą Estery, a po jej śmierci zerwał kontakty z rodziną. Teraz powraca, lecz nikt nie wie, co jest powodem tej wizyty. O wydarzeniach tego dnia opowiada sama Estera zastanawiając się nad sensem wyborów, jakich dokonała w życiu. Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Adaptacja: Ewa Stocka-Kalinowska Reżyseria: Jan Warenycia Realizacja akustyczna: Maciej Kubera Opracowanie muzyczne: Renata Baszun Obsada: Halina Łabonarska, Grażyna Marzec, Kazimierz Kaczor, Leon Charewicz, Tadeusz Borowski, Julia Kijowska, Damian Damięcki.
Humoreska Henryka Sienkiewicza „Co się raz stało w Sydonie", umieszczona w tomie "Baśnie i legendy" odwołuje się do czasów starożytnych, w których Sydon, dziś libańskie miasto Sajda, był jednym ze znaczących portów fenickich. Jego mieszkańcy utrzymywali się m.in. z handlu. Głównym bohaterem w opowieści Sienkiewicza jest kupiec Marhabal. W fabule znane motywy bajkowe - miłość ubogiego mężczyzny do bogatej córki kupca, odmowa i szyderstwa we strony jej ojca, potem nagła zmiana wypadków - biedny ogrodnik zostaje królem i kupiec musi dostosować się do nowej sytuacji. W epoce kiedy powstawała, około 100 lat temu, bajka Henryka Sienkiewicza wymierzona była, jak się domyślamy, przeciw nieludzkiej twarzy kapitalizmu, który pogardza wartością, jaką jest człowiek. Utalentowany pisarz nie karmi jednak czytelnika żadnym moralizowaniem. Bajkowa opowieść napisana jest z humorem, nie pozbawionym ironii, co spowodowało, że Maria Brzezińska w swej adaptacji przewidziała miejsce na „przebitki", sceny z naszej współczesności. Autor: Henryk Sienkiewicz Adaptacja: Maria Brzezińska Reżyseria: Maria Brzezińska Realizacja akustyczna: Jarosław Gołofit. Obsada: Paulina Połowniak, Jan Wojciech Krzyszczak, Marcin Sanakiewicz, Maria Brzezińska, Mirosław Majewski, Jarosław Zoń.
Kończy się II wojna światowa. Do grona ludzi zebranych na stacji kolejowej, oczekujących na pociąg, przychodzi Grajek-Ślepiec, niczym Chochoł z "Wesela" Wyspiańskiego. Bohaterowie, których różni wszystko, proszą Grajka o kolejne melodie, do których będą tańczyć na tym zaimprowizowanym weselu-stypie. Prości Ojciec i Syn, Baba z Córką nie znajdą wspólnej nuty z Superiuszem i jego Panią, intelektualistami, by tańczyć razem. To metafora różnic społecznych wciąż wiele mówi o polskiej historii społeczno-politycznej. Ten tekst Mrożka z 1980 roku pozostaje wciąż aktualny jako obraz wojennej i powojennej historii Polski. Wśród głównych tematów sztuki reżyser wskazuje: spojrzenie na prozę wojny, inne podejście intelektualisty, a inne tzw. "prostego" człowieka do wojny, która pozostawia w nich odmienne okaleczenia; reżyser wskazuje także pewien uniwersalizm okrucieństwa wojny. Autor: Sławomir Mrożek Reżyseria: Maciej Wojtyszko Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski Wykonanie muzyki: Andrzej Perkman, Marek Wroński Obsada: Jan Tomaszewski (Ojciec), Krzysztof Szczepaniak (Syn), Krzysztof Wakuliński (Superiusz), Grażyna Barszczewska (Pani), Monika Pikuła (Dziewczyna), Elżbieta Gaertner (Baba), Grzegorz Kwiecień (Porucznik Zieliński), Mateusz Weber (Drab), Sławomir Pacek (Nauczyciel).
Akcja słuchowiska „Rendez-Vous” dzieje się w pokoju kliniki neurologicznej, gdzie po przebytym wylewie i częściowym paraliżu wraca do zdrowia światowej sławy pianista. Pielęgnuje go siostra zakonna - Carissima. Autor: Sándor Márai Przekład: Feliks Netz Reżyseria: Mariusz Orski Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Mariusz Orski Obsada: Grzegorz Małecki (Maestro), Paulina Szostak (Carissima).
Pokój hotelowy. Dwaj panowie w delegacji służbowej. Jest także Ona. Wydarzenia tej nocy przeplatają się z wyobrażeniami i snami obu panów. W "Czarownej nocy" Mrożek pyta o granice rzeczywistości i urojenia. W słuchowisku głównych bohaterów doskonale !!! zagrali Roman Wilhelmi oraz Bronisław Pawlik. Autor: Sławomir Mrożek Adaptacja i reżyseria: Janusz Kukuła Realizacja akustyczna: Ewa Szałkowska Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski Obsada: Roman Wilhelmi, Bronisław Pawlik, Gabriela Kownacka.
Słuchowisko „Siedem dobrych lat” zrealizowane zostało na podstawie zbioru opowiadań izraelsko-polskiego poety, prozaika i reżysera filmowego - Etgara Kereta. Jest to najbardziej osobisty, a być może i najlepszy tomik Izraelczyka: opowieść o siedmiu latach zupełnie nowego doświadczenia w życiu pisarza, jakim stało się bycie ojcem. Doświadczenie to każe autorowi spojrzeć od nowa na siebie, swój kraj, swoją rodzinę oraz własne miejsce w świecie. Ten błyskotliwy i dowcipny cykl, skupia w sobie, jak w soczewce, najważniejsze problemy współczesności. Etgar Keret (ur. 1967) to jeden z najbardziej znanych na świecie pisarzy izraelskich. Jest powszechnie uważany za mistrza krótkiej formy. Autor:Etgar Keret Przekład: Maja Lavergne, Agnieszka Maciejewska Adaptacja i reżyseria: Jacek Papis Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski Opracowanie muzyczne: Jacek Papis Obsada: Piotr Sierecki (Keret), Joanna Rzączyńska (Żona Kereta), Marcin Błaszak (Dziennikarz/ Wydawca/ Kelner/ Sierżant/ Węgier/ Aktor/ Widz), Ernestyna Winnicka (Matka), Jerzy Walczak (Niemiec/ Said/ Brat/ Jakub), Małgorzata Trybalska (Dwora/ Siostra), Hanna Klepacka (Recepcjonistka/ Orit/ Kobieta), Patryk Papis (Syn), Marcin Troński (Taksówkarz).
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności